Intel presenterar rekordsiffror för 2010

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar rekordsiffror för 2010

Halvledarjätten Intel berörs inte av den svaga världskonjunkturen. För 2010 landar företagets vinst på imponerande 11,7 miljarder dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ja va bra! Ge mig då ett datum för G3 nu!!! haha har väntat sen september på dessa diskar för sjutton

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Herregud astronomiska siffror... Roligt för Intel dock

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Deras vinst är högre än AMDs omsättning över 5 år!
http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/q1-earnings-2010ap...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Man borde definitivt köpt Intel aktier.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Man borde definitivt köpt Intel aktier.

japp!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Deras vinst är högre än AMDs omsättning över 5 år!

Nu gör väl iofs Intel ganska mycket mer annat som AMD inte gör...

Skrivet av Mocka:

Man borde definitivt köpt Intel aktier.

Visst, företaget gör vinst... men EPS på 2,05 jämfört med en aktiekurs på ~21,5 är ju inte jättebra. PE tal på 10,5 jämfört med AMD som har 5,11 enl Google Finance (nån som har koll på branschen i snitt?). Iaf 0,18/aktie och kvartal dvs runt 3,4% i direktavkastning. Känns som att det går att hitta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Nu gör väl iofs Intel ganska mycket mer annat som AMD inte gör...

Jo, det är sant.
Men om man jämför storleken rent finansiellt så är det en rejäl skillnad.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kom igen intel, ni har ju så mycket stålar redan, sänk priserna!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Visst, företaget gör vinst... men EPS på 2,05 jämfört med en aktiekurs på ~21,5 är ju inte jättebra. PE tal på 10,5 jämfört med AMD som har 5,11 enl Google Finance (nån som har koll på branschen i snitt?). Iaf 0,18/aktie och kvartal dvs runt 3,4% i direktavkastning. Känns som att det går att hitta bättre.

Här har vi någon som vet vad han snackar om!
Rena rapparkaljan för mig, du får gärna förklara vad alla dom där förkortningarna och siffrorna står för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Visst, företaget gör vinst... men EPS på 2,05 jämfört med en aktiekurs på ~21,5 är ju inte jättebra. PE tal på 10,5 jämfört med AMD som har 5,11 enl Google Finance (nån som har koll på branschen i snitt?). Iaf 0,18/aktie och kvartal dvs runt 3,4% i direktavkastning. Känns som att det går att hitta bättre.

Okej, märker att du kan detta bra mycket bättre än mig som inte kan något om aktiemarknaden

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Intel, fortsätt att leverera. Dom har väl fortfarande inte visat röda siffror per hel-år någonsin?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

och sen undrar folk varför AMD ligger efter prestandamässigt... näe AMD all the way!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Man borde definitivt köpt Intel aktier.

Det kanske man ska nog göra nu också, 2011 betyder innebär ju minst 3 stora lanseringar för Intel: Sandy Bridge, Light Peak (får se om det blir någon hit) och deras nya generation av SSD-diskar. Det bådar gott för ytterligare klirr i kassan, tror inte det är för "sent" att köpa aktier i Intel.

Jag har alltid varit av åsikten att man bara ska köpa aktier och övriga värdepapper med pengar man inte behöver. Det finns människor som tar lån för att köpa(!) aktier osv och förlorar hur mycket som helst.
Då har man en reserv som man inte har bråttom att använda. Jag har haft Sandvik aktier i över 10 år utan att röra dom, av den enkla anledningen att de _enda_ som kan tjäna pengar på aktier är de som enbart sysslar med just aktier.

Permalänk
Medlem

Det är gött att ligga på topp

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Det kanske man ska nog göra nu också, 2011 betyder innebär ju minst 3 stora lanseringar för Intel: Sandy Bridge, Light Peak (får se om det blir någon hit) och deras nya generation av SSD-diskar. Det bådar gott för ytterligare klirr i kassan, tror inte det är för "sent" att köpa aktier i Intel.

Jag har alltid varit av åsikten att man bara ska köpa aktier och övriga värdepapper med pengar man inte behöver. Det finns människor som tar lån för att köpa(!) aktier osv och förlorar hur mycket som helst.
Då har man en reserv som man inte har bråttom att använda. Jag har haft Sandvik aktier i över 10 år utan att röra dom, av den enkla anledningen att de _enda_ som kan tjäna pengar på aktier är de som enbart sysslar med just aktier.

Håller med att köpa aktier för pengar man inte behöver men dock att man inte kan tjäna på de är väl fel
Jag har enbart hållit på i ca 1 år med låga kapital. Tjänat dryga 7000-8000sek på ett låga summor använda.
Eftersom jag är student så kan jag inte satsa mera dock är 7000sek ganska bra som en extra peng för mig.

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Ja va bra! Ge mig då ett datum för G3 nu!!! haha har väntat sen september på dessa diskar för sjutton

Eller hur? Tycker verkligen att det börjar bli dags för dem att prångla ut diskarna..

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Håller med att köpa aktier för pengar man inte behöver men dock att man inte kan tjäna på de är väl fel
Jag har enbart hållit på i ca 1 år med låga kapital. Tjänat dryga 7000-8000sek på ett låga summor använda.
Eftersom jag är student så kan jag inte satsa mera dock är 7000sek ganska bra som en extra peng för mig.

Sorry, jag uttryckte mig fel. Har läst mitt inlägg igen och det jag menade var givetvis att de som kan leva på aktier måste helhjärtat syssla med just aktier. För oss andra som till exempel du och jag är det mer ett sätt att få in lite extra slantar vid sidan av. Och då är det givetvis så att man kan tjäna pengar på det. Annars hade jag inte köpt mina aktier från första början :P. De stod i ca. 40 kr när jag köpte dem, idag är dom på runt 135 kr. Tror jag säljer när de är värda 200 kr st. Har inte bråttom. Som sagt är dom köpta med pengar jag/man inte behöver.

Permalänk

Detta är omöjligt?
Dollarn ligger på 6,72 SEK.

Alltså 43,6 miljarder * 6,72 = 293,180 miljader SEK???

Rätta mig gärna om jag har fel här...

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Detta är omöjligt?
Dollarn ligger på 6,72 SEK.

Alltså 43,6 miljarder * 6,72 = 293,180 miljader SEK???

Rätta mig gärna om jag har fel här...

Nja, de omsätter 43,6 miljarder USD. Om man ska kolla på vad de dragit in, så är det 11,7 miljarder USD. Inte alls omöjligt.

Ibland kan det vara svårt att förstå hur stora summor pengar som stora bolag omsätter, och deras vinster

Permalänk
Skrivet av Osten87:

Här har vi någon som vet vad han snackar om!
Rena rapparkaljan för mig, du får gärna förklara vad alla dom där förkortningarna och siffrorna står för?

EPS=earnings per share (vinst per aktie)
PE=Price / Earnings multiple (aktiekurs genom EPS)
Direktavkastning=utdelningen du får på aktierna (dvs. vad du får av Intel för att du har aktien, så "du får 3,4% om året om du lånar ut pengarna till Intel" om man ska förenklad det hela)

Permalänk

Kul för Intel. Undra när vi får se AMD resultat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Kul för Intel. Undra när vi får se AMD resultat.

Den 20:e jan tror jag.

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Den 20:e jan tror jag.

Okej tack för svaret!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av abb313j:

Nja, de omsätter 43,6 miljarder USD. Om man ska kolla på vad de dragit in, så är det 11,7 miljarder USD. Inte alls omöjligt.

Ibland kan det vara svårt att förstå hur stora summor pengar som stora bolag omsätter, och deras vinster

Tack för rättningen, även om 11,7 miljarder USD är väldigt mycket!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grillmeister:

Det kanske man ska nog göra nu också, 2011 betyder innebär ju minst 3 stora lanseringar för Intel: Sandy Bridge, Light Peak (får se om det blir någon hit) och deras nya generation av SSD-diskar. Det bådar gott för ytterligare klirr i kassan, tror inte det är för "sent" att köpa aktier i Intel.

Jag har alltid varit av åsikten att man bara ska köpa aktier och övriga värdepapper med pengar man inte behöver. Det finns människor som tar lån för att köpa(!) aktier osv och förlorar hur mycket som helst.
Då har man en reserv som man inte har bråttom att använda. Jag har haft Sandvik aktier i över 10 år utan att röra dom, av den enkla anledningen att de _enda_ som kan tjäna pengar på aktier är de som enbart sysslar med just aktier.

inte riktigt så enkelt, ifall förväntingarna över intel är höga blir priserna på aktierna där efter. det kan mycket väl vara visa sig att amd aktierna hade varit en bättre affär då det företaget inte går så jättebra ekonomiskt.

kanske skulle investera 1 000 kr i amd bara för skoj skull.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Kan väl inte göra mycket annat än säga att jag är imponerad!

Well played, Intel.

Permalänk
Medlem

2nd Generation Intel® Core™ Processor Campaign Song

http://cjIIEovTFWI&hd=1

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kul för Intel. Undra när vi får se AMD resultat.

Intel kan sina saker kan man minst sagt säga.
Tror inte jag vill se AMD resultat. Gissar på dystra siffror för AMD. Tvivlar på att 6-serien sålt speciellt bra, likaså deras cpu.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

...kanske skulle investera 1 000 kr i amd bara för skoj skull...

Det går tyvärr inte. AMD's aktie ligger på 8,20 USD styck, och börsposterna ligger på 100st, alltså du måste köpa minst 100 aktier. Aktien rasa efter beskedet om att Vdn lämnar bolaget, dags att investera i AMD?

OnT: Man kan ju säga att Intel lägger lite mera pengar på Pr än AMD, på ont och gott.