Permalänk
Medlem

Liten med sällskap (TJ08)

Detta kommer bli ett väldigt roligt projekt som på bara knappt en vecka fångat upp ögonen för flertal sponsorer, stora som små.

Konceptet är relativt genomtänkt
Vem vill inte ha en rigg som är "overkill" men samtidigt väldigt lätt att transportera?
En bärbar.. Jo den var lätt! Men nu är inte fallet så.

Hur mycket godis går det att stoppa in i ett mATX chassi? Hur högt går det att överklocka?
Följ projektet så tar vi reda på det.

Mitt mål är att få ut minst 8000 poäng ur 3DMarks11.
Uppdaterar med bilder, videoklipp och text löpande.

Permalänk

Trevligt, skall bli spännande att följa, mATX i "Ultra" format är ju lite framtiden..

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystiqu3@L:

Trevligt, skall bli spännande att följa, mATX i "Ultra" format är ju lite framtiden..

Ja ellerhur! Ett monster behöver nog inte väga in på en siffra kring 30Kg.
Men det återstår att se haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Detta kommer bli ett väldigt roligt projekt som på bara knappt en vecka fångat upp ögonen för flertal sponsorer, stora som små.

Konceptet är relativt genomtänkt
Vem vill inte ha en rigg som är "overkill" men samtidigt väldigt lätt att transportera?
En bärbar.. Jo den var lätt! Men nu är inte fallet så.

Hur mycket godis går det att stoppa in i ett mATX chassi? Hur högt går det att överklocka?
Följ projektet så tar vi reda på det.

Mitt mål är att få ut minst 8000 poäng ur 3DMarks11.
Uppdaterar med bilder, videoklipp och text löpande.

Det ska nog inte vara så svårt med 8k, då jag får ut 5,9k ur en 2500k och ett 560 ti. Visserligen ATX, men det spelar ju mindre roll då jag bara har ett kort och inte öerdriven kylnng.

Höja målet? )

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk

M-ATX S2011 kort, 3960X, 2st GTX590 i SLI, massa ram + SSD, problem solved

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Det ska nog inte vara så svårt med 8k, då jag får ut 5,9k ur en 2500k och ett 560 ti. Visserligen ATX, men det spelar ju mindre roll då jag bara har ett kort och inte öerdriven kylnng.

Höja målet? )

Man får nästan bara plats med ett kort i ett mATX chassi ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

M-ATX S2011 kort, 3960X, 2st GTX590 i SLI, massa ram + SSD, problem solved

Och 100C+ inom 5 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Man får nästan bara plats med ett kort i ett mATX chassi ju

Sant, men på ett Asus Maximus IV Gene-Z får man ju i alla fall plats med 2 kort, och i TJ08'an ska det väl inte vara några problem, eller? Sen hade du väl ett (flera?) 580s kvar, så kör med ett sånt så kommer du antagligen med lite klocknning upp närmare 10k skulle jag tro

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Sant, men på ett Asus Maximus IV Gene-Z får man ju i alla fall plats med 2 kort, och i TJ08'an ska det väl inte vara några problem, eller? Sen hade du väl ett (flera?) 580s kvar, så kör med ett sånt så kommer du antagligen med lite klocknning upp närmare 10k skulle jag tro

Njaeee det blir sponsrade komponenter till 90% av bygget.
Så kan bli tufft att nå 8000p.

Hade det varit komponenter jag själv köpp/valt så hade det varit en Arne setup.
Dock skulle det inte finnas utrymme att kyla dom komponenterna. Vatten skulle orka i knappt 2-3 minuter innan man träffar throttling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Njaeee det blir sponsrade komponenter till 90% av bygget.
Så kan bli tufft att nå 8000p.

Hade det varit komponenter jag själv köpp/valt så hade det varit en Arne setup.
Dock skulle det inte finnas utrymme att kyla dom komponenterna. Vatten skulle orka i knappt 2-3 minuter innan man träffar throttling.

Performance då? Du får ju nämna vilka komponenter du ska använda, då jag redan nu kan klämma ut mer än 11k från mitt TJ08-e bygge.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Njaeee det blir sponsrade komponenter till 90% av bygget.
Så kan bli tufft att nå 8000p.

Hade det varit komponenter jag själv köpp/valt så hade det varit en Arne setup.
Dock skulle det inte finnas utrymme att kyla dom komponenterna. Vatten skulle orka i knappt 2-3 minuter innan man träffar throttling.

Jaha, okej, då är jag med

Jo, vatten blir väl svårt, 1 180 rad och 1 120 rad till cpu+2 graffen, nja
Blir väl dessutom svårt att få in en 180 rad i fronten dessutom. För att inte tala om pump och res

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Performance då? Du får ju nämna vilka komponenter du ska använda, då jag redan nu kan klämma ut mer än 11k från mitt TJ08-e bygge.

Det är oklart.
Siffran kan komma att ändras beroende på vad som kommer.
Men kan inte tänka mig att det är extreme hårdvara

12h prime, 60 rundor ibt osv osv.. Så värme är en viktor sak jag måste tänka på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Det är oklart.
Siffran kan komma att ändras beroende på vad som kommer.
Men kan inte tänka mig att det är extreme hårdvara

12h prime, 60 rundor ibt osv osv.. Så värme är en viktor sak jag måste tänka på.

Ska hålla ett öga på tråden för att se vilka komponenter/resultat du får

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har efterfrågat spons hos cirka 50 företag.
Fick svar första dagen med 7 intresserade och 3 icke intresserade.
Bland några som ansökan gick till så är det bl.a Intel, AMD, Nvidia, Fractal Design m.fl
Chansade även på ASUS, Asrock osv.

Det ser ljust ut redan nu dock!

Permalänk
Medlem

Tror ni dessa får plats i ett TJ08?

Uploaded with ImageShack.us

Våld, vaselin och sticksåg löser alla problem

Permalänk
Avstängd

nej eftersom m-atx inte har 3sli?

Permalänk
Medlem

Tror TJ08an bara tar ett enda DC2, dom är så nedrans biffiga

Permalänk
Medlem

Idag fick jag lite mer goda nyheter. Lite saker som kommer skickas nu i veckan är följande:

CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z
RAM: G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming
Kylning GPU:
3 x EK-FC580 DCII Acetal Nickel EN (samt tillhörande backplates och I/O plåtar)

Vill passa på att tacka samtliga nuvarande sponsorer samt så sent som idag även Aquatuning. Dom är guld värda. Får även en unik kod som jag får använda i framtiden, 15% på hela sortimentet.

Inväntar svar från Fractal Design's Calle. Med lite tur så kan dom skicka mig ett nätagg som orkar driva lite kraftigare komponenter.
Kommer uppdatera med mer information senare idag.

Permalänk
Medlem

Schysst! Kommer följas! Jag kommer nog också bygga så litet & så bra som möjligt när jag väl ska byta dator..

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte hänt så mycket idag.
Lekt med 3960in och fikat
Hursom har jag fått bekräftelse på att lite prylar är skickade.
Får hålla tummarna på att transporter flyter på

Permalänk
Medlem

Asus Maximus IV Gene-Z har ju bara stöd för 2st grafikkort hur hade du tänkt få dit 3st när kortet inte äns stödjer tri-sli ?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Asus Maximus IV Gene-Z har ju bara stöd för 2st grafikkort hur hade du tänkt få dit 3st när kortet inte äns stödjer tri-sli ?

Blev lite kluddigt. Det är saker jag fått sponsrade
Kommer få plats med 2st 580 kort i en slinga tillsammans med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Asus Maximus IV Gene-Z har ju bara stöd för 2st grafikkort hur hade du tänkt få dit 3st när kortet inte äns stödjer tri-sli ?

Han är snabb på att sitta o byta 3 kort på 2 platser:p

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Blev lite kluddigt. Det är saker jag fått sponsrade
Kommer få plats med 2st 580 kort i en slinga tillsammans med processorn.

vilket företag sponsrar med 3 grafikkort om du bara ska ha 2 i bygget? kommmer bli kul o se resultat är svag för små kraftfulla datorer

Permalänk
Medlem

Moderkort, cpu, ram är sponsor prylar.
580 korten är faktiskt betalade för

Permalänk
Permalänk
Medlem

Danke Leon1.
Kommer dock bli vattenblock och hela fadderullan
Borde få sakerna imorn tihi

Permalänk
Avstängd

Du har även http://hardforum.com/showthread.php?t=1576754 som du kan slänga ett öga i för att få lite inspiration. Har för mig det fanns några som körde med vatten.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

om du nu har blivit sponsrad vill inte sponsorerna att du berättar vilka dem är? och snälla fixa till så man kan se bilderna direkt här i tråden

Kommer bli intressant detta!

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

om du nu har blivit sponsrad vill inte sponsorerna att du berättar vilka dem är? och snälla fixa till så man kan se bilderna direkt här i tråden

Kommer bli intressant detta!

Kommer ta detta då jag ska presentera projektet med bilder, video osv.
Väntar fortfarande in hårdvara