Går inte att köra resize på min ena partition...

Permalänk
Medlem

Går inte att köra resize på min ena partition...

Jag tänkte installera Vista Business från MSDN:AA på min laptop. På denna kör jag redan XP och Ubuntu på varsin partition (uppenbarligen). Linux-partitionen är på 15GB ext3 samt en 700Mb Swap. Resterande utrymme ligger som en stor partition med NTFS där XP är installerat.

Tänkte nu minska ner den stora windowspartitionen med partition magic för att kunna skapa en 15 GB partition för Vista. Problemet då är att partition magic ger ett error när det startat om för att köra resize. Körde då chkdsk på den följt av en chkdsk /F. Vad jag hinner se av resultaten innan den rebootar igen verkar den inte hittat nåt fel. Har kört samma procedur minst 4 gånger nu utan resultat. Fick då idén att köra Gparted från en Ubuntu LiveCD (Dapper drake). Den lyckas inte heller resiza min partition. Vad kan jag testa nu?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Re: Går inte att köra resize på min ena partition...

Jag skulle köra defragmentering för att om man har tur så skapas det utrymme på slutet av partionen och göra minskningen av partitionen möjlig.

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Tänkte pröva jackos förslag men när jag bootade XP ville den köra en inkostistens-kontroll (hmm, ni vet vad jag menar iaf). Sedan när jag kom in i windows talade den om att min "nya hårdvara hade installerats och kräver att datorn startas om". Efter detta har jag nu mina partitioner som jag vill ha dem. Konstigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q