Permalänk

nybörjare i programmering

tjena!

jag vill lära mig programmering och undrar om ni har några tips på några programmeringsspråk för nybörjare.

vad är skillnaden mellan t.e.x. c++, c#, java,, visual basic, och python? vad är skillnaden mellan språken, och vad innebär tex "objektorienterad programmering" och "imperativ programmering" samt "funktionell programmering"?

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Google och Wikipedia är din vän. Lika bra att du lär dig använda dom nu om du ska börja programmera. Dina frågor är inte på något sätt små så det är nog bäst att du söker dina svar på egen hand och SEN kommer med frågor.

Permalänk
Medlem

Jag håller med iXam här. Men när det kommer till programmeringsspråk skulle jag rekommendera C# eller Java i första hand, men det beror mycket vad du vill göra.

Permalänk
Legendarisk

Du ställer för stora frågor, och det är inte de frågor du behöver ha svar på för att lära dig programmera. Om du verkligen vill veta vad allt du tog upp betyder så är det bäst att (fortsätta?) slå upp på google eller wikipedia, men det kommer inte ge dig särskilt mycket.

Vad vill du programmera? Webbsidor? Spel? Mobilprogram? Till något särskilt operativsystem? Vilket språk som är bäst att börja med beror helt på vad du vill lära dig. Har du du vänner eller bekanta som kan programmera? Vilka språk använder dom? Det kan vara en god idé att använda samma så att de kan hjälpa dig komma igång. Om du går i skolan, erbjuder de några kurser och vilka språk lär de ut i.s.f?

För övrigt tycker jag att forumet borde ersätta dryga länkar till lmgtfy med direktlänkar till google. Får intrycket att TS redan har läst en del på wiki, annars hade han antagligen inte känt till uttryck som "imperativ programmering", så att länka tillbaks dit kommer inte hjälpa honom...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Lämpligt språk att börja i beror helt på vad du vill åstadkomma i slutändan.

Visual Basic eller Python sägs dock vara enkla att börja i. "På min tid" var Pascal ett populärt språk att börja med, men det har nog dött ut nu. Visual Basic skulle nog jag rekommendera om du snabbt vill få fram program. När du börjat greppa detta kan du prova på Java och/eller C++ (som är rätt snarlika på många sätt)

Permalänk
Medlem

Wikipedia är bra om du vill ha mer fakta om språken, men de ger dig inte så mycket humm om vad det egentligen är. C# är jätteenkelt att lära sig men utmaningen är nog snarare här att göra programmet så tunnt som möjligt för att inte roffa åt sig allt minne. C++ är svårt tycker jag är svårt att läsa nu när jag jag har läst C# i 4 år (gymnasie och universitet), men definitivt bättre.
Java är som C# men inte helt, Java är enklare för nån som läst C# innan och vice versa.
Python eller basic kan jag inte säga så mycket om då jag inte läst det själv.

Skillnader mellan språken, säg hej till en ruta:
C#

Console.WriteLine("Hej");

Dold text

C++

cout << "Hej";

Dold text

Basic

Sub Main() Console.WriteLine ("Hej") End Sub

Dold text

Java

System.out.println("Hej");

Dold text

Python

print "Hej"

Dold text

Nu har jag ju dock tagit bort viss information, som vad som krävs för att göra det, men det är lite av ett humm om skillnaden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det låter som en skoluppgift, men vem vet