Permalänk
Medlem

No problem, klassisk 775, själv hade jag en dual core som gick på över 90c och den sjönk till 40 med AS. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Samzon:

No problem, klassisk 775, själv hade jag en dual core som gick på över 90c och den sjönk till 40 med AS. Lycka till!

O_O aight, ska prova

Permalänk

Thermalright extreme 120 är 100% passiv och den har en så bra kylförmåga att du kan överklocka din processor med denna passiva kylare! (tro mig, för jag har testat med min i7 920) + kylpasta (mx5 eller vilken som helst)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Thermalright extreme 120 är 100% passiv och den har en så bra kylförmåga att du kan överklocka din processor med denna passiva kylare! (tro mig, för jag har testat med min i7 920) + kylpasta (mx5 eller vilken som helst)

Är du säker på att di temp sensor inte är trasig?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Entusiast

TRUE är inte tänkt att köras passiv, den har för täta flänsar för det.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Är du säker på att di temp sensor inte är trasig?

Skrivet av Calathea:

TRUE är inte tänkt att köras passiv, den har för täta flänsar för det.

Haha, lol! Den kyler grymt passivt och ännu bättre med noctua 120mm. Jag vet, tro mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ben&Jerrys:

japp, den sitter hårt
Kylpasta har jag dock inte på, hade för mig att det redan fanns på kylaren behövs det ändå?

hade för mig, hehe. Använder du kylaren som hängde med ?
Extrakolla det för om du har kylpasta på är det rätt högs temps.. !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Haha, lol! Den kyler grymt passivt och ännu bättre med noctua 120mm. Jag vet, tro mig.

Högst tveksamt om jag kan hålla med dig, visst har du väldigt bra luftström genom chassit kan det funka men på något sett måste det blåsa genom flänsarna. När det gäller luftkylning är TRUE den enda modell jag kör med så jag skulle våga påstå att jag har koll på hur den funkar.

Självklart kan du använda den passivt om man inte klockar mycket men då är det ju ganska meningslöst då man sänker tempen stort genom att använda minst en fläkt till den.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Haha, lol! Den kyler grymt passivt och ännu bättre med noctua 120mm. Jag vet, tro mig.

Verkar som att du inte vet så mycket då du inte uppger tempen...Kanske 100c är rimligt vid 4Ghz O.C

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Verkar som att du inte vet så mycket då du inte uppger tempen...Kanske 100c är rimligt vid 4Ghz O.C

Jag tar bort kylaren jag har nu och kör några tester, är det bra nog? Återkommer om ett litet tag.

Edit. Här kommer en bild över temps på min processor.

i7 920 4.009Ghz (21x191)
Thermalright extreme 120 (utan fläkt)
Antec 300 (5x 120mm, det är inte delta fläktar jag lovar )

http://img257.imageshack.us/img257/7550/namnlsaz.png Första beviset
http://img534.imageshack.us/img534/441/namnlsvw.png och här en till bild som visar att temperaturen ligger stabilt kvar på ~ 70 grader
http://img580.imageshack.us/img580/7855/namnlsy.png och här kommer graferna som visar att temperaturen och klocken är stabil (som fan)

Och som alla kan se ligger jag runt 70 grader (notera, utan fläkt!). Med 120mm noctua sjunker temperaturen ner till cirka 64 grader. Med detta har jag bevisat att jag har rätt och ni har fel, va inte dåliga förlorare tack!

Ah, just det! Jag har hyper threading på! Sug på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag tar bort kylaren jag har nu och kör några tester, är det bra nog? Återkommer om ett litet tag.

Edit. Här kommer en bild över temps på min processor.

i7 920 4.009Ghz (21x191)
Thermalright extreme 120 (utan fläkt)
Antec 300 (5x 120mm, det är inte delta fläktar jag lovar )

http://img257.imageshack.us/img257/7550/namnlsaz.png Första beviset
http://img534.imageshack.us/img534/441/namnlsvw.png och här en till bild som visar att temperaturen ligger stabilt kvar på ~ 70 grader
http://img580.imageshack.us/img580/7855/namnlsy.png och här kommer graferna som visar att temperaturen och klocken är stabil (som fan)

Och som alla kan se ligger jag runt 70 grader (notera, utan fläkt!). Med 120mm noctua sjunker temperaturen ner till cirka 64 grader. Med detta har jag bevisat att jag har rätt och ni har fel, va inte dåliga förlorare tack!

Ah, just det! Jag har hyper threading på! Sug på den

Suckers (ta inte bort moderator )
Har man ett väl ventilerat chassi så bör inte passiv cpu-kylning vara ett problem. Hur vida man kan kalla det passiv eller inte är en annan sak. Men jag tycker att du ska använda HW monitor för tempcheckning och prime95 för belastning. Såg att belastningen endast låg runt 95%, medan prime 95 ligger runt 100%.

Annars har du helt sjukt fina temps för "passiv" kylning. Börjar under ifall det är motsvarande deltas Vad döljer du grabben^^

Citat:

furuliden
Thermalright extreme 120 är 100% passiv och den har en så bra kylförmåga att du kan överklocka din processor med denna passiva kylare! (tro mig, för jag har testat med min i7 920) + kylpasta (mx5 eller vilken som helst)

Mx5 finns inte? AS5 eller mx3 eller mx2 eller kommande mx4?

Till TS, (Efter att ha jävlats lite med folk)

Inhandla Arctic cooling mx2 kylpasta (då den ska vara enkel att applicera) och isopropanol eller t-röd (för att rengöra processorn) och applicera sedan din nya pasta. Det bör ge dig en ordentlig förbättring

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jag sa aldrig att det inte skulle funka, inte med en vanlig 4ghz klock. Att du dock kan sänka tempen med 6 grader med en fläkt och då antagligen med 10C med push pull visar ju enligt mig just att den presterar riktigt mycket bättre med fläktar. 10C borde ju utan problem ge dig utrymme för en 200mhz till.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av loie:

Suckers (ta inte bort moderator )

Annars har du helt sjukt fina temps för "passiv" kylning. Börjar under ifall det är motsvarande deltas Vad döljer du grabben^^

Mx5 finns inte? AS5 eller mx3 eller mx2 eller kommande mx4?

Skrivet av Evil_AnAnAs:

Jag sa aldrig att det inte skulle funka, inte med en vanlig 4ghz klock. Att du dock kan sänka tempen med 6 grader med en fläkt och då antagligen med 10C med push pull visar ju enligt mig just att den presterar riktigt mycket bättre med fläktar. 10C borde ju utan problem ge dig utrymme för en 200mhz till.

Jag använder själv mx-2 och jag trodde det hade kommit en uppgradering som hette mx-5, my bad!
Jag kan även filma min dator med en kamera så att ni kan se vilka fläktar och sånt jag använder. Och då kommer ni se att jag inte fuskar. Jag hatar fusk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Jag sa aldrig att det inte skulle funka, inte med en vanlig 4ghz klock. Att du dock kan sänka tempen med 6 grader med en fläkt och då antagligen med 10C med push pull visar ju enligt mig just att den presterar riktigt mycket bättre med fläktar. 10C borde ju utan problem ge dig utrymme för en 200mhz till.

Lite kul att han påstår att det är passivt. Jag kör "passivt" ensligt hans definition i mina servrar i så fall. Jag brukar kalla det semi passivt. Med andra ord luftflöde skapas av fläktar dock inte av fläktar i kylarens direkta närhet. Menar 5st !!!! 120mm!! Sådan stunder jag är glad att min i7 920 klarar sig med EN 120mm ut och en 92mm i sidan för 2st GTX260. Sedan en 140mm på processorns kylare som är en NH-D14. vad är vittsen med passiv CPU kylning eller ja semi passiv om man behöver 2-3 gånger fler chassifläktar för att göra jobbet? Totalt kontraproduktivt och blir inte tystare. Fin ballans mellan för få och för många fläktar. För få så får dom arbeta på ett varvtal där ljudnivån är för häg i jämörelse med luftflödet. För få så låter enskilda fläktarna för mycket i jämförelse med luften dom flyttar. För många ja då addar ju alla lagerljud och brus och virbartioner upp till en total summa plus att fler hål in och ut i lådan släpper ut mer ljud. En fläkt räcker oftast men 2st 120mm räcker även för den tyngsta 700W riggen om man inte har tummen mitt i näven.
Inte speciellt genomtänkt alls med 5st fläktar och semi passivt.

