Permalänk

Jag har köpt en ASUS U36SD-RX145V som har en SSD disk.

Jag har ett nästan ständigt tjutande som kommer underifrån datorn "uppe till vänster" om ni förstår vad jag menar.
Är det någon annan som har samma missljud eller är det något fel på den? Sitter jag i ett tyst rum och jobbar på datorn så blir jag helt galen på tjutet.

Kan tilläggas att jag redan haft den inne på service 2 gånger! Först gick moderkortet sönder och sen sprack chassit vid ena fästet på baksidan av skärmen. Så jag är ganska missnöjd med den här datorn nu så jag funderar på att försöka häva köpet.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan ASUS U36SD-RX002V och ASUS U36SD-RX336V? Den förstnämnda är 1000:- billigare

Edit: Var lite blind innan och såg nu att RX336V har 2gb mer minne och 2.4ghz ist för 2.3. Min budget är 6k men borde jag lägga till en tusenlapp? Ska användas till surf, film och nåt äldre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pedepoe:

Vad är skillnaden mellan ASUS U36SD-RX002V och ASUS U36SD-RX336V? Den förstnämnda är 1000:- billigare

Edit: Var lite blind innan och såg nu att RX336V har 2gb mer minne och 2.4ghz ist för 2.3. Min budget är 6k men borde jag lägga till en tusenlapp? Ska användas till surf, film och nåt äldre spel.

RX336V har väl 7200RPM HDD också, i stället för 5400. Ska du inte byta till SSD lär det göra skillnad.

RX336V kostar 6499 på dustinhome med studentrabatt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Tjoho har efter 2-3 intensivt letande efter ny bärbar i princip beslutat mig för en Asus U36SD.
Har ett par frågor.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-11---14-tum/as...
http://www.inet.se/artikel/1969337/asus-u36sd-ssd

Modellen med i5:an är 4000 kronor billigare med saknar 4gb ramminne och har en relativt dåligt hårddisk som tydligen ska låta hyffsat mycket. Men med 4000 kronor är det ju en bagatell då man kan uppgradera.

Tappar jag mycket om jag väljer modellen med i5:an istället för i7:an?

Hur pass "lätt" är det att demontera hela datorn för att byta hårddisk?

Vissa säger att de har bytt nätverkskort, varför? Vilket är det man ska ha?

Processorerna innehåller ju funktionen WiDi, intels trådlösa multimedia lösning. Är det någon som äger en sån WiDi låda som har lust att ge en mini-review?

Rent spontant på första frågan så känns det som att det inte skiljer extremt mycket mellan de två CPUerna , då i7:an fortfarande är dualcore så borde skillnaden inte vara extrem märkvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeridox:

Processorerna innehåller ju funktionen WiDi, intels trådlösa multimedia lösning. Är det någon som äger en sån WiDi låda som har lust att ge en mini-review?

Var har du läst det?
__

Såg nu att datorn hos netonnet tydligen har det. Själv har jag i7 varianten och har, vad jag kan se, inte stöd för det.

Permalänk
Medlem

Det ska du ha. Iallafall om det är den versionen med i7-2620.

http://www.intel.com/support/wireless/wtech/iwd/sb/CS-031059....

Jag kommer antagligen inte köpa U36SD, det är synd att de valde ett sånt gammal grafikkort. Och just att man är fast med den hårddisk man köper är tråkigt jag vill inte bryta garantin för att byta hårddisk.

EDIT: Det är lätt att testa, in på Asus hemsida och tanka hem drivrutinerna för wireless display. Kan du installera dem så har du Widi 2.0. Om inte, trisst.

Permalänk
Medlem

Blev Netonnets variant av U36SD med i5 och 5400 varvsdisk. Köper hellre i en lokal butik än på webshop gällande datorer då det är lättare att bara åka dit och få hjälp om det skulle vara nått.
Lite synd för en i7:a skulle vara trevligt men tänker inte lägga 11.000kr på en dator med ett nästan 2 år gammalt grafikkort, det känns bara idiotiskt.

Tangentbordet känns helt okey, klämde lite på en asus ux21 i butiken och det tangentbordet kändes inte helt okey.

Så beslut i den nära framtiden är att undersöka om en uppgradering av nätverkskortet kommer att krävas samt om jag vill ha en SSD och om det är värt att offra garantin för att få dit en ordentlig hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeridox:

Lite synd för en i7:a skulle vara trevligt men tänker inte lägga 11.000kr på en dator med ett nästan 2 år gammalt grafikkort, det känns bara idiotiskt..

Vad dillar du om? Nvidia GeForce GT 520M släpptes i april i år

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Ibland kan min RX145V stå helt utan program igång medan processorn är på 25-30 % och fläktarna surrar. Känns lite onödigt eftersom att den inte alls kommer upp i samma batteritid då. Nån som vet en lösning på problemet?

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av raaaz:

Vad dillar du om? Nvidia GeForce GT 520M släpptes i april i år

Jaha okey, ber om ursäkt i såna fall.

Var nog när kortet presenterades vilket var 2010, verkar som att det kom ut januari 2011. Iallafall 1 år är det, vilket är "gammalt" för ett low-end kort.

Hursomhelst, vad skulle ni föreslå, bygga på med en 4gb sticka eller köpa två nya av lite bättre kvalité?

Permalänk

Efter att jag har bytt ut hårddisken mot en SSD så är datorn så gott som tyst i idle. Fläkten behöver sällan arbeta men datorn är ändå inte längre helt tyst. Den senaste månaden har det uppkommit en ny typ av ljud som jag inte vet vad det kommer ifrån. Det kommer inte från turbulens från fläkten utan låter nästan mer som en gammal 90-talsskrivare. Svårt att beskriva det så lyssna gärna här på en inspelning som jag har gjort.

skummt ljud

Ljudet kommer från området där processorn sitter. Vet inte om det kan vara något lager i fläkten som gör det, men låter ju knappast som det? Vet inte annars vad det skulle kunna vara för nånting. Det är väl knappast processorn i sig som gör ljud ifrån sig??

Permalänk
Medlem

Låter som skräp i fläkten.

Permalänk

Hmm ja det är möjligt. Borde ju vara enkelt åtgärdat isåfall. Men borde det inte vara ett kontinuerligt ljud isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Hmm ja det är möjligt. Borde ju vara enkelt åtgärdat isåfall. Men borde det inte vara ett kontinuerligt ljud isåfall?

Förmodligen som andra skrivit tidigare, så orsakar spänningsreguleringen för processorn vid energisparläge såna där ljud, googla "coil whine". Är nog tyvärr inte så mycket att göra åt, brukar inte gå på garanti.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Skrivet av raaaz:

Förmodligen som andra skrivit tidigare, så orsakar spänningsreguleringen för processorn vid energisparläge såna där ljud, googla "coil whine". Är nog tyvärr inte så mycket att göra åt, brukar inte gå på garanti.

Usch då :(. Men det låter som en rimlig förklaring. Fast för mig gäller just nu det omvända att när CPU ligger nerclockad i 782mhz så slipper jag coil whine jämfört när den går på full effekt.

Permalänk
Medlem

[quote="zeridox;11646346"] .....Och just att man är fast med den hårddisk man köper är tråkigt jag vill inte bryta garantin för att byta hårddisk.......[/quote

Var har du fått det ifrån? Det tror jag absolut inte på.

Jag ska följa den här guiden för att monera in ssd när jag får den leverad.
http://forums.redflagdeals.com/guide-replace-hdd-asus-u36-pic...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuclearX:

Var har du fått det ifrån? Det tror jag absolut inte på.

Jag ska följa den här guiden för att monera in ssd när jag får den leverad.
http://forums.redflagdeals.com/guide-replace-hdd-asus-u36-pic...

Skickades från m.sweclockers.com

Va en ASUS representant som sa det tidigare i tråden.
ASUS hävdar att installationen är för komplicerad för vanliga användare att göra själv.

#11243696
Letade t.o.m rätt på det åt dig. Post #342

Så det är bara att tro på det för så är läget, din garanti är förbrukad om du bytt hårddisk på en ASUS u36sd

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeridox:

Va en ASUS representant som sa det tidigare i tråden.
ASUS hävdar att installationen är för komplicerad för vanliga användare att göra själv.

#11243696
Letade t.o.m rätt på det åt dig. Post #342

Så det är bara att tro på det för så är läget, din garanti är förbrukad om du bytt hårddisk på en ASUS u36sd

Ja jag har sett det nu, jag hade fel.
Men du har fortfarande rätt att reklamera på en vara.
Den rätten kan du inte tappa.

Sen läste jag om nån annan på nätet (orkar inte kolla upp källa) som har haft sin dator inne på garanti och det gick bra.

Valet är lätt för mig, har tom beställt nytt nätverkskort för att få N, kostar 20$ på ebay ink frakt från en "top rated seller".

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuclearX:

Ja jag har sett det nu, jag hade fel.
Men du har fortfarande rätt att reklamera på en vara.
Den rätten kan du inte tappa.

Sen läste jag om nån annan på nätet (orkar inte kolla upp källa) som har haft sin dator inne på garanti och det gick bra.

Valet är lätt för mig, har tom beställt nytt nätverkskort för att få N, kostar 20$ på ebay ink frakt från en "top rated seller".

Om de ser att du varit inne i den kan de nog hävda att du förändrat varan och därmed kan du nog få problem med reklamationen också. Om inte annat efter de första 6 månaderna när bevisbördan inte längre ligger på butiken/tillverkaren.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Om de ser att du varit inne i den kan de nog hävda att du förändrat varan och därmed kan du nog få problem med reklamationen också. Om inte annat efter de första 6 månaderna när bevisbördan inte längre ligger på butiken/tillverkaren.

Nu har jag läst alla 43 sidorna och där värkar alla vara eniga om att det inte syns att man har varit inne i den.
Tur att man bor i Norge och har köpt den här. Reklamationsrätten är i 5 år, helt unikt.

Permalänk
Medlem

Blev en U36SD-RX002V. Helhetsintrycket hittills är riktigt bra, riktigt stabilt bygge som dessutom är riktigt snygg. Tyvärr är datorn proppad med massa bloatware och det tar en stund att pilla bort allt.

Har dock märkt att när jag fäller ner skärmen och sedan startar upp den igen så fungerar inte ljudet, en omstart krävs för att detta ska lösas. Nån som vet vad jag borde göra?

Edit: Verkar som att det löste sig efter att jag laddade hem senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Kan vara så att ni har någon konstigt zoom-alternativ inställt på TVn som får det att flippa ut lite. Minns att jag fick trixa lite med min LG med. Men ja, att göra som Nomiss är också ett alternativ!

Tack!

Ändrade TV:n till "fit to screen" och ändrade gammainställningar och nu ser åtminstone bild och film bra ut.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Måste passa på och varna potentiella köpare av U36 för ett problem med chassiet. Datorn är väldigt snygg när den är ny, men tyvärr så har den en tråkig förmåga att suga upp fett som sätter sig. Det går som tur är att torka bort, men ser inte så snyggt ut med fingeravtryck här och där. Men sålänge ni inte käkar chips när ni använder datorn så är det nog lugnt

Permalänk
Inaktiv

man får med en putsduk

Permalänk
Medlem

Någon som spelat Need for speed hot pursuit eller the run, civilization V, mirrors edge, gta iv som kan ge en liten rapport om inställningar samt flyt?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag vill varna er alla för ASUS och deras service. Jag köpte en U36SD för ca 2,5 månader sen och större delen av denna tid har jag har inte haft min dator… Datorn lät för mycket och blev varm. Skickade in den till ASUS efter ca 2 veckor, sedan dess har jag inte sett röken av den. Tyvärr har deras reparationsfirma i Uppsala inte reservdelarna i lager (konstigt då detta ändå är en populär dator)… det tar 2-3 veckor för dessa att komma in, i mitt fall var de tvungna att beställa fler nya delar efter att de fått in delarna (efter 2-3 veckor) då saker och ting inte fungerade som det skulle… Detta gjorde att det skulle ta ytterligare två tre veckor för min reparation. Till slut väljer de att inte fixa datorn då detta tar för lång tid utan ska byta ut den… ännu har jag inte sett en dator… Allt detta sker utan information från ASUS, jag måste hela tiden ligga på dem, jaga och ringa dem… Varje gång jag pratar med dem så är de lika förvirrade och kan inget göra. De lovar saker de inte håller. Till slut blir min dator krediterad utan att vi kommit överrens om detta… detta är självklart inget supporten känner till utan de tror att datorn ska bytas ut och säger att en dator har skickats till mig… vilket det inte gjorts… jag skulle bara vänta… Vi har även flera gånger kommit överrens om att någon ansvarig ska ringa, detta skulle ske inom 48 timmar, vilket självklart inte skedde.

Jag vill som sagt varna för ASUS och deras urusla support, det ser bra ut med 2 års garanti och att de kommer och hämtar datorn. Det tar dock EXTREMT lång tid för dem att fixa en dator som skickats in till dem om de ens lyckas fixa datorn… I mitt fall försvann den… supporten på ASUS är som sagt urkass och de har inte koll på något, de är väldigt snurriga… man får dra samma story om och om igen för dem när man ringer dem. Problemet är också att ingen på ASUS vill ta ansvar.

ASUS som jag trodde skulle vara bra har bara ställt till problem för mig och de tar som sagt inte ansvar. ASUS vet inte hur man ska ta hand om sina kunder…

Så VARNING VARNING VARNING för ASUS!

Permalänk

Hoppas det löser sig för dig! Jag har inte heller någon bra u36sd upplevelse! På ca 2.5 månad var min dator på lagning i 6.5 vecka! Sen fick den coil whine.... Fick häva köpet och nu väntar jag på min nya leksak som har ett annat märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneattack:

Hoppas det löser sig för dig! Jag har inte heller någon bra u36sd upplevelse! På ca 2.5 månad var min dator på lagning i 6.5 vecka! Sen fick den coil whine.... Fick häva köpet och nu väntar jag på min nya leksak som har ett annat märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, då var man inte ensam om detta... jag antar att fler har haft samma problem... Förstår inte att de inte gör något åt det... ASUS har ställt till en massa problem för mig... som de självklart inte tar ansvar för eller försöker rätt till så man blir nöjd... Undra hur de ser på nöjda kunder... är det något ASUS vill ha?

Vad blev det för dator för din del? De flesta på på min skola kör MAC och alla säger till mig att skaffa en sådan... De sa det även till mig innan jag köpte min ASUS... nu skrattar de åt en och säger vad var det vi sa... Jag har alltid kört PC och är ju van vid det, så jag vet inte om man ska gå över till MAC... men samtidigt är det ju lockande, de har ju en hel del smarta funktioner.

Permalänk

Det blev en dell xps14z. Har studentrabatt där så den blev billigare än asusen. Den har vassare nätverskort och upplyst t-bord annars är den lik asusen i prestanda. Har beställt modellen med ssd disk. Funderade på mac ett tag men tycker att dom tar sånt jävla överpris!

Permalänk
Skrivet av BATFINK:

Hej.

Jag vill varna er alla för ASUS och deras service. Jag köpte en U36SD för ca 2,5 månader sen och större delen av denna tid har jag har inte haft min dator… Datorn lät för mycket och blev varm. Skickade in den till ASUS efter ca 2 veckor, sedan dess har jag inte sett röken av den. Tyvärr har deras reparationsfirma i Uppsala inte reservdelarna i lager (konstigt då detta ändå är en populär dator)… det tar 2-3 veckor för dessa att komma in, i mitt fall var de tvungna att beställa fler nya delar efter att de fått in delarna (efter 2-3 veckor) då saker och ting inte fungerade som det skulle… Detta gjorde att det skulle ta ytterligare två tre veckor för min reparation. Till slut väljer de att inte fixa datorn då detta tar för lång tid utan ska byta ut den… ännu har jag inte sett en dator… Allt detta sker utan information från ASUS, jag måste hela tiden ligga på dem, jaga och ringa dem… Varje gång jag pratar med dem så är de lika förvirrade och kan inget göra. De lovar saker de inte håller. Till slut blir min dator krediterad utan att vi kommit överrens om detta… detta är självklart inget supporten känner till utan de tror att datorn ska bytas ut och säger att en dator har skickats till mig… vilket det inte gjorts… jag skulle bara vänta… Vi har även flera gånger kommit överrens om att någon ansvarig ska ringa, detta skulle ske inom 48 timmar, vilket självklart inte skedde.

Jag vill som sagt varna för ASUS och deras urusla support, det ser bra ut med 2 års garanti och att de kommer och hämtar datorn. Det tar dock EXTREMT lång tid för dem att fixa en dator som skickats in till dem om de ens lyckas fixa datorn… I mitt fall försvann den… supporten på ASUS är som sagt urkass och de har inte koll på något, de är väldigt snurriga… man får dra samma story om och om igen för dem när man ringer dem. Problemet är också att ingen på ASUS vill ta ansvar.

ASUS som jag trodde skulle vara bra har bara ställt till problem för mig och de tar som sagt inte ansvar. ASUS vet inte hur man ska ta hand om sina kunder…

Så VARNING VARNING VARNING för ASUS!

Det där låter riktigt kasst. Men ärligt talat, om du köper en sådan här prispressad dator från ett ej premiummärke så får man nog förvänta sig att supporten inte alltid är den bästa. Ditt fall låter extremt, men om bra support är prio ett så borde du kanske satsat på ex en Dell där man kan köpa till snabb service. Men dåligt att de inte håller sitt ord likväl.

Vet du vad det var för fel på komponenterna? Min blir också varm om jag spelar då processorn rullar på max + att grafikkortet körs. Om jag däremot bara surfar och kör med någon av energisparprofilerna så håller sig CPU under 50c och datorn blir helt tyst (med undantag för coil whine...).