Blåst på Sweclockers Marknad

Permalänk

Blåst på Sweclockers Marknad

Hej Swec, det är så att jag placerade ut en annons på marknaden i hopp om att köpa en mobiltelefon. Fick svar om en som hade en till salu. Han skickade bilder på mobilen(iPhone) och jag frågade även om serienummer för att kolla garantin på apples sida. Han skickade allting och jag kontrollerade.

Bad om hans adress för att kolla så att det inte var nåt lurt, adressen stämde överrens med hans IP-adress som man får när någon svarar på en annons på swec-marknaden.

Då satte jag över pengarna och han skulle packa varorna så fort han kom hem.

Här ser ni sedan konversationen efter det.

Säljare 16 nov 2012 kl. 19:17
Nerpackad o klar. Skickar den så snart pengarna kommit. Mvh *****

Skickat från min iPhone

Säljare 18 nov (8 dagar sedan)

Tjenare ****. Lägger den med posten i veckan. Är iväg med jobbet men skickar den snarast. Mvh *****

Skickat från min iPhone

Säljare 19 nov (7 dagar sedan)
Tjena. Blivit magsjuk inatt men inte glömt dig. Postar den så snart jag kan. Ha det gott så länge. Mvh *****

Skickat från min iPhone

Säljare 20 nov (6 dagar sedan)
Tjena ****
Ligger nedbäddad med magsjuka och 39 graders feber men skickar upp telefonen så snart jag är bättre igen.

Mvh *****

Säljare 21 nov (5 dagar sedan)

Tjena
Får hjälp med att skicka den så du har den i dagarna för jag blir liggande hela veckan och lite till.
Hoppas du blir nöjd

Mvh

Säljare 23 nov (3 dagar sedan)
Läggs in på sjukan idag men hoppas den kommer fram idag till dig, är inlagd tom söndag på OBS. Ringer dig då o kollar. Mvh *****.

Skickat från min iPhone

Detta var det sista jag hörde från honom, han ringde aldrig på söndag. Idag är det måndag och fortfarande inget paket. Så nu till min fråga vad skulle en polisanmälan tjäna till?

Jag har följande info om han:

  • Namn och adress.

  • Mobilnummer (Används ej när jag ringer till den)

  • IP-Adress

  • Email

  • Kontonummer

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Det är måndag (1 dag efter han ska ha skrivits ut från sjukhus), 3 arbetsdagar efter paketet har skickats. Vänta åtminstone till fredag innan du börjar beskylla någon.
Maginfluensa är något som går just nu så att han drabbats av det är inte helt osannolikt vilket verkar ha dragit ut på när själva telefonen skulle skickas.

Permalänk
Medlem

Håller med Tehlamah, ha is i groggen ett par dagar till, lurendrejare brukar inte höra av sig efter att de har fått pengarna.

Permalänk

Håller med er jag också, det var därför jag vände mig hit innan jag gjorde något. För han verkar vara en schysst kille då han ringde mig första dagen. Då ska jag nog göra så och ge det några dagar till.

Permalänk

Håller helt med om att du borde vänta ett par dagar till, skulle han verkligen lura dig så känns det som att han drog ut på lögnen lite för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat lite. Även om det låter snett när någon blir sjuk precis i samma vända. Så kan det ju faktiskt hända. Vänta till onsdag- torsdag eller något.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv

Varför kan inte alla bara börja använda blocketpaketet?

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

stava...
Permalänk
Medlem

Blocket har lika stora risker att drabbas som vilken scam som helst, frågan är vilken sida de väljer om det uppstår en dispyt tex du får en tegelsten istället för telefonen men hur kan du bevisa det som säljaren har foton på en telefon i en låda ?

Permalänk
Medlem

Var inte så jävla otålig, killen har det väl jobbigt som det är och han ska väl inte behöva bli beskylld för något sånt här

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väldigt kass rubrik eftersom du inte vet om du är blåst eller inte.

Permalänk
Medlem

Om man köper en vara via blocket paket så bör man öppna den vid servicepointen du hämtar upp den på, så att du har ett vittne på att rätt/fel sak är skickad och att det inte är du som har fifflat

Till TS: Hoppas att allt löser sig för dig! Trist om du nu har blivit blåst men han verkar ju som en seriös säljare och är ju sjukdoms tider och allt!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk

Är väldigt försiktig när det gäller handla saker från andra man knappt känner och ska betala i förskott. Jag har inte anmält eller anklagat han för något. Jag ville bara ha era tips som jag varmt tackar för Ska helt enkelt ge det 1 vecka till, sen får vi se. Min fråga på slutet var lite mer allmänt, alltså kan sånt här anmälas eller är det ingen idé? Om man har så mycket info om en person som jag har kan polisen göra något?

Permalänk
Moderator
Moderator

Anmäl det till oss på SweClockers så kan vi ta hand om eventuella loggar för polisanmälan, tills dess är det bra att du frågat om allmänt råd utan att lämna ut uppgifter om personen. Det vore inte bra men det förstod du uppenbarligen. Hoppas det ordnar sig, i annat fall så finns vi tillhanda.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har telefonen dykt upp?

Permalänk

Kan uppdatera er lite grann.

Jag: Måndag 26 November
Hej,
Nu är det måndag och ingen telefon...

Säljare: Tisdag 27 November

Men va fan då...
Ok får ta det med idioten..
(Idioten är alltså hans kompis som skulle ha skickat den istället för honom)

Jag: Tisdag 27 November
Hej Igen,
Får ni iväg telefonen under dagen så kan jag ge det någon dag till annars så kan vi köra pengarna tillbaka
Mvh

Säljare: Onsdag 28 November
Okej återkommer under dagen
Mvh

Jag: Torsdag 29 November
Hej,
Hörde inget från dig under dagen? Hur går det?

Jag: Torsdag 29 November
Hej!

Nu tycker jag att det har gått lite för länge för ett köp. Tills på fredag 30:e november får du på dig att skicka mobilen eller sätta över pengarna på mitt konto. Det ska inte ta 2 veckor att skicka en vara, jag förstår att du har varit inlagd på sjukhus men ett paket tar inte mer än en kvart att skicka. Annars kommer jag ta ärendet vidare.

Har alltså inte hört något från honom sen onsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Kan uppdatera er lite grann.

Jag: Måndag 26 November
Hej,
Nu är det måndag och ingen telefon...

Säljare: Tisdag 27 November

Men va fan då...
Ok får ta det med idioten..
(Idioten är alltså hans kompis som skulle ha skickat den istället för honom)

Jag: Tisdag 27 November
Hej Igen,
Får ni iväg telefonen under dagen så kan jag ge det någon dag till annars så kan vi köra pengarna tillbaka
Mvh

Säljare: Onsdag 28 November
Okej återkommer under dagen
Mvh

Jag: Torsdag 29 November
Hej,
Hörde inget från dig under dagen? Hur går det?

Jag: Torsdag 29 November
Hej!

Nu tycker jag att det har gått lite för länge för ett köp. Tills på fredag 30:e november får du på dig att skicka mobilen eller sätta över pengarna på mitt konto. Det ska inte ta 2 veckor att skicka en vara, jag förstår att du har varit inlagd på sjukhus men ett paket tar inte mer än en kvart att skicka. Annars kommer jag ta ärendet vidare.

Har alltså inte hört något från honom sen onsdag.

Han svarade iallafall, men surt att vänta så länge.
Hoppas du får pengarna tillbaka, annars får du lägga ut namnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd

Du är blåst deluxe! bara inse

Permalänk
Skrivet av bicepscurl:

Du är blåst deluxe! bara inse

Nähe, var det trådrubriken som avslöjade mig -.-

Det som är intressant är varför han fortfarande svarar på mail, en som blåser brukar sticka när han har pengarna...

Permalänk
Medlem

Råkar han vara från Norrköping?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Råkar han vara från Norrköping?

Tänker du på samma snubbe som jag tänker på? (Swedroid scammern från Norrköping?)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det jag tycker verkar intressant var Mail-utbytet där han skickade från sin Iphone....
Och han skulle sälja en iphone....

Fan vad illa. Se till att SweC Kan ta hand om lite loggar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Hej Swec, det är så att jag placerade ut en annons på marknaden i hopp om att köpa en mobiltelefon. Fick svar om en som hade en till salu. Han skickade bilder på mobilen(iPhone) och jag frågade även om serienummer för att kolla garantin på apples sida. Han skickade allting och jag kontrollerade.

Bad om hans adress för att kolla så att det inte var nåt lurt, adressen stämde överrens med hans IP-adress som man får när någon svarar på en annons på swec-marknaden.

Då satte jag över pengarna och han skulle packa varorna så fort han kom hem.

Här ser ni sedan konversationen efter det.

