Permalänk

byta ut cpu kylaren eller bara fläkten?

Hej!

Sitter på en phenom 550 Be som jag får lite varm, ca 53 grader load med stock kylare, har låst upp till 4 kärnonr och då är den varm, ( ca 55 ) och nu undrar jag om jag kan byta ut fläkten på stock kylaren eller om jag ska köpa en helt ny ? har kollat mycket på en

Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se

eller byta ut nuvarnade fläkt på kylaren till en noctua 80 mm

Noctua R8 Silent Fan 80mm Noctua R8 Silent Case Fan 80mm - Dator - Datorkomponenter - Kylning - Chassikylning

Gör det över huvudtagen någon skilland när man bara byter ut fläkten?

har även hört att på phenom modellerna ska det göra stor temperatur skillnad genom att bara byta ut kylpastan, så jag hade tänk mig en nya Fläkt ( noctua 80 mm och kylpasta ) eller ska jag köpa en helt ny processorkylare?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

En större fläkt med mera blås hjälper... men ger fortfarande oljud.
Vill du ha datorn tyst så gäller större kylpaket med större kylyta och en (stor 120mm) lågvarvig fläkt.
Kylpasta byts sällan om man inte monterar om kylpaketet (eller misstänker luftbubblor i pastans utbredning).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

En större fläkt med mera blås hjälper... men ger fortfarande oljud.
Vill du ha datorn tyst så gäller större kylpaket med större kylyta och en stor (120mm) lågvarvig fläkt.
Kylpasta byts sällan om man inte monterar om kylpaketet.

men får inte på en större fläkt än 80mm på den kylaren, kan använda lite stipes men blir nog inte så bra, tror jag ska prova med att köpa nu fläkt, fungerar int edet bättre så kan man ju alltid byta tillbaka. jag vill få ner temperaturen ungefär 10 grader..

den noctua jag ko9llar på ( 80mm ) flyttar 53 m3/h och det flyttar den stora processorkylaren med, då borde ju den lilla fläkten ge samma effekt, eller? tror du man kan sänka temperaturen 10 grader genom att bara byta fläkten?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

Det är inte enbart mängden luft som har betydelse för kylningen. Det är ännu viktigare hur stor yta denna luft blåser på.
Det är som att sticka ut ett finger genom bilfönstret vid 100km/tim, jämfört med att hålla ut hela handen.
Därför kan du inte jämföra de två fläktarnas litermått, men kanske räcker den extra luftvolymen till för att sänka 10 grader.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Eh? 55 grader är helt normalt. Du behöver verkligen inte byta kylare.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RTX 4060 | Dell UltraSharp U2415 IPS

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det är inte enbart mängden luft som har betydelse för kylningen. Det är ännu viktigare hur stor yta denna luft blåser på.
Det är som att sticka ut ett finger genom bilfönstret vid 100km/tim, jämfört med att hålla ut hela handen.
Därför kan du inte jämföra de två fläktarnas litermått, men kanske räcker den extra luftvolymen till för att sänka 10 grader.

Okej, har testa nu med att byta fläkten på kylaren vilket inte gav någon större temperatur skillnad... så ska köpa en helt ny oprocessorfläk istället, har du något bra tips på en kylare eller fungerar den jag länkade till i första inlägget?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Eh? 55 grader är helt normalt. Du behöver verkligen inte byta kylare.

Grejjen är att jag ska köra den som en x4 då mina kärnor är felfria och då är maxtemperatur 62 grader och det är nog precis på håret plus att jag ska klocka så jag behöver en ny,.. har du tips på någon bra?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

Jag har bra erfarenhet av denna kylare. Den är både låg och har en tyst 120mm fläkt.
Noctua NH-C12P CPU Cooler - Inet.se
Du får bereda dig på att lyfta ur moderkortet för att sätta på stödplatta under kortet !

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag har bra erfarenhet av denna kylare. Den är både låg och har en tyst 120mm fläkt.
Du får bereda dig på att lyfta ur moderkortet för att sätta på stödplatta under kortet !

men kyler den bra ? bättre än den jag länkade till ? att lyfta ur moderkortet är inga problem

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Du får ju en större kyl yta med NH-C12P, fast bara en fläkt som blåser. Iofs en 120mm då. En annan positiv effekt med denna kylaren är att den även kyler komponeter på ditt moderkort. Jag har en sådan själv och kan helt klart rekommendera den. Kyler bra och är tyst även på full varv!

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Skrivet av snoozy:

Du får ju en större kyl yta med NH-C12P, fast bara en fläkt som blåser. Iofs en 120mm då. En annan positiv effekt med denna kylaren är att den även kyler komponeter på ditt moderkort. Jag har en sådan själv och kan helt klart rekommendera den. Kyler bra och är tyst även på full varv!

Okej, det kanske får bli en sådan då, få bli ett inköp nästa månad

Btw så sitter jag just nu och klockar min 550 med upplåsta kärnor så den går som en x4, går stabilt i 3.5ghz nu hoppas på mer med bättre kylare så man kan pilla med vcore

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du tycker inte man ska ta den som har en 140mm fläkt istället?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Du tycker inte man ska ta den som har en 140mm fläkt istället?

Jo självklart är väl den att föredra om inte priset skiljer för mycket. Någon som har några siffror på hur mycket bättre den kyler?

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W