Permalänk
Medlem

Uppgraderingsråd, sli, wow

Tjena.

Jag har tröttnat på att lagga i raider i WoW samt att alltid behöva dra ner grafiken inför en raid, så en uppgradering är på sin plats tycker jag. dock så är pengarna ett problem, som vanligt.
Idag kör jag på en c2d E8400, 4gb 800mhz minnen, 2st gts 250 i sli.

Min första tanke var att köpa en 2600k, ett moderkort med SLI möjlighet samt nya minnen, och fortsätta köra på mina gts 250 ett tag till tills jag har råd med nya grafikkort.
Men nu har jag snubblat över några trådar där de sagt att WoW inte drar full nytta av SLI, så då undrar jag om jag ändå ska köpa ett moderkort med SLI och köra 2st gts 250 eller om jag ska köpa ett billigare moderkort som inte har stöd för SLI, köra på ett singelkort så länge tills jag får råd att köpa ett annat "bra" singelkort.

Jag vill inte snåla på processorn och köpa en 2500k, utan jag vill ha en propp som jag kommer klara mig på ett tag, samt kunna överklocka vid ett senare tillfälle. Och sen har vi ju detta med grafikkort, det är en riktigt djungel för mig. Idag spelar jag endast WoW, kommer eventuellt börja lira Diablo3 sen när/om det släpps.

Så vad har ni för tips för mig?
Ska jag skippa moderkort med SLI, spara de hundralapparna och sen köpa ett bättre grafikkort eller ska jag gå för SLI ändå och köra på mina gts 250 tills jag har råd att uppgradera även dem?

// Erik

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Du kommer klara dig gott på en 2500K. Och sparar ju närmare 1000 kr på kuppen också.
Och du kan ju satsa på ett moderkort med SLI, sen köpa ett GTX560, sen längre fram köpa ett till och köra i SLI. Då klarar du dig ett bra tag framöver med spelprestandan

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

2500k är bättre till spel, och rätta mig om jag har fel - men WoW stödjer väll ej SLI eller x-fire?

Permalänk
Medlem

Har Asus löst sina problem med sin p8p67 Pro? Har läst en hel del om att det har varit problem med minnena där. Har alltid kört Asus och funderar på att fortsätta med det. Dock så kan jag byta till Asrock/MSI eller Gigabyte om de nu är stabilare/bättre. Skulle jag gå för ett Asrock P67 Extreme 4 så spar jag ju några hundringar där med. Men jag vill ju inte köpa saker bara för att det ska vara billigt, det ska vara bra och hålla också.

Skulle ett GTX 460 (senare 2 för SLI) räcka för mig eller är det bara dumt att köpa nåt så gammalt?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har Asus löst sina problem med sin p8p67 Pro? Har läst en hel del om att det har varit problem med minnena där. Har alltid kört Asus och funderar på att fortsätta med det. Dock så kan jag byta till Asrock/MSI eller Gigabyte om de nu är stabilare/bättre.

Skulle ett GTX 460 (senare 2 för SLI) räcka för mig eller är det bara dumt att köpa nåt så gammalt?

Asus har släppt flera nya updates vad jag vet, och dom ska ha funkat.
Vad har du för budget?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/163001/wow

Något i den stilen hade jag kört på. Dock lite osäker på ramminnena.
(Sen köra med 2 st 560 SLI)

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

SLI och CF fungerar icke i WoW, eller CF "fungerar" för mig, dvs 40-50% belastning på båda men de går ju ingen boost av nått slag

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ja du, budget, så billigt som möjligt men ändå bra, har tänkt mig max 6k när lönen i februari kommer. Så just nu hade jag tänkt mig moderkort, cpu samt minnen, sen grafikkort antingen före eller efter sommaren.

skulle även vilja slänga in en SSD disk i det hela, vet inte riktigt om jag ska ta det före eller efter grafikkort.

Om jag nu skulle uppgradera moderkort, minnen samt cpu, kommer jag klara WoW okej då om jag fortfarande kör på gts 250 sli ett tag till eller kommer de andra uppgraderingarna inte göra någon nytta ifall grafikkorten blir flaskhalsen?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

fullscreen

om man ska ha nytta av sli/c-fire måste man ha fullscreen på wow

Visa signatur

Silverstone TJ07-B-W. I7 980x "Gulftown" @ 4.2. GTX 580 SLI Msi Big Bang Xpower 720 mm vatten med T-balancer Big NG.
SSD Corsair 64GB P3 Raid0

Permalänk
Medlem

Wow har stöd för sli men ger inte speciellt mycket mer fps. Jag får ut ca 20-30mer fps med sli jämfört med 1 kort i snitt.

Permalänk
Medlem

Minnena som du hade med där Thebadguy, det var väl sådana man inte skulle köra för att de hade fel spänning? vart det inte därför folk hade minnesproblem?

Sen kan jag ju spara in någon hundring om jag väljer Asrock P67 extreme 4, men asus kanske är ett bättre/stabilare alternativ? jag vill inte vara dumsnål, utan är Asus kortet klart bättre så tar jag självklart det. Sen kan jag gå upp till 7-8k också, men just nu vill jag ha en snabb uppgradering som gör att jag slipper lagga, sen kan jag uppgradera mer vid ett senare tillfälle.

Men som jag frågade tidigare, om jag köper moderkort, cpu samt minnen. Kommer jag få någon prestanda vinst överhuvudtaget eller kommer mina gts 250 vara flaskhals? för om det blir fallet så får man ju ta och slänga med ett grafikkort på en gång.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

WoW har stöd för SLI Stödet vart t.om förbättrat i senaste drivern

Citat:

Enhances SLI profiles for the following PC games:
Age of Conan
Arcania: Gothic 4
Civilization V - DX11
Lost Planet 2
World Of Warcraft

Men i raids är det CPUn som stressas, dra ner shadows. Så om du ska uppgradera, prioritera CPU, 2600k med avstängd HyperThreading är det absolut bästa till WoW i dagsläget. Klocka den till 4GHz+ så kommer du få alldelles galen framerate

Skulle även skaffat mig en DX11 GPU vid ett senare tillfälle, med DX11 enabled får man ännu högre prestanda

EDIT: Mest FPS per Kr har nog 2500k istället för 2600k.

Permalänk
Medlem

Så om jag börjar med detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/163073/eny-wow

Kommer det då gå bättre fast jag kör på gts 250 sli några månader till tills jag känner att jag har råd med ett grafikkort eller 2?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

WoW är väl ett av de mest processorkrävande spelen efter Civ5?

Själv har jag ett GTX460 och en C2D E6700 @ 2,67GHz.
Jag kör i 1920x1080 med grafiken på Good och View Distance på Ultra.

Oftast ligger jag mellan 45-50 fps. Här är processorn flaskhals eftersom jag har sett betydligt högre framerates på GTX460.
Med WoWs dåliga SLI-stöd borde du få bättre prestanda med ett GTX460 än med GTS250 i SLI men jag tror att en ny
processor borde prioriteras i ditt fall.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

tack för tipsen.
nu vet jag vad samt hur jag ska prioritera.

en annan fråga bara, ska man köra på Asus P8P67 Pro eller ska man gå för Asrock P67 Extreme 4? jag tycker att många verkar trycka ner den i kundvagnen när andra frågar om råd.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

en annan fråga bara, ska man köra på Asus P8P67 Pro eller ska man gå för Asrock P67 Extreme 4? jag tycker att många verkar trycka ner den i kundvagnen när andra frågar om råd.

Själv har jag bara använt ASUS och har inte haft annat än goda erfarenheter. Vad jag har förstått så är ASRock ett budgetmärke men jag har inte hört att det skulle vara av direkt dålig kvalité.

Den direkta skillnaden mellan korten är att ASUS-kortet har en Bluetooth-sändare och en extra eSATA på bakplåten.

Själv hade jag kört på ASUS-kortet. Om du inte känner att prisskillnaden (300kr) är avgörande så tycker jag att du ska gå på magkänslan. Det blir oftast bäst så.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Tjena, nä, 300kr är inget som avgör.
kommer nog bli ett asus kort då jag alltid haft sådana förut.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Entusiast

Vänta med att beställa. Och läs den nya ''Nyheten'' . Du kommer ångra dig om du beställer ett SB moderkort/system i dagsläget.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -