Permalänk
Skrivet av FisheRswe:

Tyvärr inte men dom har väldigt fina saker där!

AMD Opteron använder sig inte av HT i dagens läge, dom har 12 och 16 riktiga kärnor medans Intel kör på 6 riktiga och 6 fejk.

HT är skit och kommer alltid att vara :D!

stämmer bra det!

Visa signatur

Signatur raderad av GAPa. V.v. läs bl.a. § 1337 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Westmere-EX kan ha upp till 10 kärnor med 20 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Tyvärr inte men dom har väldigt fina saker där!

AMD Opteron använder sig inte av HT i dagens läge, dom har 12 och 16 riktiga kärnor medans Intel kör på 6 riktiga och 6 fejk.

HT är skit och kommer alltid att vara :D!

Du kanske ska läsa på lite innan du påstår sådant.. Samt hur många serverar av tex 100 använder sig av AMD idagsläget..

Permalänk
Medlem

Varför kör ni fiber?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Samt hur många serverar av tex 100 använder sig av AMD idagsläget..

Det...skulle va en jävla massa?

Har för mig det går riktigt bra för AMD bland servrar? Nu när dem skickat ut Bulldozer osv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Alla som har lite vett i huvet köper en 42cores AMD 1u burk med massa minne istället för en 10core 20 trådad Intel för samma pris.

Skrivet av maniak:

Varför kör ni fiber?

Snabbare överföringshastighet och bättre pingtider.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Skrivet av FisheRswe:

Det var en donation.

Skrivet av tonix:

sätta upp en minecraft server? plz

Skulle gissa på att ni behöver minst hälften av dem till minecraft-servern, men folda och/eller minea bitcoins på resten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Varför kör ni fiber?

Skrivet av FisheRswe:

Snabbare överföringshastighet och bättre pingtider.

Finner bara ett ord som passar in här hur hårt jag än anstränger mig... LOL!!

Permalänk
Skrivet av Danne:

Finner bara ett ord som passar in här hur hårt jag än anstränger mig... LOL!!

Du verkar vara väldigt konstig, sluta kommentera galleriet om du inte kan lägga en bra/rolig kommentar ens ._.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Skrivet av maniak:

Varför kör ni fiber?

När man kör kluster är det viktigt att det är så låg latens som möjligt, för att undvika flaskhalsar i nätet.

Skrivet av Danne:

Finner bara ett ord som passar in här hur hårt jag än anstränger mig... LOL!!

Se ovan och ta tillbaka dina ord, bara för att du inte förstår fördelarna med fiber behöver du inte vara dryg i dina kommentarer.

Fisherfish!
3.54Gpbs är det, inget annat! :>

Permalänk
Tangentbordskonnässör

haha, snacka om overkill att ha det där i källaren.. Men häftigt är det ju onekligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Sexigt! Skulle ni få några fiber-kort över så är det bara att skicka ett PM

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Sexigt! Skulle ni få några fiber-kort över så är det bara att skicka ett PM

Du har ju också ett sött litet rackskåp :D!

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Ge oss laggfria HoNservrar nu fisher ;D

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Snabbare överföringshastighet och bättre pingtider.

Du har koppar som klarar 10Gbit så snabbare är det inte (jaja, 40/100Gbit fiber "finns", dock är det inte aktuellt här). I vilket fall tvivlar jag på att nån av burkarna kommer över 100Mbit, om det inte gäller bursts eller tyngre filöverföringar som backup. Sen har man diskarna som brukar sätta gränsen.

Ljuset i en fiber färdas lika snabbt i en fiber som signalerna i en kopparkabel. Så vad tror du att du tjänar pingtider på?

Skrivet av bamsegrill:

När man kör kluster är det viktigt att det är så låg latens som möjligt, för att undvika flaskhalsar i nätet.

Se ovan och ta tillbaka dina ord, bara för att du inte förstår fördelarna med fiber behöver du inte vara dryg i dina kommentarer.

Fisherfish!
3.54Gpbs är det, inget annat! :>

Se ovan...

I det här fallet ser jag fiber som en sjukt onödig kostnad (om ni nu betalade något) som kunde lagts på vettigare saker.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Sexigt! Skulle ni få några fiber-kort över så är det bara att skicka ett PM

Det är mycket möjligt att det kan bli något över, men dom är till PCI-X, så du vet det. :>

Skrivet av maniak:

Du har koppar som klarar 10Gbit så snabbare är det inte (jaja, 40/100Gbit fiber "finns", dock är det inte aktuellt här). I vilket fall tvivlar jag på att nån av burkarna kommer över 100Mbit, om det inte gäller bursts eller tyngre filöverföringar som backup. Sen har man diskarna som brukar sätta gränsen.

Detta är ett kluster, inte en dator i en källare, vi behöver låg latens i det interna nätet mellan servrarna för att klustret ska fungera effektivt.

Skrivet av maniak:

Ljuset i en fiber färdas lika snabbt i en fiber som signalerna i en kopparkabel. Så vad tror du att du tjänar pingtider på?

Latensen i fiber är betydligt lägre än i koppartråd.

