Permalänk
Medlem

Tandställning?

Ska få tandställning någon gång framöver nu och undrar ifall någon här vill dela med sig om hur det är att ha det.

Har haft några typ gummiband mellan några tänder långt bak i munnen för kanske 3-4 år sedan och det var ganska jobbigt tyckte jag. Hur jobbigt är tandställning på en skala 1-10?

Hur länge hade ni eran tandställning?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hade tandställning för några år sedan. Dock var den en sådan man kunde ta ut, så var väl egentligen ingen "riktig". Men var väl inte speciellt jobbigt direkt, man vänjer sig ganska snabbt. + Man får fina tänder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Hade tandställning för några år sedan. Dock var den en sådan man kunde ta ut, så var väl egentligen ingen "riktig". Men var väl inte speciellt jobbigt direkt, man vänjer sig ganska snabbt. + Man får fina tänder

Jo jag har även haft någon grej som jag hade i på nätterna. Den gjorde inte så jättemycket tyckte jag (var mest bara jobbig).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag hade tandställning i underkäken för några månader sedan. Hade den i ungerfär 2 år. Dom första dagarna kan vara jobbiga men sen glömmer du den. Sedan när du ska spänna den kommer den vara obekväm i någon dag igen.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scripteddie:

Jag hade tandställning i underkäken för några månader sedan. Hade den i ungerfär 2 år. Dom första dagarna kan vara jobbiga men sen glömmer du den. Sedan när du ska spänna den kommer den vara obekväm i någon dag igen.

Okej, så det är alltså i början (första dagarna samt tills man vant sig) och efter spänningarna som det är jobbigt?
Måste man borsta tänderna stup i kvarten eller räcker det som vanligt med morgon och kväll?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Okej, så det är alltså i början (första dagarna samt tills man vant sig) och efter spänningarna som det är jobbigt?
Måste man borsta tänderna stup i kvarten eller räcker det som vanligt med morgon och kväll?

Före och efter måltid

Permalänk
Medlem

Hade en i ca ett år, ja det är obehagligt i början, ja det gör ont några dagar efter att man varit och spännt den men i övrigt så är det okej, sen får man ju hålla "rent" då endel mat fastnar osv, men helt klart värt det då mina tänder nu är raka och fina.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Som sagt kan det vara lite halvjobbigt ibland. Men vanligtvis fastnar det inte så mycket krubb i tandställningen utan det jobbigaste, tycker jag i alla fall, var att fästena kunde lossna ibland (alltså inte alla, utan enstaka fästen) och satt löst i tråden som håller ihop tandställningen. Sen är det väl som sagt inte allt för roligt dagarna efter man varit hos tandläkaren och fått tandställningen spänd.

Själv hade jag tandställning (räls) på både över och underkäke och var tvungen att dra ut fyra tänder för att sätta in den. Efter att jag fick ta ut tandställningen så fick jag även en natt-tandställning (av plast, inga fasta delar i munnen), som jag dock slarvade med.

Men som många andra har skrivit; det är värt det. Tänderna blir fina och raka och det är riktigt skönt när man äntligen är färdig med tandkorrigeringen.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Medlem

Har haft min sedan 2001, kanske kan ta bort den till jul med lite tur..

I början kommer det kännas ovant och lite jobbigt, insidan av kinderna kommer ta lite stryk och få lite "skavsår" men det går över efter första "skavsåret" så att säga.

Vid varje spännings så kommer det ömma rätt ordentligt i 1-3 dagar innan det går över.

Borstar inte tänderna efter varje måltid som någon ovan påpekade, räcker gott och väl med morgon och kväll som vanligt. Bara man tänker på att sista klunken vatten vid måltid så kan man "städa" lite diskret. Sällan det fastnar käk i rälsen men det händer att man råkar ut för att få ett riskorn längst bak som är ett helvete att få loss utan hjälpmedel Lägg på ca 1min vid varje tandborstning för att rengöra lite noggrannare. Rekommenderar en lite "finare" tandborste typ 30-40kr's tandborstarna i "hårt" utförande, "soft" slits snabbare och kommer inte åt lika bra.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Ska ju iväg till tandis imorgon för information osv. Hoppas att jag slipper dra ut några tänder. Gjort det i min barndom och det är inget jag gärna gör igen. Varför måste man dra ut tänder egentligen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tack för tipsen!
Ska ju iväg till tandis imorgon för information osv. Hoppas att jag slipper dra ut några tänder. Gjort det i min barndom och det är inget jag gärna gör igen. Varför måste man dra ut tänder egentligen?

Drog ut en tand innan jag fixade i min tandställning, i med bedövning, fram med tången, ut med tanden (allt gick på ett par minuter och jag kände absolut ingenting, kändes bara lite tomt efteråt när tanden var borta.)

Kanske var annorlunda förr dock och beroende på tand, detta var kanske 4 år sen. ;D

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsoooN:

Drog ut en tand innan jag fixade i min tandställning, i med bedövning, fram med tången, ut med tanden (allt gick på ett par minuter och jag kände absolut ingenting, kändes bara lite tomt efteråt när tanden var borta.)

Kanske var annorlunda förr dock och beroende på tand, detta var kanske 4 år sen. ;D

Var väl kanske 4 år sedan för mig också. Det var mjölktänder jag drog ut och visst fick jag bedövning (att ta sprutor i munnen är dock ganska obehagligt) men det gjorde ändå ont när dom drog ut den. Aja, får hoppas att jag slipper.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag hade det själv i ca 2 år och vart fri från den i drygt ett år nu. Jag hade både över och under och idag har jag en liten tråd av vitt guld limmat på insidan av undertänderna och kommer ha den kvar tills jag är 25 eller något.

Det som jag tyckte var jobbigast i början var hur det just kändes, typ hela munnen fylld med järnskrot som bara var jobbig. Men det vande man sig snabbt med. Sen som de andra har har sagt när man spände åt hos tanddoktorn eller vad de kallas så var det verkligen inte skönt. Kunde med nöd och näppe tugga gurka, och då gjorde det ont men gick över efter ca ½-vecka.

Kom ihåg att du ej kan ät hårda saker som tex morötter (hela då), äpplen och liknande då det ger stora påfrestningar på fästena och tråden. Samt söta/sliskiga drycker var bara att glömma, dricker typ inget sånt idag heller.
Som någon sa så skölj efter varje måltid med vatten så att matrester i rälsen sköljs bort, en sak som jag också kör med idag då det känns bättre helt enkelt.

Venne om detta gav något, lycka till!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk

Hade också tandställning i 2 år. Både uppe och nere, kunde ej ta ut min.
Känndes lite ovant i början men man vänjer sig ganska snabbt.
Det som dock var lite jobbigt var att vänja sig vid alla roliga tåg-skämt

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Kom ihåg att du ej kan ät hårda saker som tex morötter (hela då), äpplen och liknande då det ger stora påfrestningar på fästena och tråden. Samt söta/sliskiga drycker var bara att glömma, dricker typ inget sånt idag heller.
Som någon sa så skölj efter varje måltid med vatten så att matrester i rälsen sköljs bort, en sak som jag också kör med idag då det känns bättre helt enkelt.

Venne om detta gav något, lycka till!

Hur är det med müsli då tro? Får ta och fråga om det imorgon, annars blir det katastrof Dricker helst mjölk, annars vatten. Så det ska inte vara några problem

Tack för alla tips och råd. Kommer säkert få ha min i 2-3 år men det ska det väl ändå vara värt, får ju ha fina tänder resten av livet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag hade en så kallad "räls-tandställning" som jag hade i två år, var även tvungen att ha små gummisnoddar som man tog ut och satte in.
Nu är det över 10 år sedan jag tog bort den, men i början känns tänderna och tandköttet lite ömt, kommer jag ihåg, men det gick över efter nån vecka eller två. En del mat fastade i tandställningen också

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Hade också tandställning i typ ett år. Var tvungen att dra ut fyra tänder innan, så att resten av tänderna hade plats att rätta till sig på.
Första dagarna är lite jobbiga, man får skavsår lite här och där och det känns jäkligt ovant. Man vänjer sig dock snabbt och tänker inte så mycket på den sen. Jag hade inga större problem med det, utan fortsatte att äta och dricka precis som innan. Skölja/borsta rent efter man har ätit är skönt att göra, som andra sagt tidigare

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har inte läst hela tråden, men jag själv sitter på en tandställning just nu (sedan 1 juli förra året), och det är absolut värst första dagarna/veckan, men sedan går det över.
Dock måste man byta tråden som drar allt, det gör jag runt var sjätte vecka, och då "ilar" det i tänderna (<--kan vara personligt).
Men när du väl vant dig vid det så ska det nog allt gå bra:)

