Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
P.s Duke Nukem Forever är nerlagt, fick fräscha uppgifter om det på Roskilde. D.s

HAR DUKE NUKEM FOREVER LAGTS NER?!

Permalänk
Medlem

Um well, har sett ett flertal säga att de köpt q6600 nu... Är det någon som har köpt e6850 och kan vara vänlig och motivera varför?

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Antagligen blir jag en av de första. Om det nu blir så kommer jag köpa den eftersom Quad core tekniken först och främst är ny och kommer förhoppningsvis utvecklas inom de kommande åren. Duo tekniken är mer stabil och säker i nuläget. Jag kommer satsa på E6850 eftersom det kommer fungera grymt fint att klocka med och prestera mycket bra i dagens spel och förhoppningsvis i morgondagens också. Den har även en Bussfrekvens på 1333 MHz, men en högre Bussfrekvens kan jag förhoppningsvis få mer ut av även mina minnen - kommer köra 4 Corsair Dominator på 4-4-4-12 på 400MHz styck.

Dock är jag inte säker, har som sagt inte bestämt mig än... Jag har försökt läst på så mycket jag kan, är det något som är felaktigt eller inte stämmer får ni gärna rätta mig

Permalänk
Medlem

Beställde precis en quad
dock jag spelar inte bara, utan jobbar också på datorn med div program som gillar en quad tex photoshop, dreamweaver etc, så en Q6600 blir nog bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på vilken som är det bästa alternativet, Quadens 8MB Cache lockar men gör det så stor skilldnad i praktiken? Datorn ska köras med många applikationer samtidigt, bl.a. musikprogram och spel, kommer väl bli en del klockning också.. Är lite osäker i det här fallet.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

alla säger att quaden ska vara varmare. Hur mycket varmare(länka till tester så blir jag jätte glad, eller säg % som de kom fram i testerna)?

Om man ändå kyler med en Thermalright Ultra-120 så spelar det ingen roll, right ?

Permalänk
Entusiast

Läst runt lite på diverse forum, sägs att Q6600 med den nya G0 steppingen har nått 4ghz på luft. Ifall jag skaffar mig en Q66 så blir det en överklockning till 2,8ghz så det lär man få och kunna hålla enkelt

Om man nu bestämmer sig för en Q6600 hur kan man med säkerhet beställa en med rätt stepping?

källa:
http://www.overclock.net/phase-change/211872-q6600-g0-steppin...
där jag läste lite iaf

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ett fåtal program och två spel som inte kommer ut förrän om tidigast ett halvår.

Besides, att köpa en Q6600 nu är som att köpa en Pentium D när den var ny. Visst var det coolt med två kärnor istället för en, men i förhållande till Conroe är Pentium D skräp.

Du jämför Conroe och Pentium D, då borde/ska man jämföra Kentsfield och Yorkfield, inte Kentsfield och Conroe...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Du jämför Conroe och Pentium D, då borde/ska man jämföra Kentsfield och Yorkfield, inte Kentsfield och Conroe...

Nej, det gjorde jag inte. Jag har redan förklarat detta en gång, jag drar paraleller mellan övergången 1->2 kärnor och övergången 2->4 kärnor.

När de tidiga tvåkärniga processorerna kom ut så tänkte folk "Yay! Två kärnor är skitbäst, allt annat suger!", och nu när det kommit ut fyrkärniga till ett pris som man har råd att betala så är det samma sak "Yay! Fyra kärnor är skitbäst, två kärnor suger!", men de nuvarande fyrkärniga processorerna är för quad vad Pentium D var för duo; primitiva, falska, versioner som kommer få långt bättre uppföljare inom en ganska snar framtid.
Om ett år kommer man se tillbaka på Q6600 och säga "Meh, skräp!", precis som man idag gör med Pentium D.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Nej, det gjorde jag inte. Jag har redan förklarat detta en gång, jag drar paraleller mellan övergången 1->2 kärnor och övergången 2->4 kärnor.

När de tidiga tvåkärniga processorerna kom ut så tänkte folk "Yay! Två kärnor är skitbäst, allt annat suger!", och nu när det kommit ut fyrkärniga till ett pris som man har råd att betala så är det samma sak "Yay! Fyra kärnor är skitbäst, två kärnor suger!", men de nuvarande fyrkärniga processorerna är för quad vad Pentium D var för duo; primitiva, falska, versioner som kommer få långt bättre uppföljare inom en ganska snar framtid.
Om ett år kommer man se tillbaka på Q6600 och säga "Meh, skräp!", precis som man idag gör med Pentium D.

Processorerna utvacklas ju hela tiden...Det är klart att du får en bättre processor om du väntar 2 år. Jag har svårt att se vad Pentium D har med saken att göra. Ne för mig blir det nog en Q6600 iaf eftersom jag håller på en del med 3d-animering m.m. Om man ska spela så är det bättre att satsa på ett bättre grafikkort istället, eller? Fler program och spel kommer komma som stödjer quadcore.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag vet inte hur det är med er, men jag skulle aldrig göra blind reklam för en produkt och lovsjunga den på det sättet om jag inte fick betalt för det.

För att man rekommenderar en bättre processor? Tvunget inlägg? Kan då säga att en quad-core är satan så mycket bättre val då _allt_ är påväg till den parallelliserade vardagen. I detta fall när det gäller spel, fråga samtliga spelutvecklare...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det är mkt svårare att klocka en quad vs. en dualcore bara så alla vet. Inte många moderkort idag som klockar quadcores bra. Asus har Commando + Striker. DFI har ICFX3200T2R/G och NF680I LT SLI-T2R. Det är de bästa just nu har jag för mig + att inte alla Q6600 är av G0 steppingen vilket klockar bättre och går kallare. En 6850 lär man ju få upp till 4 Ghz med bra luft och ett bra mobo. Betydligt svårare med en quad.

Som sagt om du är nån som tror du kommer byta CPU inom 1-1,5 år och spelar mkt, köp en 6850. MIN rekommendation till er.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

om man bara jämför q6600 och e6850 så tycker jag q6600 är mest prisvärd.

om man bortser från det och i stället kollar vilken processor som är mest värd och ger mest bang för bucket så är det e6750. Den är i de flesta fall ca 200kr dyrare än e6550, men då får du 0.67GHz extra, utan att klocka.
Båda dessa processorer slår e6600, men inte q6600 om man bortser från klockningsmöjligheter.

Vad jag kommer göra är att skaffa en e6750 och ha den som den är fram till garantin gått ut, om då AMD kommit med sina nya penom-processorer med fyra kärnor tror jag dom är bättre än q6600 och för en likvärdig peng, du kommer garanterat kunna klocka AMDs bättre eftersom det är EN processor, och inte TVÅ ihopsatta Dual Cores.

Vad jag just nu kommer göra är att beställa det billigaste oc GTX kortet från db, MSI Geforce 8800 GTX, 4790kr.
e6750 ligger på 1849kr.
Gigabyte P35-DS4 iP35 som ligger på 1549kr.
Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler 469kr.
Detta alltså från datorbutiken.

Sen detta från komplett
2 x Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 995kr stycke, 1990kr för båda
Zynet Polar hårddiskkabinett 3.5" IDE ,aluminium, USB 2.0 (fläktlös) 295kr för att göra plats för Raptorn jag fått av en vän för billig peng. Skall endast ha 74GB Raptor i datorn med os och spel på, med filmer och annan data på externa HDDs.

Detta bör ge en bra speldator som håller för framtiden.

