Permalänk
Medlem

asus P8P67 pro problem med os

Hej

fick mitt asus kort idag och en i5 2500k processor först prova jag med ett par ocz stickor men det ville inte nå datorn starta om hela tiden och dram lampan lyste så jag satt i ett par Corsair XMS3 4GB DDR3 1333MHz 2x2 gig TW3X4G1333C9DHX och då funkade det men när jag ska installera win 7 så kommer jag fram till menyn sen fryser allt och tangent bordet slocknar och musen ibland fastnar den även när den laddar skivan och när jag har krånglat i några timmar så börjar den även frysa när jag ska in i bios har provat ändra plats på ram minnerna men det hjälpte inte provade även med en gammal win xp skiva men då får jag blå skärm och det står att det kan vara något fel på hårdisken men den har funkat bra inan men får ett fel meddelande att den inte hitta några hårdiskar fast jag kan se dom i bios har provat köra memtest86 men det ville inte funka kommer in i det men den startar inte åå det går inte att trycka på något

skulle va bra om man kunde få nå tips på vad som är fel eller vad för kort som är sönder

Permalänk
Skrivet av janse:

Hej

fick mitt asus kort idag och en i5 2500k processor först prova jag med ett par ocz stickor men det ville inte nå datorn starta om hela tiden och dram lampan lyste så jag satt i ett par Corsair XMS3 4GB DDR3 1333MHz 2x2 gig TW3X4G1333C9DHX och då funkade det men när jag ska installera win 7 så kommer jag fram till menyn sen fryser allt och tangent bordet slocknar och musen ibland fastnar den även när den laddar skivan och när jag har krånglat i några timmar så börjar den även frysa när jag ska in i bios har provat ändra plats på ram minnerna men det hjälpte inte provade även med en gammal win xp skiva men då får jag blå skärm och det står att det kan vara något fel på hårdisken men den har funkat bra inan men får ett fel meddelande att den inte hitta några hårdiskar fast jag kan se dom i bios har provat köra memtest86 men det ville inte funka kommer in i det men den startar inte åå det går inte att trycka på något

skulle va bra om man kunde få nå tips på vad som är fel eller vad för kort som är sönder

Testa med o uppdatera din bios till senaste P8P67 Pro 1053 Beta BIOS hade ungefär samma problem som du men jag har deluxe varianten men de försvann efter att jag inst nya biosen

Visa signatur

[MSI RTX 4070 Super] [Intel i7 14700k] [Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6400MHz] [ASUS Prime Z790-A WIFI] [Lian Li LANCOOL II Mesh C RGB Vit] [Corsair HX850W] [Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB]

Permalänk
Medlem

har redan hittat en bios verison på ett forum och den va nyare så jag kan inte ladda in 1053 står att den är out of date men provade installera win 7 inatt igen och då lyckades jag men sen efter en stund så börja datorn frysa igen provade nu när jag vakna också går bra en stund sen fryser det kan det vara så att nåt blir för varmt så att det fryser? cpun ligger på 52 grader åå mb på 27 grader i bios

Permalänk

Jag beklagar...men det moderkortet är otursförföljt....bara problem....se till att ha senaste Bios och kolla på Asus forum....massor med personer i din situation....och alla är arga och förtvivlade:(

Lite tips i denna tråd...läkar också här till två andra trådar samt Asus forum...
#10723843

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av janse:

har redan hittat en bios verison på ett forum och den va nyare så jag kan inte ladda in 1053 står att den är out of date men provade installera win 7 inatt igen och då lyckades jag men sen efter en stund så börja datorn frysa igen provade nu när jag vakna också går bra en stund sen fryser det kan det vara så att nåt blir för varmt så att det fryser? cpun ligger på 52 grader åå mb på 27 grader i bios

personligen skulle jag inte ta hem ngn bios förrutom från asus själv, och har du en nyare än 1053 som är beta så skulle jag tro att den du hitta som är nyare inte är så värst stabil, men men vad du kan borde kunna göra är att lägga ut 1053 på en sticka o flasha från bios

Visa signatur

[MSI RTX 4070 Super] [Intel i7 14700k] [Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6400MHz] [ASUS Prime Z790-A WIFI] [Lian Li LANCOOL II Mesh C RGB Vit] [Corsair HX850W] [Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB]

Permalänk
Medlem

det går inte för att det står att 1053 är outdated så jag kan inte lägga in den

Permalänk
Medlem

Ställ in RAM som X.M.P. och se till att de körs i 1333MHz och ställ in de fyra första timings manuellt, t ex 9-9-9-24 och höj volten manuellt till 1.55v. (skriv in det i rutan)

Detta görs i menyn A.I tweaker, volten ligger långt ner, man får skrolla lite. Detta fixade mina frysningar, har även hjälp några andra jag läst som prövat...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

när jag drog igån xmp vart det lite bätre kunde vara ute på nätet åå greja men så fort man drog igång ett tyngre program så frös datorn då lånade jag farsans minnen åå då funka datorn utan problem så det blir bara att skicka efter nya

Permalänk

Hoppas det löser sig med minnena, litet tips bara inför framtida inlägga och trådar från din sida. Lär dig använda punkt och kommatecken. Chansen att folk orkar läsa igenom texten och komma med förslag/lösningar kommer öka enormt.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8