Men jag ska erkänna att jag längtar tills den försvinner:D

Lycka till, och glöm inte att borsta dina tänder noga också!:):D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Har också haft räls, uppe och nere. Helt klart värt det och den tiden man har den är väldigt kort om man jämför med hur lång tid man är snygg i munnen efteråt Drog 4a tänder och det var sjuk pain in the ass att flytta alla tänder så att gluggarna försvann... tog sjukt lång tid. Att bara fixa en snygg "rundning" går betydligt snabbare

Som tidigare sagt, borsta tänderna noggrant, det går snabbare att flytta tänder då. Sen så om du får en "gom-tandställning" när rälsen är borta, använd den länge. jag fick problem med påfrestning på en tand troligen pga "gommen" så jag tog ut den tidigare än vad tandläkaren sagt från början och det tog inte lång tid innan tänderna börjat skeva till sig igen. får inte in "gommen" idag, ca 1 år sen jag använde den sist

Lycka till, S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

..Kom ihåg att du ej kan ät hårda saker som tex morötter (hela då), äpplen och liknande då det ger stora påfrestningar på fästena och tråden. Samt söta/sliskiga drycker var bara att glömma, dricker typ inget sånt idag heller...

Detta stämmer dock inte in på mig! Jag kan äta precis allt, stenhårda polkagrisar etc. utan problem. Har behövt åka in "akut" för att ett fäste lossnade 1 gånger under mina långa 10 år.. Varför skulle man inte kunna dricka söta drycker? :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Var hos tandläkaren idag och till att börja med så skulle jag bara ha räls i överkäken.
För att kunna flytta till tänderna helt så skulle jag dra ut tre eller fyra tänder, men hon sade att jag kunde börja utan att dra ut några och rätta till så mycket som går och sedan om jag vill dra ut tänderna.

Men jag tycker det känns så jäkla fel att dra ur tänderna. Visst, när jag drog ur mjölktänderna så var det en annan sak för dom ska ju bort ändå men dom här tänderna har man ju och man får inga fler.

Ni som har dragit ut tänder, fylldes gluggarna igen helt? Känns/ser det konstigt ut? Känner ni att ni "saknar" tänder att tugga med?
Jag har svårt att föreställa mig hur det skulle vara utan ett tandpar sådär, skulle vara tomt i käften tycker jag

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Var hos tandläkaren idag och till att börja med så skulle jag bara ha räls i överkäken.
För att kunna flytta till tänderna helt så skulle jag dra ut tre eller fyra tänder, men hon sade att jag kunde börja utan att dra ut några och rätta till så mycket som går och sedan om jag vill dra ut tänderna.

Men jag tycker det känns så jäkla fel att dra ur tänderna. Visst, när jag drog ur mjölktänderna så var det en annan sak för dom ska ju bort ändå men dom här tänderna har man ju och man får inga fler.

Ni som har dragit ut tänder, fylldes gluggarna igen helt? Känns/ser det konstigt ut? Känner ni att ni "saknar" tänder att tugga med?
Jag har svårt att föreställa mig hur det skulle vara utan ett tandpar sådär, skulle vara tomt i käften tycker jag

Hej:)

Okej, men det där med att dra ut tänder har dom oftast räknat ganska bra på, så det ska nog inte vara någon fara:)
Tror att jag själv har dragit ut totalt 5-6 tänder, och det ser mycket bättre ut nu (hade 2 rader med tänder innan, nästan:P):)
"gluggorna" finns ju där ett tag, men dom kommer fyllas igen så fort tandställningen har gjort sitt:)
Precis innan jag fick min, så drog jag ut 2 tänder och på varsin sida, och dom syns inte nått idag:)

Men detta är bara personliga erfarenheter, så ni/du vet:D

Lycka till!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Hej:)

Okej, men det där med att dra ut tänder har dom oftast räknat ganska bra på, så det ska nog inte vara någon fara:)
Tror att jag själv har dragit ut totalt 5-6 tänder, och det ser mycket bättre ut nu (hade 2 rader med tänder innan, nästan:P):)
"gluggorna" finns ju där ett tag, men dom kommer fyllas igen så fort tandställningen har gjort sitt:)
Precis innan jag fick min, så drog jag ut 2 tänder och på varsin sida, och dom syns inte nått idag:)

Men detta är bara personliga erfarenheter, så ni/du vet:D

Lycka till!:)

Jo, dom är ju tandläkare av en anledning...

Ska fråga nästa gång jag är där om dom har exempel man kan få se... Jag känner mig lite skeptisk. Känns som att det kommer bli för tomt i munnen ifall jag tar bort fyra tänder...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag drog ut 1 tand, fick bettskena (inte en sådan man har under natten utan denna satt bakom tänderna 24/7) och tandställning + tandtråd (dvs en tråd på baksidan för att förstärka), smärtan var rätt enorm då dbettskenan tryckte bak mitt lilla underbett samtidigt som tänderna drogs åt. Gjorde så pass ont alla sakerna tillsammans att jag gick ned 3-5kg i vikt första veckan, sedan blev det mycket bättre.

Sedan var det lite jobbigt med bettskenan då jag konstant läspade (blev dock rätt bra på att inte läspa på slutet), mindre roligt när man är 16. Dock så tycker jag allt klart är värt det idag då jag mycket enklare kan hålla rent, det ser finare ut, etc etc etc.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo, dom är ju tandläkare av en anledning...

Ska fråga nästa gång jag är där om dom har exempel man kan få se... Jag känner mig lite skeptisk. Känns som att det kommer bli för tomt i munnen ifall jag tar bort fyra tänder...

Jag känner 3/4 gluggar med tungan men de syns inte. Det är helt enkelt _lite_ större än de andra men man vänjer sig
Jag behövde egentligen inte dra några tänder men tandläkarn sa att det kanske skulle bli trångt när mina visdomständer kom så jag tänkte, "ska det göras, lika bra att göra det ordentligt" Är som sagt grymt nöjd idag så det var lätt värt det

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Tjaa.
Kan börja med att säga att jag haft tamdställning i runt två veckor nu och än så länge så har det gått bra. Jag kommer ha tandställning både uppe och nere men just nu har jag bara uppe för att räta till tänderna där innan jag sätter dit undre. Anledningen till att jag har fått tandställning är för att jag har ett STORT överbett. När tandläkarn spände tamdställningen så gjorde det inte så ont som jag trodde. Det kändes knappt alls faktiskt. Det varierar dock person till person. Hursom så kommer du vänja dig vid tandställningen och efter nån vecka tänker du inte på att du har den där.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton.hj:

Tjaa.
Kan börja med att säga att jag haft tamdställning i runt två veckor nu och än så länge så har det gått bra. Jag kommer ha tandställning både uppe och nere men just nu har jag bara uppe för att räta till tänderna där innan jag sätter dit undre. Anledningen till att jag har fått tandställning är för att jag har ett STORT överbett. När tandläkarn spände tamdställningen så gjorde det inte så ont som jag trodde. Det kändes knappt alls faktiskt. Det varierar dock person till person. Hursom så kommer du vänja dig vid tandställningen och efter nån vecka tänker du inte på att du har den där.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, kul att höra från någon som nyss skaffat!
Jag har också ett ganska grovt överbett. Framtänderna går ut lite och några tänder är lite roterade och bettet på höger sida är lite knasigt. Men ska bli intressant att se hur långt jag kan komma utan att dra tänder.

Blir ändå trevligt med tandställning för tänderna syns ju mindre då

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ska få tandställning någon gång framöver nu och undrar ifall någon här vill dela med sig om hur det är att ha det.

Har haft några typ gummiband mellan några tänder långt bak i munnen för kanske 3-4 år sedan och det var ganska jobbigt tyckte jag. Hur jobbigt är tandställning på en skala 1-10?

Hur länge hade ni eran tandställning?

Jag hade tandställning i gymnasiet (3-4 år sedan). Det var jobbigt i början och efter man hade spänt men sen så brydde man sig typ inte om den. Det fastnade ju mat i den i både tid och otid så jag lärde mig att skölja munnen på ett speciellt sätt så att allt som satt fast försvann. Detta gjorde jag i början på toa men sen kunde jag göra det diskret så då slapp jag ränna iväg dit såfort jag hade ätit klart

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Hade skrotet i 3+ år med sk. bettkorrigering (Herbts). Att äta blir ett tveksamt nöje, men man blir en mästare på att göra ren munnen med tungan, det vill jag lova.

Fick konstant sår i munnen då man stöter i, biter eller annat dyl som händer.

Men som allt annat vänjer man sig efter ca 3-6 månader.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Fick små gummiringar mellan tänderna idag. Det var faktiskt inte så illa som jag hade trott att det skulle vara. Känner knappt av dom. Det enda som känns är ungefär som att man fått något mellan tänderna och att det därför "spänner" lite. Men ska inte ha dom så länge så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare