Permalänk

Som 2good4you säger.

Du märker inte skillnad på om du kör Q6600 och E6850 i spel som finns nu som bara har stöd för 2 kärnor men om kanske 1 år så kommer du märka mkt stor skillnad då program som kräver mer processor kraft kommer använda sig av 4 kärnor. I andra program/spel som inte kommer ha stöder kommer då heller inte kräva lika mycket.

Q6600 multitaskar även bättre; och man klarar lätt spel spel som redan är släppta med mkt äldre prollar, som ett exempel, AMD 64 +3700, om man inte multitaskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Som 2good4you säger.

Du märker inte skillnad på om du kör Q6600 och E6850 i spel som finns nu som bara har stöd för 2 kärnor men om kanske 1 år så kommer du märka mkt stor skillnad då program som kräver mer processor kraft kommer använda sig av 4 kärnor. I andra program/spel som inte kommer ha stöder kommer då heller inte kräva lika mycket.

Q6600 multitaskar även bättre; och man klarar lätt spel spel som redan är släppta med mkt äldre prollar, som ett exempel, AMD 64 +3700, om man inte multitaskar.

Jag vet inte hur det är med er, men jag skulle aldrig göra blind reklam för en produkt och lovsjunga den på det sättet om jag inte fick betalt för det.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Q6600 kommer slå E6750 rejält på tummarna i spel som Crysis.

Crysis kommer med största sannolikhet skala på liknande sätt som Supreme Commander. Spel är svåra att parallellisera till skillnad från tex renderingsprogram.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Detsamma.

Och nej jag tror inte Crysis kommer skala Quadcore på samma sätt som Supreme Commander.

Permalänk
Medlem

Re: Q6600 vs E6850?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rekl3M
Har läst skitmånga trådar nu, utan att få någon bra uppfattning av vilken processor man bör välja till sin nya burk.

Skulle vilja veta vilken NI skulle valt, (motivera gärna tack)

q6600 är självklara valet. frekvenz skilljer inte mycket du kan clocka quad en del och spel kommer stöjda quad inom kort tex unreal tournament 3 stödjer quad och det är ingen särklid skillnad i program som bara tar 1 lr 2 kärnor samt att q600 är riktigt billigt nu 2650 kr^^ finns ingen bra motiverad anledning till att välja e6850 samt att quad spelen är runt hörnet och inte ett halv år framåt

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om man kör en het Core 2 Duo och överklockar den så kommer väll spel som Crysis flyta bra på den också? Eller kommer det vara en övervägande skillnad?
Om man har ett fint grafikkort och bra minnen så bör man väll ändå inte märka en stor skillnad? Eller har jag fel?

- Edit:

Om detta resonemang nu stämmer verkar det som en bättre idé att köra på en hyfsad Core 2 Duo och sedan skaffa en "riktig" Quadcore, inte sant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Frågan är bara om man kör en het Core 2 Duo och överklockar den så kommer väll spel som Crysis flyta bra på den också? Eller kommer det vara en övervägande skillnad?
Om man har ett fint grafikkort och bra minnen så bör man väll ändå inte märka en stor skillnad? Eller har jag fel?

- Edit:

Om detta resonemang nu stämmer verkar det som en bättre idé att köra på en hyfsad Core 2 Duo och sedan skaffa en "riktig" Quadcore, inte sant?

borde stämma, det är ett bra val om det nu är så att dual klarar av "quad spelen" utan lagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rekl3M
borde stämma, det är ett bra val om det nu är så att dual klarar av "quad spelen" utan lagg

Jo skulle vara skönt isåfall, hittar du svar på annat håll vore det schyst om du kunde lägga ett PM till mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Frågan är bara om man kör en het Core 2 Duo och överklockar den så kommer väll spel som Crysis flyta bra på den också? Eller kommer det vara en övervägande skillnad?
Om man har ett fint grafikkort och bra minnen så bör man väll ändå inte märka en stor skillnad? Eller har jag fel?

- Edit:

Om detta resonemang nu stämmer verkar det som en bättre idé att köra på en hyfsad Core 2 Duo och sedan skaffa en "riktig" Quadcore, inte sant?

varför skulle han göra så när de ligger i samma pris klass och att en quad kommer prestera bättre -_-

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

De ligger inte riktigt i samma klass, gör dem? Har även hört att Duo'n preserar bättre i vissa av dagens spel..

Jag frågade bara, står i valet och kvalet nämligen. Kan inte bestämma mig..

Permalänk
Medlem

Eftersom en duo presterar bättre _NU_?

