Permalänk
Medlem

Layers, marginaler och iframes

Satt o lekte lite med iframes men enligt dreamweavers lilla testsimulering så sa den att bl.a. opera inte skulle ha stöd för topmargin, bottommargin osv.. och inte heller stöd för background i en table?? Ngn som vet om detta stämmer?

Nu till en annan sak.. iframes.. funkar dessa i alla nyare webbläsare eller ska jag tänka om?

Hur är det med layers? Finns det ngn bra tutorial för layers? Fungerar de som layers i PS eller vad är de till för? Kan man länka till ett layer så att det kommer upp när man tex trycker på en URL - typ som en iframe?
Hur är det med kompabilitet för layers i olika webbläsare?

Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha en sida som kan ladda snabbt och inte behöver ladda om hela sidan för att en ruta med text ska komma fram - stenålder... har fått iframes att fuka i bra i IE men som sagt vet jag inte hur det funkar i andra läsare...

Permalänk

Jag är inte säker på hur layers fungerar men när det gäller iframes så fungerar de bara i IE och netscapes nyaste versioner.

Tutorial till layers.. hmmm.. det finns hela instructionsböcker och sånt till dreamweaver mx. sök på kazaa eller nått annat program efter dreamweaver så hittar du säkert nån pdf fil

Permalänk

Iframe stöds av opera, ie och mozillas(netscape) senaste versioner.
Layers funkar precis som layters i photoshop.. alltså som olika lager.. du kan lägga dem framför, bakom varandra eller var som helst annars på skärmen.
Och en tutorial behöver du väl knappast, skapa en lager i DW och sen se på koden som genereras, det bör ju räcka.

Layers funkar i Opera och IE, netscapes senaste version kanske också klarar av det.

Visa signatur

[font="Tahoma"][size="1"][Proud member of the 200mhz Mafia][/size][/font]

Permalänk
Medlem

oups... glömde o säga till att jag ordnat det där.. men tack iaf layers e ju hur smidiga som helst...