Permalänk
Medlem

Processorn (965) stekt?

Allt började med att jag klockade upp min 965'a till 4,0 GHz med 1,5 V och nordbryggan till 2200 från 2600. men sen hände det som inte fick hända (med tanke på att det är dreamhack på torsdag).
efter klockningen rebootade jag och allt flöt på fint, den hade ca. 35 C i idle temp.
För att testa ifall den var stabil så körde jag Prime95 i en halvtimme och det gick galant med en max temp på 55 C. efter det började jag installera en ny drivrutin till grafikkortet. ungefär halvvägs igenom installationen dog datorn. Tänkte att jag hade klockat lite för högt så jag klickade på power-knappen igen, men det ända som hände var att fläktarna rykte till och sen hände inget mer. Jag klickade på knappen igen och då hände inget alls. När jag öppnade datorn så märkte jag att norbryggan var Väldigt varm, i princip så att jag brände mig på den.

Jag testade först med att reseta CMOS, Både med knapp på I/O-panelen och jumper på moderkortet, sen testade jag ifall nätagget var sönder genom att tjuvkoppla det och det funkade felfritt. Jag kopplade ur grafikkortet och den startade fortfarande inte. till sist testade jag att köra med ALLT inkopplat förutom strömmen till processorn (8-pin). och då surrade den igång, alla fläktar snurrade och allt verkade funka utan processorn; såklart fick jag varken Bios eller någon sorts bootscreen.

Vad kan jag dra för slutsatser av det? att Processorn helt enkelt är grillad och är oanvändbar? eller går nordbryggan på 8-pin'en så det är den som är grillad? Känner inte för att köpa nytt mobo och processor, helst inget av dem. Är MYCKET tacksam för all hälp jag kan få.

Specc's:

  • CPU: Phenom X4 965 @ 4,0 GHz (kylare: H50)

  • GPU: XFX 6870 1GB

  • RAM: Corsair 4GB XMS3 @ 1333 MHz

  • PSU: OCZ ModXtreme 600W

  • MoBo: MSI 870A Fuzion

  • HDD: WD 500GB black

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa med annan processor?

Permalänk
Medlem

Har ingen annan AM3 processor och känner ingen som har en över. Funderade på om man kunde testa Processorn på ett am2 kort?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Skrivet av Swij:

Har ingen annan AM3 processor och känner ingen som har en över. Funderade på om man kunde testa Processorn på ett am2 kort?

Om BIOS stödjer processorn så ja.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag menar, om jag får exakt samma problem på det kortet (att den stängs av direkt) så är det fel på processorn. Om Bios inte stödjer SPU'n så bootar den väll lite iaf? om den gör det funkar processorn ju. Skullle det gå?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Skrivet av Swij:

Jag menar, om jag får exakt samma problem på det kortet (att den stängs av direkt) så är det fel på processorn. Om Bios inte stödjer SPU'n så bootar den väll lite iaf? om den gör det funkar processorn ju. Skullle det gå?

Bootar inte datorn skulle jag nog säga att processorn är trasig ja ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör utan processorn, fast med strömmen till processorn i?

Permalänk
Medlem

Det visade sig att det vart ett am2 och inte am2+ kort jag hade... Ska jag anta att processorn är död och beställa en ny?

EDIT: Att starta utan processor fast med 8-pin inkopplad får jag samma insta krash som med processorn i

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Att starta utan processor fast med 8-pin inkopplad får jag samma insta krash som med processorn i

Då skulle jag tippa att det är spänningsmatningen till processorn som har fått kortslutning. Dvs moderkortet är paj (eller möjligen både processor och moderkort).

Permalänk
Medlem

SKulle det vara farligt att testa den eventuellt trasiga processorn på någons mobo eller att testa med en hel processor på det eventuellt trasiga moderkortet? Behöver beställa senast på söndag ifall något behövs bytas.

Moderkortets CPU status LED lyser med en lampa (phase 1) Hur avgör jag om mobot är sönder?
KAn delar funka ifall cpudelen är sönder?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Den tråden måste jag bara följa.
Intressant på hög nivå.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swij:

Allt började med att jag klockade upp min 965'a till 4,0 GHz med 1,5 V och nordbryggan till 2200 från 2600. men sen hände det som inte fick hända (med tanke på att det är dreamhack på torsdag).
efter klockningen rebootade jag och allt flöt på fint, den hade ca. 35 C i idle temp.
För att testa ifall den var stabil så körde jag Prime95 i en halvtimme och det gick galant med en max temp på 55 C. efter det började jag installera en ny drivrutin till grafikkortet. ungefär halvvägs igenom installationen dog datorn. Tänkte att jag hade klockat lite för högt så jag klickade på power-knappen igen, men det ända som hände var att fläktarna rykte till och sen hände inget mer. Jag klickade på knappen igen och då hände inget alls. När jag öppnade datorn så märkte jag att norbryggan var Väldigt varm, i princip så att jag brände mig på den.

Jag testade först med att reseta CMOS, Både med knapp på I/O-panelen och jumper på moderkortet, sen testade jag ifall nätagget var sönder genom att tjuvkoppla det och det funkade felfritt. Jag kopplade ur grafikkortet och den startade fortfarande inte. till sist testade jag att köra med ALLT inkopplat förutom strömmen till processorn (8-pin). och då surrade den igång, alla fläktar snurrade och allt verkade funka utan processorn; såklart fick jag varken Bios eller någon sorts bootscreen.

Vad kan jag dra för slutsatser av det? att Processorn helt enkelt är grillad och är oanvändbar? eller går nordbryggan på 8-pin'en så det är den som är grillad? Känner inte för att köpa nytt mobo och processor, helst inget av dem. Är MYCKET tacksam för all hälp jag kan få.

Specc's:

  • CPU: Phenom X4 965 @ 4,0 GHz (kylare: H50)

  • GPU: XFX 6870 1GB

  • RAM: Corsair 4GB XMS3 @ 1333 MHz

  • PSU: OCZ ModXtreme 600W

  • MoBo: MSI 870A Fuzion

  • HDD: WD 500GB black

Kan vara moderkortet!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

SKulle det vara farligt att testa den eventuellt trasiga processorn på någons mobo eller att testa med en hel processor på det eventuellt trasiga moderkortet? Behöver beställa senast på söndag ifall något behövs bytas.

Moderkortets CPU status LED lyser med en lampa (phase 1) Hur avgör jag om mobot är sönder?
KAn delar funka ifall cpudelen är sönder?

Har du tillgång till en multimeter så finns det några grejer du kan testa.
1. Mät 12-v linan när inga fläktar snurrar. Om den ligger på 0 betyder det att nätaggets överströmsskydd har gått igång och stängt av 12-volten. Händer typ bara om det är kortslutning (eller möjligen om man kopplat in ett för klent nätagg och har massa prylar, men så lär det inte vara i det här fallet).
2. Koppla ur allt och mät ohm mellan någon av de 4 övre och undre på 8-pins-kontakten för processorströmmen på moderkortet. Alltså från nån av pinnarna på ena långsidan till nån av pinnarna på andra långsidan. Får du 0 ohm i så är det kortis på moderkortet.

Kan nog vara farligt att testa processorn i annat moderkort, eller moderkortet med annan processor. Men jag är inte helt säker. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Du kan ev prova koppla en PC speaker i moderkortet. Med tur så kan den ge en fel signal som säger vad som är fel. Och kan den göra det så är det nog god chans moderkortet fortfarande fungerar.

Öka du volten på Nordbryggan/Sydbryggan något?

Och måste säga att 1.5v låter rätt högt. Inte säker vad max rekommenderat är för Phenom II. Men typ min i5-750 är det lite väl över rekommenderade gränsen att köra upp det så.

EDIT:
Kollade runt lite och 1.5v ska vara rätt säkert tydligen för 965an.
Phenom II X4 965 C3 Safe Vcore for 4.0GHz - Overclock.net - Overclocking.net

Låter mer som du kan ha pajat moderkortet när du drog upp frekvensen på den kanske?

EDIT2: Pga av det är lite osäkerhet på vad som är skadat. och att det är en liten risk att ett pajat moderkort kan paja en ny CPU, och vice versa. Så skulle det nog va en bra ide att ta in datorn till nån lokal data reparatör för att undersöka det nogrannt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Snåla inte på moderkortet prismässigt och se till att ha rätt delar. har samma prolle som jag klockat till 4,10ghz stabilt på 37 grader C körde just Blops allt på högsta

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Snåla inte på moderkortet prismässigt och se till att ha rätt delar. har samma prolle som jag klockat till 4,10ghz stabilt på 37 grader C körde just Blops allt på högsta

Vilken Phenom II 965 har du?? C2 lr C3??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Har ingen Multimeter tillgänglig för tillfället, testade dock med en liten speaker och den gjorde inget ljud.
Det som funkar på moderkortet är: Fläktkontakterna, Cpu indikator LED'sen, Frontpanelen

Jag frågar igen, Är det farligt att testa en söndrig processor på ett helt moderkort eller att testa en hel processor på ett trasig moderkort? det är ända sättet jag kan lista ut vilket som är trasigt för tillfället.

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan nästan sätta pengar på att det är VRM på moderkortet som pajat, mer specifikt en grillad mosfet som nu är kortsluten.

Om processorn aldrig blev speciellt varm och spänningen inte var överdrivet hög finns det ingen anledning för den att paja, om inte den fick sig en "kyss" när moderkortet gav upp.

Det är säkrare att testa processorn på ett nytt moderkort än en ny processor på kanske trasiga moderkortet. Dels för att sannolikheten att processorn är trasig är ganska liten och om den är trasig är det inte så stor risk att den tar sönder moderkortet, den kommer bara inte att POSTa eller vara instabil.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Jag kan nästan sätta pengar på att det är VRM på moderkortet som pajat, mer specifikt en grillad mosfet som nu är kortsluten.

Om processorn aldrig blev speciellt varm och spänningen inte var överdrivet hög finns det ingen anledning för den att paja, om inte den fick sig en "kyss" när moderkortet gav upp.

Det är säkrare att testa processorn på ett nytt moderkort än en ny processor på kanske trasiga moderkortet. Dels för att sannolikheten att processorn är trasig är ganska liten och om den är trasig är det inte så stor risk att den tar sönder moderkortet, den kommer bara inte att POSTa eller vara instabil.

+1 på det där.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Tror också det är moderkortet, billigare moderkort med få fasers strömförbrukning eller avsaknad av kylning på VRM är inte att rekommendera om man vill köra på hög klock 24/7.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Status uppdatering.

Nu har jag hunnit kolla igenom lite saker. Upptäckte att alla mina datorer förutom denna har socket 939 så kan inte testa CPU'n än, ska dock testa den hos en kompis imorgon. har skruvat ur moderkortet och kört det på ett bord (med distanser). Testade 8-pin'ens motstånd och blev lite förbryllad, När jag testade det så ökade motståndet hela tiden, det började på 0 och gick upp till flera 1000 ohm och sen dalade den ner till några 100. Jag testade multimetern på ett 220 Ohms motstånd innan jag mätte på moderkortet. Har bara pengar till antingen processor eller moderkort innan dreamhack. Vilken tycker ni? ska jag vänta och
felanmäla någon av delarna/ gå till nån datorfirma i stan (lånar dator till isåfall DH).

Har tittat lite på moderkort, Kom fram till dessa.
MSI 870a fuzion am3 (Samma som innan)
Asrock 880g extreme3 (Verkar inte vara bästa kvalitén men verkade lite häftigt + inbyggt grafikkort)
gigabyte ga 890xa ud3atx (Troligen mest pålitligt men rätt tråkigt)

Vad visar den skiftande Ohm'en?
Vilket moderkort verkar bäst?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

...
Vad visar den skiftande Ohm'en?

Det betyder att du mäter över en kondensator som laddas upp, och att det inte är kortslutning just där (det är det normala man brukar få). Så det testet gav tyvärr inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem sedan 3 dagar tillbaka med min E8400 och P5Q @ 4.0Ghz.

Fick felmeddelande under boot om "overclocking fail blabla.." sedan startade om och datorn är tvärdöd.
Går inte igång till POST eller BOOT. Vet inte om moderkortet är dött med musen lyser när man stoppar i USB kontakten i moderkortet. Dock lyser inte nätverkskabeln.

Alla fläktar, hårddisk, grafikkort går igång.

Vilket fall som helst har jag precis beställt nytt:
AMD Phenom II X4 955BE
ASUS M4A89GTD PRO
CORSAIR DDR3 XMS3 4GB