Visa mig gärna ett test från nått spel som finns idag där en q6600 presterar bättre än e6850.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Man kanske inte borde se det som en quad, utan en dubbel dual, som är av en sämre modell än E6850... personligen låter en E6850 som ett bättre val om man ser det som jag skrev?

Permalänk
Medlem

Just nu ligger E6850 på 2 595:- Hos DB och Q6600 på 2 580:-

Marginell skillnad... har sådan fruktansvärd besluts ångest

-Edit: Fråga.. En E6850 bör väll klocka grymt mycket bättre än en Q6600. Men en snabbare busshastighet bör den även passa bättre med ett par 800MHz minnen eller har jag fel?

Permalänk

Man bryr sig väl inte om dagens prestanda om man ändå kan maxa allt med en Quad?

Quad kommer dra förbi en E6850 när stöden börjar komma - och då kanske en E6850 kommer kännas äldre än en E6850.

Programmerare/spelgubbar kommer inte att göra spel som bara stödjer Core 2 Duo processorerna och inte Core 2 Quad prollarna om spelet eller programmet i frågar är krävanda för processorerna - och då kommer nog Quaden gå förbi och då är det ju ett ganska enkelt val. Quad.

Permalänk
Medlem

e6850 presterar bättre i nuläget ja men inget du märker endån . och bla ut 3 är runt hörnet

och nej e6850 klockar inte mycket mer än q6600

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Man bryr sig väl inte om dagens prestanda om man ändå kan maxa allt med en Quad?

Quad kommer dra förbi en E6850 när stöden börjar komma - och då kanske en E6850 kommer kännas äldre än en E6850.

Programmerare/spelgubbar kommer inte att göra spel som bara stödjer Core 2 Duo processorerna och inte Core 2 Quad prollarna om spelet eller programmet i frågar är krävanda för processorerna - och då kommer nog Quaden gå förbi och då är det ju ett ganska enkelt val. Quad.

Om man är rik som jag då ;P Väntar man inte hällre på en riktig quad och kör en E6850 tills man börjar se några riktiga quadar på marknaden?

Permalänk
Medlem

Yea! DB har äntligen sänkt priserna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Om man är rik som jag då ;P Väntar man inte hällre på en riktig quad och kör en E6850 tills man börjar se några riktiga quadar på marknaden?

riktiga quadar . den har fortfarande 4 kärnor och presterar därför därefter även om 4st singel kärnor som inte delar cache osv hade varit bättre har vi inte sett av några falskhallsar som det ska bli enligt pappret med två dual i samma

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Nej, blafa, jag tror inte de flesta vill det då priset går upp med kanske 1-2 tusen kr.

Jag har då iaf inte råd med det. Uppgraderar prollen kanske 1 gång vart tredje/fjärde år.

Permalänk
Medlem

Suck... ni gör det inte lätt för mig Men ärligt sagt i nuläget klockar en E6850 bättre och gör bättre resultat i dagens spel, Den går även att klocka högre än en Q6600. Då bör en överklockad även prestera bättre i spel som UT3 och Crysis?

Permalänk
Medlem

Haha ösch, varför gjorde intel det så svårt för en att välja? kunde dom inte typ sketat i att släppa E6750 och E6850, då hade valet varit mycke lättare

Permalänk
Medlem

De hade väl fan kunnat skita i att sänka priset på quadden så hade man varit skitglad nu:D

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
De hade väl fan kunnat skita i att sänka priset på quadden så hade man varit skitglad nu:D

Det hade vart gött, då blir det heller inte så svårt

Permalänk
Medlem

Rekl3M, vad säger du.. har du bestämt dig än?

Permalänk
Medlem

yes, det blir nog en quad after all

Permalänk
Medlem

Låter som sagt inte helt rätt att köpa en quad nu innan d finns stöd i spelen för d! Dessutom vem vet... intel kan ju sänka sina priser igen snart..

på t.ex Q6700! Som även lanseras nu!

För ngn som rarar upp mkt så e väl en quad kanske rätt roligt o ha.. då spar man många minuter Det märkte iaf jag i övergången till
Dualcore.. lär ha sparat över 100 timmar senaste året

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Jadu....snart singlar jag verkligen en kronjävel alltså.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Jadu....snart singlar jag verkligen en kronjävel alltså.

Tror att jag kommer göra samma sak.. känns jävligt dumt, för svaret finns ju nånstans, hehe

Permalänk
Medlem

säger som apanabel...

vad borde i ert tycke vara bäst för en som klockar? .. hört att Q6600 inte är direkt optimal för det hög värme mm..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
säger som apanabel...

vad borde i ert tycke vara bäst för en som klockar? .. hört att Q6600 inte är direkt optimal för det hög värme mm..

Utan tvekan E6850