SilverStone Temjin TJ08-E bästa möjliga ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Att köra PnP på CPU kylare är ofta onödigt. Enligt mina erfarenheter så skapar PnP mer ljud utan att kylförmågan påverkas nämnvärt.

Skillnaden blir att det tillåter lägre ljudnivå då en kylare med push-pull klarar sig runt 500 RPM per fläkt när enbart en fläkt behöver åtminstone 800 RPM, därför blir pushpull tystare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Gud, Air Penetrator fläkten i fronten är väldigt dålig. Den är högljud över 300-500rpm och den gör ändå ett tjutande eller tickande ljud under 500rpm.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Gud, Air Penetrator fläkten i fronten är väldigt dålig. Den är högljud över 300-500rpm och den gör ändå ett tjutande eller tickande ljud under 500rpm.

Ja den är inte direkt gjord för att vara tyst... Jag hade önskat att det fanns chans att byta mot 2 st 120mm eller 140mm fläktar istället, fronten i PS07 är för restriktiv och fuckar upp temps rejält.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Ja den är inte direkt gjord för att vara tyst... Jag hade önskat att det fanns chans att byta mot 2 st 120mm eller 140mm fläktar istället, fronten i PS07 är för restriktiv och fuckar upp temps rejält.

Det går väll visst att få dit en 140mm i fronten?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Det går väll visst att få dit en 140mm i fronten?

Ja men inte två...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

4st 90mm fläktar borde gå att få in

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

4st 90mm fläktar borde gå att få in

Kreativt tänkt
... fast de är väl oftast 92mm i praktiken?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tja, det är väl bara att dra fast varje "lillfläkt" i varsitt skruvhål, rotera dem i rätt läge och slutligen sammanfoga de fyra fläktarna med lite smältlim eller annan lämplig fog.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Kreativt tänkt
... fast de är väl oftast 92mm i praktiken?

Lite marginal borde det finnas

Skrivet av Fnosk:

Tja, det är väl bara att dra fast varje "lillfläkt" i varsitt skruvhål, rotera dem i rätt läge och slutligen sammanfoga de fyra fläktarna med lite smältlim eller annan lämplig fog.

Exakt så jag tänkte.

någon som ska prova?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan visa mig bild på sin "mod" av Phobya 180mm LED för att få bort LEDen?

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk

Min phobya har kommit, återkommer med ett kort omdöme sen! Detta är en väldigt bra tråd!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Min phobya har kommit, återkommer med ett kort omdöme sen! Detta är en väldigt bra tråd!

Vore intressant med det där omdömet nu.

Har gått igenom denna tråd ganska så grundligt inför mitt bygge, tacksam för all tänkbar feedback!
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Skrivet av Bach:

Vore intressant med det där omdömet nu.

Har gått igenom denna tråd ganska så grundligt inför mitt bygge, tacksam för all tänkbar feedback!
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Kul! Jag ska kolla din tråd vid tillfälle och se vad du håller på med :).

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av AckeDman:

Är det någon som kan visa mig bild på sin "mod" av Phobya 180mm LED för att få bort LEDen?

Så att du vet så behövs ingen "mod". Jag tog en vas kniv och skar av själva sladdarna som går till ledbelysningen. Vips så är den osynlig bakom gallret

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av JesperOlsson:

Min phobya har kommit, återkommer med ett kort omdöme sen! Detta är en väldigt bra tråd!

Hoppas du blir nöjd som jag blev! Glad att jag kunde göra fler nöjda med denna tråd :=)

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Hej,
Tack för svaret.
Absolut, jag har kollat mycket och även tittat på det chassit. Problemet är att Silverstone själva har valt att spara in
på konstruktionen i det chassit. Du får inte samma byggkvalitet som i TJ08. Jag vill just ha den kvaliten.

Precis efter det att jag la in detta inlägg så hittade jag 1 person i en tråd hos SPCR som berättar att han sänkt hastigheten till
ca 650 rpm på 180mm fläkten och är riktigt nöjd med den ljudnivån.
Jag kommer att prova mig fram och se vilken nivå som gör sig bäst :).

Inte för att vara sådan, men kollat på recensioner av PS07 så hade du sett att man ofta skriver att överdelen av chassit är stabilare (tjockare plåt pga avsaknad av alu-front), vilket för att det faktiskt är samma kvalitet. Sidorna är dem samma, och hela konstruktionen är identisk, förutom just 180mm fläkten fram.

Så, det är samma chassi, det som Silverstone har sparat på är just fronten. Istället för alu och en fläkt för 200 :-, så får du plastlucka och 2st noname-120mm-fläktar

Köpte precis ett PS07, kan lova dig att jag kommer kunna få bättre tempraturer och ljudnivå med 2st 800rpm scythe GT än vad du någonsin kommer få med 180mm fläkten

Edit*
Såg att du gjort lite intressanta köp och modifikationer

Skulle man kunna få ett galleri kanske? Kan vara intressant för mitt PS07 (Köpt ljuddämpningsmattor att sätta i sidan, annars är det inget förutom andra fläktar)
------------

Någon som vet något om det går att få in noctuas 140mm fläktar i bakkanten? Vet att monteringshålen är för 120mm, men om den passar vet jag inte? Såg ett galleri här på Swec där han skrev i beskrivningen att han körde en 140mm noctua i bakkant, men vet inga mer detaljer om det är möjligt?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Köpte precis ett PS07, kan lova dig att jag kommer kunna få bättre tempraturer och ljudnivå med 2st 800rpm scythe GT än vad du någonsin kommer få med 180mm fläkten

Njae, du har väl läst Silentpcreview testet av båda??
http://www.silentpcreview.com/article1276-page7.html
Där verkar det som ps07 hämmas ganska mycket av den restriktiva fronten, det sladdriga frontfiltret, och förstås delvis pga inte superbra stock-fläktar... Så TJ08 går svalare sett till samma ljudnivå, med lite varmare grafikkort i burken.

Båda lådorna verkar lida av hd-vibrationer oxå vilket är lite synd.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Njae, du har väl läst Silentpcreview testet av båda??
http://www.silentpcreview.com/article1276-page7.html
Där verkar det som ps07 hämmas ganska mycket av den restriktiva fronten, det sladdriga frontfiltret, och förstås delvis pga inte superbra stock-fläktar... Så TJ08 går svalare sett till samma ljudnivå, med lite varmare grafikkort i burken.

Båda lådorna verkar lida av hd-vibrationer oxå vilket är lite synd.

Precis, detta är vad jag utgått från början med också

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Inte för att vara sådan, men kollat på recensioner av PS07 så hade du sett att man ofta skriver att överdelen av chassit är stabilare (tjockare plåt pga avsaknad av alu-front), vilket för att det faktiskt är samma kvalitet. Sidorna är dem samma, och hela konstruktionen är identisk, förutom just 180mm fläkten fram.

Så, det är samma chassi, det som Silverstone har sparat på är just fronten. Istället för alu och en fläkt för 200 :-, så får du plastlucka och 2st noname-120mm-fläktar

Köpte precis ett PS07, kan lova dig att jag kommer kunna få bättre tempraturer och ljudnivå med 2st 800rpm scythe GT än vad du någonsin kommer få med 180mm fläkten

Edit*
Såg att du gjort lite intressanta köp och modifikationer

Skulle man kunna få ett galleri kanske? Kan vara intressant för mitt PS07 (Köpt ljuddämpningsmattor att sätta i sidan, annars är det inget förutom andra fläktar)
------------

Någon som vet något om det går att få in noctuas 140mm fläktar i bakkanten? Vet att monteringshålen är för 120mm, men om den passar vet jag inte? Såg ett galleri här på Swec där han skrev i beskrivningen att han körde en 140mm noctua i bakkant, men vet inga mer detaljer om det är möjligt?

Mvh

Hej Hej,

Jag förstår din synvinkel på PS07 men jag litar mest på SilentPCreview när jag tittar på chassi och efter deras genomgång av Temjin TJ08-e så tog jag valet. Eftersom jag inte har haft PS07 kan jag dock inte säga något till 100% såklart :).

Absolut. Jag skulle nog kunna få upp lite bilder. Dock så blir det egentligen inte så mycket att se mot det ordinarie.
Om du tänker dig fronten så har jag nu högst upp slotindrives lösningen:
http://www.inet.se/produkt/6901684/silverstone-sst-fp58bodd-s...
Den gör att du får plats med 4st SSD:er också. Jag har min sittande på den.

På den andra 5.25 platsen har jag då min 3.5 HDD sittandes med:
http://www.inet.se/produkt/6308649/scythe-hard-disk-stabilize...
Detta gör att (problemet) med HDD vibrationer de talat om inte existerar då jag inte har någon HDD sittandes i själva chassit alls :=).
Sen har jag som du ljuddämpande på båda sidor och i tak

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Hej Hej,

Jag förstår din synvinkel på PS07 men jag litar mest på SilentPCreview när jag tittar på chassi och efter deras genomgång av Temjin TJ08-e så tog jag valet. Eftersom jag inte har haft PS07 kan jag dock inte säga något till 100% såklart :).

Absolut. Jag skulle nog kunna få upp lite bilder. Dock så blir det egentligen inte så mycket att se mot det ordinarie.
Om du tänker dig fronten så har jag nu högst upp slotindrives lösningen:
http://www.inet.se/produkt/6901684/silverstone-sst-fp58bodd-s...
Den gör att du får plats med 4st SSD:er också. Jag har min sittande på den.

På den andra 5.25 platsen har jag då min 3.5 HDD sittandes med:
http://www.inet.se/produkt/6308649/scythe-hard-disk-stabilize...
Detta gör att (problemet) med HDD vibrationer de talat om inte existerar då jag inte har någon HDD sittandes i själva chassit alls :=).
Sen har jag som du ljuddämpande på båda sidor och i tak

Förstår det Ska lägga upp ett galleri senare när jag väl fått det som jag vill. Dustin har fortfarande inte skickat moderkortet så får se när det blir

5,25-2,5" adaptern verkar riktigt smart. Vet inte riktigt om den skulle passa så bra på PS07 som den gör på TJ07, men kanske borde köpa och se hur det blir

Återigen, du har ingen 140mm fläkt du skulle kunna kolla om det passar i bakkanten? Hade varit intressant att veta ifall det passade där eller inte
Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Förstår det Ska lägga upp ett galleri senare när jag väl fått det som jag vill. Dustin har fortfarande inte skickat moderkortet så får se när det blir

5,25-2,5" adaptern verkar riktigt smart. Vet inte riktigt om den skulle passa så bra på PS07 som den gör på TJ07, men kanske borde köpa och se hur det blir

Återigen, du har ingen 140mm fläkt du skulle kunna kolla om det passar i bakkanten? Hade varit intressant att veta ifall det passade där eller inte
Mvh

Oj, missade den sista frågan med fläkten där
Jag kollar ikväll igen, var ett tag sen sist nu. Återkommer!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Oj, missade den sista frågan med fläkten där
Jag kollar ikväll igen, var ett tag sen sist nu. Återkommer!

Hallå igen!

Fick hem mitt PS07 (Gjorde ett snabbt galleri med lite tankar här under:

Snabbrecension av PS07

Jag vet inte vad du anser med ditt TJ08, men jag blev ganska förvånad över tjockleken på chassisidorna. Det var ganska klent med stål där

Som tur va så köpte jag ett ljuddämpningskit vilket gjorde att hela chassit kändes stabilare, bitumen på chassisidorna är att rekommendera!

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Hallå igen!

Fick hem mitt PS07 (Gjorde ett snabbt galleri med lite tankar här under:

Snabbrecension av PS07

Jag vet inte vad du anser med ditt TJ08, men jag blev ganska förvånad över tjockleken på chassisidorna. Det var ganska klent med stål där

Som tur va så köpte jag ett ljuddämpningskit vilket gjorde att hela chassit kändes stabilare, bitumen på chassisidorna är att rekommendera!

Mvh

Ghaa! Nu när du skriver så vet jag också om att jag glömt kolla fläkt bak. men men nu kan du kolla själv eftersom
baksidorna är lika :).

Kul att se och ja, sidorna är extremt tunna. De gör ju allt för att hålla nere vikten.
Precis som du säger så blir chassit riktigt stabilt så fort ljuddämpningskitet kommer på plats.

Ljudnivån och temps på allt är intressant!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

EDIT; Jag är en idiot :)

En kort fråga bara:
Är det någon skillnad på dessa fläktar förutom färg och LED?
http://www.coolingstuff.se/p/559/phobya-g-silent-18-black
http://www.coolingstuff.se/p/560/phobya-g-silent-18-red-led

Känns lite underligt att det ska kosta 90kr med LED och att jag tycker att de ser lite annorlunda ut, men kanske bara en synvilla?

EDIT: Hittade nu skillnaden, 25vs32 mm tjock vilket ger ett bättre luftflöde...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

En kort fråga bara:
Är det någon skillnad på dessa fläktar förutom färg och LED?
http://www.coolingstuff.se/p/559/phobya-g-silent-18-black
http://www.coolingstuff.se/p/560/phobya-g-silent-18-red-led

Känns lite underligt att det ska kosta 90kr med LED och att jag tycker att de ser lite annorlunda ut, men kanske bara en synvilla?

EDIT: Hittade nu skillnaden, 25vs32 mm tjock vilket ger ett bättre luftflöde...

Hej,
Jag kan tyvärr inte svara för den första på 90:-. Aldrig provat den.
Som jag ser det så borde den tjockare vara med stabil just för att den är tjockare. Kanske har bättre livslängd också.
Jag kan i alla fall säga att fläkt nummer 2 för 170:- är riktigt tyst som 180mm. Det är den jag kör med och är riktigt nöjd.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Hej,
Jag kan tyvärr inte svara för den första på 90:-. Aldrig provat den.
Som jag ser det så borde den tjockare vara med stabil just för att den är tjockare. Kanske har bättre livslängd också.
Jag kan i alla fall säga att fläkt nummer 2 för 170:- är riktigt tyst som 180mm. Det är den jag kör med och är riktigt nöjd.

Som jag skrev i min edit så insåg jag detta:)
Ska bli kul att se hur mycket bättre det blir när den trillar in.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Som jag skrev i min edit så insåg jag detta:)
Ska bli kul att se hur mycket bättre det blir när den trillar in.

haha ja nu såg jag det :).
Absolut, testa och se!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd

Hej, har tänkt köpa mig ett Temjin TJ08-E och jag undrar då om hur man kan använda en SSD och en HDD utan att ha dom framför 180mm fläkten.

Använder man sig utav en sådan här då? Vart fäster man HDD'n isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Hej, har tänkt köpa mig ett Temjin TJ08-E och jag undrar då om hur man kan använda en SSD och en HDD utan att ha dom framför 180mm fläkten.

Använder man sig utav en sådan här då? Vart fäster man HDD'n isåfall?

Du sätter den i en 5.25" plats, de finns 2st i chassit. SSDn kan du sätta i botten av chassit. Jag har detta chassi och gjorde på detta vis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Hej, har tänkt köpa mig ett Temjin TJ08-E och jag undrar då om hur man kan använda en SSD och en HDD utan att ha dom framför 180mm fläkten.

Använder man sig utav en sådan här då? Vart fäster man HDD'n isåfall?

Du kan montera 1st 3,5" och 1st 2,5" i botten utan hårddiskburen.
Ska slänga upp lite bilder snart när jag får tummen ur:)

Speaking of 180mm fläktar, någon som har koll på ungefärliga leveranstiderna hos coolingstuff? (deras 180mm 3,2cm fläkt)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?