USB överhettas och förstör allt som kopplas in- snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

USB överhettas och förstör allt som kopplas in- snälla hjälp!

Jag har ännu ett problem med min nya dator- Allting som kopplas in i USB förstörs.
När jag kopplar in något blir usb-stickan som varit i datorn otroligt varm (bränner mig på kontakten) och sen funkar inte enheten. Snälla hjälp mig någon, detta problem har förstört 1 iPhone 4, 2 datamöss, 1 viktigt usbminne och andra saker oxå!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate 64 bit
Processor: INTEL i7 Quad 2600k 3,4ghz
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: ASUS p8p67 Pro B3
Minne: 2x Vengeance 1600mhz 8gb (4gb á sticka) SINGLE CHANNEL (pga att cpukylare är för stor för dual channel)
Grafikkort: Gainward 9600gt golden sample 512mb
Hårddisk: Western Digital 1TB 7200rpm 6Gbit/sek 64MB Buffertminne
Nätaggregat: Noctua 750w Silver
Övrig kylning: 3x 120mm insug, 2x 120mm utsug, 2x 140mm utsug. Alla kan styras med egna fläktkontrollers.
Övriga komponenter: DVD-läsare
Temperaturer: Processorn ligger på- vad jag tycker- låg temperatur.
Chassi: Antec Dark Fleet DF-85 Full tower case.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

USB Chippet är trasigt, reklamera moderkortet

Permalänk
Medlem

förresten råkade jag göra en felskrivning där uppe, den förstör inte ALLT.. tangentbordet och min systemkamera har klarat sig från kortets ondska klor. men jag gör som du sa och skickar tbx det! Tack!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kopplar i chassit när det går sönder o inte på moderkortet kan det ju bero på fel i kontaktpanelen i chassit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förtydliga är du snäll, är det i usb portarna på baksidan som sitter direkt på moderkortet eller är det front-usb portarna? Om det är frontportarna kan det vara något fel där, behöver inte nödvändigtvis vara moderkortet då.

(Jag förmodrar att det är baksidan då flera möss & tangentbord har förstörts, men fortfarande.)

Permalänk
Medlem

både framsidan och baksidan förstör, det blir väldigt varmt om jag kopplar in ett usbminne eller så på baksidan, och på framsidan också.. usb 3.0 tror jag funkar bättre däremot..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

usb 3 ligger ju på ett eget chip, så då låter det som att ett usb chip på moderkortet är trasigt

Permalänk
Medlem

efter att ha tänkt på det några dagar så har jag kommit fram till att det är front 2.0 som förstör.. är det chassit som ska bytas ut då? och tror ni att ett sådant problem går på garanti?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det låter som du inte läst varningen i manualen gällande FireWire och USB.

Ditt moderkort har FireWire (IEEE 1394). Du har satt kablarna från chassit på FEL plats. Om chassit USB portar sätts i FireWire kontakt på moderkortet så förstörs, steks, bränns ALLA USB prylar för FireWire skickar mer ström än USB.

Du kan nog glömma garanti när det var du som byggde datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det låter som du inte läst varningen i manualen gällande FireWire och USB.

Ditt moderkort har FireWire (IEEE 1394). Du har satt kablarna från chassit på FEL plats. Om chassit USB portar sätts i FireWire kontakt på moderkortet så förstörs, steks, bränns ALLA USB prylar för FireWire skickar mer ström än USB.

Du kan nog glömma garanti när det var du som byggde datorn.

okej, men hur ska jag göra för att koppla det rätt? garantin var inte så jävla noga..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Ta och mät på den misstänkta kontakten i lådan, vilka spänningar ligger på vilket stift, kan ju vara så strömförsörjningen ligger på ett datastifft , eller ja du kan ju ha anslutit till en 1394 header, o det är ju väldigt obra i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Razzord:

okej, men hur ska jag göra för att koppla det rätt? garantin var inte så jävla noga..

Läsa manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Läsa manualen ?

förresten.. nu när jag kollar in i datorn, så sitter kabeln på USB1112, vilket inte är IEEE 1394_2. den har alltid suttit på USB.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Sitter den rätt på usb då? Kolla pinouten i moderkortsmanualen