Första AMD Zen 5-processorerna avslöjade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Min första var på 20MB (IBM PS2 m30), härliga tider. Då hörde man när det fungerade

Min var på 10mb till Amiga 500:an!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Min var på 10mb till Amiga 500:an!

Den minsta storlek som jag haft i min hand är 20MB, dock inte till Amiga.

Dels den i min PS2 m30, samt dom lågpris system som byggdes på Partman, båda 3,5" fullhöjd.

I PS2 m60'an stoppade jag en seagate 5,25" fullhöjd 40MB som med RLL kontroller kom upp i 62MB, enormt på den tiden.

Det var tider
Dyrt och helt enormt, då. När man gick ifrån kassett och floppy. 160kB ->320kB->720kB->1,44MB->2,88MB.
1,44MB OCH 2,88MB floppyna var 3 till 4 gånger dyrare än 720kB floppyna, så jag stod på jobbet och stansade hål i höljet.
Runt 9 av 10 fungerade 2,88MB.

Lade in bild på hårddisk som användes på Partman
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ny cpu gen är nice, men hoppas mest på att antingen moderkort som har trevligare priser eller att 6xx am5 moderkorten får trevligare priser.

Cpu känns som någorlunda ok priser men moderkorten har fan skjutit iväg så satans mycket tycker jag.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Undra om det kommer att gå att sätta en balanserad power limit som drar ner TDP kraftigt med endast låg prestandaförlust som följd?, liknande Nvidia gpu'er där man kan sänka power limit med 20% och bara förlora 3% i prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 27poke:

Undra om det kommer att gå att sätta en balanserad power limit som drar ner TDP kraftigt med endast låg prestandaförlust som följd?, liknande Nvidia gpu'er där man kan sänka power limit med 20% och bara förlora 3% i prestanda.

Curve Optimizer låter dig ju annars optimera bättre än så utan allt för mycket jobb (om man inte kräver att ha varje core på bästa möjliga värde). Precis som att man tjänar mer på Nvidia med undervoltning jämfört att bara sänka power limit.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Min första var på 20MB (IBM PS2 m30), härliga tider. Då hörde man när det fungerade

Du vinner 😜

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Curve Optimizer låter dig ju annars optimera bättre än så utan allt för mycket jobb (om man inte kräver att ha varje core på bästa möjliga värde). Precis som att man tjänar mer på Nvidia med undervoltning jämfört att bara sänka power limit.

Power limit är lätt och smidigt och funkar ok. Sitta och dra i curv optimixer, orkar inte, det ska vara lätt och smidigt. Märks att inte är 20 år längre, vill mer och mer bara att allt ska funka lätt och smidigt så kan greja med annat. Även om curv optimizer säkert kan ge några % extra för de som orkar och gillar att pilla med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Du vinner 😜

Oj, nu vet jag inte vad jag vinner på.

Var bara lite nostalgiskt dravel, med dropp från mungipan

Edit: Om det är om minsta storlek, då vinner @KroesusSork
#20419657

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Den minsta storlek som jag haft i min hand är 20MB, dock inte till Amiga.

Dels den i min PS2 m30, samt dom lågpris system som byggdes på Partman, båda 3,5" fullhöjd.
https://dosdays.co.uk/topics/images/hard_card2.jpg
I PS2 m60'an stoppade jag en seagate 5,25" fullhöjd 40MB som med RLL kontroller kom upp i 62MB, enormt på den tiden.

Hade också en PS2 M30 286.. Tyckte man var en het maskin då.. M60 var ju ett monster med en ytterst märkligt 16-bitars mca-bus. 😁 Jag hade även en PS2 M95 senare med os2, det var tider det. 🤣

Det är ju lite obscent när man tänker tillbaka på när man hade 640 KB ram-minne att jobba med när AMDs cpuer nu har 640 MB L3 cache.. Helt sjukt....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

640MB L3, det är mer än många datorers ramminne, och framförallt grafikkort som jag haft

Galen siffra bara det!

Redan Zen 2 har ganska mycket LLC (Last Level Cache) om man blickar bakåt.
Där redan en Ryzen 5 3600 har 32MB L3 cache och sen de 12 och 16 kärniga som 3900X och 3950X som har 64MB L3.
Samma gällde för Zen 3 tills 5800X3D lanserades med 96MB L3.

Min första PC (x86) var en 486:a som från början hade 4MB men som sen uppgraderades i flera steg.
4 -> 8 -> 16 -> 32 MB.

Slutade alltså med 32MB.
(Tror det var max den datorn klarade, också att gå från 16 till 32MB var inte så stort steg, hade inte varit lönt med mer även om det hade gått).

Har man en Ryzen 3600 har man lika mycket L3 cache som min 486:a hade i RAM minne...
...och då var den (486:an) uppgraderad flera gånger om.

Första generationen PlayStation hade 2MB RAM och Nintendo 64 hade 4MB RAM som standard men kunde senare uppgraderas med Nintendo 64 Expansion Pak om ytterliggare 4MB för totalt 8MB RAM.

Runt mitten av 90-talet var 32MB RAM fortfarande relativt mycket.

För de som skaffade dator före 1990-talet var väl 32MB någon nästintill otänkbar fantasisumma att man skulle kunna ha så mycket minne.

Googlade...
Cray X-MP (uppföljaren till Cray-1) lanserades redan 1982 och hade 128MB RAM enligt Wikipedia.
Det står också att datorn kostade 15 miljoner USD.
Vad det nu blir i dagen valuta. Även om det var mer fördelaktig växelkurs då (?) så var det nog inte många entusiaster som hade råd med det för privatbruk.
Inte ens Bill Gates hade väl så mycket pengar på den tiden...

Nu kan man få lika mycket L3 (128MB) i en Ryzen 9 7950X3D.
En Ryzen 9 7950X3D är ju inte direkt en lågbudgetprocessor.
Men den är ändå inom vad många har råd med idag om de verkligen vill.

Så redan dagens AM4 och AM5 CPUer har mycket L3 cache om man jämför med vad datorer för 30+ år sedan hade i RAM.

Merparten av Zen 2 processorerna lanserades 2019.
Så det är ju inte super nyligen heller.

Men vill man gå ännu längre....

Xeon MAX

Den processorn har 64GB, ja du läste rätt, 64 Gigabyte, HBM2e minne.
Kan konfigureras på olika sätt.
Kan användas istället för DDR5 RAM.

Men för de flesta med Xeon MAX så är det troligtvis inte det mest effektiva sättet att använda det på.
Den består av 4 tiles som vardera har 14 kärnor och där varje tile har 16GB HBM2e minne.
Kan användas som en enda stor pool.
Men kan ge bättre bandbredd om varje tile bara använder sitt egna HBM2 minne som då "bara" blir på 16GB per tile.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det är ju lite obscent när man tänker tillbaka på när man hade 640 KB ram-minne att jobba med när AMDs cpuer nu har 640 MB L3 cache.. Helt sjukt....

Nu handlade artikeln om AMD Epyc och inte de vanliga AM5 processorerna.

Med Intel Xeon kan du ha ännu mer minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Oj, nu vet jag inte vad jag vinner på.

Var bara lite nostalgiskt dravel, med dropp från mungipan

Edit: Om det är om minsta storlek, då vinner @KroesusSork
#20419657

Oh. Du vinner att vara sannolikt äldst...🤣

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Den minsta storlek som jag haft i min hand är 20MB, dock inte till Amiga.

Dels den i min PS2 m30, samt dom lågpris system som byggdes på Partman, båda 3,5" fullhöjd.
https://dosdays.co.uk/topics/images/hard_card2.jpg
I PS2 m60'an stoppade jag en seagate 5,25" fullhöjd 40MB som med RLL kontroller kom upp i 62MB, enormt på den tiden.

Det var tider
Dyrt och helt enormt, då. När man gick ifrån kassett och floppy. 160kB ->320kB->720kB->1,44MB->2,88MB.
1,44MB OCH 2,88MB floppyna var 3 till 4 gånger dyrare än 720kB floppyna, så jag stod på jobbet och stansade hål i höljet.
Runt 9 av 10 fungerade 2,88MB.

