ESXi på "hemma dator" installationen failar

Permalänk
Medlem

ESXi på "hemma dator" installationen failar

Nu när jag fått tillbaka min gamle burk från lillebrossan så tänkte jag se om jag kan sätta ihop en liten fil server här hemma.

Hårdvaran jag tänkte använda är
4GB DDR2 800MHz ram
MSI P43 Neo
Intel E6600 @ 2.4GHz

Har laddat ner ESXi 4.1 Update 1 från VMWare och brännt ISO. Startade installationsprogrammet och efter att CD har bootat så kommer jag förbi att acceptera EULA och när jag väljer Enter för att installera stananr installationen och meddelandet "vmkctl.HostCtlException Unable to load module /usr/lib/vmware/vkmod/vmfs3: Failure" visas.

Har försökt hitta lösning på problemet men hittar inget som hjälper mig. Kan det vara så att hårdvaran jag vill använda inte fungerar tillsammans med ESXi?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Av enkel google-sökning så får man ganska mpnga resultat om att just "vmfs3: Failure" ganska oftast orsakas av någon inkompabilitet så som att du försöker använda ett integrerat nätverkskort eller inte använder en SATA disk när du installerar och/eller en IDE CD/DVD istället för SATA.
Det som oftast föreslås är att helt enkelt skaffa mer kompatibel hårdvara. Kör inte på integrerade saker som exempelvis NIC.

Permalänk
Medlem

Kolla upp din hårdvara på deras listor.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk

Om jag såg rätt så är det ett Realtek nätverkskort och det verkar skapa problem.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Om jag såg rätt så är det ett Realtek nätverkskort och det verkar skapa problem.

Realtek chip är inte supporterade, gå på Intel,Broadcom eller nVidia nForce om du vill vara säker att det fungerar. Måste även vara GB-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

Realtek chip är inte supporterade, gå på Intel,Broadcom eller nVidia nForce om du vill vara säker att det fungerar. Måste även vara GB-kort

Precis, men jag kan tillägga att inte heller Marvell fungerar. Det upptäckte jag när jag fick samma problem själv, men det löstes enkelt med ett sådant: http://www.dustinhome.se/pd_5010115189.aspx

Permalänk
Medlem

Om den enbart är till för fil server finns det någon anledning med ESXi? Eller planerar du att köra fler servrar?
Jag vet inte om det är intressant men kolla om hyper V stödjer din hårdvara för det finns ett bredare stöd för olika typer av hårdvara. Det går att göra en gratis installation av hyper V också fast ska du köra linux filserver så kan det såklart bli problem.