Permalänk
Medlem

Ping

Hejsan, det är så att min ping har gått upp rätt bra faktiskt nu, det hände väl från en vecka sedan och pågår fortfarande, pingen på servrar i sverige har väl gått upp med ca 10, nu ligger de från 36-60 beroende på server då, förut hade jag dessa siffror från andra Europeiska servrar, nu är tex danska servrar på runtomkring 140 i ping, och andra närliggande länder likaså. Vilket gör att jag har svårt att spela med vänner från utlandet.

Jag har inte gjort något alls, inte bytt någon router eller liknande, det har bara hänt liksom.

Mitt bredband är från Bredbandsbolaget, 12-24 mb och när jag kollar på bredbandskollen så är det 20.87 mb oftast, har inte sett den gå under 18 iaf, men skicka filer så är den på ca 0.87 om det betyder något. Och enligt mig borde ju 20 mb vara tillräckligt att spela på, men jag är inte så teknisk så jag vet inte mycket inom detta området.

Jag undrar vad det är som har hänt och om jag kan göra något att fixa det, det är ospelbart för mig när jag kör fordon med en ping på över 40 för då så går fiendens (även allierade) fordon fram o tillbaka som om de teleporterar eller liknande beskrivning. I strider på marken är det nästan omärkbart, men jag är en fordonsspelare, gillar mest att flyga flygplanen.

Jag vore väldigt tacksam för hjälp med mitt problem!

Mvh Rasmus

EDIT: Kan tillägga att jag endast har Battlefield 3 och msn igång när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

det är ospelbart för mig när jag kör fordon med en ping på över 40 för då så går fiendens (även allierade) fordon fram o tillbaka som om de teleporterar eller liknande beskrivning.

Du är säker på att du inte överdriver?
Jag har aldrig haft så låg ping som 40, ligger på runt 100, o jag har då inga bilar som happar fram o tillbaka. när du kommer upp i ett par hundra i ping så börjar dom kanske hoppa, men inte fan så fort du går över 40?

Men vet dock tyvärr inte vad som kan ha orsakat ditt problem, eller hur du ska lösa det.
Men får önska dig lycka till

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

Du är säker på att du inte överdriver?
Jag har aldrig haft så låg ping som 40, ligger på runt 100, o jag har då inga bilar som happar fram o tillbaka. när du kommer upp i ett par hundra i ping så börjar dom kanske hoppa, men inte fan så fort du går över 40?

Men vet dock tyvärr inte vad som kan ha orsakat ditt problem, eller hur du ska lösa det.
Men får önska dig lycka till

Ligger på runtom 10 till servrar i STHLM. Har 7/1 ADSL, BBB. Får rubberbanding och diverse konstigt skit. 0MS jitter, 0% packet loss.

Enda spelet det händer i.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Du är säker på att du inte överdriver?
Jag har aldrig haft så låg ping som 40, ligger på runt 100, o jag har då inga bilar som happar fram o tillbaka. när du kommer upp i ett par hundra i ping så börjar dom kanske hoppa, men inte fan så fort du går över 40?

Men vet dock tyvärr inte vad som kan ha orsakat ditt problem, eller hur du ska lösa det.
Men får önska dig lycka till

Nej jag överdriver inte, kan ju endast spela på svenska servrar nu, förut kunde jag spela på Danksa, Norska, Tyska, Engelska etc men de går inte för pingen är 100+ nu

Bor för övrigt i Karlskrona så ingen tror jag sitter i fjällen eller något sådant

Permalänk
Medlem

Jag spelar på datorn i sign med ett usb modem upp till 6/1, har inge rubberbanding eller sådant. Pingen ligger på snitt 50.
Låter som om att det är något annat som kanske spökar

Permalänk
Medlem

Lule-Sthlm server har jag 12 ping, Tyskland runt 40, frankrike 47-50. Sitter på 100/100 Bahnhof

Stäng av "Network Smoothing factor"

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmus117:

Mitt bredband är från Bredbandsbolaget, 12-24 mb och när jag kollar på bredbandskollen så är det 20.87 mb oftast, har inte sett den gå under 18 iaf, men skicka filer så är den på ca 0.87 om det betyder något. Och enligt mig borde ju 20 mb vara tillräckligt att spela på, men jag är inte så teknisk så jag vet inte mycket inom detta området.

