Hårddisken förstör allt?

Permalänk
Medlem

Hårddisken förstör allt?

hej,, har nyss köpt lite nya delar å formaterat om min dator å så. Och nu när jag skulle sätta i min gammla extrahåddisk på 160GB så startar inte datorn upp windos längre?. han kommer en bit innan "Boot" screenen å sen startar han om sej helt igen?... Varför gör han så?..

Permalänk

Är din gamla extrahårddisk en SATA eller PATA-disk?
Om PATA, är den rätt byglad?

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

det är en PATA håddisk... Det kvittar hur jag sätter byglarna...Blir samma problem hur jag än gör. Men ibland staratar han upp windos med den hårdisken i och då flyter allt på finnt men sen när man startat om datorn så går det inte starta windos igen...?

Permalänk
Medlem

Det kan bero på att din Windowsdisks startpartition får en annan beteckning än den den har i boot.ini. Beteckningen är typ: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1). Försök med att lägga till rader under operationsystems typ: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn där du har olika värden på n i disk(n). Du kommer att få en meny där du kan välja från vilken du vill starta. Förhoppningsvis fungerar något alternativ.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

okej.... Hur gör man för att göra de då?... vart ska man skriva in de?...

Permalänk
Medlem

I filen boot.ini. Boot.ini är en systemfil så du måste ha aktiverat visa systemfiler för att se den . Du kommer åt den också via msconfig.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

hmmm hittat filen nu i msconfig men vad ska ja ändra där? och hur gör jag för att ändra den?

Permalänk
Medlem

hmmm låter lustigt de..!

Visa signatur

Uppskatar alla svar.