När skall man ladda telefonen?

Permalänk

När skall man ladda telefonen?

Eftersom man gärna vill behålla livslängden på sitt batteri så länge som möjligt, undrar jag vid vilken procent det är bäst att ladda?

Spelar det någon roll om man laddar telefonen när det varnar vid 20% , eller vid 7% ?

Jag har en iPhone 4 med iOS 5.

Permalänk
Medlem

Håll dig mellan 40 o 70% kanske.. Annars laddar du efter behov o använder luren som du känner för o om batteriet försämras mycket innan du är trött på telefonen så byter du batteri.

Småladda ofta är bäst.

Permalänk
Medlem

egentligen är det bästa för en li-ion-cell att hålla den runt 40% hela tiden, men det är ju svårt att lyckas med i praktiken.

djupa urladdningar är inte heller bra.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Permalänk
Medlem

Äh, jag har min telefon på laddning över natten vare sig den är urladdad eller fullt laddad.
När batteriet väl börjar bli dåligt är det ändå dags för ny telefon kanske.

Permalänk

Jag brukar försöka köra batteriet så långt ner som bara möjligt innan jag laddar. Under 10% så brukar jag ladda min smartphone. Annars får man ladda efter behov.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag brukar försöka köra batteriet så långt ner som bara möjligt innan jag laddar. Under 10% så brukar jag ladda min smartphone. Annars får man ladda efter behov.

Så gör jag med min Ipod Touch ( min mobil däremot brukar få vara död i dagar innan jag laddad x)
Dock börjar Ipoden tappa batteri snabbt nu (snart 1 år gammal )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du gör fel.

Djupa urladdningar är som sagt inte bra för litiumceller. Det må vara bättre för Ni-Cad(och till viss del även Ni-Mh) som får minneseffekter, men de teknikerna används inte längre i telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du gör fel.

Djupa urladdningar är som sagt inte bra för litiumceller. Det må vara bättre för Ni-Cad(och till viss del även Ni-Mh) som får minneseffekter, men de teknikerna används inte längre i telefoner.

Tack för tipset

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda man skall undvika är att ladda ur batteriet helt för ofta då den helt enkelt kan dö och vägra ladda. Annars spelar det ingen roll om det är vid 10% eller 40% man laddar ifrån och även ett batteri som aldrig laddas blir sämre med tiden men slits mindre än ett som används mycket.

En laddcykel har man gått igenom varje gång batteriet gått igenom 100% av laddningen och har inget med hur ofta eller hur sällan man laddar batteriet.

Enkelt kan man säga att ju mer du använder din telefon ju snabbare kommer batteriet att slitas ut då man går igenom batteriets laddcykler fortare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Värt att notera också kan vara att batteriet är inte helt tomt när telefonen stänger av sig. Telefon stänger av sig o visar noll när spänningen har sjunkit till en viss nivå.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Du gör fel.

Tack för infon! Kanske därför min lur endast kommer upp i 97%-98% när jag laddar den? När ska man sätta den på laddning då? Redan vid 40%-50%?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

För att få optimal batteritid skall man i teorin ha följande omständigheter:
* Runt 40% laddning
* Lagom svalt, runt 15C.

Detta stämmer bra med förhållandena när man skeppar batterier / telefoner för övrigt.

Vad man kan tänka på som användare:
* Börja gärna ladda i tid, innan batteriet gått under 10% laddning. Undvik helst att dra ur det helt.
* Undvik höga temperaturer på batteriet. Vid 30C åldras batteriet mer än fem gånger snabbare än vid 15C. Detta är egentligen viktigare än hur du gör med laddningen.
* I princip finns det en liten fördel i om man laddar det utan belastning, dvs. om man har möjlighet att stänga av telefonen vid laddning så är det bra att göra det.

I praktiken så åldras batteriet mest på sommaren eftersom det oftast är det telefonen / batteriet blir hett, så det är bra att köpa ett nytt batteri på hösten om man planerar att köpa nytt. Lägg gärna telefonen i skuggan / fickan hellre än i solen en varm sommardag.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att du inte KAN dra ur batteriet helt. Styrkretsarna i batteriet rapporterar laddningen som 0 % när det i själva verket ligger 10-20 % kvar just av den anledningen att Li-ion-batteriet inte trivs med fulla urladdningar.

Mitt råd är att skita i det helt... ladda den när du känner för det. När batteriet väl blivit dåligt är det ändå dags för en ny telefon, alternativt köper man ett nytt batteri, brukar kosta 2-300kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, välkommen till slit och släng samhället

Vi måste konsumera för att det hela skall gå runt så försök inte spara på grejerna utan slit ut dem och köp nytt (ingen sarkasm utan så är det).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll. Telefonen kommer sluta fungera innan det blir skadligt för litiumbatteriet. Eftersom litimbatterierna inte har minneseffekt spelar det ingen roll när man laddar dem för livslängdens skull, så länge man inte håller på och drar ur dem fullständigt. Hård användning kan såklart minska livslängden, men mobiler drar långt mycket mindre ström än ett litiumbatteri kan leverara.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du gör fel.

Ofan ja se där alltid lär man sig nåt nytt här

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Bra då vet jag

Permalänk
Musikälskare

Bra tråd, lärde mig en del ^^ tack

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Någon som kan något om snabb och långsam laddning?
Jag kan ställa in på min telefon om jag vill ladda snabbt eller långsamt, har för mig att ladda långsamt sliter minst...

Någon som är kunnig?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Jag kan ställa in på min telefon om jag vill ladda snabbt eller långsamt, har för mig att ladda långsamt sliter minst...

Någon som är kunnig?

Om du kan välja snabbladdning så är det bäst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

När det behövs såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Någon som är kunnig?

Långsamt sliter absolut mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Nej, långsam laddning är bättre för batterierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Skrivet av dagbro:

Långsamt sliter absolut mindre.

Ni verkar säga emot varandra

http://www.gpbatteries-swe.com.hk/html/faq/index.html
Avsnitt 10, så verkar det inte spela någon roll? Partiskt?

Hittar inte mycket mer

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

när folk gnäller att man inte svarar i telefonen "när den är död" laddar man, har hänt ibland att man far iväg en bra bit bort med 2% batteri och lämnar laddaren hemma ^^ eller som på lan då jag glömmer mobil laddaren hemma och på vägen hem glömmer jag mobilen när jag ska ladda den ^^

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Lite off-topic (när frågan ändå är löst).

Samma sak gäller också för laptops. Ladda så fort man kan och "dra inte ur" bara för att.

Ett annat bra tips, om laptopen körs inkopplad och stationär under långa perioder, plocka ur batteriet på 40% och lägg det kallt och mörkt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Någon som är kunnig?

Det beror på.. När du laddar ett batteri så blir det varmt och laddar du då snabbare så blir det varmare vilket inte är bra.
Skiljer det bara lite i laddstörm mellan lägena så kanske det bara skiljer "ett par grader" så att det inte har någon större betydelse.