Hemserver, NAS eller vad ska man ha egentligen?

Permalänk
Medlem

Hemserver, NAS eller vad ska man ha egentligen?

Hej! Jag har ett tag gått och funderat på en hemserverlösning eller NAS, men jag har ingen riktig koll på vad som skulle passa mina behov bäst. Jag har en rad krav på vad som ska kunna gå att göra, och dessa har jag sammanfattat till en lista:

Krav, Must do:
Strömma 1080i till en TV, helst genom en X360
Strömma musik till en stereo trådlöst, detta ska kunna styras från en iPad uppkopplad genom wifi eller på något annat sätt
Lagra film, musik, TV-serier (Allting är självklart helt lagligt och ska överföras från skiva), semesterbilder (Kanske lite obvious, men 4x2TB-diskar i raid-5 hade jag tänkt mig, helst med en femte som hotspare om det går)

Roliga grejer som vore bra:
HDMI-output samt S/PDIF, så jag kan koppla upp den mot TV:n och styra den därifrån. Annars får den gärna ha VGA-output, så jag kan köra den mot en annan skärm. Har den HDMI-out samt S/PDIF är det inte längre nödvändigt att den ska kunna streama till en X360

Ska jag ha en NAS, bygga egen hemserver eller hur ska jag göra? Budgeten är att betrakta som fri, men ni kan väl se 8k som en riktpunkt, men blir det mycket bättre, feel free att gå över!

Edit: Lade till roliga grejer som kan vara bra att ha

Permalänk
Medlem

Ingen som har *någon* koll på ämnet och kan hjälpa till?

Permalänk
Avstängd

Jag är osäker på det här med att streama till X360 - du skulle inte kunna tänka dig en s.k. Media Extender vid TV'n för runt 800kr istället?
Om jag skulle tycka till är väl en dedikerad serverdator rätt skönt att ha - gärna med linux distro samt en passande torrent-klient med webinterface (tips från mig skulle vara rtorrent med rutorrent webinterface tillsammans med FTP och Samba för delning i nätverket till bl.a media-extendern.)
Grejen med just linux är väl att du faktiskt inte behöver använda en bildskärm till servern utan styr allting genom Putty (SSH, för installation av program och starta om saker osv) och Rutorrent/samba/ftp.
En sak jag inte testat tillsammans med att använda det jag nämnt är att också köra XBMC på denna enhet - då behöver man ju inte använda sig av en media extender. Det borde ju fungera teoretiskt och kanske någon testat och kan ge feedback.

Såg att du ville styra musiken som spelas på en annan enhet eller liknande - osäker på hur det fungerar.

Om man nu väljer detta alternativet jag tagit fram så är det ju väldigt fritt att välja i hårdvarudel då allting fungerar med linux, mer eller mindre. Kanske kan du hitta fynd i Marknad nu under denna veckan - processorn behöver ju inte vara så häftigt kraftig - 2kärnig borde ju fungera bra, med kanske 4gb ram (Är ju så billigt i dagsläget). Nytt fungerar ju också såklart. Tar mig friheten att lägga ihop en liten lista på inet för att se vad det eventuellt kan hamna på.

Då jag inte vet var du ska sätta datorn väljer jag ett estetiskt rent chassi med bra expansionsmöjligheter (8st 3.5" platser och 2st 5.25" som kan konverteras till ytterligare 3st 3.5" för ~170kr) Notera att man då får köpa ett raid-kort för fler än 8 diskar i denna setup (moderkortet har 8 sata-kontakter). Valde ett grafikkort som du kan använda för full-hd spelning med ljud ut ur hdmi för enkelheten. Diskarna kan du välja lite billigare om du vill, men då blir det 32mb cache istället för 64.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/348902/server-htpc

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte hur trådpostaren bor, men för mig så har den ultimata lösningen varit att istället för att bygga en filservern som klarar att streama till TV så har jag gjort det i två steg. Dels en filserver med rejält med plats, sen en TV-dator som streamar från filservern.

Visst, blir dyrare, men man slipper ha en stor pjäs stående i vardagsrummet och stånka...

Som TV-dator kör jag en Zotac Zbox. 4 gig minne och en liten SSD-disk i den. Den är så gott som knäpptyst och kan streama allt jag har försökt med än så länge; Youtube, vimeo, SVT Play, råa bluray-rippar...
Jag kör Ubuntu Linux på den och XBMC.

Filservern sen behöver inte vara nåt monster, bara nåt som klarar av att skyffla datan till tv-datorn. Du skulle till och med klara dig finfint med nåt i stil med en Synology NAS eller nåt, men ska du köra torrents och grejor kanske en windows eller linuxburk är vettigare...

Permalänk
Medlem

Personligen ska du överföra stora filer vilket jag tror så personligen tycker jag dom flesta nas e lite slöa
jag skulle satsa på ett m-atx system med en C2D 2ghz eller mer
2-4gb ram
och ett ljudisolerat chassi som nzxt hush eller nzxt h2
som operativsystem skulle jag köra freenas om du vill få ut samma funktioner som ur en nas
annars håller jag med facedark kör någon form linux distro

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Skapa en filserver med något inte allt för dåligt, skaffa en bättre raidkontroller, smacka igång din raid-5 som ett exempel. Installera Freenas, eller annan linux dist.

Sedan införskaffar du dig en D-link Boxee Box, som klarar streama allt från mkv, råå bluray-rippar även rar filer, du kommer inte bli besviken,
du kan även koppla till ett tangentbord o mus om man inte vill använda sig utav fjärrkontrollern.

Jag använder mig utav boxee box själv och är väldigt nöjd.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Jag är osäker på det här med att streama till X360 - du skulle inte kunna tänka dig en s.k. Media Extender vid TV'n för runt 800kr istället?
Om jag skulle tycka till är väl en dedikerad serverdator rätt skönt att ha - gärna med linux distro samt en passande torrent-klient med webinterface (tips från mig skulle vara rtorrent med rutorrent webinterface tillsammans med FTP och Samba för delning i nätverket till bl.a media-extendern.)
Grejen med just linux är väl att du faktiskt inte behöver använda en bildskärm till servern utan styr allting genom Putty (SSH, för installation av program och starta om saker osv) och Rutorrent/samba/ftp.
En sak jag inte testat tillsammans med att använda det jag nämnt är att också köra XBMC på denna enhet - då behöver man ju inte använda sig av en media extender. Det borde ju fungera teoretiskt och kanske någon testat och kan ge feedback.

Såg att du ville styra musiken som spelas på en annan enhet eller liknande - osäker på hur det fungerar.

Om man nu väljer detta alternativet jag tagit fram så är det ju väldigt fritt att välja i hårdvarudel då allting fungerar med linux, mer eller mindre. Kanske kan du hitta fynd i Marknad nu under denna veckan - processorn behöver ju inte vara så häftigt kraftig - 2kärnig borde ju fungera bra, med kanske 4gb ram (Är ju så billigt i dagsläget). Nytt fungerar ju också såklart. Tar mig friheten att lägga ihop en liten lista på inet för att se vad det eventuellt kan hamna på.

Då jag inte vet var du ska sätta datorn väljer jag ett estetiskt rent chassi med bra expansionsmöjligheter (8st 3.5" platser och 2st 5.25" som kan konverteras till ytterligare 3st 3.5" för ~170kr) Notera att man då får köpa ett raid-kort för fler än 8 diskar i denna setup (moderkortet har 8 sata-kontakter). Valde ett grafikkort som du kan använda för full-hd spelning med ljud ut ur hdmi för enkelheten. Diskarna kan du välja lite billigare om du vill, men då blir det 32mb cache istället för 64.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/348902/server-htpc

Ett nätagg kan ju vara bra att ha också Sen är väl AM3 dual-channel, men det kanske inte spelar någon roll på en hemserver. Sen kanske (är tämligen osäker här) det också är idé att köra en liten disk för OS, eller 2 i raid-1?

Skrivet av raz0rblade:

Skapa en filserver med något inte allt för dåligt, skaffa en bättre raidkontroller, smacka igång din raid-5 som ett exempel. Installera Freenas, eller annan linux dist.

Sedan införskaffar du dig en D-link Boxee Box, som klarar streama allt från mkv, råå bluray-rippar även rar filer, du kommer inte bli besviken,
du kan även koppla till ett tangentbord o mus om man inte vill använda sig utav fjärrkontrollern.

Jag använder mig utav boxee box själv och är väldigt nöjd.

Låter bra, Boxee box var ju dessutom något billigare än zbox.

Men jag har några ytterligare funderingar;

Finns det någon mediaspelare för Ipad, så man skulle kunna komma åt musik från datorn eller dylikt? Och sedan, TV-kort.

Finns det TV-kort med drivisar för Linux, eller kan man spela in tv-program på något annat sätt?

Och sist, skulle det gå att streama Blu-ray till boxen om man har en läsare i servern?

Permalänk
Medlem

Jag sitter faktiskt och bygger på system med ungefär samma behov som dig då jag skall flytta ihop med en klass kamrat, det jag har planerat är följande:
Random 800mhz dator med 512mb ram som kör freeNAS och ett gäng hårddiskar, vissa i raid och vissa enbart för lagring av saker som inte är så viktigt.

Annan random dator, centrino 2gz något som bara står, med 512MB ram, och XBMC (som jag förövrigt är ganska säker att boxee bygger på) , och ett passivt kylt grafikkort med stöd för att rendera film, koppla den med HDMI till TV och klart, styr med XBMC appen till Andriod via WIFI (finns ofc till iphone / ipad med)

Har tyvärr ingen iphone / ipad men i appen till andriod kan du lyssna på musiken som finns i ditt xbmc biblotek.

Gällande blyray går det väl lika bra att sätta en läsare i den istället för servern?
TVkort är jag osäker på hur XBMC hanterar då jag inte testat det ännu, men XBMC rullar lika fint på windows i värsta fall om drivisar inte finns till linux. Så då kan du rulla på med windows på den HTPC och då kanske även köra spotify (osäker på om spotify finns till linux och jag e för lat för att googla )

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

Skapa en filserver med något inte allt för dåligt, skaffa en bättre raidkontroller, smacka igång din raid-5 som ett exempel. Installera Freenas, eller annan linux dist.

Sedan införskaffar du dig en D-link Boxee Box, som klarar streama allt från mkv, råå bluray-rippar även rar filer, du kommer inte bli besviken,
du kan även koppla till ett tangentbord o mus om man inte vill använda sig utav fjärrkontrollern.

Jag använder mig utav boxee box själv och är väldigt nöjd.

Man kan väl ändå inte bara stoppa in en bluray-läsare i tv-boxen?

Skrivet av KeTonic:

Jag sitter faktiskt och bygger på system med ungefär samma behov som dig då jag skall flytta ihop med en klass kamrat, det jag har planerat är följande:
Random 800mhz dator med 512mb ram som kör freeNAS och ett gäng hårddiskar, vissa i raid och vissa enbart för lagring av saker som inte är så viktigt.

Annan random dator, centrino 2gz något som bara står, med 512MB ram, och XBMC (som jag förövrigt är ganska säker att boxee bygger på) , och ett passivt kylt grafikkort med stöd för att rendera film, koppla den med HDMI till TV och klart, styr med XBMC appen till Andriod via WIFI (finns ofc till iphone / ipad med)

Har tyvärr ingen iphone / ipad men i appen till andriod kan du lyssna på musiken som finns i ditt xbmc biblotek.

Gällande blyray går det väl lika bra att sätta en läsare i den istället för servern?
TVkort är jag osäker på hur XBMC hanterar då jag inte testat det ännu, men XBMC rullar lika fint på windows i värsta fall om drivisar inte finns till linux. Så då kan du rulla på med windows på den HTPC och då kanske även köra spotify (osäker på om spotify finns till linux och jag e för lat för att googla )

Och separat raid-kort, är det något att ha? Är prestandaskillnaden stor eller försumbar om man kör 5-6 diskar i raid-5?

Men systemdisk, är det nödvändigt, eller är det smartare att bara göre en systempartition?

Och, hur gör man för att skapa en hårdvaru-raid-array?

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Man kan väl ändå inte bara stoppa in en bluray-läsare i tv-boxen?

Och separat raid-kort, är det något att ha? Är prestandaskillnaden stor eller försumbar om man kör 5-6 diskar i raid-5?

Men systemdisk, är det nödvändigt, eller är det smartare att bara göre en systempartition?

Och, hur gör man för att skapa en hårdvaru-raid-array?

Bluray-läsare i tv-boxen, skulle jag tro att det inte går nej.

Separata raid kort har i regel bättre prestanda och stabilare än de som sitter inbyggt på moderkort,
tyvärr så är de ganska dyra;/

prestanda skillnaden mellan 5-6 diskar i en raid 5 (6x2TB i raid 5=10TB)är väl inte så jätte stor skulle jag tro.
nackdelen med raid 5 är att det är lite sämre skrivhastighet, men grym läshastighet.

Jag skulle köra på en systemdisk med separat OS på, men det är inte nödvändigt.

För att skapa en Raid array så måste antingen moderkortet eller ett raidkort finnas med stöd för raid 5,
för att skapa detta.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Tror du missuppfatta mig lite där, jag kommer ha 2 olika datorer, en NAS med alla hårddiskar och en vid TVn som Media dator / HTPC. Att sätta in en bluray läsare i en dator är ganska enkelt.

För min del är detta väldigt enkelt eftersom jag har datorer stående här hemma, men å andra sidan finns det billiga på blocket eller dyligt.
Så bara för att förtydliga mig själv hur jag kommer bygga:

800mhz dator med 512mb ram och freenas med alla hårddiskar i via ett random sata kontroller kort för fler SATA portar då jag har andra lösningar för säkerhetskopiering.

en random centrino 2ghz dator med ett billigt grafikkort vid TV som man kör Windows på för att göra det enkelt med alla media program.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Jag har en HTPC (Antec Fusion remote chassi, Phenom 2 X4, 4GB ram) med 2x1TB diskar som får vara lite server, plus en 2TB disk i routern (Linksys E4200) för backup.
Prestandan mot 2TB disken i routern lämnar en del att önska, men annars är det en enkel och ganska billig lösning.
Dock kan det bli svårt att hitta ett HTPC-chassie som rymmer 5-6 diskar kanske.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

Bluray-läsare i tv-boxen, skulle jag tro att det inte går nej.

Separata raid kort har i regel bättre prestanda och stabilare än de som sitter inbyggt på moderkort,
tyvärr så är de ganska dyra;/

prestanda skillnaden mellan 5-6 diskar i en raid 5 (6x2TB i raid 5=10TB)är väl inte så jätte stor skulle jag tro.
nackdelen med raid 5 är att det är lite sämre skrivhastighet, men grym läshastighet.

Jag skulle köra på en systemdisk med separat OS på, men det är inte nödvändigt.

För att skapa en Raid array så måste antingen moderkortet eller ett raidkort finnas med stöd för raid 5,
för att skapa detta.

Jag syftade snarare på hur man gör för att ställa in det i raid-kortet, men det står väl antagligen i manualen. Kan du tipsa om något bra riad-kort som går för en relativt billig peng? dvs MAX 2k

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

Skapa en filserver med något inte allt för dåligt, skaffa en bättre raidkontroller, smacka igång din raid-5 som ett exempel. Installera Freenas, eller annan linux dist.

Sedan införskaffar du dig en D-link Boxee Box, som klarar streama allt från mkv, råå bluray-rippar även rar filer, du kommer inte bli besviken,
du kan även koppla till ett tangentbord o mus om man inte vill använda sig utav fjärrkontrollern.

Jag använder mig utav boxee box själv och är väldigt nöjd.

Sulle man kunna kalla det här för en bra raid-kontroller?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395807
Det var nämligen den enda jag hittade i rätt prisklass och från en bättre Åf...

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Sulle man kunna kalla det här för en bra raid-kontroller?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395807
Det var nämligen den enda jag hittade i rätt prisklass och från en bättre Åf...

Ja det skulle jag vilja påstå att det är, men kom ihåg att du måste köpa till SFF-8087 multilane kabel till det kortet, så du får ut sata kontakter.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Installera linux då, är det något man kan göra från en annan dator, eller måste jag koppla in en skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

Ja det skulle jag vilja påstå att det är, men kom ihåg att du måste köpa till SFF-8087 multilane kabel till det kortet, så du får ut sata kontakter.

Hurpass mycket bättre är det med ett separat raid-kort än att köra på moderkortet? För det gäller ju att jag ska argumentera för de extra 2500 kronorna (Dustin = Billigaste bra åf:n som har kortet i lager + kablage)

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Hurpass mycket bättre är det med ett separat raid-kort än att köra på moderkortet? För det gäller ju att jag ska argumentera för de extra 2500 kronorna (Dustin = Billigaste bra åf:n som har kortet i lager + kablage)

I ditt fall så skulle jag tro att det inte gör så hemskt mycket prestanda skillnad.
Men se till att kolla så det moderkortet du funderar på att köpa har stöd för Raid 5, inte alla som har det.
2500 är ju ändå 2500 mycket pengar:)

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Installera linux då, är det något man kan göra från en annan dator, eller måste jag koppla in en skärm?

Själva installationen måste göras med skärm tillgänglig, själva administrationen av linux burken kan göras via Putty eller vnc.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

Själva installationen måste göras med skärm tillgänglig, själva administrationen av linux burken kan göras via Putty eller vnc.

Justeja, VNC borde ju funka riktigt över lan! Putty har jag bara hört talas om, så det blir väl lättast att köra med VNC om jag inte känner för att lära mig Putty och allt vad det heter^^

http://www.inet.se/kundvagn/visa/375628/hemserver2 är vad jag har kommit fram till hittills, moderkortet verkar dessutom ha precis tillräckligt med sata-portar för raid

Något som jag borde ändra innan jag beställer? För boxeen klarar väl av att spela upp film på DVD och Bluray från servern?

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Justeja, VNC borde ju funka riktigt över lan! Putty har jag bara hört talas om, så det blir väl lättast att köra med VNC om jag inte känner för att lära mig Putty och allt vad det heter^^

http://www.inet.se/kundvagn/visa/375628/hemserver2 är vad jag har kommit fram till hittills, moderkortet verkar dessutom ha precis tillräckligt med sata-portar för raid

Något som jag borde ändra innan jag beställer? För boxeen klarar väl av att spela upp film på DVD och Bluray från servern?

jepp VNC ska fungera bra över lan och även extern om man vill.

Tycker det ser bra ut men, de minnena skulle jag byta ut, har byggt datorer med sådana till några kunder, har
fått byta ut alla de minnena.

Menar du en utdelad DVD/Bluray rom som du ska streama ifrån eller en rippad fil? tex, en mkv, vob filer?

Jag har iaf streamat full bluray rippar, dvd rippar, ja typ allt som man kan tänkas ha på datorn
även rar´ade filer funkar kanon.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

jepp VNC ska fungera bra över lan och även extern om man vill.

Tycker det ser bra ut men, de minnena skulle jag byta ut, har byggt datorer med sådana till några kunder, har
fått byta ut alla de minnena.

Menar du en utdelad DVD/Bluray rom som du ska streama ifrån eller en rippad fil? tex, en mkv, vob filer?

Jag har iaf streamat full bluray rippar, dvd rippar, ja typ allt som man kan tänkas ha på datorn
även rar´ade filer funkar kanon.

Där tänkte jag på att streama från skiva, kan man köra hela skivan som image då eller måste man köra vob-filerna var för sig?

Edit: Bytte ut minnena och bytte till en integrerad grafiklösning, då jag som sagt bara kommer installera vnc & os från skärmen
http://www.inet.se/kundvagn/visa/375901/hemserver2

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Där tänkte jag på att streama från skiva, kan man köra hela skivan som image då eller måste man köra vob-filerna var för sig?

Om det funkar att streama från skiva kan jag faktiskt inte svara på tyvärr, det är väl det som jag inte har testat, men i teorin borde det funka tycker ja, jag kan testa o streama från en bluray rom till boxeen men det kan jag inte göra förrän i morgon kväll isf.

Man kan spela upp image filen.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

Om det funkar att streama från skiva kan jag faktiskt inte svara på tyvärr, det är väl det som jag inte har testat, men i teorin borde det funka tycker ja, jag kan testa o streama från en bluray rom till boxeen men det kan jag inte göra förrän i morgon kväll isf.

Man kan spela upp image filen.

Gör gärna det

Annars är det ju inte värre än att jag får göra en image av skivan istället

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Gör gärna det

Annars är det ju inte värre än att jag får göra en image av skivan istället

Då återkommer jag med svar imorgon.

hehe nej det är väl inte det:) då har du ju backup o kan va rädd om skivorna

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Själv kör ja en MS WHS.
Fungerar RIKTIGT bra.
Bara att fylla på med diskar allt eftersom de blir fylda. ingen raidkontroller behövs heller då OSet gör det riktigt bra med mjukvara.
Vet inte om de klarar av alla funktionera du söker men kolla på we got served.
Där finns det mesta mattnyttiga att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Själv kör ja en MS WHS.
Fungerar RIKTIGT bra.
Bara att fylla på med diskar allt eftersom de blir fylda. ingen raidkontroller behövs heller då OSet gör det riktigt bra med mjukvara.
Vet inte om de klarar av alla funktionera du söker men kolla på we got served.
Där finns det mesta mattnyttiga att läsa.

WHS kostar väl? Så då är frågan om det är värt det...

Permalänk
Medlem

Sedan kan du ju mjukvaru-raida i freenas och då blir du inte bunden till moderkortets raidkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

Då återkommer jag med svar imorgon.

hehe nej det är väl inte det:) då har du ju backup o kan va rädd om skivorna

Hur gick det?

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Hur gick det?

Hej!

Har inte hunnit testa än tyvärr, sitter fast med jobb;/

Men läste iaf på deras hemsida och då hittade jag

Boxee can play multimedia files from CD/DVD media using the system's DVD-ROM drive, local hard disk drive, or stream them over SMB/SAMBA/CIFS shares (Windows File-Sharing)

Så det borde fungera, om inte så får du helt enkelt köra filmerna från image;/

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013