5st chassifläktar är då inte passivt. Semi passivt. Ganska bra drag vilket gör STOR skillnad jämfört med naturliga cirkulation pga förändring i densitet.

Märkte att mina Athlon II X2 med chassit öppet i servern gick varmare jämfört med stängt ett par timmar så blir kylaren redigt sval jämfört med öppen låda. Bara för luften som 3st 120mmm fram trycker in MÅSTE gå förbi mina NH-U12P eller Ninja Rev B som dom använder annars vill luften hellre slinga ut via den öppna sidan då diskarna gör att luften inte direkt koncentreras bakåt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ben&Jerrys:

Var i idle Testade nu igen och fick runt 75 grader, jag har dock inga andra fläktar/kylare i min dator, rekomenderar ni att jag skaffar något ?

Jo, en chassifläkt i bak på lådan som blåser ut luften bör du åtminstone ha tycker jag, om du inte har det redan!

Mer än så behövs nog normalt inte, så länge du inte har ett värstinggrafikkort i lådan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Lite kul att han påstår att det är passivt. Jag kör "passivt" ensligt hans definition i mina servrar i så fall. Jag brukar kalla det semi passivt. Med andra ord luftflöde skapas av fläktar dock inte av fläktar i kylarens direkta närhet. Menar 5st !!!! 120mm!! Sådan stunder jag är glad att min i7 920 klarar sig med EN 120mm ut och en 92mm i sidan för 2st GTX260. Sedan en 140mm på processorns kylare som är en NH-D14. vad är vittsen med passiv CPU kylning eller ja semi passiv om man behöver 2-3 gånger fler chassifläktar för att göra jobbet? Totalt kontraproduktivt och blir inte tystare. Fin ballans mellan för få och för många fläktar. För få så får dom arbeta på ett varvtal där ljudnivån är för häg i jämörelse med luftflödet. För få så låter enskilda fläktarna för mycket i jämförelse med luften dom flyttar. För många ja då addar ju alla lagerljud och brus och virbartioner upp till en total summa plus att fler hål in och ut i lådan släpper ut mer ljud. En fläkt räcker oftast men 2st 120mm räcker även för den tyngsta 700W riggen om man inte har tummen mitt i näven.
Inte speciellt genomtänkt alls med 5st fläktar och semi passivt.

5st chassifläktar är då inte passivt. Semi passivt. Ganska bra drag vilket gör STOR skillnad jämfört med naturliga cirkulation pga förändring i densitet.

Märkte att mina Athlon II X2 med chassit öppet i servern gick varmare jämfört med stängt ett par timmar så blir kylaren redigt sval jämfört med öppen låda. Bara för luften som 3st 120mmm fram trycker in MÅSTE gå förbi mina NH-U12P eller Ninja Rev B som dom använder annars vill luften hellre slinga ut via den öppna sidan då diskarna gör att luften inte direkt koncentreras bakåt annars.

Jag kör inte min processor passiv. Jag säger bara att man kan. Jag har två 120mm fram eftersom de lyser blått och de går i bara 800rpm, så de är till för att de ska se snyggt ut. Sedan har jag en på sidan som kyler grafikkortet, den har går också bara på 800rpm eftersom ett 5870 inte blir så värst varmt. Sedan sitter det en fläkt på toppen och en bak och de fläktarna följde med chassit.

Innan jag köpte fläktarna med blå led och grafikkortsfäkten (på sidan av chassit) körde jag passivt med min thermal extreme 120.

Det är inte meningen att man ska klocka datorn till 4.0 ghz med passiv kylare. Men om man vill slippa allt oväsen kan man köpa en thermalright extreme 120 och ligga kvar på stock.

Min rekommendation var att han skulle köra med thermalright extreme 120 passiv och han ska självklart inte klocka upp til 4.0ghz passivt! Men han har lite utrymme att klocka med passivt.

När jag nu kör min dator i 4.0Ghz kör jag INTE PASSIVT, MEN JAG KAN GÖRA DET OM JAG VILL (BÄST ÄR DOCK ATT KÖRA MED 120MM FLÄKT)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort några inlägg som inte hade med diskussionen att göra.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.