Min första var en 15MB (formatterat) till hembygd CP/M dator, disken kostade runt 8000:- då vilket var ca en månadslön före skatt

Körde med tre partitioner på den 1MB + 1MB + 8MB samt 5MB kvar som reserv.
För CP/M var det så mycket så behövde aldrig ta den sista 5MB ytan i bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Redan Zen 2 har ganska mycket LLC (Last Level Cache) om man blickar bakåt.
Där redan en Ryzen 5 3600 har 32MB L3 cache och sen de 12 och 16 kärniga som 3900X och 3950X som har 64MB L3.
Samma gällde för Zen 3 tills 5800X3D lanserades med 96MB L3.

Min första PC (x86) var en 486:a som från början hade 4MB men som sen uppgraderades i flera steg.
4 -> 8 -> 16 -> 32 MB.

Slutade alltså med 32MB.
(Tror det var max den datorn klarade, också att gå från 16 till 32MB var inte så stort steg, hade inte varit lönt med mer även om det hade gått).

Har man en Ryzen 3600 har man lika mycket L3 cache som min 486:a hade i RAM minne...
...och då var den (486:an) uppgraderad flera gånger om.

Första generationen PlayStation hade 2MB RAM och Nintendo 64 hade 4MB RAM som standard men kunde senare uppgraderas med Nintendo 64 Expansion Pak om ytterliggare 4MB för totalt 8MB RAM.

Runt mitten av 90-talet var 32MB RAM fortfarande relativt mycket.

För de som skaffade dator före 1990-talet var väl 32MB någon nästintill otänkbar fantasisumma att man skulle kunna ha så mycket minne.

Googlade...
Cray X-MP (uppföljaren till Cray-1) lanserades redan 1982 och hade 128MB RAM enligt Wikipedia.
Det står också att datorn kostade 15 miljoner USD.
Vad det nu blir i dagen valuta. Även om det var mer fördelaktig växelkurs då (?) så var det nog inte många entusiaster som hade råd med det för privatbruk.
Inte ens Bill Gates hade väl så mycket pengar på den tiden...

Nu kan man få lika mycket L3 (128MB) i en Ryzen 9 7950X3D.
En Ryzen 9 7950X3D är ju inte direkt en lågbudgetprocessor.
Men den är ändå inom vad många har råd med idag om de verkligen vill.

Så redan dagens AM4 och AM5 CPUer har mycket L3 cache om man jämför med vad datorer för 30+ år sedan hade i RAM.

Merparten av Zen 2 processorerna lanserades 2019.
Så det är ju inte super nyligen heller.

Men vill man gå ännu längre....

Xeon MAX

https://www.youtube.com/watch?v=S3SILpv05sE

Den processorn har 64GB, ja du läste rätt, 64 Gigabyte, HBM2e minne.
Kan konfigureras på olika sätt.
Kan användas istället för DDR5 RAM.

Men för de flesta med Xeon MAX så är det troligtvis inte det mest effektiva sättet att använda det på.
Den består av 4 tiles som vardera har 14 kärnor och där varje tile har 16GB HBM2e minne.
Kan användas som en enda stor pool.
Men kan ge bättre bandbredd om varje tile bara använder sitt egna HBM2 minne som då "bara" blir på 16GB per tile.

https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2023/09/Intel-Xeon-Max-9480-Memory-Config-2x3-Matrix.jpg

Apropå Cray... var på studiebesök besök på LiTH för länge sen då de hade en terminal till en Cray-1. Hemlig som tusan, Cray-en var ju ägd av SAAB, terminalen satt i ett RÖS-skyddat rum och ville man köra på den kunde man få engångslösenord som gällde i typ 30 sekunder. Men det intressanta var att de följde med 4 servicetekniker från Cray som bodde i närheten och en var alltid tillgänglig ifall något skulle behöva fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Apropå Cray... var på studiebesök besök på LiTH för länge sen då de hade en terminal till en Cray-1. Hemlig som tusan, Cray-en var ju ägd av SAAB, terminalen satt i ett RÖS-skyddat rum och ville man köra på den kunde man få engångslösenord som gällde i typ 30 sekunder. Men det intressanta var att de följde med 4 servicetekniker från Cray som bodde i närheten och en var alltid tillgänglig ifall något skulle behöva fixas.

Wow

Låter både häftigt och jobbigt att det kommer med servicetekniker till datorn.

Tänk om någon retroentusiast får tag på datorn.

Serviceteknikern: Kan du inte skrota datorn? Jag vill hem och besöka barnbarnen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu handlade artikeln om AMD Epyc och inte de vanliga AM5 processorerna.

