Permalänk
Medlem

Absoluta Nollpunkten

Om man lyckades få ner en Amd/P4 prolle ner till den absoluta nollpunkten, skulle den gå snabbare teoretiskt? Den blir ju trots allt "supraledande" och det blir då inget motstånd för strömen.

Och hur mycket skulle man kunna klocka den ?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Nej. Allt skulle stå still grabben. INGET skulle funka. Då kan du dra upp FSBn hur mycket du vill.

Nån kan väl rätta mig, men är det inte så att elektroner rör sig segare och segare ju lägre tempraturen sjunker ? Kommer inte ihåg vad man lärt sig, var ju trots allt över två veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
Nej. Allt skulle stå still grabben. INGET skulle funka. Då kan du dra upp FSBn hur mycket du vill.

Nån kan väl rätta mig, men är det inte så att elektroner rör sig segare och segare ju lägre tempraturen sjunker ? Kommer inte ihåg vad man lärt sig, var ju trots allt över två veckor sedan.

Temperatur är fysikaliskt sett ett mått på atomernas rörelseenergi. Lite rörelseenergi betyder låg temperatur, mycket rörelseenergi betyder hög temperatur. Vid absoluta nollpunkten, 0 Kelvin (-273,15 grader Celsius) har atomerna ingen rörelseenergi och är således helt stilla.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fyskier men...

I närheten av absoluta nollpunken kommer du mycket riktigt kunna leda ström utan motstånd (beroende på mtrl). Därför används supraledande tillämpningar inom bl a medicinen där man ska upptäcka väldigt små strömmar (MR).

Ang temperatur och rörelseenergi, så mycket riktigt minskar atomrörelser med temperatuern. Men men de ledande elektronernas flöde beror ju på en potential och inte av någon kinetik, eller?

Jaja så slutsatsen blir att den utvecklade värmen pga strömmen kommer bli noll pga resistiviteten är noll... Men det betyder inte att andra komponenter kommer fungera...

Hmm intressant frågeställning

Permalänk
Medlem

Ämnen blir ju supraledande nära men absoluta nollpunkten, men om man når nollpunten stannar inte elektronerna då?

Visa signatur

Bite my shiny metal ass.

Permalänk
Medlem

absolutnollpunk = ingen energi = ingen rörelse = om vi tar det till fullo tiden står still.

När allt skulle stå still även elektronerna dom slutar byta skal och slutar hoppa mellan atomer resultat ingen ström.

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Medlem

Ja, det är kanske möjligt att elektronerna stannar upp vi exakt absoluta nollpunkten. Men å andra sidan hur skall man kunna kyla till en så låg temperatur? Praktiskt sett så är väl kylmediet flytande kväve eller helium osv och dessa har ju en kokpunkt på några kelvin.

Fast iofs så var ju frågeställningen vid absoluta nollpunkten...så du har väl rätt

Permalänk
Medlem

Med risk för att jag gräver lite väl djupt i kvantmekaniken så vill jag ändå tillägga följande:

Om tempen e noll så rör sig inte atomerna -> de har ingen rörelsemängd. Detta kommer enl. Heisenbergs obestämdhetsrelation (px=h) medföra att det är omöjligt att bestämma var atomerna befinner sig. Sannoliketen är lika stor varsomhelst i (och utanför) universum. Ingen höjdare.
Det går inte att kyla så mycket... Skyll inte på mig om jag har fel. Det var nån annan som sa det före mig.

//pHr33

Permalänk
Medlem

Det är inge vidare att ha så låg temp.. inte ens i närheten utav -273.15*C eftersom det blir en supraledare... alltså kommer strömmen "hoppa" kortaste vägen istället för att gå igenom alla transistorer kommer den hoppa direkt från minus till plus...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Superledare och absoluta nollpunkten är två vitt skilda saker.
Superledare har absolut ingen resistans då atomerna ordnat sig i ett speciellt gitter. Ingen resistans = mycket snabb informationshämtning + ingen värme avges.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Superledare och absoluta nollpunkten är två vitt skilda saker.
Superledare har absolut ingen resistans då atomerna ordnat sig i ett speciellt gitter. Ingen resistans = mycket snabb informationshämtning + ingen värme avges.

Men faktum är att vid den absoluta nollpunkten så blir t.ex. koppar en supraledare

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PingE
Ämnen blir ju supraledande nära men absoluta nollpunkten, men om man når nollpunten stannar inte elektronerna då?

Nej! Elektronerna rör sig hela tiden tänk på elströmmen.
Hur fort det går beror på resistans dvs hinder som uppstår i el sladden. Vad det är som hindrar strömmen (elektornerna) är atomer i elsladden, vilka hoppar och rör sig hela tiden samtidigt som de krökar elektronernas väg. Ju lägre temperatur destå mindre energi får atomerna och det gör att dem rör sig slöare. När atomerna rör sig mindre stör de inte lika mycket elektronernas väg vilket resulterar med att elekronerna förflytar sig snabbare.
I en supraledare får atomerna så lite energi att dem årkar inte röra på sig och med det utgör de inga hinder altså ingen resistans...:)
Fråga om ni inte fattade något (tyvär har jag bara G i kemi och fysik)

Visa signatur

I Dell 8200, p4 1.8, 1024rdr pc800, g3ti500, HD: WD120+IBM40, Philips DVD+RW, LG CD-R/RW(Internet: 10mbits/s)
II Thermaltake XaserIIA6000A Plus+window, p4 2.53, 512rdr pc1066, Gainward gf4Ti4600, WD120se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D.M
Hur fort det går beror på resistans dvs hinder som uppstår i el sladden. Vad det är som hindrar strömmen (elektornerna) är atomer i elsladden, vilka hoppar och rör sig hela tiden samtidigt som de krökar elektronernas väg. Ju lägre temperatur destå mindre energi får atomerna och det gör att dem rör sig slöare. När atomerna rör sig mindre stör de inte lika mycket elektronernas väg vilket resulterar med att elekronerna förflytar sig snabbare.
I en supraledare får atomerna så lite energi att dem årkar inte röra på sig och med det utgör de inga hinder altså ingen resistans...:)

Det du beskrev just är ganska så korrekt.. iaf om man tar en titt i Ellära A boken... jag håller i just nu...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk
Medlem

Alltså atomer har väldigt lite med saken att göra, atomer förflyttar sig inte via ledare bara elektronerna. Det förflyttas INGA atomer i en el-ledning.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Vi hade en liknande diskution i skolan, men då var det att man sände ljus genom ett fält som var 0 K. Kommer photonerna att stanna?
Vi kom inte heller fram till nåt svar, men det är jäkligt intressanta saker att diskutera eftersom man kan spekulera ganska vilt.

Permalänk
Medlem

Skickar du in energi (som allt handlar om) i form av elektroner eller fotoner eller atomer (för att ingen ska känna sej utanför) i ett fält som håller 0 K så tillför du energi och då håller det inte 0 K längre. För att kunan använda en supraledare så är det likadant. Elektronerna kommer att "bumpa in i" atomer och åstadkomma värmeenergi, vilket kräver kylning, och vid 0 K så ska det till j-----------vulskt mycket kylning.

Sen tror jag inte (alltså vad jag tror) att det går bra att tillverka supraledande halvledare... Med tanke på att de supraledare som klarar de högsta temperaturerna är tillverkade så ska det nog till mycket innan man fixar halvledare i samma format. Vad supraledare kan vara bra till däremot ät överföring av elkraft och information.. (gigabitethernet kan kyssa sej...).

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, trodde jag hade gått och blivit dum i huvet när alla sa att jag hade fel =/

Citat:

Alltså atomer har väldigt lite med saken att göra, atomer förflyttar sig inte via ledare bara elektronerna. Det förflyttas INGA atomer i en el-ledning.

Ok, men vad fan är ledningen gjord utan av då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EriXson

Ok, men vad är ledningen gjord utan av då?

Ju den är *gjord* av metal (atomer) som har egenskapen att förflytta elektroner genom att elektronerna kan få fäste på dem. *Alla* el ledningar är gjorda av koppar för den har minst resistans.

Visa signatur

I Dell 8200, p4 1.8, 1024rdr pc800, g3ti500, HD: WD120+IBM40, Philips DVD+RW, LG CD-R/RW(Internet: 10mbits/s)
II Thermaltake XaserIIA6000A Plus+window, p4 2.53, 512rdr pc1066, Gainward gf4Ti4600, WD120se.

Permalänk
Medlem

Sen råkar det vara så att man omöjligt kan nå den absoluta nollpunkten.
Schweizare har lyckats komma närmast.. kan inte siffrorna i huvudet, men det var iaf groteskt långt ifrån noolpunkten. Sen så vet ju ingen vad som händer när atomerna slutar röra sig(partiklarna). De bara teorier. Dessutom så blir allt ledande som sagt, inget som man vill i en prolle

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni blandar ihop, slänger om och generellt missförstår el-lärans alla lagar =/ ni bör nog ta och gå ut och googla lite. Halvsanningar hit och dit bara. Värmen och resistansen i ett vanligt ledande matrial uppkommer av friktions värme mellan elektronerna samt ämnet som elektronerna förflyttas i, i en supraledare så rör sig atomerna mer stillsamt och hindrar inte elektronerna. Resistansen (friktionen) mellan det ledande ämnet och elektronerna minskar och mer energi kan förflyttas snabbare utan att överföras i värme. Vid den absoluta nollpunkten så förflyttas ingenting, allt står stilla.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Alla kablar är inte gjorda av koppar i grövre areor så är de som oftast av aluminium, ledarna vill säga. Det är mina 2 ören till samtalet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Jag tycker ni blandar ihop, slänger om och generellt missförstår el-lärans alla lagar =/ ni bör nog ta och gå ut och googla lite. Halvsanningar hit och dit bara. Värmen och resistansen i ett vanligt ledande matrial uppkommer av friktions värme mellan elektronerna samt ämnet som elektronerna förflyttas i, i en supraledare så rör sig atomerna mer stillsamt och hindrar inte elektronerna. Resistansen (friktionen) mellan det ledande ämnet och elektronerna minskar och mer energi kan förflyttas snabbare utan att överföras i värme. Vid den absoluta nollpunkten så förflyttas ingenting, allt står stilla.

Och vet du vad jag tycker??? Läs mer nogrant! jag skrev i el ledningar och Erixson syfta på CPU, i båda går det ström !!.

Elektronernas vandring (ström) Har inget met supraledare och göra, i huvudsak. dvs JUST elektronerna påverkas inte av temperaturskillnader (absoluta0.). Och även metall atomernas yttersta skall förmågan att ta upp en elektron påverkas inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och vet du vad jag tycker??? Läs mer nogrant! jag skrev i el ledningar och Erixson syfta på CPU, i båda går det ström !!.

Elektronernas vandring (ström) Har inget met supraledare och göra, i huvudsak. dvs JUST elektronerna påverkas inte av temperaturskillnader (absoluta0.). Och även metall atomernas yttersta skall förmågan att ta upp en elektron påverkas inte.

Vill du ta åt dig av sådant som inte är riktat mot just dig så gör gärna det.

Visa signatur

Permalänk

Hmmmss.. han med kväve kylning (3D mark rekordet) hade ju processorn på -122 grader Celsius..

Visa signatur

I know how to use Karate, Judo, Kendo, and a lot of other Japanese words.

Permalänk
Medlem

Har inte tid och skriva nu men jag har läst om att kopparoxid blir superledare vid 113°C

Permalänk
Medlem

Man försöker inte komma ner till absoluta nollpunkten för att få ett material att bli supraledande, det skulle bli alltför energikrävande. Det man vill göra är att hitta material som blir supraledande vid så höga temperaturer som möjligt, helst rumstemperatur.
Den som lyckas hitta något sådant får garanterat Nobelpriset!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Har inte tid och skriva nu men jag har läst om att kopparoxid blir superledare vid 113°C

Amen på det ja! Vill ha supraledande saker vid 25 grader C. wow dator som går på 30W och ingen värme utveckling.

Sen lyssna på Gorion han har rätt.

Vid absolut noll punk finns ingen energi inte ens atomsönderfall, så i princip står tiden stilla med våra vardagliga mått mätt. Vet dock inte vad som händer med kvatarana men jag antar att dom också slutar att röra(uppkomma/försvinna/förandras) sig , och då har vi verkligen en tidstopp.

Visa signatur

Game on!

Permalänk
Medlem

Tenn blir supraledande sex kelvin över nollpunkten. Men det finns ämnen som blir supraledande vid högre temperaturer, flytande kväve är ett vanligt kylmedium för ämnen som man vill få ner i så låga temperaturer att de blir supraledande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jaja, men om vi skiter i nollpunkten och tänker på om en prolle skulle bli supraledande, skulle den gå snabbare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja lite kanske den skulle dra mindre ström definitivt och inte blir varm alls.
Där man skulle tjäna det mest är på moderkortet (avstånden är längre där).
Får för mig det i varje fall.

Visa signatur

Game on!