Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ala_95:

Deriverar jag och sätter lika med noll så får jag:

y' = 200 * 0.6^x * ln0.6

Är det rätt eller fel? Ska det vara 200 eller 200x?
Hur går jag vidare sedan?

Du kan ju börja med att lösa ut 200 som konstant och sedan derivera x*0,6^x.
Tänk på produktregeln också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan ju börja med att lösa ut 200 som konstant och sedan derivera x*0,6^x.
Tänk på produktregeln också.

Så jag får 0=200(0.6^x * ln0.6)?
Vad är produktregeln? Inget vi fått lära oss ännu tror jag (matte C)

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ala_95:

Så jag får 0=200(0.6^x * ln0.6)?
Vad är produktregeln? Inget vi fått lära oss ännu tror jag (matte C)

Produktregeln används om du ska derivera en produkt av två deriverbara funktioner. I det här fallet är både 200x och 0,6^x två deriverbara funktioner. Regeln lyder så här:

(f*g)' = f'*g + g'*f

I ditt fall är f(x) = x och g(x) = 0,6^x. Den totala funktionen är 200(f(x)*g(x)).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Så jag får 0=200(0.6^x * ln0.6)?
Vad är produktregeln? Inget vi fått lära oss ännu tror jag (matte C)

derivatan av g(x) * f(x) är f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x)

du har g(x) = x och f(x) = 0.6^x

EDIT: Zotamedu var lite snabbare

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen. Är det där verkligen något man lär sig i c-kursen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer inte ihåg men ta chansen att imponera på läraren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kommer inte ihåg men ta chansen att imponera på läraren

Lite kort om tid att lära mig det där isåfall, har prov om några timmar bara

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Lite kort om tid att lära mig det där isåfall, har prov om några timmar bara

Derivatan av en produkt kommer först i matte D så tror du har läst fel eller så är din lärare lite för snabb i vändningarna. Men det skadar ju inte ifall du lär dig formeln du fick ovan för den är väldigt nyttig!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Derivatan av en produkt kommer först i matte D så tror du har läst fel eller så är din lärare lite för snabb i vändningarna. Men det skadar ju inte ifall du lär dig formeln du fick ovan för den är väldigt nyttig!

Troligen så är det jag som gjort fel som kommit dit.

Men jag hade prov idag och det kändes bra. Fick dock reda precis efteråt av en kompis att jag hade missat en del i en uppgift. Skulle bestämma maximala volymen av en cylinder och jag hade bara räknat ut för vilket x-värde som volymen var störst (det var dock rätt). Gick in igen och sade det till läraren men fick inte tillbaka provet för jag hade gått ut en gång redan. Aja, han förstår nog

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ange den allmänna lösningen till
x(dy/dx)=((x^2)+x)y
Har varit fast på detta tal i 2 dagar, så om någon har en bra förklaring skulle jag vara evigt tacksam!

Svaret ska vara: y=e^(((x^2)/2)+x+c) = De^(((x^2)/2)+x)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voro12:

Ange den allmänna lösningen till
x(dy/dx)=((x^2)+x)y

Det är en separabel differentialekvation.
x*dy/dx = (x^2+x)*y => 1/y*dy = (x^2+x)/x*dx = (x+1)*dx
Integrera båda sidor:
§(1/y)dy = §(x+1)dx => ln(y) = x^2/2 + x + c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är en separabel differentialekvation.
x*dy/dx = (x^2+x)*y => 1/y*dy = (x^2+x)/x*dx = (x+1)*dx
Integrera båda sidor:
§(1/y)dy = §(x+1)dx => ln(y) = x^2/2 + x + c

Tack! Antar att dom svarar med basen e för att ersätta ln(y) med (y)?
Ska kolla närmare på det senare

Permalänk
Avstängd

bestäm tangentens lutning exakt och med två decimaler, för y = 5 e^0,2x
a) där x är = -5
b) där x är = 5

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

bestäm tangentens lutning exakt och med två decimaler, för y = 5 e^0,2x
a) där x är = -5
b) där x är = 5

y´e^0,2x
y´(-5)=e^-1=0,37
y´(5)=e^1=2,72

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomten_alle:

y´e^0,2x
y´(-5)=e^-1=0,37
y´(5)=e^1=2,72

Varför försvinner 5:an framför e?

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Varför försvinner 5:an framför e?

Därför att e^(ax)' = ae^(ax) där a är ett godtyckligt heltal.

Det går att härleda med Derivatans definition!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscaralexiusson:

Därför att e^(ax)' = ae^(ax) där a är ett godtyckligt heltal.

Det går att härleda med Derivatans definition!

Gäller inte bara för heltal utan även godtyckliga reella tal.
Allmänt kan man säga att d/dx e^f(x) = f'(x)e^f(x).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Klarade matte c tentan

Permalänk
Medlem

Sitter och klurar över en matte D uppgift

f(x)=0,5e^(-x^2)
Vad är f'(x)= ?

Jag vet att derivatan av e^kx funktioner har f'(x)=k*e^kx
Borde inte i min funktion k = -x
( e^(-x*x)=e^-x^2 )

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fuskobot:

Sitter och klurar över en matte D uppgift

f(x)=0,5e^(-x^2)
Vad är f'(x)= ?

Jag vet att derivatan av e^kx funktioner har f'(x)=k*e^kx
Borde inte i min funktion k = -x
( e^(-x*x)=e^-x^2 )

Zotamedu skrev följande, två poster över din:

Allmänt kan man säga att d/dx e^f(x) = f'(x)e^f(x).

Permalänk
Medlem

Missade den

tackar för "svaret" iallafall

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Skulle behöva hjälp med en liten formel som jag skulle behöva till ett spel jag håller på att göra.

Jag har ett koordinatsystem med två kända punkter, A och B, och vill räkna ut punkt C.
Det jag vet är att C är på linjen AB med ett avstånd d från punkten A.

Någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drewi:

Skulle behöva hjälp med en liten formel som jag skulle behöva till ett spel jag håller på att göra.

Jag har ett koordinatsystem med två kända punkter, A och B, och vill räkna ut punkt C.
Det jag vet är att C är på linjen AB med ett avstånd d från punkten A.

Någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig?

Är det 2D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Är det 2D?

Just de, glömde jag nämna Ja det är 2d

Permalänk
Medlem
Skrivet av drewi:

Skulle behöva hjälp med en liten formel som jag skulle behöva till ett spel jag håller på att göra.

Jag har ett koordinatsystem med två kända punkter, A och B, och vill räkna ut punkt C.
Det jag vet är att C är på linjen AB med ett avstånd d från punkten A.

Någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig?

Om du ritar upp vektorer a och b till punkterna A respektive B och sedan drar en vektor c från spetsen från A till B så kommer du se att a + c = b. Därav är c = b - a

Denna vektor är ju dock för lång eftersom att den går hela vägen till B. Det du vill göra är att korta vektorn c så att dess absolutbelopp = 1. Då är det bara att ta d*c' så har du rätt längd på vektorn.

Alltså C = A + d*(B-A)/|B-A|

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Om du ritar upp vektorer a och b till punkterna A respektive B och sedan drar en vektor c från spetsen från A till B så kommer du se att a + c = b. Därav är c = b - a

Denna vektor är ju dock för lång eftersom att den går hela vägen till B. Det du vill göra är att korta vektorn c så att dess absolutbelopp = 1. Då är det bara att ta d*c' så har du rätt längd på vektorn.

Alltså C = A + d*(B-A)/|B-A|

Ursäkta min dåliga kunskap. Men skulle det gå att skriva om formeln så att man använder x1 och y1 istället för A osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drewi:

Ursäkta min dåliga kunskap. Men skulle det gå att skriva om formeln så att man använder x1 och y1 istället för A osv?

(c1, c2) = (a1, a2) + d * (b1-a1, b2-a2) / sqrt( (b1-a1)^2 + (b2-a2)^2)

Exempelvis för x koordinaten c1 blir det

c1 = a1 + d *(b1-a1)/sqrt( (b1-a1)^2 + (b2-a2)^2 )

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Skrivet av drewi:

Skulle behöva hjälp med en liten formel som jag skulle behöva till ett spel jag håller på att göra.

Jag har ett koordinatsystem med två kända punkter, A och B, och vill räkna ut punkt C.
Det jag vet är att C är på linjen AB med ett avstånd d från punkten A.

Någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig?

Detta lyckades jag klura mig till, hoppas det är rätt:
(Ax != A*X, utan det är x-koordinaten för A. Likadant med Ay, Bx och By)

Cx = Ax + (d/sqrt((Bx - Ax)^2 + (By - Ay)^2)(Bx - Ax)

Cy = Ay + (d/sqrt((Bx - Ax)^2 + (By - Ay)^2)(By - Ay)

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

(c1, c2) = (a1, a2) + d * (b1-a1, b2-a2) / sqrt( (b1-a1)^2 + (b2-a2)^2)

Exempelvis för x koordinaten c1 blir det

c1 = a1 + d *(b1-a1)/sqrt( (b1-a1)^2 + (b2-a2)^2 )

Skrivet av el_genius:

Detta lyckades jag klura mig till, hoppas det är rätt:
(Ax != A*X, utan det är x-koordinaten för A. Likadant med Ay, Bx och By)

Cx = Ax + (d/sqrt((Bx - Ax)^2 + (By - Ay)^2)(Bx - Ax)

Cy = Ay + (d/sqrt((Bx - Ax)^2 + (By - Ay)^2)(By - Ay)

Har implementerat in det i koden nu och båda era svar verkar funka lika bra Tack ska ni ha!

Permalänk

Skoluppgift - matematik/beräkning

Hej! Nu vänder jag mig till er. Känner mig lagom trög har kört fast lite på en fråga.

Gör en överslagsberäkning för hur många löpmeter, lpm, trallbrädor (golvbrädor) som
behövs för att täcka altanbjälklaget. Altanbjälklaget är 3000x5000 mm och trallbrädorna
28x95 mm.

Hur räknar jag ut detta på bästa sätt?

Mvh