Säljare 16 nov 2012 kl. 19:17
Nerpackad o klar. Skickar den så snart pengarna kommit. Mvh *****

Skickat från min iPhone

Säljare 18 nov (8 dagar sedan)

Tjenare ****. Lägger den med posten i veckan. Är iväg med jobbet men skickar den snarast. Mvh *****

Skickat från min iPhone

Säljare 19 nov (7 dagar sedan)
Tjena. Blivit magsjuk inatt men inte glömt dig. Postar den så snart jag kan. Ha det gott så länge. Mvh *****

Skickat från min iPhone

Säljare 20 nov (6 dagar sedan)
Tjena ****
Ligger nedbäddad med magsjuka och 39 graders feber men skickar upp telefonen så snart jag är bättre igen.

Mvh *****

Säljare 21 nov (5 dagar sedan)

Tjena
Får hjälp med att skicka den så du har den i dagarna för jag blir liggande hela veckan och lite till.
Hoppas du blir nöjd

Mvh

Säljare 23 nov (3 dagar sedan)
Läggs in på sjukan idag men hoppas den kommer fram idag till dig, är inlagd tom söndag på OBS. Ringer dig då o kollar. Mvh *****.

Skickat från min iPhone

Detta var det sista jag hörde från honom, han ringde aldrig på söndag. Idag är det måndag och fortfarande inget paket. Så nu till min fråga vad skulle en polisanmälan tjäna till?

Jag har följande info om han:

  • Namn och adress.

  • Mobilnummer (Används ej när jag ringer till den)

  • IP-Adress

  • Email

  • Kontonummer

Har ni några tips?

Har du fått din iphone nu?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Inget personligt, men...

Betalar man in pengar på folks konton i förväg så förtjänar man det som kommer efter.

Det är inte svårt att använda Payson eller någon av de andra liknande tjänsterna.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tänker du på samma snubbe som jag tänker på? (Swedroid scammern från Norrköping?)

Ja, det hela kändes ganska bekant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rikimaru:

Inget personligt, men...

Betalar man in pengar på folks konton i förväg så förtjänar man det som kommer efter.

Det är inte svårt att använda Payson eller någon av de andra liknande tjänsterna.

Så hur tänkte du att säljaren ska skicka varan om han aldrig får pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Nähe, var det trådrubriken som avslöjade mig -.-

Det som är intressant är varför han fortfarande svarar på mail, en som blåser brukar sticka när han har pengarna...

Jag antar att du har telefonnummer, adress, namn och personnummer också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OnlyCasanova:

Nähe, var det trådrubriken som avslöjade mig -.-

Det som är intressant är varför han fortfarande svarar på mail, en som blåser brukar sticka när han har pengarna...

Dumförklara mig icke! klart som fan du är blåst och att han svarar på mail är att han vill att det inte ska se ut som han blåser dig.
Hans sjukhusvistelse kom jävligt lägligt och det är en av dom lamaste ursäkterna bedragare kommer med.
Klart han säger att han blev sjuk just när han fått degen! medans han lever loppan och säger ujuj jag är så sjuk jag ligger på sjukhus.

WAKE UP! ffs.

Permalänk

Jag personligen brukar sitta i andra änden av affären. Inte för att jag blåser folk. Men ibland händer det saker som man inte har kontroll över.

Men eftersom han svarar på mail skulle jag tro att det finns en chans att du faktiskt får telefonen fast senare än vad du tror.

Hoppas det löser sig till det bättre.

Annars har du ju goda chanser i en eventuell polisanmälan.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att bli blåst.
första larmet var när den första ursäkten kom, många håller på så för att dra ut på tiden.

Anmäl anmäl anmäl, det enda du kan göra om du inte vill göra ett hem besök.

Använd Internetgirot i fortsättningen, då kan ingen bli blåst, använt den mängder med gånger smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Så hur tänkte du att säljaren ska skicka varan om han aldrig får pengarna?

1.) Köparen betalar in priset för varan + frakt till Payson.
2.) Payson meddelar säljaren att pengarna är inbetalda.
3.) Säljaren skickar varan.
4.) Köparen tar emot varan, ser så att allt är OK och meddelar Payson (ett knappklick).
5.) Payson för över pengarna till säljarens konto.

Hur lätt som helst. Har använt det själv.

Nu kanske du menade att säljaren inte har råd med frakten... ca 50 kronor i det här fallet. Ja... vad kan man säga om det. Då är han körd.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.