Eftersom det är ping det handlar om ska du ju även kolla svarstiden, vad får du för svarstid på bredbandskollen? Själv får jag 4ms, och i BF3 har jag haft 1ms ping mot vissa svenska servrar.

Kolla även med pingtest.net eller speedtest.net och se om du får samma resultat.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd

Kvaliteten blir alltid sämre med tiden, min ping är nästan det dubbla på SWAT 4 servrar jämfört med bara för 1 år sedan samt ofta en fryslagg jag aldrig sett förr. Men undvik bredbandskollen då det är en statlig sajt som visar alldeles för generösa resultat (medvetet såklart)

Testa: http://www.speedtest.bbmax.co.uk/ och http://fiberspeedtest.ro/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Eftersom det är ping det handlar om ska du ju även kolla svarstiden, vad får du för svarstid på bredbandskollen? Själv får jag 4ms, och i BF3 har jag haft 1ms ping mot vissa svenska servrar.

Kolla även med pingtest.net eller speedtest.net och se om du får samma resultat.

Svarstid är 25 ms står det både hos bredbandskollen och speedtest.net, sen ta emot filer 20.71 och skicka 0.87

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Kvaliteten blir alltid sämre med tiden, min ping är nästan det dubbla på SWAT 4 servrar jämfört med bara för 1 år sedan samt ofta en fryslagg jag aldrig sett förr. Men undvik bredbandskollen då det är en statlig sajt som visar alldeles för generösa resultat (medvetet såklart)

Testa: http://www.speedtest.bbmax.co.uk/ och http://fiberspeedtest.ro/

Men Battlefield 3 är ju inte ens ett år gammalt? :S

Permalänk
Medlem

Så vad har MS att göra med det?...

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Så vad har MS att göra med det?...

Väldigt mycket eftersom det är det man mäter ping i ms=millisekunder. En sekund = 1000 ms.
Själv brukar jag ha runt 10 till svenska servrar, 30+ till övriga Europa. Runt 40 är vanligast bland de lite bättre servrarna. Sitter på 100/100 från SUNet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nu har jag 111 i ping på min favorit server Webhallen 09! :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

nu har jag 111 i ping på min favorit server Webhallen 09! :'(

du vet att det är bara en tiondels av en sekund?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoldVillage:

Kvaliteten blir alltid sämre med tiden, min ping är nästan det dubbla på SWAT 4 servrar jämfört med bara för 1 år sedan samt ofta en fryslagg jag aldrig sett förr.

Hur menar du, att bara för att ett spel blir äldre så får det sämre ping? Eller att din ISP bara är generös med pingen i början och sedan börjar missköta sig?
Om du menar det första så skulle jag isf gärna se källor på det eftersom jag aldrig märkt av att ett specifikt spel får sämre ping med tiden... :S

Skrivet av Rasmus117:

Svarstid är 25 ms står det både hos bredbandskollen och speedtest.net, sen ta emot filer 20.71 och skicka 0.87

Ok, det låter ju inte så jättehögt... Hur ser det ut för dig i andra spel, får du ungefär samma ping där med? Samt har du kollat på det som ZixX skrev, att stänga av "network smoothing factor"?
Googlade lite på bredbandsbolaget och hög ping, och de verkar ha något "pingfilter" som kan orsaka hög ping, som man kan be dem stänga av. Du kan även testa att mäta svarstid och jitter med TPTest (finns download här: http://www.bredbandskollen.se/tptest.php) och kolla hur det blir där.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

du vet att det är bara en tiondels av en sekund?

Det är ju att gubbar o fordon åker fram o tillbaka som om de teleporterade som är problemet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Hur menar du, att bara för att ett spel blir äldre så får det sämre ping? Eller att din ISP bara är generös med pingen i början och sedan börjar missköta sig?
Om du menar det första så skulle jag isf gärna se källor på det eftersom jag aldrig märkt av att ett specifikt spel får sämre ping med tiden... :S

Ok, det låter ju inte så jättehögt... Hur ser det ut för dig i andra spel, får du ungefär samma ping där med? Samt har du kollat på det som ZixX skrev, att stänga av "network smoothing factor"?
Googlade lite på bredbandsbolaget och hög ping, och de verkar ha något "pingfilter" som kan orsaka hög ping, som man kan be dem stänga av. Du kan även testa att mäta svarstid och jitter med TPTest (finns download här: http://www.bredbandskollen.se/tptest.php) och kolla hur det blir där.

Innan folk kommer och klagar om att "pingfilter" egentligen heter interleave så säger jag det.

Ring BBB och be dem att sänka din interleave. Att stänga utav det helt är inte att rekommendera, då det kan skapa mycket packetloss som gör att man disconnectar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Sötast
Skrivet av GoldVillage:

Kvaliteten blir alltid sämre med tiden, min ping är nästan det dubbla på SWAT 4 servrar jämfört med bara för 1 år sedan samt ofta en fryslagg jag aldrig sett förr. Men undvik bredbandskollen då det är en statlig sajt som visar alldeles för generösa resultat (medvetet såklart)

Testa: http://www.speedtest.bbmax.co.uk/ och http://fiberspeedtest.ro/

Vad har vi knarkat nu tro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Väldigt mycket eftersom det är det man mäter ping i ms=millisekunder. En sekund = 1000 ms.
Själv brukar jag ha runt 10 till svenska servrar, 30+ till övriga Europa. Runt 40 är vanligast bland de lite bättre servrarna. Sitter på 100/100 från SUNet.

Tror du missförstod honom, jag tolkar det som att han frågade vad pingen har att göra med hur gammalt BF3 är, inte vad ms har med ping att göra.

Skrivet av Rasmus117:

nu har jag 111 i ping på min favorit server Webhallen 09! :'(

Surt, själv har jag 1ms i ping till just den servern så det verkar onekligen högt. Dock kan det väl bero på att den servern ligger här inne i stan, men jag får som sämst 10ms i ping mot svenska servers i BF3, och då ligger de i Malmö (t.ex. Gubbklubben). Testa som skrivits att ringa BBB och be dem sänka/stänga av din interleave/pingfilter och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Pong

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Tror du missförstod honom, jag tolkar det som att han frågade vad pingen har att göra med hur gammalt BF3 är, inte vad ms har med ping att göra.

Surt, själv har jag 1ms i ping till just den servern så det verkar onekligen högt. Dock kan det väl bero på att den servern ligger här inne i stan, men jag får som sämst 10ms i ping mot svenska servers i BF3, och då ligger de i Malmö (t.ex. Gubbklubben). Testa som skrivits att ringa BBB och be dem sänka/stänga av din interleave/pingfilter och se om det gör någon skillnad.

Nu har jag 38 i ping igen på Webhallen 09, jo jag har börjat spela på gubbklubben på sistonde för där har jag 27 i ping men de är 48 spelare max :/

Gud vad jobbigt att jag måste ringa för att fixa sånt här, har ju inte en aning om vad det är ens funkade fint för några veckor sen ju :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmus117:

Gud vad jobbigt att jag måste ringa för att fixa sånt här, har ju inte en aning om vad det är ens funkade fint för några veckor sen ju :/

Nämn det för den du får prata med på BBB, kan ju hända att det nyligen gjorts några ändringar i ditt område eller liknande som han kan se då.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB