Hyr i "andrahand". Bredband?

Permalänk
Medlem

Hyr i "andrahand". Bredband?

Det är så att jag bor lite smärre "olagligt" i en lägenhet nu. Jag hyr en 2:a av min farbror nu pågrund av att han haft problem med att bli av med den. Fastighetsskötaren vet ej om detta.
Till min fråga. Om jag nu skulle vilja skaffa bredband där (i mitt namn fast på den adressen) hur skulle det bli om jag helt plötsligt får reda på av min farbror att jag måste flytta ut inom en månad?
Går det att köra ut bredbandet och låta det sväva i luften tills jag skaffar nytt boende eller måste det alltid ha ett hem?
Går det att pausa bredbandet för att sedan återuppta avtalet med dom så fort jag har möjlighet?

Gör jag mig tillräckligt förstådd :P?

Tack på förhand.
/Sebbe

Permalänk

Nej du kan flytta och fortfarande ha bredbandet alltså som du själv säger "svävande i luften".

Dock gäller det väll att din nya bostad har samma leverantör om du ska kunna fortsätta med samma abb... ananrs så kommer du stå där med 2 bredbands abb att betala. Det du kanske skall gör är att ta ett abbonemang där du inte binder dig en viss tid, blir ju oftast dyrare men om du bor så ovvist att du kan få åka ut om en månad så kanske det ändå är bättre.

Vore nog smartast att snacka emd din farbor om hur ditt boende är upplagt, om du kan få någon eta på hur länge du får stanna etc.

Sen kan det ju vara smart av din farbror att försöka låta föreningen acceptera att han hyr ut sin lägenhet till dig.

Permalänk
Medlem

Eller så får du nöja dig med ett kontant mobilabb som förmodligen kostar dig ganska mycket men som är smidigast i ditt fall.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk

Tänk på att de tar ut en avgift om ca 500 kr när du flyttar abbonemanget också....

Permalänk
Medlem

Boendet är uppbyggt på det sättet att närsomhelst kan jag få ett samtal om att jag måste flytta ut inom 1 månad. Men jag kommer säkert få lite hintar säkert 2 månader innan om jag har tur...:)

När jag talade med BBB:s kundtjänst sa de att det ej går att ha ett bredband "svävande" utan att det måste vara bosatt på en adress. Är detta BS?
Mobilt bredband har jag redan. men det är för instabilt och suger bara allmänt.
Ang: Obundet bredband så existerar detta knappt. Letat dagar efter någon sådan lösning.

Bläh

Sålänge det går att ha det svävande utan en adress den bor på så är det inga problem alls. Men om det nu är det....

BLUAHÄÄH

Permalänk
Skrivet av Vaizard:

Boendet är uppbyggt på det sättet att närsomhelst kan jag få ett samtal om att jag måste flytta ut inom 1 månad. Men jag kommer säkert få lite hintar säkert 2 månader innan om jag har tur...:)

När jag talade med BBB:s kundtjänst sa de att det ej går att ha ett bredband "svävande" utan att det måste vara bosatt på en adress. Är detta BS?
Mobilt bredband har jag redan. men det är för instabilt och suger bara allmänt.
Ang: Obundet bredband så existerar detta knappt. Letat dagar efter någon sådan lösning.

Bläh

Sålänge det går att ha det svävande utan en adress den bor på så är det inga problem alls. Men om det nu är det....

BLUAHÄÄH

Alltså klart du kan ta ett bredbads abb och sen om du msåte flytta så måste du ju flytta kan väll inte vara så svårt för dem att bara fortsätta ta betalat av dig? Men självklart så msåte du vara bosatt på en adress kanske var det dem menade?

Har enbart haft comhem privat (nu har jag bredband via föreningen) och comhem kunde erbjuda bindnings fira abb, flytade jag så var det ju bara meddela det och fortsätta betala varje månad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Alltså klart du kan ta ett bredbads abb och sen om du msåte flytta så måste du ju flytta kan väll inte vara så svårt för dem att bara fortsätta ta betalat av dig? Men självklart så msåte du vara bosatt på en adress kanske var det dem menade?

Har enbart haft comhem privat (nu har jag bredband via föreningen) och comhem kunde erbjuda bindnings fira abb, flytade jag så var det ju bara meddela det och fortsätta betala varje månad...

Jo alltså, så fort jag inte får bo kvar så bär det väl av till farsan igen antar jag Men poängen med det är ju att jag inte kan ta med mig det bredbandet hem dit, eftersom han har telia

Permalänk
Skrivet av Vaizard:

Jo alltså, så fort jag inte får bo kvar så bär det väl av till farsan igen antar jag Men poängen med det är ju att jag inte kan ta med mig det bredbandet hem dit, eftersom han har telia

Nä precis men du borde ju kunna ha "kvar" det fast inte använda det

Permalänk

Detta står i bredbandsbolagets villkor

http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/allmanna_vill...

"Om Bredbandsbolaget inte kan leverera Tjänsten till den nya bostaden, löper Avtalet vidare oförändrat. Således är Abonnenten bunden till Avtalets ursprungliga villkor och den avtalade bindningstiden."

Permalänk
Medlem

Löper vidare som i: att det löper vidare på den förra adressen. eller: Att den löper vidare i luften?

Tack för att du tar dig tid för mig

Permalänk
Skrivet av Vaizard:

Löper vidare som i: att det löper vidare på den förra adressen. eller: Att den löper vidare i luften?

