Nästa Playstation kallas Orbis – innehåller AMD64 och Southern Islands

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Vilken arkitektur? Kommer den ha en x86-baserad processor?

Driver du eller? Rubriken lyder: "Nästa Playstation kallas Orbis – innehåller AMD64 och Southern Islands"

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

ah så den pallar 1080p fan vad söta dom är. jag kommer ihåg 10 år sedan när jag börja spela full hd det var tider det.

1080p har inte vart standard länge, långt ifrån 10år

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma källa uppger att Orbis inte är bakåtkompatibel med spel för Playstation 3 och dessutom kommer att vara bunden till Playstation Network. Det sistnämnda innebär att spel binds till ett specifikt användarkonto, vilket även kan betyda ett begränsat andrahandsvärde på begagnatmarknaden.

Samma källa uppger även att jag kommer köpa Xbox istället (om inte de gör samma sak)

Minns den gamla tiden när man bara tryckte i ett spel i sitt SNES eller N64 och startade. Ingen installation, inga märkbara laddningstider, inget krångel.

Om konsoler ska få nackdelarna från PC men inte fördelarna, så börjar man att fundera på varför man ska köpa konsol överhuvudtaget.

Permalänk

Så gulligt att se hur konsoll-kids tror att dom alltid lirar i 1080p. Faktum är ju att bara ett fåtal konsoll-spel faktiskt renderas i denna upplösningen, då majoriteten kör på uppskalning. Så om nya generationen är kraftfull nog att köra alla spel i 1080p så vore det absolut ett framsteg. Men troligtvis så kommer utvecklarna fortsätta försöka ge intrycket av att spelen är lika snygga som på PC genom diverse fula trick som detta.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Samma källa uppger även att jag kommer köpa Xbox istället (om inte de gör samma sak)

Minns den gamla tiden när man bara tryckte i ett spel i sitt SNES eller N64 och startade. Ingen installation, inga märkbara laddningstider, inget krångel.

Om konsoler ska få nackdelarna från PC men inte fördelarna, så börjar man att fundera på varför man ska köpa konsol överhuvudtaget.

Den gamla goda tiden som i CDI, ååh du ljuva 90tal <3

Permalänk
Medlem

Över 4000 betalar iaf inte jag för en konsoll igen. Då är det mer värt att lägga 4000 på nytt grafikkort till pcn. Vi får väl se vad den innehåller sen när den släpps om några år

Permalänk
Medlem

haha, ja de låter ju lovande med dagens hårdvara i en ny konsoll 2013. bör ju finnas radeon hd 9000 serien vid det laget. men de är väl så sony gör, köper in gammalt överskott från amd 2013 för småpengar som dom kan sälja dyrt sen.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Hahaha ja det kan man lätt hålla med om. Tappat räkningen på hur många Xbox 360 man har haft, säkert 5 st varav 3 har gått sönder. Grafiken är inte allt för min del, finns mycket annat som kan bidra till spelupplevelsen

Den gammla Xbox va så men som sagt den nyare Slim är rikigt tyst och bättre på alla sätt och har inga problem med Red Ring of Death. När jag sa grafiken, spelet osv så menar jag så klart allt runt spelupplevelsen, mjukvaran.

Permalänk
Avstängd

vänta lite. Den ska använda hårdvara som finns idag och den ska släppas om ett och ett halvt år? Har konsoler alltid använt hårdvara som är gammal på lanseringsdagen??

Permalänk
Avstängd

jag kommer iaf köpa denna!

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Den gamla goda tiden som i CDI, ååh du ljuva 90tal <3

Som i Philips CD-i ?
Är väl inte det bästa exemplet på bra saker från 90-talet.

Men Mega Drive, SNES, Saturn, PlayStation, N64 och Dreamcast var inte så tokiga.
En del Amigor släpptes under 80 talet, men några under 90 talet och i allmänhet var Amiga marknaden ganska levande i första halvan av 90-talet.
"Multimedia" PC datorer med ljudkort och prestanda som räcker för spel i högre upplösning än 320x240 så det går att spela annat än text äventyr.
Internet skapades före 90-talet och blev kanske inte för alla på samma sätt som idag, men det blev mycket mer tillgängligt under 90-talet än det varit tidigare.

Några bättre exempel på "det ljuva 90-talet" än Philips CD-i

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

vänta lite. Den ska använda hårdvara som finns idag och den ska släppas om ett och ett halvt år? Har konsoler alltid använt hårdvara som är gammal på lanseringsdagen??

Nja, det brukar vara en mix av det gamla och nya. De sätter in in rena PC komponenter. Nu kan jag ju såklart ha fel, orkar inte googla. Men xboxen hade en modifierad celeron med vissa pentium 3-funktioner. Som grafikkortet ett geforce 3, men med vissa geforce 4funktion, som inte var lanserade vid tillfället.

Nästa generation grafikkort kom ungefär samtidigt som 360 och ps3, så de låg ju ett steg bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Som i Philips CD-i ?
Är väl inte det bästa exemplet på bra saker från 90-talet.

Men Mega Drive, SNES, Saturn, PlayStation, N64 och Dreamcast var inte så tokiga.
En del Amigor släpptes under 80 talet, men några under 90 talet och i allmänhet var Amiga marknaden ganska levande i första halvan av 90-talet.
"Multimedia" PC datorer med ljudkort och prestanda som räcker för spel i högre upplösning än 320x240 så det går att spela annat än text äventyr.
Internet skapades före 90-talet och blev kanske inte för alla på samma sätt som idag, men det blev mycket mer tillgängligt under 90-talet än det varit tidigare.

Några bättre exempel på "det ljuva 90-talet" än Philips CD-i

Jag vill bara ha sagt att allt inte är grymt bra, som "alla" verkar tro.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andre_H:

Vilken arkitektur? Kommer den ha en x86-baserad processor?

AMD64 nämdes, så jag gissar på x86_64. Det vill säga Intels x86, med AMDs 64-bitars påbyggnad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Trodde ingen konsoltillverkare skulle våga sig på x86 igen efter hur knäckt första Xboxen fullständigt ut och in.

Det kommer inte vara något undantag med PS4an. Jag ger den ett år, sedan finns det ett chipp som gör att man kan köra osignerad kod.

Osignerad kod = frihet. Installera vad du vill emulatorer, köra spel direkt från hårddisken utan skiva, XBMC m.m.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Nej, den är inte bakåtkompatibel med PS3-spel, men ni kan lita på att de kommer att släppa samtliga PS3-spel på PSN!! :/

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

aj aj, AMD skräp, inte bra för prestigen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jyhan:

Trodde ingen konsoltillverkare skulle våga sig på x86 igen efter hur knäckt första Xboxen fullständigt ut och in.

Det kommer inte vara något undantag med PS4an. Jag ger den ett år, sedan finns det ett chipp som gör att man kan köra osignerad kod.

Osignerad kod = frihet. Installera vad du vill emulatorer, köra spel direkt från hårddisken utan skiva, XBMC m.m.

Arkitekturen hos processorn presenterar inga fler svagheter eller styrkor över andra arkitekturer när det kommer till den övergripande säkerheten.
Det som ledde till att Xbox knäcktes så "snabbt" var det stora intresset att köra PC-mjukvara och använda boxen som en vanlig dator, då processorvalet gav den möjligheten utan emulering. Kort och gott var det intresset och uppmärksameheten i sig, och inte själva tekniken som tog ner lådans säkerhet.

Om samma intresse och/eller entusiasm riktas på vilken annan konsol som helst, kommer självfallet även säkerheten, skydden och resten att brytas ner även där.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Arkitekturen hos processorn presenterar inga fler svagheter eller styrkor över andra arkitekturer när det kommer till den övergripande säkerheten.
Det som ledde till att Xbox knäcktes så "snabbt" var det stora intresset att köra PC-mjukvara och använda boxen som en vanlig dator, då processorvalet gav den möjligheten utan emulering. Kort och gott var det intresset och uppmärksameheten i sig, och inte själva tekniken som tog ner lådans säkerhet.

Om samma intresse och/eller entusiasm riktas på vilken annan konsol som helst, kommer självfallet även säkerheten, skydden och resten att brytas ner även där.

Jo det är fascinerande hur mycket folk eller så kallade grupper jobbar febrilt på att knäcka nya revisioner på moderkort och läsare så det går att köra osignerad kod/backuper.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

För er som tjatar om "varför tar sony inte intel?" så är det förmodligen för att Sony vill äga designen för hela SOC och förmodligen fabba chippet "själva"(dvs på entreprenad till TSMC eller GloFo) då detta ger högre kontroll över dem osv. Intel licensierar inte ut sina designer till skillnad från AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Ping. Du har förstått vad det handlar om

Permalänk
Medlem

Så de väljer en krets som är "high end" nu, men som lär vara irrelevant om 2 år? Så PC-versionerna av multiplatforms-spel kommer fortsätta vara portar som de inte ens försöker optimera eftersom datorer springer 8or runt konsoller. Skoj.

Permalänk
Medlem

Dom ska använda AMD cpu OCH gpu? Ps3 hade väl en slags geforce krets om jag minns rätt och uttnyttjade OpenGL (var det opengl for Embedded Systems?)
Den skulle enligt rykte av portningsskäl använda DirectX eller vara någolunda kompatibel med DX, men det tvivlar jag hårt på då vi talar Microsoft...

Dessutom, jag håller med. Varför inte kepler? Nvidia är väl bättre än AMD på att stödja OpenGL vilket PS3 och förmodligen PS4 kommer i slutändan använda antagligen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Känns som sony tappat stinget. Hade den kommit idag hade det absolut varit toppen, men om 2år är det inte mycket att hänga i julgranen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

Så de väljer en krets som är "high end" nu, men som lär vara irrelevant om 2 år? Så PC-versionerna av multiplatforms-spel kommer fortsätta vara portar som de inte ens försöker optimera eftersom datorer springer 8or runt konsoller. Skoj.

Skrivet av Bejje:

Känns som sony tappat stinget. Hade den kommit idag hade det absolut varit toppen, men om 2år är det inte mycket att hänga i julgranen.

Ja men sen så fungerar ju inte konsoler på samma sätt som PC heller, hårdvaran utnyttjas på ett bättre sätt i konsoler så tror de kommer hänga med bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

(har inte läst tråden..)
Jag undrar varför skryta om klara 4k upplösning när 4k spelet kan var mindre tungdrivet än Doom 1!...
Hög uplösning=! snygg grafik....

En 386 processor och 4MB ram klarar säkert av 4K upplösning vilket är kraven för Doom, det räcker inte ens för att hosta upp en 4K PNG bild. snälla tänk lite innan du skriver istället för att ta i så du skiter.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Text

Några bättre exempel på "det ljuva 90-talet" än Philips CD-i

Bättre exempel skulle vara Amiga 1200 och Amiga CD32. Alternativt Apple Bandai och Atari Jaguar även om dessa två inte slog så väl ut....

Hade själv CD32:an.... Riktigt skön maskin

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Konsollerna är ''out of date'' redan nu :P....dom kommer att ha kass hårdvara 2013...Om man jämför dom med en modern dator år 2013 (Om vi existerar då dvs)

Konsoller ska inte jämföras med moderna datorer. Annan köpare och framför allt annat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Nej, den är inte bakåtkompatibel med PS3-spel, men ni kan lita på att de kommer att släppa samtliga PS3-spel på PSN!! :/

Precis.... Remake och s.k. "HD-versioner".. De gör redan samma sak idag med PS2 spel och många av dessa HD-versioner är inget annat än totalt skräp.

Permalänk
Medlem

Många tycks inte förstå att en konsol inte är en PC, en del gör men lika många tycks undra varför inte Sony gör en "alienware" :/
Konsoler har alltid duglig hårdvara men aldrig det bästa, konsoler kostar på release mindre än en PC, och långt mindre än en gamer-PC, en konsols pris duger knappt till värsta grafikkortet.
En konsol behöve rinte driva Steam, Origins, Windows, Spotify, uTorrent, Norton och all annan skit som ligger på en Pc och tuggar, därför klarar de sig med "sämre2 prestanda än en PC.

En konsol är en billig spelmaskin med duglig prestanda som kommer att prestera bra och ge en fin spelupplevelse i 5-7 år till en kostnad långt lägre en en PC, och med mindre krångel. Köper du en Pc får du moddar, DMR, och möjlighet till bättre grafik, köper du en konsol får du en bra och stabil spelmaskin som kostar lite och klarar alla nya spel i flera år framöver.
En konsol är en bra kompromiss och ett alternativ till en dyr gaming-dator med uppgraderingsbehov, men den är inte en ersättare då den är låst till sin hårdvara. PC erbjuder mest men kostar mest, konsol erbjuder en bra medelväg, en mobil ger billigast underhållning och billigast hårdvara, men håller inte så länge ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

En 386 processor och 4MB ram klarar säkert av 4K upplösning vilket är kraven för Doom, det räcker inte ens för att hosta upp en 4K PNG bild. snälla tänk lite innan du skriver istället för att ta i så du skiter.

Försöker bara få lite uppmärksamhet kring att en högre upplösning "4k" (som för övrigt borde heta 2160, 2,1k etc men marknadsföringen vann igen...) betyder inte att spel och annat ser automatiskt bättre ut. Men så är ju ofta fallet och högre upplösning är häftigt och jag skulle inte säga nej tack till en 4k tv(finns det någon under 50k kr ens?)....Och "klarar av" tja visst kan klara av men är det vid acceptabel "fps"osv...
Jag föredrar att "PS4/Orbis...." klarar av 1080P i 60 fps stabilt istället med massa "bling", har hört lite klagomål om att PS3an hackar lite i BF3 efter som den inte klarade av 30 fps (senaste patchen ska fixat detta dock) samtidigt som den versionen har lägra upplösta texturer osv. (vs. PC version)

Och bakåtkompatibilitet hade vart trevligt, inte för att jag tror på det med om de kör AMD64 (om det nu blir det, med tanke på källan) men ändå.... Feta specs är en sak som tilltalar min inre hårdvarunörd, men 10 spel vid lansering vs. 10 +hel bakkatalog är ganska viktigt för mig (och många andra) för köp vid lansering....

(För övrigt saknar din mening en /sarkasm eller något kommatecken....)