Permalänk
Medlem

3 skärmar i XP (ej Eyefinity)

Hej på er alla proffs och glada amatörer.

Jag har inhandlat ett HD5xxx kort och vill ha bild på alla 3 skärmarna jag kopplat till.
Det går inte..

Efter att ha läst på internet så framgår det att eyefinity inte stöds i XP, det må så vara men jag borde väl iallafall kunna få bild på alla tre, även om det inte är som "en" skärm.
Dessutom har min burk ett inbyggt grafikkort, vilket inte heller syns i kontrollpanelen, så även om hd5xxx kortet inte kan hantera mer än 2 skärmar borde jag ändå se 3.

Det enda som syns är 2 skärmar. Varken det inbyggda kortet eller den tredje skärmen syns.

Jag har provat dunka i alla möjliga grafikkort (även ett MatroxMilleium PCI) men datorn vägrar konsekvent att se mer än 2 skärmar.

T.o.m i w2k kunde jag ha en massa skärmar men inte här..

Jag måste köra XP pga en uråldrig utvecklingsmiljö och jag spelar ingenting så det är bara windows skrivbordsmiljö.

Hoppas på hjälp av er.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Ditt grafikkort har bara två kontrollerkort till tre portar (DVI/DVI/HDMI). Därför måste du använda displayporten. Om du inte har en skärm med displayport behöver du en aktiv adapter. Typ en sån här:
http://www.dustinhome.se/pd_5010470695.aspx

För övrigt har denna fråga ställts flera gånger i detta forum. Använd gärna sökfunktionen.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Vad jag minns så funkade det inte för mig att se mer än 2 skärmar (har en som är DP)
Amd har säkert helt lämnat ute möjligheten för att promota win7..

Annars finns ju Tripplehead2go från Matrox, fast ruttet o spendera mer då du köpt nytt..

Permalänk
Medlem

Kör xpmode i Windows 7 är mitt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Ditt grafikkort har bara två kontrollerkort till tre portar (DVI/DVI/HDMI). Därför måste du använda displayporten. Om du inte har en skärm med displayport behöver du en aktiv adapter. Typ en sån här:
http://www.dustinhome.se/pd_5010470695.aspx

För övrigt har denna fråga ställts flera gånger i detta forum. Använd gärna sökfunktionen.

Jag har displayport på skärmen men det var inte det som var frågan. Läs den gärna igen och om du hittar en tråd där svaret på min fråga finns så posta gärna en länk.

Skrivet av Computerguy:

Kör xpmode i Windows 7 är mitt tips

Jag provade det men det funkar inte att accessa all hårdvara i det gränssnittet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Kan ju prova med ett annat XP... typ 64bit eller så, det ska ju tydligen vara grundat på ett annat OS än 32bit

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Jag har displayport på skärmen men det var inte det som var frågan. Läs den gärna igen och om du hittar en tråd där svaret på min fråga finns så posta gärna en länk.

Jag läste lite om det innan jag postade första svaret. Hittade flera länkar där det stod att det inte ska vara några problem att köra fler än 2 skärmar i XP. Här står det på microsofts hemsida att det ska funka med ändå upp till 10 skärmar till samma dator:
http://support.microsoft.com/?kbid=307873

Du har helt rätt i att det inte är eyefinity du behöver (ett sätt att lura datorn att flera skärmar bara ska ses som en enda stor skärm, för att kunna använda flera skärmar i spel), utan du behöver bara ett utökat skrivbord.

Kan du vara lite mer specifik vilka konfigurationer på kopplingar du provat? Har du provat att köra via displayporten samtidigt som två skärmar går i DVI/DVI/HDMI, allt på ditt 5xxx kort?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor