Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Permalänk
Citat:Skrivet av anden12:

Finns väl bara 4st återvinningscentraler i Stockholmsområdet.
Men som någon påpekade tidigare, de bästa och lättaste (slippa bli jagad med järnrör av någon snubbe på återvinningen som oxo spanat in prylen...) görs nog i soprummen i lägenheterslängor.

Jaha så pass ja får hålla koll på det då vad har du hittat för trevliga saker i soprummen :D?

Permalänk
Medlem

Tre helt fungerande datorer , massa och då menar jag massa RAM minnen.

Bästa är en dator som bestod av Phenom x4 , 4 GB DDR2 , 1 TB ,500W Nätagg

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av dontmakeme:

Jaha så pass ja får hålla koll på det då vad har du hittat för trevliga saker i soprummen :D?

Jag är nog snarare personen som ställer ner godsaker snarare än den som letar skrot
Har däremot vid ett tillfälle för många år sedan frågat på en av återvinningscentralerna om vi fick ta ett chassi för ett projekt.. fick ett blankt nej med hänvisning till att "chefen" var på plats.. jo tjena..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Wully:

Care på att sälja den (om den funkar so ta say)

Den funkar perfek, och känns orörd, allt utom backspace knappen.

Permalänk
Citat:Skrivet av anden12:

Jag är nog snarare personen som ställer ner godsaker snarare än den som letar skrot
Har däremot vid ett tillfälle för många år sedan frågat på en av återvinningscentralerna om vi fick ta ett chassi för ett projekt.. fick ett blankt nej med hänvisning till att "chefen" var på plats.. jo tjena..

Vad e d för godsaker du lämnat i sopprum
Vad elakt att säga blankt nej varför inte ltåa folk utnyttja saker istället för att använd energi på att återvinna när något inte är trasigt och kan hjälpa något jag förstår inte alls vad dom tänker med...

Permalänk
Medlem

Vill nån göra ett fynd så kommer det ligga en fractal design xl kartong full med brända cd,dvd på spindlar med diverse material på (ej musik) det är nog 3000-5000 st skivor.
Inga direkta repor då dom bara brännts och sen hamnat i spindeln och dom flesta jag provat har funkat.

Allt detta fiinns i ett soprum i fjugesta.
Det vill säga när jag har fått arslet ur soffan och orkat bära ut skiten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Lite mer grejer till "bra att ha"-lådan

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:Skrivet av Fenix:

Skulle vara skoj ifall du kunde testa dem i sli? 2 st gtx 7800 om jag inte ser fel?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av filipcombat:

Skulle vara skoj ifall du kunde testa dem i sli? 2 st gtx 7800 om jag inte ser fel?

jepp.. det stämmer

Jag hade tänkt testa dem när jag får tag i ett äldre moderkort med sli-stöd

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Pentium D 3.0GHz x)
AMD Athlon 64 x2 3800+ (dual-core 2GHz)

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Citat:Skrivet av grizzly666:

Vill nån göra ett fynd så kommer det ligga en fractal design xl kartong full med brända cd,dvd på spindlar med diverse material på (ej musik) det är nog 3000-5000 st skivor.
Inga direkta repor då dom bara brännts och sen hamnat i spindeln och dom flesta jag provat har funkat.

Allt detta fiinns i ett soprum i fjugesta.
Det vill säga när jag har fått arslet ur soffan och orkat bära ut skiten.

Damn 5000 skivor är det du som bränt alla?

innehållet på dem är censurerat?... låter som vuxen material haha

hur kommer det sig att du ska slänga ut dem det är alltid bra att ha backups ifall hårddiskarna dör

Permalänk
Medlem

Det är ju guld. Nästan lika bra som det jag sitter på.... Fast en q6600 är nog bättre än min athlon x2 XD

Permalänk
Citat:Skrivet av Fenix:

jepp.. det stämmer

Jag hade tänkt testa dem när jag får tag i ett äldre moderkort med sli-stöd

okej nice! Skulle vara kul o se vad för spel 2 st 7800 skulle klara Kanske bc2 på medium.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av thunderinternet:

Slängde en Dual core 2,8Ghz 775 nyss... Städar lite

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Fiskade upp en InWin Q500 härom dagen, det är säkert några oldtimer-moddare här som känner igen den...

Mums med ett riktigt fulltower..

Citera flera Citera
Permalänk

Hitta en Packard Bell EasyNote TJ65 förra veckan.. bytte är det bios batterit? litet runt knappcell och den starta. Så en helt okej surfdator

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Känns som mytoman tråd men en del kan väl vara sanna Mitt finaste fynd är en stereo anläggning liknande denna http://xray.bmc.uu.se/~sara/moving/Bilder/Stereo.jpg som jag senare sålde för 3000 kr

Permalänk
Medlem

Det är inte utan att man undrar om vissa av soprumsfynden är stöldgods (eller försäkringsbedrägerier?) där någon fått kalla fötter och hittat ett sätt att bli kvitt sakerna. I alla fall om nu grejerna till synes fortfarande är i fullt fungerande skick.

Men det är klart, ska man uppgradera, har rätt gott om pengar men ont om tid och platsbrist, är det kanske enklast att hiva iväg den gamla datorn än att försöka sälja/skänka bort den. Speciellt om man inte ids rensa hårddisken på personligt material, då hoppas väl vederbörande att datorn blir mosad innan någon annan hunnit rädda den.

Permalänk

Senaste fynd var ett komplett "retro" system som fungerar perfekt. 600MB hårddisk, 16MB RAM och Pentium I CPU på ca 100mhz

Nu har de stöldsäkrat elektronikavdelningen genom att man ska slänga allt utom tjockTV apparater i en djup container som omöjliggör "stöld".

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk

hittade ett http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33.html, en slö X2-cpu o ett fungerande halvdant grafikkort för ett tag sen.

funkar perfekt som htpc efter att ha satt i en bättre processor.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av zapac:

Det är inte utan att man undrar om vissa av soprumsfynden är stöldgods (eller försäkringsbedrägerier?) där någon fått kalla fötter och hittat ett sätt att bli kvitt sakerna. I alla fall om nu grejerna till synes fortfarande är i fullt fungerande skick.

Jag tror att det handlar mer om att folk slänger datorer när de blivit alltför infekterade med spyware. De funkade ju inte längre för dem.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk

Det mesta som jag har hittat har varit lite defekt, typ trasiga fläktar som låter och sånt.
Tror att folk tröttnar då och köper nytt. Det är för dyrt att reparera, även småfel.
Mitt senaste fynd är ett typiskt exempel: En Hyffsad Laptop med C2Duo processor men
där knapparna till touchpaden gått sönder, hyffsat lätt fixat för mig men inte värt att lämna
in för lagning. (Speciellt inte efter att folk sett skräckreportaget från i vintras där dom skulle
ha upp mot 10 000 för en reparation....

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Ett par Audio Pro Image 10.
100% funktion, piano lacken i fint skick, ett litet märke på baksidan av en högtalaren

Visa signatur

[ Xeon ]

Citera flera Citera
Permalänk

En HP XW 4600 Workstation. Helt o hållet fungerande. Enda som saknades va minnen o hårddisk.

En Optiquest Q22WB 22-tums monitor.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:Skrivet av zapac:

Men det är klart, ska man uppgradera, har rätt gott om pengar men ont om tid och platsbrist, är det kanske enklast att hiva iväg den gamla datorn än att försöka sälja/skänka bort den. Speciellt om man inte ids rensa hårddisken på personligt material, då hoppas väl vederbörande att datorn blir mosad innan någon annan hunnit rädda den.

Många har det gott ställt idag och bryr sig inte om att lägga tid på att försöka sälja för en relativt liten summa pengar. Bekvämare att slänga då.

Permalänk

Mitt bästa fynd är en spegelskärva och en guldig sten. Det tyckte jag var ett riktigt kap när jag var 5år.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Hitta ett nytt golv, 25 m2 klicklaminat, samt 8 gipsskivor till vägg/tak :). Detta var vid Gamma, en byggvarobutik i Nederländerna

https://www.dropbox.com/s/y97mkfp6znoh01r/P1290474.JPG
Varför funkar inte bildfunktionen?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Hittade ett par 7950GX2 för ett tag sedan, ett av dem används nu av en kompis och det andra fick vi tyvärr aldrig igång. Hade varit kul att köra dem i SLI annars bara för att testa.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Inte dator-relaterat, men ändå...

Hittade en DeWalt skruvdragare komplett med laddare bland en massa skrot på återvinningscentralen, batteriet (Li-Ion) håller hur länge som helst och maskinen var väldigt lite använd...

Vem fn kastar en 2000 kronors skruvdragare med (fungerande) laddare?

Nåja, det är nog dyrt att renovera huset & min gamla Skil fick man ladda varje dag, så jag blev glad och nöjd!

Har tidigare hittat en del datorer där, men tyvärr bara en P2MMX som snabbast, kanske skulle funka att köra i sovrummet som htpc med SD på något vis? Är den tystaste (aktivt kylda) dator jag någonsin testat och den kör XP pro utan problem

Permalänk

Själv jobbar man på återvinningen, tänk om man orka skriva allt man har hittat..

Senaste dagen jag jobbade hittade jag bla en egenbyggd dator, ace chassi, ASUS M4A88T-M, 4gb corsair ddr3, AMD Athlon II X2 260, GIGABYTE GeForce GT 240 1GB dock utan hårddisk..

Två förstärkare, en denon 2-kanals med strömkabeln klippt. Fixade man på en kvart med lödkolven och den funkade prima.
En Yamaha yamaha rx-v592rds 5.1 förstärkare, som står i vardagsrummet just nu

Och en mds 10" baslåda som jag plockade elementet och basreflexröret ur. 2st DVD till bilen med takskärm, två lösa skärmar och ett nackstöd med inbyggd skärm, dom två lösa var dock lite repiga och har inte testat om det fukar än..

Låter nästan som ett troll, men bildbevis kan komma om man orkar

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Citera flera Citera