Utbygnand av RAID...möjligt??

Permalänk
Medlem

Utbygnand av RAID...möjligt??

Tjena det är väl på tiden att skaffa ny dator efter som den man har börjar få alt för många år på nacken
Jag tänkte att efter jag skaffat nytt så ska Dator 2 i sign. bli en FTP-server/Dump-server.
Tänkte då till att börja med köra med 3 st Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM i RAID 5.

Då till min egentliga fråga....går det att efter ett tag när diskarna blir helt fyllda uppgradera sig med tex 2 diskar till utan att måste "bygga om" hela arrayen (stavning??) och all data försvinner??

Permalänk

Tror att det helt och hållet hänger på hur du bygger din Raid5.
Jag har en server med ett Promise SATA raidkort och tre diskar, och så vitt jag kan se i konfigureringen på det så kan man lägga till en "Spare drive" som man snabbt kan lägga över till drift om en disk skulle strula. Om du kör med en Windows server och använder Windows egen RAID5, så tror jag inte att det går.

Kanske finns någon med mera erfarenhet som kan rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Re: Utbygnand av RAID...möjligt??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBHunter
Tjena det är väl på tiden att skaffa ny dator efter som den man har börjar få alt för många år på nacken
Jag tänkte att efter jag skaffat nytt så ska Dator 2 i sign. bli en FTP-server/Dump-server.
Tänkte då till att börja med köra med 3 st Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM i RAID 5.

Då till min egentliga fråga....går det att efter ett tag när diskarna blir helt fyllda uppgradera sig med tex 2 diskar till utan att måste "bygga om" hela arrayen (stavning??) och all data försvinner??

Det som krävs för att kunna expandera en raid5:a (utan att behöva börja om ifrån scratch) är att ditt kontrollerkort stöder "Online Capacity Expansion" (OCE, jag har sett fler termer men de betyder i stort sett samma sak). Det brukar vara lite dyrare kontrollerkort som stöder detta.

"spare drive" eller "spare disk" innebär att du kopplar upp en disk som reserv i din array. Om en disk i arrayen dör, så kastar kontrollerkortet in denna "spare disk" automatiskt och sätter igång och återskapar datan genom att hämta paritetsdata ifrån de övriga diskarna. Detta är alltså ingen expansion, utan en reserv helt enkelt.

Såg att Highpoint skrivit lite om det här:
http://www.highpoint-tech.com/PDF/Expanding_Storage_Capacity-...

Lycka till!
Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Hedersmedlem

Planerar du att köra Windows på din filserver stödjer den integrerade mjukvaru-raid-funktionen utökning i realtid av arrays om jag inte minns fel (åtminstone gäller detta med raid 0/1). Mjukvaru-raid är dock inget jag rekommenderar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+