Moderkortsval för hemmaserver (Ubuntu)

Permalänk
Medlem

Moderkortsval för hemmaserver (Ubuntu)

Hej!

Det är så att jag håller på och bygger ihop en ny hemmaserver som ska köra Ubuntu som jag har gjort i många år nu...

Jag blev dock lite tveksam om moderkortet, om det är något speciellt man måste tänka på.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2258308/2012-09-05 <-- Här är delarna jag tänkte köpa.

Det jag använder servern till är bland annat:

- Filserver
- Streamserver
- Webserver (Är endast för privatbruk, så den kommer inte ha speciellt många träffar åt gången)
- Fjärrstyrning av rummen t.ex. fläktar och lampor (Kör med en Telldus stick).

Jag kan nämna också att jag har 4 diskar, möjligen ytterligare 1 disk till.

Så min fråga som sagt är om det är något man borde tänka på inför köp av moderkortet?

Anledningen till varför jag valde att lägga tråden i linuxforumet framför köpråd är för att det är "linuxbiten" som är det viktiga/intressanta.
Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Inget att tänka på i praktiken. Har inte hört talas om ett moderkort som inte funkat "out of the box" i Linux på många, många år. Allt Intelrelaterat har också alltid brukat spinna på helt problemfritt då Intel satsat och satsar mycket på just Linux och öppna drivrutiner i allmänhet (och nu för tiden är Intels egna chipset uteslutande normen på Intelkompatibla moderkort).

Det enda som löpande fortfarande ställer till med vissa problem är Nvidia Optimus, vilket uteslutande bor på laptops.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Inget att tänka på i praktiken. Har inte hört talas om ett moderkort som inte funkat "out of the box" i Linux på många, många år. Allt Intelrelaterat har också alltid brukat spinna på helt problemfritt då Intel satsat och satsar mycket på just Linux och öppna drivrutiner i allmänhet (och nu för tiden är Intels egna chipset uteslutande normen på Intelkompatibla moderkort).

Det enda som löpande fortfarande ställer till med vissa problem är Nvidia Optimus, vilket uteslutande bor på laptops.

Okej, det var skönt att höra. Eftersom jag inte ska köra på en laptop så är det ju inga problem där då.