Permalänk
Medlem

Vilken raptor?

Vad är det för skillnad på 36GB och 74GB mer än utrymmet? Jag ska ha som dedikerad os-disk till min stationära och jag behöver inte mer utrymme än 30GB Jag undrar bara om det är mycket skillnade mellan hastigheterna osv.
Tack på förhand.

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är någon skillnad i prestanda på pappret, men å andra sidan minskar prestandan en aning ju mer du har på disken och jag har dessutom aldrig stött på någon som har haft för mycket hd-utrymme.

Jag har själv en 36GB raptor och jag lider inte men jag hade nog köpt 74GB om jag hade behövt en raptor.

Permalänk
Medlem

Hmm, jo men det är ju så att jag lever som student så jag har inte så mkt pengar. Men det är ju sant som du säger.

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk

En större disk är allltid snabbare än en liten, tänk dig att du har den minsta raptorn och du har OS och program som tar 20GB av diskens totala 36GB det är i runda slängar 60% av diskens totala yta. Har du däremot mellan modellen av raptorn och samma utrymme förbrukat så är det ca 27% av diskens totala yta och skulle du slå på stort och skaffa dig den största på 150GB så innebär det att ca 13.4% är utnyttjat.

Det betyder att med en stor disk så behöver inte läshuvudena söka av lika mycket yta som på en mindre disk och därmed blir den stora snabbare än den lilla.

Man kan som redan har konstaterats aldrig få för mycket utrymme det är en gammal sanning som gäller lika för hårddiskar och ramminne...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Jaha, jo det är ju ganska logiskt när man tänker efter. Jag kanske ska vänta lite med att köpa disken och köpa den på 150 istället då. Jag ska tänka lite på saken.

Men om jag skulle köpa en 150GB, vad är det för skillnad på den vanliga raptor och raptorX?

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk

RaptorX har ett fönster så att man kan se hur läsarmen rör sig...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Det var det mest meningslösa jag har hört. Är det den ända skillnaden?

[EDIT]
Jag kollade runt lite och pris-skillnaden mellan 74GB och 150GB är ungefär 1000 kronor. Kommer jag värkligen märka någon skillnade i prestanda mellan dessa och är den prestandan isf värd 1K?
[EDIT]

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk

Prestandan är INTE värd 1 000 kr.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Men utrymmet är kanske det...Det blir ju faktiskt dyrare att köpa två st 74GB diskar istället för en 150GB.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
RaptorX har ett fönster så att man kan se hur läsarmen rör sig...;)

Plastfönstert dämpar öven vibrationerna märkbart, den är mycket tystare, iallfall i mina öron.

Permalänk
Medlem

Med en 150GB gör du en spelpartion och får korta laddtider.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Med en 150GB gör du en spelpartion och får korta laddtider.

hur då ? du har ju fortfarande samma mekanik som ska läsa från disken. Skillnaden är att du delar upp den faktiska disken i två logiska delar. Så nej du vinner inget speciellet på att dela upp den i två partitioner

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
hur då ? du har ju fortfarande samma mekanik som ska läsa från disken. Skillnaden är att du delar upp den faktiska disken i två logiska delar. Så nej du vinner inget speciellet på att dela upp den i två partitioner

Tror han väl snarare menade att det är skönt med en partition där man kan slänga spel på, eftersom laddtiderna verkligen blir kortare med en Raptor i jämförelse med en vanlig 7200-varvare. På det sättet så kan man även formatera och ominstallera Windows ifall något skiter sig utan att behöva fixa om med alla spel.

Med andra ord, man ökar ingen prestanda genom att dela upp i två partitioner, men man ökar välbefinnandet för användaren av datorn utan att behöva förlora nämnvärt i prestanda.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

inWarehouse ska man då inte köpa ifrån iaf!

Pris Komplett
http://www.komplett.se/k/search.asp?q=raptor

inWarehouse
http://www.inwarehouse.se/SearchResult.aspx?src=raptor

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en raptor 36Gb för att snabba upp datorn. Men den kommer ju bara räcka till OS isåfall. Är det bara windows som går snabbare då? Och inte spelen? Lär ju inte klara mig med 36 gb för Vista + spel Blir det mycket snabbare med en raptor 36 gb än min hdd i sign?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en raptor 74gb och det märks att det går lite snabbare att ladda saker.

74Gb varianten räcker idag för mig som inte har så många spel osv, men i framtiden kommer ju spelen bli större och när väl vista skall in i datorn kanske det är värt att ha lite mer plats över.

Tycker du ska satsa på 74gb om du inte har så mycket pistoler över, stackars stundenter.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
hur då ? du har ju fortfarande samma mekanik som ska läsa från disken. Skillnaden är att du delar upp den faktiska disken i två logiska delar. Så nej du vinner inget speciellet på att dela upp den i två partitioner

Man kan vinna på att dela upp den i två partitioner. Om du har en stor partition så har du t.ex Windows XP samt en massa program installerat på den, så installerar du t.ex 1 eller 2 eller 3 spel på samma partition, detta betyder att filer som uppdateras och skrivs blir fragmenterade ihop med resten av windows. Det absolut sämsta vore att ha t.ex spelen installerade på samma partition som eventuella fildelningsprogram som bittorrent o.s.v, fragmenteringsmässigt alltså. NTFS är ju inte direkt det mst optimala filsystemet när det kommer till fragmentering hehe

Jag ska köpa en raptor snart och kommer att dela upp den i två delar, 1 OS partition och 1 för program/spel.

//Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Jag har en 80GB nu som räcker hur bra som helst för jag spelar inte mer än max 2 spel åt gången, dessutom har jag en mediacenter som jag har alla filmer och sånt på. Filer sparar jag aldrig eftersom jag har ganska snabbt bredband (30/30). Så jag skulle kunna klara mig på en 74GB raptor och ha kvar 80GB till att ladda ned till. Plus att jag sparar ungefär 1k på det.

Men ska jag isf dela upp raptorn i två partitioner? Varför ska jag ha en partition för bara spel igentligen? När jag formaterar windows så måste jag ju ändå installera om spelen eftersom dom måste läggas till i registret.

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk
Medlem

När du installerar program etc etc på din windows partition så blir filsystemet fragmenterat, d.v.s att filsystemet sprider ut dina filer över hela hårddisken i flera fragment. Om du gör en egen partition bara för spelen kan du ha den partitionen hyper defragmenterad hela tiden vilket snabbar upp laddningstiderna p.g.a att hårddisken inte behöver leta upp din fil på massor av olika ställen i filsystemet.

Jag kommer att ha typ 20GB till windows och resten (50Gb eller 130Gb) till Spel och andra saker som behöver snabb söktid och snabb transfer.

Men alla gör som dom vill

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Hmm, jo men då ska jag nog göra som du gör. Plus att jag har kvar min 80GB som jag kan tanka till så inte os-disken blir fragmenterad. Jag ska fundera lite i veckan för jag får inte pengar förän på fredag men jag tror jag köper en 74GB eftersom den verkar mest prisvärd.

Tack så mycket för all hjälp och snabba inlägg.

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bra att sälja min 320Gb hdd och sedan köpa en 76 Gb raptor? 20 gb os och program sen en partition med spel på resten? Sen om man behöver lite mer lagring så kan man ju köpa en 120gb för 300 kr! Annars blir det en 36Gb och 320gb..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Många snackar om program som fragmenterar filer, men den största boven måtte ändå windows växlingsfil vara.kör en raptor 74gb men har lagt växlingsfilen på en annan fysisk hårddisk som jag skapade en minimal partition på 3gb åt. kör även ev andra tempfiler där och mina problem med fragmenterade filer är inte alls lika stora som tidigare.

Permalänk
Medlem

Men borde inte windows gå snabbare om du la växlingsfilen på en liten partition av raptorn. Jag kan tänka mig att du har blivit av med mycket fragmenterings problem. Hur gör man för att byta plats på växlingsfilen då?

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk
Medlem

Möjligt att det skulle prestera bättre om jag la den på en liten partition av raptorn, men när jag har den på en annan fysisk hårddisk så belastar ju inte växlingsfilen systemdisken.

Man går in på startmenyn, högerklickar på "den här datorn" går in på fliken "avancerat" Går in på inställningar i boxen "prestanda" och välj "avancerat" och sedan virtuellt minne, där finns inställningar för att ändra och flytta växlingsfilen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
Man kan vinna på att dela upp den i två partitioner. Om du har en stor partition så har du t.ex Windows XP samt en massa program installerat på den, så installerar du t.ex 1 eller 2 eller 3 spel på samma partition, detta betyder att filer som uppdateras och skrivs blir fragmenterade ihop med resten av windows. Det absolut sämsta vore att ha t.ex spelen installerade på samma partition som eventuella fildelningsprogram som bittorrent o.s.v, fragmenteringsmässigt alltså. NTFS är ju inte direkt det mst optimala filsystemet när det kommer till fragmentering hehe

Jag ska köpa en raptor snart och kommer att dela upp den i två delar, 1 OS partition och 1 för program/spel.

//Henrik

74gb anser jag inte någon vits att dela upp. OS + Program/Spel är tämligen oförändrade. Lite temp och en å annan logfil.
Men ska man använda den till något annat där data flyter in och ut på disken så kan det kanske vara en idé

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Vill man ha den bästa prestandan av raptordiskarna ska man köpa den största på 150gb. Inte bara för ovan nämnda skäl utan även för att den (enligt senaste numret av Pc för alla) är nyare och har lite bättre diskar däför.

Permalänk
Medlem

På tal om växlingsfiler och sånt så undrar jag vilka inställningar som ger bäst prestanda?

När jag går ut ut ett spel så får jag vänta jättelänge innan windows börjar fungera, det är tom så att musen hänger sig ibland. Vad kan detta bero på?
Mitt system är en E6600, 1K 800Mhz minnen och ett 7800GT.

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Vill man ha den bästa prestandan av raptordiskarna ska man köpa den största på 150gb. Inte bara för ovan nämnda skäl utan även för att den (enligt senaste numret av Pc för alla) är nyare och har lite bättre diskar däför.

PC för alla har kanske inte kollat upp sina siffror

Disktyp 150 36 74 150 XGamer msnittlig accesstid 4,6 ms 4,6 ms 4,6 ms 5.2 ms

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt detta ed hårddiskar. Jag har en 320 Gb sb. OS och program på 30 gb vilket räcker bra, spel på 50 gb och resten lagring. Går disken snabbare ju mindre saker man har på den? Men om jag fyller os partitionen som är på 30gb, blir den inte segare då? Sen tänkte jag skaffa en raptor. antingen en 36gb med os och min 320gb till spel o lagring. Eller är det bättre med en 150 gb raptor och fylla den med OS, spel och lite lagring och sälja 320gb?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB