Utbildning i spelutveckling begränsar karriärsmöjligheter?

Permalänk
Medlem

Utbildning i spelutveckling begränsar karriärsmöjligheter?

Kommer jag ha mer begränsade karriärsmöjligheter om jag väljer att ta studera kandidatprogram i spelutvecklingen istället för datavetenskap eller data system?

Vad jag menar är, om jag söker ett jobb som inte är relaterat till spelutveckling så kanske det är många arbetsgivare som bara tycker det är larvigt att man spenderat tre år på att lära sig skapa fjantiga små datorspel (väldigt många tycker ju datorspel är ett oproduktivt slöseri med tid som bara barn håller på med) och därför mycket hellre anställer någon som pluggat en normal datavetenskaplig linje.

Permalänk
Medlem

Förmodligen. Men även de som pluggat spelutveckling får jobb i andra fält, så det vore inget nytt. Men visst, en datavetenskaplig linje på CV't slår nog högre bland de flesta (kanske tom spelutvecklare), vilket egentligen bara hjälper dig landa en intervju. Därefter är det upp till dig att visa på att du har mad skillz, då spelar det ingen större roll vad du läst. En datavetenskaplig linje är nog bättre strategiskt sett, men i min mening är det även viktigt att man har kul för att hålla uppe motivationen och göra bra ifrån sig.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

(väldigt många tycker ju datorspel är ett oproduktivt slöseri med tid som bara barn håller på med)

ifall någon tycker så är dom ju dumma i huvuet :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

(väldigt många tycker ju datorspel är ett oproduktivt slöseri med tid som bara barn håller på med)

Är man dum i huvudet för att man har en annan åsikt?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Att spela spel är ju oftast rätt så oproduktivt, inte mycket du kan säga för att ändra på det-.-
Att utveckla spel är däremot produktivt, doh

P11 kommenterar anyways

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att välja en civilingenjörsutbildning i datateknik om du vill hålla på med spelutveckling! Nästan alla jobbannonser på de stora spelhusen kopplade till spelutveckling letar efter "Software Engineers" och erfarenhet av spelutveckling är oftast inget krav. Tänkvärt är också att flera av grundarna av de stora spelhusen som finns idag var just: dataingenjörer eller studerade till sådana när det började göra sina första spel. Då får du också möjligheten att jobba med mycket annat.

Permalänk
Medlem

Valve har ofta nämt att merparten av deras anställda är olika moddare. Helst vill dom se att man har kunnat driva ett projekt kontinuerligt under en längre tid och genom att lyssna på spelare etc, kunna analysera vad som efterfrågas och hur detta skulle kunna bli en del av modden, utan att paja allt. Nu är dock Valve väldigt noga med att dom dom tar in har ett sjukt driv att utvecklas varje dag för att bli bäst, även på en regnig måndag^^ Så där får man verkligen har en gåva om man ska in.
Dock så tror jag att många spelutvecklare faktiskt inte bryr sig så mycket mer om vad du har lärt dig på skolan, visst måste du ju ha kunskaper men det finns det redan en jäkla massa i världen som redan har. Men om du kan visa att du kan driva projekt och anpassa dig etc då ökar chanserna betydligt.

Nu kanske jag gick lite off topic men jag skulle inte rekommendera någon spelutvecklings linje, dels för att jag inte själv skulle satsa på men även att min erfarenhet säger så, när jag har pratat med andra.
Dock så finns ju BLC som ett ypperligt exempel då det lönar sig att gå en spelutbildning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, det blir nog en datavetenskaplig utbildning för mig istället.

Skrivet av Starcus:

Jag skulle råda dig att välja en civilingenjörsutbildning i datateknik om du vill hålla på med spelutveckling! Nästan alla jobbannonser på de stora spelhusen kopplade till spelutveckling letar efter "Software Engineers" och erfarenhet av spelutveckling är oftast inget krav. Tänkvärt är också att flera av grundarna av de stora spelhusen som finns idag var just: dataingenjörer eller studerade till sådana när det började göra sina första spel. Då får du också möjligheten att jobba med mycket annat.

Har kollat på den utbildning på KTH, det som stoppar mig där är att jag i så fall måste gå ett tekniskt basår på grund av att jag inte gick den naturvetenskapliga linjen på gymnasiet. Dessutom är jag ingen stjärna på matte direkt och föredrar därför en datorvetenskaplig linje som endast har matte diskret.

Permalänk
Medlem

Nu går jag inte spelutveckling programmering utan grafik. Men det jag mest undrar med datavetenskapliga utbildningarna, går de igenom shading programmering? Det är en ganska viktig bit inom 3d-spel programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Nu går jag inte spelutveckling programmering utan grafik. Men det jag mest undrar med datavetenskapliga utbildningarna, går de igenom shading programmering? Det är en ganska viktig bit inom 3d-spel programmering.

Nu var det längesedan jag var i spelbranschen, men med tanke på CG, HLSL och alla de andra högnivåspråken för shaderprogrammering så kan (nästan) vem som helst med intresse lära sig det utan större problem på en kort tid.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Är man dum i huvudet för att man har en annan åsikt?

japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Tack för alla svaren, det blir nog en datavetenskaplig utbildning för mig istället.

Har kollat på den utbildning på KTH, det som stoppar mig där är att jag i så fall måste gå ett tekniskt basår på grund av att jag inte gick den naturvetenskapliga linjen på gymnasiet. Dessutom är jag ingen stjärna på matte direkt och föredrar därför en datorvetenskaplig linje som endast har matte diskret.

Bit i det sura äpplet och ta det tekniska basåret!
Du kommer att klara det bara för att du har fått ett mål i sikte som att gå på KTH, du kommer ha skitkul där men slita lite hund innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Bit i det sura äpplet och ta det tekniska basåret!
Du kommer att klara det bara för att du har fått ett mål i sikte som att gå på KTH, du kommer ha skitkul där men slita lite hund innan

Pallar inte plugga ointressanta saker i ett år till, kommer sitta på skolan och hata mitt liv om jag tar tekniskt basår. Och då blir det sex år på högskolan, tycker fem år låter illa nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Smart. Får man fråga om du är 12<?

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Trolling? Riktigt omoget i alla fall...

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

Dock så finns ju BLC som ett ypperligt exempel då det lönar sig att gå en spelutbildning

Ja verkligen, finns inget som skriker framgång mer än ett floppande spel som utvecklarna slet på i 3 år med lön under 10k/månad före skatt, helt utan någon pay-off på slutet av det hela. Snälla skriv upp mig på en spelutvecklings-linje idag. Men visst, de lever än idag.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Jasså? På kth? Intressant, i Uppsala läser man betydligt mer matte på kandidatprogrammet i datavetenskap. När jag kikar kursplanen så ingår, basmatten, algebra I, linjär algebra, logik och bevis, automatateori, envariabel, sannolikhet och statistik. I 3an är sista mattekursen som inte är en "ren" mattekurs, beräkningsvetenskap. Parallellt med detta är det alltid nån "datakurs".

Att välja datavetenskap för att du inte gillar matte låter fel då på de flesta datavetenskapliga programmen ingår det ganska mycket matte, enligt mig låter det låter som du kikat in någon systemvetenskaplig linje.

Man läser ju samma kurser som Civ ing IT. Så man är typ en stor klass, DV och IT man lär känna folk från båda genom att man har labbar/lektioner och föreläsningar med dom.

Men nej nu ljög jag "samma", men i princip är det det men datavetarna läser mer "data" medans civ.ing har obligatoriska kurser för att få stämpeln ingenjör dessutom plöjer de på 5 år direkt medans datavetaren tar examen efter 3 år men kan därefter ta en master på 2år till. Då är de egentligen likvärdiga i kunskap fast med olika titlar.

Fast det blir samma "titel" utomlands då civ.ingenjör är en svensk titel så utomlands presenterar man sig som en "master of science" iallafall om man är civilingenjör.

Menmen kör hårt, men man ska inte vara rädd för matten. Jag själv är usel på det och får lägga ner en del tid för och klara tentorna, det går om man vill!

Oj vad långt det blev, massa randomsnack lite utöver det du prata om, hoppas det går och läsa. Vet själv att det var förvirrande vad man skulle välja när man sökte högskola/universitet.

Här kan du kika om du vill ang. vilka kurser man läser. http://www.datavetenskap.nu/?page_id=61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blankah:

Jasså? På kth? Intressant, i Uppsala läser man betydligt mer matte på kandidatprogrammet i datavetenskap. När jag kikar kursplanen så ingår, basmatten, algebra I, linjär algebra, logik och bevis, automatateori, envariabel, sannolikhet och statistik. I 3an är sista mattekursen som inte är en "ren" mattekurs, beräkningsvetenskap. Parallellt med detta är det alltid nån "datakurs"...http://www.datavetenskap.nu/?page_id=61

Den datavetenskapliga linjen som jag syftar på är på Stockholms universitet. Kursplanen som du länkade ser väldigt konstig ut om man jämför med SUs datavenskapliga program. Här är en länk till innehållet i det programmet, tror inte du kan hitta någon matte kurs förutom matte diskret: http://dsv.su.se/utbildning/program/datavetenskap/innehall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Den datavetenskapliga linjen som jag syftar på är på Stockholms universitet. Kursplanen som du länkade ser väldigt konstig ut om man jämför med SUs datavenskapliga program. Här är en länk till innehållet i det programmet, tror inte du kan hitta någon matte kurs förutom matte diskret: http://dsv.su.se/utbildning/program/datavetenskap/innehall

Kul, såg ju bra ut. Jag ska tilläga att jag själv är ingen fan av matte gör det bara för att, dessutom tränar man upp sin problemlösningsförmåga.

Men det jag undrar över är om det är en tek.kand eller fil.kand examen man får om man går det där programmet. Kan vara viktigt för de som är titelkåta.

EDIT: Kikade på examen och det verkar som de har 2 olika systemvetenskap utbildningar då båda leder till en kandidatexamen i data- och systemvetenskap, vilket är en fil.kand. men att deras datavetenskapliga program har mer datavetenskapliga kurser, dock utan matte som krävs för att få tek.kand.

MEN systemvetenskap/data- och systemvetenskap är perfekt IT-utbildning om man vill försöka undvika matte, läser ju massa andra fina kurser istället.

Permalänk
Medlem

Här är linköpings variant av datavetenskap, tog det som exempel bara för att fortfarande hålla oss till de större skolorna.

http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/svutbplan.lasso?...

"En datavetare har fördjupade kunskaper inom det datavetenskapliga området med kunskaper i programmeringsparadigmer, olika programspråk, verktyg i form av kompilatorer och utvecklingsmiljöer och principer för språk samt kan förstå och analysera algoritmer och olika sätt att organisera data. Dessutom har datavetaren kunskaper om de grundläggande principerna för artificiell intelligens och systemprogramvara, operativsystem och kompilatorer.
En datavetare har en bred matematisk bas baserad på diskret matematik, logik och kontinuerlig matematik med envariabelanalys och linjär algebra samt statistik. En datavetare skall kunna se sambanden mellan matematiska och datalogiska begrepp, t.ex. induktion och rekursion."

EDIT: Dvs en hel del matte där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeo:

Smart. Får man fråga om du är 12<?

16

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Ja verkligen, finns inget som skriker framgång mer än ett floppande spel som utvecklarna slet på i 3 år med lön under 10k/månad före skatt, helt utan någon pay-off på slutet av det hela. Snälla skriv upp mig på en spelutvecklings-linje idag. Men visst, de lever än idag.

Hurvida man utvecklar nästa bästsäljande wow eller skyrim har ju ingenting med det jag pratade om.. Blc som spel är ju oroligt välgjort vid den här tiden, spelmekaniken fungerar som den ska, hyftsat opimerat för low-end datorer, många comunity funktioner som är integrerade i spelet funkar också som dom ska. När någon bugg eller annat problem uppstår handlar det mest om xnas begränsningar..

Så det jag mena var i fall han vill bygga ett bra spel eller kunna vara en värdig spelarbetare på något företag så är det möjligt att gå vägen via skolan.
Att just hans spel blir populärt beror ju bara på hans känsla för spelmarknaden, inte hur skicklig han är på att bygga spelet. Eller tja, hade wow varit megabuggit hade nog ingen lriat det såklart. Sen läste du inte vad jag skrev om valve, att jag tror att dom flesta företag värderar folk som på sin fritid kan utveckla fina projekt och underhålla dom?

Visa signatur