TP-Link Archer Wi-Fi 7 router - "låg" signalstyrka/hastighet

Permalänk

TP-Link Archer Wi-Fi 7 router - "låg" signalstyrka/hastighet

Har en 2:a med Comhem o en C3 router/modem men ville uppgradera mitt wifi till ver7, då jag hade lästa bra om den nya standarden ang hastighet o signalstyrka, speciellt med tester av Tp-links wifi7 router

Dock oavsett med vilken enhet jag provar wifi hastigheten med så är både signal o hastighet sämre än min C3, - routrarna står 30cm bredvid varandra.

Ska jag få bra signal/hastighet så får jag vara högst 1m från routern o ha fri sikt

Google pixel 8 pro
Asus proart x670e creator wifi
Nvidia shield pro
Nuc intel 12 - bytt nic till Intel BE200 WiFi 7

Samtliga enheter har 25% bättre signalstyrka med C3 (enl wifi ikonerna) får även bättre resultat med diverse tester som tex bredbandskollen

Lyssnar jag på internetradio via telefonen, fungerar det några min sen "buffrar" den en stund o så fortsätter det tills jag får nog o kopplar upp mig mot min C3 istället

Ethernet fungerar som det ska

Finns det nåt sätt att öka signalstyrkan? (läste en test på nätet som verkade påstå detta - men jag hittar inget med denna fw ver1.0.13)

Köpt via Webhallen, som sänker priset lite då o då på den.... finns det en anledning kanske :)?

Har mailat till både Webhallen (igår) o Tp-link (idag)

Permalänk
Medlem

Hur stor kanalbredd sänder den på och vilka kanaler?

Om du sänder på större kanalbredd på den nya routern så kan det hända att det krockar mer med grannarnas wifi:n. Och kör du samma kanal som grannarna så slåss signalerna mot varandra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Mesh WiFi kanske skulle hjälpa, typ som TP-Link Deco M9 eller andra liknande system, det är inte signalstyrkan som behöver ökas utan du behöver förbättra täckningen, någon som mesh system fixar galant speciellt i lägenheter.

Jag själv hade liknande problem som du, att man tappade nätet ibland etc. Visst kunde jag fixa flera APs men drygt när enheterna inte själva kan byta mellan dessa när man rör sig i fastigheten. Skaffade Deco M9 systemet och vips funkade allt riktigt smidigt, visserligen har jag utökat med en extra puck och alla kör på RJ45 kabel för bättre fart och stabilitet.

Mitt problem var att när jag tidigare körde på 2.4Ghz med en AP hade jag OK signal när det var som sämst men grannar har utökat och skaffat bättre WiFi vilket störde mitt gamla WiFi nät, efter bytet blev allt bra igen. Då har jag kört med mitt 2.4Ghz nät i många år utan några problem även om hastigheten var sämre.

Permalänk

Har försökt med wifi5 nu under natten
Har provat olika kanaler o bredd, men oavsett hur nära jag e routern så är det aldrig lika bra signal som på C3, har tom lagt telefonen på TP o C3 o kört appen "wi-fi verktyg" - wifi störningar
Köpa ett mesh system e jag inte intresserad av
Hade en Asus rt-ac68u som jag bryggade med min dåvarande C2, o om jag inte minns fel så hade jag full mottagning då på Shielden (provat mycket mot den då den e i rummet längst bort), så en router som är tillverkad 10år senare borde klara det också

Fick svar av webhallen men då bara typ att det kostar 49:- att skicka tillbaka den....inte riktigt det jag frågade

Funderar på att skicka tillbaka den o köpa en Asus be98

/tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Har försökt med wifi5 nu under natten
Har provat olika kanaler o bredd, men oavsett hur nära jag e routern så är det aldrig lika bra signal som på C3, har tom lagt telefonen på

Att lägga telefonen på routern kommer inte vara optimalt, håll dig någon meter ifrån. Det är dock antagligen inte problemet.

Nedan är ett utdrag ur regulatory db från Linux, som anger hur hög effekt man får sända på beroende på kanal. Du får gå till PTS för att kolla de verkliga lagkraven, men de är rätt orelevanta för maskiner som kör Linux (routrar och Android-telefoner) - de kommer ändå köra på det som står i deras kopia av regdb, utefter inställt land och eventuella extra begränsningar i firmware.

# SE as part of EU/CEPT accepted decisions 2005/513/EC (5GHz RLAN, EN 301 893) # and 2006/771/EC (amended by 2008/432/EC, Short-Range Devices, EN 300 440) # EU decision 2005/513/EC: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:020... # EU decision 2006/771/EC: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:020... # EU decision 2021/1067/EC: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX... # Harmonized CEPT countries (July 2019): https://www.ecodocdb.dk/download/25c41779-cd6e/Rec7003e.pdf # SE: https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokumen... country SE: DFS-ETSI (2400 - 2483.5 @ 40), (100 mW) (5150 - 5250 @ 80), (200 mW), NO-OUTDOOR, AUTO-BW, wmmrule=ETSI (5250 - 5350 @ 80), (100 mW), NO-OUTDOOR, DFS, AUTO-BW, wmmrule=ETSI (5470 - 5725 @ 160), (500 mW), DFS, wmmrule=ETSI # short range devices (ETSI EN 300 440-1) (5725 - 5875 @ 80), (25 mW) # 6 GHz band (5945 - 6425 @ 160), (23), NO-OUTDOOR, wmmrule=ETSI # 60 GHz band channels 1-4 (ETSI EN 302 567) (57000 - 66000 @ 2160), (40)

Som du ser varierar effekten mellan 25 mW och 500 mW, en faktor 20 i skillnad.

Tyvärr har man blandat mellan Watt och enhetslöst här. Jag tror enhetslöst är dBm och 23 dBm (på 6 GHz) är 200 mW.

Sedan finns det en gäng andra saker som påverkar, men jag orkar inte surfa på specifikationerna för dina maskiner, så jag undviker att blaja om antenner och beamforming.

6GHz kommer vara sämre än 5 GHz som är sämre än 2.4 GHz på att ta sig genom väggar. Ökning av kanalbredden ger sämre mottagning.

Permalänk
Rekordmedlem

Signalstyrkan är egentligen ganska ointressant och det är nog faktiskt inte orimligt att en wifi7 kapabel enhet ger lägre signalstyrka än äldre tekniker för de kan styra signalriktningen och kommunicera på flera frekvensband samtidigt, C3 har inte lika bra möjlighet att rikta signalerna.

Men det intressanta är hastigheterna, vad får du för länkhastighet och överföringshastighet till respektive enhet och hur mäter du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.