flytta data från en hd som ligger lös till min dator?

Permalänk

flytta data från en hd som ligger lös till min dator?

har dator som har några år på nacken och en hd som jag tagit ur en ännu äldre dator. Jag skulle nu vilja flytta över data från denna "lösa" HD till hd som sitter i burken på min nuvarande dator, hur gör jag då ??

Måste jag koppla in den som slave och sedan flytta filer till nya hd´n och sedan ta bort den "lösa" hd´n igen. kan någon ge lite instruktioner (babysteps då jag inte är van att syssla med sånt här) om hur jag kan göra?

Om jag inte klarar av det själv, går det då att gå med sin dator och den "lösa" hd´n till lokala datorbutiken och säga att man vill att de ska flytta över data från gamal till ny hd??

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry, det blir ingen stor genomgång från mig nu, men ja det går alldeles utmärkt att flytta över filerna.
1:
Har du någon ledig pata-kontakt ("ide-kabel" som det finns ledigt på) (jag antar det då du skrev ville koppla in den som slave)?
Det går ju också bra att koppla ur t.ex. dvd-brännare när du ska ha hårddisken tillfälligt i bara.

2:
Du ska se till att "jumprarna" är rätt inställda, så en är master och en är slave på kabeln. Jumprarna är små plastbitar (som har lite metall innanför plasten) som man sätter på olika stift för att konfigurera hårddisken. Brukar sitta mellan PATA-kontakten och strömkontakten på hårddisken.
Någonstans så ska det finnas en beskrivning för vad som är vad, troligen en klisterlapp ovanpå hårddisken (där det står massa annan text).

3.
Koppla in, kör.
Ser du inte disken i "den här datorn"?
Starta diskmgmt.msc från "kör" och titta på den, den kanske inte har fått enhetsbeteckning, isf tilldela den.
Om du inte kommer åt filerna på den och får "åtkomst nekad" (då har du alltså NTFS som filsystem) så följer du det här som jag skrivit för länge sen:
http://ntfsowner.aqualize.tk

Sista frågan:
Ja de kan definitivt fixa det, de kommer dock nog se det som enkla pengar och ta ut sin vanliga timlön. Hoppas du inte har mycket att kopiera för då tar det ju längre tid
Så gå inte till någon datorfirma ännu, det här är enkla grejor, du kommer dessutom få lära dig lite mer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

tack för ett JÄTTEBRA svar... ska börja kolla på det så fort jag får tid. Mkt möjligt att det kommer följdfrågor från mig då, men jättetack så länge

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200