Med Intel Xeon kan du ha ännu mer minne.

Jo, men jag jämförde mer med Bill Gates historiska 640KB-citat.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Apropå Cray... var på studiebesök besök på LiTH för länge sen då de hade en terminal till en Cray-1. Hemlig som tusan, Cray-en var ju ägd av SAAB, terminalen satt i ett RÖS-skyddat rum och ville man köra på den kunde man få engångslösenord som gällde i typ 30 sekunder. Men det intressanta var att de följde med 4 servicetekniker från Cray som bodde i närheten och en var alltid tillgänglig ifall något skulle behöva fixas.

Det är ju lite av en Nörd-dröm att få ha en Cray-1 som soffa hemma, jag tror däremot det finns andra i hushållet som INTE skulle tycka det.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Min första var en 15MB (formatterat) till hembygd CP/M dator, disken kostade runt 8000:- då vilket var ca en månadslön före skatt

Körde med tre partitioner på den 1MB + 1MB + 8MB samt 5MB kvar som reserv.
För CP/M var det så mycket så behövde aldrig ta den sista 5MB ytan i bruk.

Det var tider, nostalgin kickar in
Blev aldrig CP/M för min del fastän jag sneglade och var i startgroparna många gånger.
Var närma med Steve Ciarcia's PC In a Luch Box i hans Circuit Cellar i Byte, men det var med en speciell variant av CP/M som var skriven för och drog nytta av Hitachi HD64180 (utökad Z180) med multitasking och utökat minne.

Bild framsida Byte med projektet.
Del 1, Hårdvara PDF
Del 2. Mjukvara PDF

Slutar nog aldrig att förvåna mig över hur det "då" både räckte i utrymme och blev över, nu är det mer att man jagar mer utrymme konstant.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Oh. Du vinner att vara sannolikt äldst...🤣

Var dett "dropp från mungipan" som fixa det?
🤣🤣🤣

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Apropå Cray... var på studiebesök besök på LiTH för länge sen då de hade en terminal till en Cray-1. Hemlig som tusan, Cray-en var ju ägd av SAAB, terminalen satt i ett RÖS-skyddat rum och ville man köra på den kunde man få engångslösenord som gällde i typ 30 sekunder. Men det intressanta var att de följde med 4 servicetekniker från Cray som bodde i närheten och en var alltid tillgänglig ifall något skulle behöva fixas.

Om du över huvud taget fick en login--sekvens på skärmen så var den garanterat inte ansluten till SAABs nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det var tider, nostalgin kickar in
Blev aldrig CP/M för min del fastän jag sneglade och var i startgroparna många gånger.
Var närma med Steve Ciarcia's PC In a Luch Box i hans Circuit Cellar i Byte, men det var med en speciell variant av CP/M som var skriven för och drog nytta av Hitachi HD64180 (utökad Z180) med multitasking och utökat minne.

Bild framsida Byte med projektet.
Del 1, Hårdvara PDF
Del 2. Mjukvara PDF

Slutar nog aldrig att förvåna mig över hur det "då" både räckte i utrymme och blev över, nu är det mer att man jagar mer utrymme konstant.

Jo HD64180, sneglade på den till ett bygge men det blev aldrig av, fick jobb och sen kom annat i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Var dett "dropp från mungipan" som fixa det?
🤣🤣🤣

I kombo med att faktiskt ägt en 20MB HDD. Men salivsträngen var den som beseglade vinsten..🤣😁

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jo, men jag jämförde mer med Bill Gates historiska 640KB-citat.

Så 640 MB LLC är mer imponerande än 64 GB LLC bara för att 640 MB innehåller siffran 640 ?

Skrivet av Henrico:

Det är ju lite av en Nörd-dröm att få ha en Cray-1 som soffa hemma, jag tror däremot det finns andra i hushållet som INTE skulle tycka det.

Det beror väl på...
Lite svårt att lösa på en knegarlön... men om du har gott om utrymme och har åtminstone en gnutta charm och övertygelseförmåga kan du nog komma undan med det.

Köp en herrgård eller ett slott så kan du nog ha både en

Cray-1

och en Ferrari 308

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det är ju lite av en Nörd-dröm att få ha en Cray-1 som soffa hemma

Om jag hade fått välja fritt så hade jag nog hellre tagit en "Cray-2" (Cray X-MP).

Ja nu finns det afaik ingen dator som heter just "Cray-2", men uppföljaren till Cray-1, Cray X-MP.

Men då har jag inte den där herrgården, eller slottet, eller ens ett stort hus.
Men säg om jag vaknat upp en dag och haft en miljard eller två på kontot och ingen som kräver tillbaka pengarna.

Cray-1 (enl wikipedia)
8.39 Megabytes

Min 486 uppgraderades till 32 MB RAM.

För mig personligen så känns det mindre imponerande att säga att man har en superdator som har mindre minne än min första PC.

"Cray-2" (Cray X-MP)
Har 128 MB, vilket inte är mycket i dagens läge.
Men det är definitivt mer än 32MB iaf.

Sen ser Cray-1 och Cray X-MP väldigt lika ut.

Tar wikipedia bilder för de är fri använding,

Cray-1

Cray X-MP

Med tanke på att båda har samma/ungefär samma torn-soffe-design och finns tillgängliga i olika färger så tror jag ärligt talat att de flesta inte skulle lyckas skilja dem åt.

Jag tänkte också säga att Cray X-MP och Ferrari 308 matchar varandra bättre för att båda är 80 tal, medan Cray-1 är 70-tal.

Men jag har/hade delvis fel där.

TV serien Magnum P.I är något jag anser är väldigt 80-tal.

Enligt IMDB så var den från 1980–1988 och Magnum körde en Ferrari 308 GTS.

Men kollar man Ferrari 308 så tillverkades de mellan 1975–1985.
Så de är gjorda på både 70 och 80-tal.

Så en Ferrari 308 skulle faktiskt passa lika bra med en Cray-1 och en Cray X-MP ("Cray-2").

Största fördelen med Cray-1 (jämför med Cray X-MP) är väl att den har ett lättare namn.
Det är skillnad i specar, men...
I praktiken så är ju båda stora, klumpiga och hopplöst utdaterade så här 40+ år senare.

Vill man bara "ha soffan" så kanske man kan tillverka en Cray-1 replika med ett skal som ser så likt ut man kan få till det och håller att sitta på.
Om det finns emulatorer så kanske man kan bygga in en modern dator och köra en Cray emulator.
Kanske något med Wifi stöd så man kan använda en laptop som terminal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om jag hade fått välja fritt så hade jag nog hellre tagit en "Cray-2" (Cray X-MP).

Jag minns ju denna vackra skapelse när jag pluggade på LiU på 90-talet.
https://sverigesradio.se/artikel/7145364

....fast den stod i A-huset då.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det är ju lite av en Nörd-dröm att få ha en Cray-1 som soffa hemma, jag tror däremot det finns andra i hushållet som INTE skulle tycka det.

Ska kunna köra den oxo lär motståndet bli massivt
Nätagget till den är rätt intressant. På den tiden fanns ju inga bra switch-kretsar och mos-fetar. Den drar enligt uppgift 115kW på 5.2Volt till ECL-logiken. Dvs runt 22000A.

Skulle man bygga på traditionellt sätt med likriktarbrygga + linjärregulator typ 7805 så tappar man ca 2 Volt i likriktarbryggan (1 volt per diod) och ytterligare 3V i 7805:an plus att man behöver lite marginal för nätspänningsvariationer. Så verkningsgraden på nätagget blir då runt 40% vilket inte är rimligt.

Så det man istället gjorde var att ha två tre-fas transformatorer med 30 graders fas-skift så man får 12-puls likriktning och man kopplar så att strömmen bara behöver passera 1 diod. Dvs man får bara ca 1 volts tapp och kommer närmare 80% verkningsgrad. Spänningsregleringen görs genom att man reglerar primärspänningen på transformatorerna som kommer från en motor-generator. Den ger dessutom 400Hz ut så man får ner storleken på transformatorerna en hel del. Detta löser även problemet med varierande nätspänning.

Att det fungerar beror bl.a. på att logiken drar lika mycket ström hela tiden, dvs spelar ingen roll om processor jobbar eller ej.

För att kunna köra behövs även kylkompressorer för att kyla bort alla denna effekt.