Permalänk
Medlem

Skräddarsydd burk (Bygglogg)

Hejsan tänkte att någon kanske är intresserad av att se mitt Chassi/dator bygge.

Har nu lite ändrade mål med bygget eftersom det har dragit ut på tiden..
Fukus ligger nu på att få klart bygget och bygga en ny dator i det eftersom mitt nuvarande system börjar bli med åren. Eftersom burken nästan är klar så behåller jag själva grundidén och skapar det chassit som jag alltid föreställt mig.

Gamla planen/grundstolpar:
"I grund och botten tycker jag att min dator är för högljudd men när en grafikkorts uppdatering iallafall hänger i luften är det inte värt att lägga pengar på vattenblock. Tänkte vänta och se vad Kepler har att erbjuda och sedan vattenkyla kortet/korten(?). I väntan på lansering förbereder jag genom att utöka vattenkylningen med bättre pump samt större och fler radiatorer.
Då mitt chassi är olämpligt för ändamålet började jag leta ett nytt men hittade inget bra. Tycker storleken snabbt skenar iväg om man som jag vill få in bla en 480 radiator. Därför har jag beslutat att bygga ett eget skräddarsytt chassi av aluminium i lian li/apple stil. "

komponenter:
Än så länge är inget bestämt men just nu sitter jag med komponenterna här nedanför men allt kan och kommer säkert att ändras.. Beror helt på hur mycket Kepler kräver av resten av systemet.

CPU: s1366 i7 950
MB: x58 ASUS Sabertooth
Minne: Corsair xms 6gb
PSU: Corsair 750W
Chassi: Corsair 600T
GFX: 460 1gb SLI
SSD: Corsair force GT 120gb

Vattenkylning:
1st 240 rad
1st 360 rad
1st 480 rad
2st D5 pump (dubbel top)
EK fittings, reservoar, block etc

Chassits stomme kommer bestå av aluminiumprofiler som sedan kläs i 1.5 mm aluminumplåt, både perforerad och slät. Radiatorerna kommer att huseras i botten samt fronten av chassit. Nätaggregatet får bo med radiatorerna i botten av chassit. Chassits dimensioner blir 550x550x220 vilket jag anser är ganska litet med tanke på vad det huserar.

Lämna gärna en kommentar med lite feedback;).

Hoppas ni gillar det!

Skräddarsydd burk (Bygglogg)

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

värkar som ett riktigt nice bygge.
När jag såg plåten tänkte jag direkt på Apple G5 chassit.

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk
Medlem

Sista bilden funkar inte.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Har du någon ritning över hur slutresultatet är tänkt att bli ?

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Sista bilden funkar inte.

vette fan laddade upp en png bild men swec verkade inte gilla den :S

Skrivet av Pannkakspajjas:

Har du någon ritning över hur slutresultatet är tänkt att bli ?

Har en enkel sketchup bild där man kan se "stommen" och grund layouten.. men som jag beskrev ovan funkar inte uppladdningen nå vidare får köra den en vända genom lightroom eller nått.. för samtliga bilder jag exporterat från LR har funkat.. hmm

EDIT: Success!

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk

ser ut att bli riktigt trevligt om man går efter sista bilden
lycka till,

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Var beställer man såna L-profiler och perforerad plåt enklast?

OnT: Väldigt intressant bygge och som tidigare sagts får man G5 vibbar.

Permalänk

Verkar bli som ett moddat TJ07, fast DIY från grunden blir nog bäst om man, som du, kan vad man håller på med. Ska bli spännande och se hur det blir.

Permalänk

vf har bara galleriet fått 2.9? tycker det ser riktigt grymt ut det du gör! kör hårt

Permalänk

Ser ut att kunna bli riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crossblizzard:

Verkar bli som ett moddat TJ07, fast DIY från grunden blir nog bäst om man, som du, kan vad man håller på med. Ska bli spännande och se hur det blir.

Haha har faktiskt inte ens tänkt tanken.. TJ07 är aningen större än vad jag tänkt. Men ska ju inte ha någon 5.25'' bay = mer plats åt radiatorer :), Vem behöver egentligen DVD-läsare nuförtiden..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAxAbbemo:

vf har bara galleriet fått 2.9? tycker det ser riktigt grymt ut det du gör! kör hårt

Första uppdateringen bestod mest av bilder på materialet. Vissa verkar tyvärr betygsätta innan projektet knappt har hunnit starta.

Skrivet av _MmattiasS_:

Ser ut att kunna bli riktigt bra!

Tackar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ballt, spännande!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut. Verkligen trevligt. Får en 4a tills vidare eftersom jag inte vet hur det kommer bli i framtiden.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

Detta såg ju intressant ut, mest pga hörnen faktiskt.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

Keep on working! Så jävla avis att jag inte har ett helt eget ställe att bygga på, hade så jävla mycket velat göra mitt egna Alu chassi som jag drömmer om dag o natt :/

Permalänk
Medlem

MOAR!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Ser ut att bli ballt, spännande!

Skrivet av Waloth:

Ser riktigt nice ut. Verkligen trevligt. Får en 4a tills vidare eftersom jag inte vet hur det kommer bli i framtiden.

Skrivet av amdmannen:

Detta såg ju intressant ut, mest pga hörnen faktiskt.

Skrivet av KsKz_91:

Keep on working! Så jävla avis att jag inte har ett helt eget ställe att bygga på, hade så jävla mycket velat göra mitt egna Alu chassi som jag drömmer om dag o natt :/

Skrivet av ygd3n:

Tack för alla kommentarer!
Beställde samtliga delar från EK igår natt som borde komma vilken dag som helst tills dess paketet anländer kan jag tyvärr inte kapa profilerna till rätt längd då jag tänker anpassa chassit så bra som möjligt efter radiatorernas storlek. Tillsvidare får jag sysselsätta mig med att göra i ordning hörnbitarna och iallafall ena änden av profilerna.. Ska försöka få till någon form av update ikväll.

BTW. Är det någon där ute som sitter inne på en LIAN LI moderkortsplåt (atx)?? slutsålt i hela sverige och innan jag får tag på en kan tyvärr inte projektet fortskrida som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jakbob:

Tack för alla kommentarer!
Beställde samtliga delar från EK igår natt som borde komma vilken dag som helst tills dess paketet anländer kan jag tyvärr inte kapa profilerna till rätt längd då jag tänker anpassa chassit så bra som möjligt efter radiatorernas storlek. Tillsvidare får jag sysselsätta mig med att göra i ordning hörnbitarna och iallafall ena änden av profilerna.. Ska försöka få till någon form av update ikväll.

BTW. Är det någon där ute som sitter inne på en LIAN LI moderkortsplåt (atx)?? slutsålt i hela sverige och innan jag får tag på en kan tyvärr inte projektet fortskrida som det ska.

Har en liggande.
Saknas 3st pci plåtar, ska se om dom ligger i min glassburk.

Skänkes mot frakten.
PMa vid intresse.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

Interesting, very much indeed.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk

men j*vlar va många fläktar du ska ha
gillar bygget i alla fall, ser riktigt bra ut

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

men j*vlar va många fläktar du ska ha
gillar bygget i alla fall, ser riktigt bra ut

PnP all the way;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Följer!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Gillar alla små hål i metallen du använder, påminner om PowerMac G5/Mac Pro! Stilrent

Lycka till! Ska definitivt följas

Permalänk
Medlem

Vart köpte du din perforerade plåt? Väldigt intresserad så då jag även jag behöver det till mitt projekt

//filip

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Jakob!

Permalänk
Medlem

Fan vad fint det börjar bli

Permalänk
Medlem

Nu jävlar börjar det likna något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Gör du rätt i!

Skrivet av Nikkop:

Gillar alla små hål i metallen du använder, påminner om PowerMac G5/Mac Pro! Stilrent

Lycka till! Ska definitivt följas

Ja är ju så sjukt snyggt;)
detsamma!

Skrivet av Tappad:

Vart köpte du din perforerade plåt? Väldigt intresserad så då jag även jag behöver det till mitt projekt

//filip

Hittade en sida som hette maskindelen som hade en del trevliga produkter. Tog ett tag innan jag fick grejerna.. Men just den perforerade plåten finns bla på elfa också.

Skrivet av jinaj123:

Bra jobbat Jakob!

Skrivet av KsKz_91:

Fan vad fint det börjar bli

Skrivet av Tunezz:

Nu jävlar börjar det likna något

Tack grabbar! Visst börjar det likna något men får se hur pass mycket jag hinner göra under kommande vecka.. Har en massa prov mm som jag måste plugga till:/

Visa signatur

Permalänk

Ser väldigt intressant ut! Jag har just påbörjat något liknande, efter att ha konstaterat att det inte finns några rimligt stora chassin som sväljer större radiatorer. Kolla in mitt galleri. Väntar på Mobo-plåten, så ska det börja hända grejer.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]