Sony Optiarc slutar tillverka optiska enheter

Permalänk
Medlem

Sonys optiska enheter var ju skräp förr..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

I de flesta fall kan man ju göra en Image av skivan som backup. Jag har dock fortfarande min dvd-brännare för att kunna lira F1 2011, som av någon jevla anledning kräver de för online-play. No clue varför spel släpps som fortfarande kräver de i driven

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Synd att SONY har gjort många sådana här åtgärder. Det verkar gå rätt så tungt för dem. Synd då jag gillar SONY väldigt mycket.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

jo, det är en utveckling, men de som fortfarande vill ha optisk enhet kan ta det lugn, andra tillverkare försätter med optiska enheter

själv kör jag utan optisk läsare i fyra år nu, köpte en USB läsare för notebook men egentligen kör mest på usb minne, usb hårddisk och sen NAS, det är bra att en enhet ligger och kan användas vid extrema fall men för de flesta optisk enhet är helt onödig

Permalänk
Avstängd

Jag använder aldrig optisk enhet.

Optiska enheter skulle säkert sälja något bättre om inte DVD och Blu-ray använde DRM och regionskodning och skit.
Framöver kommer nog fler företag att lämna den optiska marknaden.

Lagring på skivor är dött. Det är mekaniska hård diskar. Framtiden är solid state.

Permalänk
Medlem

Steam och Origin har gjort min DVD-läsare överflödig. Jag klarar mig utan

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tror att lagring på skiva kommer finnas lååååångt fram i tiden. Tänk när 4000k filmer blir populära, grattis att streama dessa filmer på nätet med din 100/100 lina. Det finns faktiskt personer som inte vill ha filmer med reducerad kvalitet och då finns endast skivor för att klara detta.

Permalänk
Medlem

Dom enda som kan drabbas är dom med så pass dålig bandbredd att det tar 10 timmar att ladda ner ett spel via en tjänst.

Synd om dom bara

Permalänk

Personligen så använder jag optiska enheter väldigt ofta. Det är därför jag har två i datorn. Film är ganska dyrt så jag och kompisarna brukar köpa ett gäng tillsammans och kopiera dem. Så om jag köper 10 filmer så får jag behålla dom och kopierar dem till 2 kompisar. Sen nästa gång är det kompisens tur. Har ingen aning om det är lagligt med det skiter jag i. Om man har köpte filmen så äger man den. Så i dagens läge har jag runt 600+ filmer och typ kanske 250 "original" DVD

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag satt precis och rippade en skiva i EAC. Så nä, klarar mig inte utan optisk enhet, men en extern skulle jag klara mig bra på.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Tror att lagring på skiva kommer finnas lååååångt fram i tiden. Tänk när 4000k filmer blir populära, grattis att streama dessa filmer på nätet med din 100/100 lina. Det finns faktiskt personer som inte vill ha filmer med reducerad kvalitet och då finns endast skivor för att klara detta.

Tror du inte att bredbandsteknologin går framåt eller? Vissa bredbandsbolag har haft 1000mbit som test hos vissa personer.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Man behöver CD-läsare för att rippa av sina favoritalbum till sin lur, man kan också bestämma kvalité och filformat dessutom.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

När filmformatsstandarden går ifrån den väl inarbetade Bluray, så kommer säkerligen internetuppkopplingarna att hänga med.
Men ja, jag har ingen lust att streama film via min 16MBituppkoppling i sommarstugan... Där får man vackert bränna/köpa på skiva eller ta med på en hår-disk. Så du har definitivt en poäng för den stora massan av konsumenter som inte har vettigt bredband (läs: Väldigt många som inte bor i sveriges storstäder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friggo1337:

Backup...på CD-skivor?
Vore det inte billigare, snabbare, och lättare med ett billigt USB-minne/SD-kort?

Svårt att göra backup på en musik-cd utan en CD-spelare ...

Kommer alltid ha optisk enhet i mina datorer, jag köper mycket grejer på dvd/cd då jag gillar att "äga" mina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ajdå... är inte Sony/Optiarc den enda tillverkaren som gör bluray-enheter med slot-in? Bäst att köpa sig en snarast då, till htpc:n.

Jag fattade det som att om det är Blu-Ray du är ute efter, så behöver du inte oroa dig?

Citat:

De sista optiska enheterna rullar ut från Optiarc i mars 2013. Sony meddelar dock att endast produkter för persondatorer berörs. Produktionen av av fristående optiska mediaspelare för DVD och Blu-ray fortsätter som vanligt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja du kan säkert få 1000mbit i framtiden men det är inte bara din nedladdningshastighet som spelar roll utan även vad filmtjänsterna kan ge ut. Det är inte gratis med bandbredd som vissa verkar tro och jag skulle bli väldigt förvånad om bolagen kommer leverera filmerna i full kvalitet. Sak samma jag hävdar ändå att optiska enheter kommer ha en framtid även om många här inte kommer ha någon, alla är vi inte pirater utan vissa skaffar sina filmer genom lagliga alternativ.

Permalänk

Jag har kört utan i snart två år. Kopplat in en extern för att installera windows, sen har jag inte behövt någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag fattade det som att om det är Blu-Ray du är ute efter, så behöver du inte oroa dig?

Alla optiska enheter för persondatorer (blu-ray och DVD, slot-in och inte) försvinner från Sony!

Skrivet av Nightcrawler:

Ja du kan säkert få 1000mbit i framtiden men det är inte bara din nedladdningshastighet som spelar roll utan även vad filmtjänsterna kan ge ut. Det är inte gratis med bandbredd som vissa verkar tro och jag skulle bli väldigt förvånad om bolagen kommer leverera filmerna i full kvalitet. Sak samma jag hävdar ändå att optiska enheter kommer ha en framtid även om många här inte kommer ha någon, alla är vi inte pirater utan vissa skaffar sina filmer genom lagliga alternativ.

Men å andra sidan lär ju uppkopplingen bli billigare också. Bandbredd är inte gratis, inte för företagen som säljer denna bandbredd heller, men i takt med att tekniken utvecklas minskar både storlek (på t ex kablar och liknande) och pris.

För övrigt lär det ju dröja väääldigt länge tills vi har 4000K (4M) upplösning...

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Även en extern spelare är en optisk enhet. Jag skulle också kunna klara mig med en extern men jag skulle inte vilja vara utan helt.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Svårt att göra backup på en musik-cd utan en CD-spelare ...

Kommer alltid ha optisk enhet i mina datorer, jag köper mycket grejer på dvd/cd då jag gillar att "äga" mina grejer.

Lägg dem på en hårddisk och "äg" hårddisken Man kan ju alltid köpa från spotify eller itunes, så slipper man röra på sig också

Skrivet av Atlas Tasume:

Jag köper nästan alltid mina spel på en webbutik och får fodralet fysiskt hemskickat till mig.

Nog för att det är praktiskt att kunna ladda ner från olika tjänster så har det sina brister; ett prima exempel är Steam/Origin som låser ditt spel till ditt konto.

Mitt mera personliga problem med det är att internet där jag bor är alldeles på tok för långsamt för att det ska vara smidigt. Visst, jag kan köpa online och ladda ner, men då får den stå och ladda ner i en så där 6-10 timmar, i vilket internet är näst intillt oanvändbart för allt annat då nerladdningen snor all bandbredd.

Sätt på det över natten Köper du ett steam-spel på skiva, så låser du det till kontot ändå

Permalänk
Hedersmedlem

Det spelar väl egentligen ingen roll vem som säljer optiska enheter, det behöver ju inte vara Sony. Fast Sony fungerar ändå väl som exempel på hur industrin varken vet ut eller in. Hur mycket musik på Sonys skivförlag är tillgängligt i minst CD-kvalitet för legal nedladdning här i Sverige? Ariama är stängt, och förutom den e-tjänsten vet jag inte om det ens finns något annat. Kanske vet Sony egentligen exakt hur de skulle vilja ha det: sälja fristående programlåst hårdvara för medialösningar.

...

Det står väl ganska klart redan att jag fortfarande är beroende av en optisk enhet, än om den nästan bara används för att få CD-skivor till mediaservern, eller se/rippa över en och annan gammal film.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nightcrawler:

4000k?

Och när den upplösningen väl blivit mainstream, så kommer antagligen bredbandshastigheterna ökat så pass mycket att det inte är några problem att streama dem filmerna heller.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Lägg dem på en hårddisk och "äg" hårddisken Man kan ju alltid köpa från spotify eller itunes, så slipper man röra på sig också

För vissa kan det ju vara ett alternativ, men för andra är det uteslutet. Ena alternativet ger dig alltid musik i sämre kvalitet än CD. Det andra kan ge dig likvärdig kvalitet, men då är det inte säkert att formatet stöds av de spelare du tänkt dig använda.

Permalänk
Medlem

Nee, utan min blu-ray läsare klarar jag mig inte, måste ju kunna läsa in skivorna på diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

4000k?

Och när den upplösningen väl blivit mainstream, så kommer antagligen bredbandshastigheterna ökat så pass mycket att det inte är några problem att streama dem filmerna heller.

Förstår din poäng men som Nightcrawler påpekade så finns det vi som inte vill ha filmer i reducerad kvalité. Det är exempelvis skillnad på 1080p och 1080p. En stream i 1080p lär ha en video bitrate någonstans runt 8-15Mbit/s medans en köpt blu-ray film kan ha runt 40-45Mbit/s video bitrate. Lär vara samma sak med 4K, så givetvis kommer det gå att streama 4K men vi som ställer krav på upplösning och kvalité kommer trots allt vilja ha filmerna okomprimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Sätt på det över natten Köper du ett steam-spel på skiva, så låser du det till kontot ändå

Nja, köper de flesta steam spel till konsol istället. Jag kallar inte Spotify/iTunes för att "köpa", verkar mer som man hyr. Jag köper mycket filmer också så optiskt är ett måste.

Permalänk

They had it coming säger jag bara, folk väljer streaming framför DVD för det mesta ändå. Dessutom så har man ju alltid DVD:n i konsolen Undrar hur dom löser media-diskar som ska 4K filmer på en ca 2h nu det kommande året...?

Permalänk
Inaktiv

Ni är ju galna (tänker mest på omröstningen i denna kommentar)..

Att klara sig utan dvd läsare är ju inget problem, men vem älskar inte att få det senaste spelet på en skiva..!? Öppna plasten , den underbara lukten och bara trycka in den (hehe) .. True gamer här..

Men skämt och sido, är det bara jag som älskar att öppna plastfodralet på ett nytt spel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon157700:

Ni är ju galna (tänker mest på omröstningen i denna kommentar)..

Att klara sig utan dvd läsare är ju inget problem, men vem älskar inte att få det senaste spelet på en skiva..!? Öppna plasten , den underbara lukten och bara trycka in den (hehe) .. True gamer här..

Men skämt och sido, är det bara jag som älskar att öppna plastfodralet på ett nytt spel ?

Visst öppna fodralet och lukta på om du tycker det är så härligt, finns dock fortfarande ingen anledning att använda skivan som ligger i fodralet...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nightcrawler:

4K är bara ungefär fyra gånger så hög upplösning som idag och det är inga som helst problem att distribuera HD-material. Vi kan ta YouTube som exempel. Deras 1080-material har en bitrate på typ 4 Mb/s. Fyrdubbla det och du får 16 Mb/s vilket är långt bort från 100/100. Det går ju till och med att köra på en bättre ISDN-lina utan problem.

Sen tror inte jag heller att fysisk distribution kommer försvinna på länge men frågan är om inte optisk media har gjort sitt i och med BluRay. Utvecklingen med nya format och tekniker går så fort att en ny standard på optiska skivor hinner bli utdaterad redan innan de lyckats spika specifikationerna. Tror nog mer på distribution på flashmedia då. Visst, det blir dyrare men fysisk distribution kommer ändå inom en inte alltför avlägsen framtid vara en nischprodukt. De flesta börjar tröttna på att ha hyllor fulla med plast när en ensam hårddisk gör samma sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24