Totala summan för allt 10942kr. Tycker det är suveränt bra grejer för otroligt bra pris.
I värsta fall kommer inte mitt Sonata II nätagg klara av ett GTX kort, i sånna fall köper jag antingen ett bättre agg eller byter mot ett ASUS 8800GTS 320mb för 2640kr
Då blir kalaset 8792kr.
Kan tyckas vara stor skillnad från GTX till GTS 320mb, men GTS 640mb är ca 1000kr dyrare och det känns inte värt det i det fall jag ändå kommer köra i 1024x800 i de flesta fall eller 1280x1024.

För er som vill ha ett q6600 rekomenderar jag ett ASUS P5B Deluxe för samma FSB och bra överklocknigsegenskaper vilket ger den liv att räcka en bit in i framtiden.

Hoppas detta långa resunemang hjälp någon i alla fall, tycker det är en försumbar vinst i nuläget med q6600, lägg pengarna på en bra fläkt och extra minne med en e6750 så får du en bättre speldator.

Phenom kommer säkerligen vara bättre än q6600 ändå, om inte intel kontrar med någon likvärdigt, det får framtiden utvisa. Just nu tycker jag inte du som gamer ska satsa på q6600.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är mkt svårare att klocka en quad vs. en dualcore bara så alla vet. Inte många moderkort idag som klockar quadcores bra. Asus har Commando + Striker. DFI har ICFX3200T2R/G och NF680I LT SLI-T2R. Det är de bästa just nu har jag för mig + att inte alla Q6600 är av G0 steppingen vilket klockar bättre och går kallare. En 6850 lär man ju få upp till 4 Ghz med bra luft och ett bra mobo. Betydligt svårare med en quad.

Som sagt om du är nån som tror du kommer byta CPU inom 1-1,5 år och spelar mkt, köp en 6850. MIN rekommendation till er.

Att klocka är kul, men ser man på prestanda så är klockfrekvensen bara en faktor. Faktum är att en 4Ghz E6850 inte har en chans mot en oklockad Q6600 om man utnyttjar alla cores, speciellt i multitasking också där det går åt processorkraft för att växla mellan processer. En Q6600 med ett hyffsat moderkort går även att klocka en hel del och då är den överlägset ett bättre val. Skulle tro att den gör säkert en 3.2-3.4Ghz.

Q6600 är givet val framför en E6850. Samma sak som dom som rekommenderade FX-57 framför X2 när dom var nya, snacka om att dom som köpte en singelcore ångrade sig.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Lets face it, Quad blir ju inte sämre med tiden, det blir en duo, så varför välja nåt som inte följer stigen? Quad kommer köra stopp nånstans och det vet vi, men det är efter att duo kört fast när backen började. Just nu kommer man ju troligtvis inte märka nån skillnad alls, i spel etc, förutom då till quad'ens fördel, i program som stödjer dess 4kärnor. För mej blir det en Quad iaf, det blir spel, grafiskt, och musik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av combatcannibal
HAR DUKE NUKEM FOREVER LAGTS NER?!

Och varför offentliggörs sådana händelser på slabbiga rockfestivaler? Var det så att projektpengarna för DNF stoppades in i årets artistgager?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jahapp...nu har jag iaf kommit till ett beslut som innebär att jag ändrat mig (igen). Det blir nu en Q6600, och nu pallar jag fan inte läsa mer tester/trådar/fundera mer.

Beslutet grundas på följande: Även om jag tycker det är skojj att lira spel och vill kunna testa och köra nya spel, så är det egentligen inte det huvudsakliga skälet till att jag köper ny dator. När jag tänkte efter så sitter jag väldigt gärna med Photoshop CS3 / Lightroom / Photomatix / neatimage / itunes / firefox igång och har många gånger önskat att man kunde surfa lite samtidigt som jag bytte låt, konverterade en fil i lightroom och körde ett filter i Photoshop. Av denna anledning tror jag att en quad passar mig bättre.

Visst, duon har säkert bättre prestanda i spel idag. Men med ett MSI 8800 OC 640mb så tror jag att jag kommer kunna spela rätt så bra iaf.. rätta mig om jag har fel. Sen om det kommer spel/program med mer stöd för quad så är det bara en bonus. Processorn kostar nu 2400:-, skulle man märka någon gång framöver att quad aldrig slår och man _måste_ ha en annan prolle så får man väl bita i det småsura äpplet då och skaffa en mer passande.

Har hört att det är svårare att klocka en quad. Men tror väl iaf att det inte borde vara helt omöjligt att skaffa lite mer kylning och få upp den till 2,8-3ghz? Om inte så hey, tough luck.

Önskar er lycka till mer era beslut, nu beställer jag

PS: Tror ni ett Gigabyte P35-DS4 blir passande moderkort? Tänkte nog köra på det.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Jag har sett 3,2 GHz på Q6600. Så det är bara att köra på. Jag skulle nog ha kommit fram till samma slutsats som du, apanabel.

Men min E6300 gör fortfarande bra ifrån sig, så jag finner ingen riktigt bra anledning att dras med i hypen... Än... (Jag har beställt en E2140 som jag ska klocka skiten ur - hoppas den går snabbare än E6850... )

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
mycket text

Asså, jag börjar nog luta åt q660 med faktiskt..tro det eller ej... Jag funderar på asus p5k deluxe, det passar väl till ett GTX/ULTRA ? Jag kommer ha typ 4-5 chassifläktar och 2-3 för komponenter (allt i luft).. jag borde väl komma upp i 3.0 ghz må ja tro?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Jahapp...nu har jag iaf kommit till ett beslut som innebär att jag ändrat mig (igen). Det blir nu en Q6600, och nu pallar jag fan inte läsa mer tester/trådar/fundera mer.

Beslutet grundas på följande: Även om jag tycker det är skojj att lira spel och vill kunna testa och köra nya spel, så är det egentligen inte det huvudsakliga skälet till att jag köper ny dator. När jag tänkte efter så sitter jag väldigt gärna med Photoshop CS3 / Lightroom / Photomatix / neatimage / itunes / firefox igång och har många gånger önskat att man kunde surfa lite samtidigt som jag bytte låt, konverterade en fil i lightroom och körde ett filter i Photoshop. Av denna anledning tror jag att en quad passar mig bättre.

Visst, duon har säkert bättre prestanda i spel idag. Men med ett MSI 8800 OC 640mb så tror jag att jag kommer kunna spela rätt så bra iaf.. rätta mig om jag har fel. Sen om det kommer spel/program med mer stöd för quad så är det bara en bonus. Processorn kostar nu 2400:-, skulle man märka någon gång framöver att quad aldrig slår och man _måste_ ha en annan prolle så får man väl bita i det småsura äpplet då och skaffa en mer passande.

Har hört att det är svårare att klocka en quad. Men tror väl iaf att det inte borde vara helt omöjligt att skaffa lite mer kylning och få upp den till 2,8-3ghz? Om inte så hey, tough luck.

Önskar er lycka till mer era beslut, nu beställer jag

PS: Tror ni ett Gigabyte P35-DS4 blir passande moderkort? Tänkte nog köra på det.

Gigabyte P35-DS4 blir förträffligt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Oj nu kom jag på då... Visst är det väl helt meningslöst att köpa 800mhz-minnen för en Q6600? Teoretiskt borde väl 667mhz-minnen räcka för klock ända upp till 3ghz eftersom den har fsb på 266 och multiplikator 9?

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Corsair PC5400C4 är perfekta till Q6600!

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Corsair PC5400C4 är perfekta till Q6600!

va fan :< jag som köpte 6400 800 mhz idag på komplett (1000 kr)

PS. Gigabyte P35-DS4 eller Asus P5k Deluxe?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Låter nice det:) Blir ett par såna nu, så blir det till att blasta away sen! Ska ärligt talat bli så jävla skönt att ha beställt allt, kommer kanske t.o.m. kunna jobba imorron!

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
va fan :< jag som köpte 6400 800 mhz idag på komplett (1000 kr)

Ajdå. Hade jag inte själv lagt beställningen tidigare idag hade jag kunnat köpa dom av dig för samma pris...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
PS. Gigabyte P35-DS4 eller Asus P5k Deluxe?

P5K Deluxe är dyrt (men det är ju Asus!). Gigabyte P35-DS4 har allt och kostar 700 kr mindre. Välj efter märke eller plånbok. Du blir inte missnöjd med någon av brädorna...

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Ajdå. Hade jag inte själv lagt beställningen tidigare idag hade jag kunnat köpa dom av dig för samma pris...

P5K Deluxe är dyrt (men det är ju Asus!). Gigabyte P35-DS4 har allt och kostar 700 kr mindre. Välj efter märke eller plånbok. Du blir inte missnöjd med någon av brädorna...

Kan vara bra o ha minnen me lite extra krut i kanske, vem vet ;).

Men, om jag ska klocka en q6600 till, ja låt oss säga, 3.0-3.2 med mycket luftkylning, är det lika lätt med gigabytes som med asus?

EDIT, det funkar lika bra med GTX/ULTRA på gigabytes väl?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja. Det är ingen större skillnad om du ska överklocka en Q6600.
Och grafikkorten passar lika bra på båda.

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Att klocka är kul, men ser man på prestanda så är klockfrekvensen bara en faktor. Faktum är att en 4Ghz E6850 inte har en chans mot en oklockad Q6600 om man utnyttjar alla cores, speciellt i multitasking också där det går åt processorkraft för att växla mellan processer. En Q6600 med ett hyffsat moderkort går även att klocka en hel del och då är den överlägset ett bättre val. Skulle tro att den gör säkert en 3.2-3.4Ghz.

Q6600 är givet val framför en E6850. Samma sak som dom som rekommenderade FX-57 framför X2 när dom var nya, snacka om att dom som köpte en singelcore ångrade sig.

Jovisst men vi är inte där än, vi har knappt spel som använder 2 kärnor idag. Och de som gör det gör det inte ens effetivt. Multitasking visst men man gör inte mkt multitasking när man spelar eller hur. Vilket det var dit min rekommendation riktade sig. I nästan alla spel idag så är idag en E6850 snabbare, och betydligt snabbare när den är uppe i 4 Ghz. Och med rätt moderkort klockar en Q6600 bra, men med ett medikoert kort så nej. Men även ett mediokert kort klockar en E6850 högt. Tex. så släppte ju EVGA en ny version av deras nF680i just för att göra quadcore klockning lättare. Många moderkort klockar inte en quad över en 320 mhz FSB. Och tänk även på att Quad blir betydligt varmare.

När Quad kommer till användning i just spel som jag talar om så har vi redan native Quad i form av Phenom från AMD och Penryn/wolfdale från Intel (osäker på kodnamnen). Vilket säkert kommer springa runt en då gammal Q6600.

"This graph is a lot more colorful than our previous ones because the decision just isn't that clear. If you look at the average, quad-core gains an advantage over dual-core over all of our benchmarks, but if you look at the tests themselves you'll see some trends. Encoding and 3D manipulation benchmarks have the quad-core CPU clearly ahead, while general usage and gaming benchmarks mostly favor the higher clocked dual-core E6850. So, which do you choose?"

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Vet inte vart folk får det ifrån att det inte går att spela dagens spel med en Quad lika bra som med en E6850.

Ligger man på genomsnittliga 60 FPS i ett spel och 50 FPS i ett spel med den andra prollen så kommer du själv inte märka någon skillnad - en Quad kommer klara de spelen som kommer åtminstonde inom 2 år - troligtvis 2-3 år efter det också då den har stöd för så pass många kärnor.

Det är mycket troligare att en Quad håller i 5 år än att E6850 håller i 3 år.

Permalänk
Medlem

Iofs när jag ser det här så börjar jag fundera kring mina argument.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|