Tack för att du tar dig tid för mig

Antar att den bara löpervidare i luften när de skirver "Om Bredbandsbolaget inte kan leverera Tjänsten till den nya bostaden" men ring deras kundtjänst och fråga... berätta din situation och fråga hur du skall gå tillväga.

Jag har svårt att se att det skulle vara några problem för dig om du flyttar, den risken finns vare sig man bor i andra hand eller inte.... så de har nog löst det så att du får betala för abbonemanget trotts du itne borkvar på den adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaizard:

Löper vidare som i: att det löper vidare på den förra adressen. eller: Att den löper vidare i luften?

Tack för att du tar dig tid för mig

Bredbandet är bundet till dig som kund, inte till lägenheten, flyttar du till en ny lägenhet och dom kan ha BB där så kan du använda det där (kan tillkomma någon avgift, skiljer sig lite mellan bolagen). Kan du inte använda abonnemanget i din nästa bostad så får du ändå vackert betala kontraktstiden ut.

Så har det varit tidigare iaf, vill du vara 100% fråga bara BB vad som gäller om du flyttar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Bredbandet är bundet till dig som kund, inte till lägenheten, flyttar du till en ny lägenhet och dom kan ha BB där så kan du använda det där (kan tillkomma någon avgift, skiljer sig lite mellan bolagen). Kan du inte använda abonnemanget i din nästa bostad så får du ändå vackert betala kontraktstiden ut.

Så har det varit tidigare iaf, vill du vara 100% fråga bara BB vad som gäller om du flyttar.

Tack.
Jag tar era ord före någon tafatt kundtjänstbruds vilken dag som helst.

Tack som ***

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vaizard:

Tack.
Jag tar era ord före någon tafatt kundtjänstbruds vilken dag som helst.

Tack som ***

Bra du litar på oss och inte kundtjänst.:)

Telenor hade störningar i Stockholm idag: ringde ktj och fråga vad som var på G och fick följande ungefärliga svar:

Nr. 1: Byt SIM-kort, pröva med en annan telefon, starta om telefonen, yada yada. Sa jag gjort detta fast jag inte gjort detta.
Nr. 2: Förklarade någorlunda korrekt att de hade driftstörning (driftstörning ha ha...:P) och vilka områden det gällde.
Nr 3: Ville skicka ut ett nytt SIM-kort till mig för han var *absolut säker* på att det var mitt SIM det var fel på (det blir i princip "bara" fel på SIM om man stött till det eller liknande - jag har haft mitt sedan 2005. Ktj snackar bara BS).
Nr 4: Hon sa att vid 16-tiden skulle allt vara "up and running" - hon hade/fick rätt för efter kl. 15:00 funkade allt igen.

Varför ringde jag in så många ggr. och frågade?
a) Jag vet av tidigare erfarenhet att man får olika svar, så jag ringde in för att få en "kurva" av svar och sedan kunna göra en egen balansräkning över läget och lyssna på det som låter mest troligast
b) av alla dagar var jag tvungen att *verkligen* ha telefonen idag och ringde in och felanmälde flera ggr. för de tar en inte på allvar första gången (se ovan "Nr 1"-tjatet).

Som sagt, lita inte på ktj-Stina som egentligen inte bryr sig om att kolla upp saker utan oftast bara säger "standardfraserna" för att hon är totalt ointresserad av mina problem...eller för den delen andras...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Bra du litar på oss och inte kundtjänst.:)

Telenor hade störningar i Stockholm idag: ringde ktj och fråga vad som var på G och fick följande ungefärliga svar:

Nr. 1: Byt SIM-kort, pröva med en annan telefon, starta om telefonen, yada yada. Sa jag gjort detta fast jag inte gjort detta.
Nr. 2: Förklarade någorlunda korrekt att de hade driftstörning (driftstörning ha ha...:P) och vilka områden det gällde.
Nr 3: Ville skicka ut ett nytt SIM-kort till mig för han var *absolut säker* på att det var mitt SIM det var fel på (det blir i princip "bara" fel på SIM om man stött till det eller liknande - jag har haft mitt sedan 2005. Ktj snackar bara BS).
Nr 4: Hon sa att vid 16-tiden skulle allt vara "up and running" - hon hade/fick rätt för efter kl. 15:00 funkade allt igen.

Varför ringde jag in så många ggr. och frågade?
a) Jag vet av tidigare erfarenhet att man får olika svar, så jag ringde in för att få en "kurva" av svar och sedan kunna göra en egen balansräkning över läget och lyssna på det som låter mest troligast
b) av alla dagar var jag tvungen att *verkligen* ha telefonen idag och ringde in och felanmälde flera ggr. för de tar en inte på allvar första gången (se ovan "Nr 1"-tjatet).

Som sagt, lita inte på ktj-Stina som egentligen inte bryr sig om att kolla upp saker utan oftast bara säger "standardfraserna" för att hon är totalt ointresserad av mina problem...eller för den delen andras...:P

TACK!

Nu blev jag ännu mera övertygad om att det kommer att fungera. Bredbandet "ska" installeras vecka 11..hoppas jag.

Jag lär uppdatera när allt är "up and running"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vaizard:

TACK!

Nu blev jag ännu mera övertygad om att det kommer att fungera. Bredbandet "ska" installeras vecka 11..hoppas jag.

Jag lär uppdatera när allt är "up and running"

Uppdatera oss gärna, hur det gick, om det gick smidigt eller inte.:P Tipset är - tragiskt men sant - som sagt att du ringer in flera ggr. för att bli säker på vad som egentligen händer OM BB inte installeras v. 11. Men hoppas du slipper detta!:) Lycka Till!;D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!