Skrivet av maniak:

I det här fallet ser jag fiber som en sjukt onödig kostnad (om ni nu betalade något) som kunde lagts på vettigare saker.

Det var en donation, som det står i kommentarerna om du läser.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som var lite irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsegrill:

Latensen i fiber är betydligt lägre än i koppartråd.

Och på vad grundar du detta på?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Och på vad grundar du detta på?

Jag har båda delarna här och har provat? Det är inget som är hemligt, om du någon gång har använt fiber så VET du att det är lägre latens.
Om du inte tror på mig kan du söka runt lite på internet, eller prova själv.

Permalänk
Medlem

vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsegrill:

Jag har båda delarna här och har provat? Det är inget som är hemligt, om du någon gång har använt fiber så VET du att det är lägre latens.
Om du inte tror på mig kan du söka runt lite på internet, eller prova själv.

Hur vore det om du kunde förklara varför? Eller ge en källa.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Hur vore det om du kunde förklara varför? Eller ge en källa.

Han gav dig en källa? han skrev ju till dig att han testat det själv?...

Med koppar över LAN får du ca 0.15-0.3ms och vårat test projekt med fiber ligger nere på 0.02ms när vi floodar paket rakt över...

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Han gav dig en källa? han skrev ju till dig att han testat det själv?...

Med koppar över LAN får du ca 0.15-0.3ms och vårat test projekt med fiber ligger nere på 0.02ms när vi floodar paket rakt över...

ja, verkligen trovärdigt att påstå någonting och sedan ange det som källa för att det är sant

Edit: gud finns, det är sant för att det står i bibeln.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Då kan jag väl förklara lite för er i stället.

Som jag skrev tidigare så färdas signalen i både fiber och koppar lika snabbt, ca 2/3 tredjedelar av ljusets hastighet i vakuum, alltså ingen skillnad i det som kallas propagation delay mellan fiber och koppar. Det är däremot skillnad i transmission delay vid olika hastigheter av ethernet.
Den enskilt största boven till delay är enheterna som behandlar paketen, vare sig det är en router eller switch, där en del av delayen skapas i fiber/kopparmodulerna (sfp etc) som även kan vara mindre bra uppbyggda och skapa onödig delay. När det gäller fiber så måste den elektriska signalen konverteras till ljus, vilket gör att koppar till och med har en liten fördel.

bamsegrill:
Hur gjorde du dina tester?

Vad hade ni tänkt bygga för kluster (ja, jag är intresserad)?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsegrill:

Det är mycket möjligt att det kan bli något över, men dom är till PCI-X, så du vet det. :>

PCI-X passar även i PCI-slots.

När kommer det information om vad maskinerna innehåller? CPU, Diskar osv..

Ang koppar & fiber i kluster så kan jag säga att det är inga problem att köra koppar då det finns flertal kluster även idag som kör koppar och den lilla skillnaden som skulle finnas imellan dom olika typerna är så pass liten så det skulle inte ge någon skillnad.
Dock känns det väl kanske lite urtiden att köra så då det är virtuella kluster som gäller numera.

Permalänk
Medlem

Lite hjälp till Foldinglaget?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

hoppas att ni sätter en label på varje kabel som visar vart den kommer ifrån och vart den går till

Permalänk
Skrivet av Danne:

PCI-X passar även i PCI-slots.

När kommer det information om vad maskinerna innehåller? CPU, Diskar osv..

Ang koppar & fiber i kluster så kan jag säga att det är inga problem att köra koppar då det finns flertal kluster även idag som kör koppar och den lilla skillnaden som skulle finnas imellan dom olika typerna är så pass liten så det skulle inte ge någon skillnad.
Dock känns det väl kanske lite urtiden att köra så då det är virtuella kluster som gäller numera.

AMD Opterons, 8GB ram och 80GB HDD.

Skrivet av cat_fish_1:

Lite hjälp till Foldinglaget?

Har ett eget foldinglag redan
http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=teampage&te...

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Skrivet av Lik3D:

hoppas att ni sätter en label på varje kabel som visar vart den kommer ifrån och vart den går till

Nejdu, så kul ska vi inte ha, vi ska inte märka upp någon kabel alls, vi ska dessutom dra sladdarna som en fläta hela vägen, allt för att spara utrymme.

Skrivet av FisheRswe:

AMD Opterons, 8GB ram och 80GB HDD.

Jag kan ju vara snäll och skriva lite mer utförlig spec. :>

HP Proliant DL145 G1

Dual AMD Opteron "Troy" (90nm) 248, 2.2GHz, OSA248FAA5BL (E4)
8x1GB PC2700 333MHz ECC REG
Dual Broadcom 5704 10/100/1000 NICs
Myricom Myrinet XP -Fiber/PCI-X interface, M3F-PCIXD-2
ATI Rage XL with 8MB SDRAM video
DL145 Lights-Out 100 Integrated Remote Management Card
Maxtor 80GB PATA 7200rpm

Permalänk
Medlem

Några år på nacken, Det var inte igår man såg PC2700, De var tider det
ELler Maxtor diskar dom har man fina minnen av.