Permalänk

Processor knas

Hej alla på swec, önskar först av allt ett gott nytt år. Nu till själva problemet, Köpte nytt moderkort ( z77a-g45 samt processor ( i5-3570k ) och när jag satte in den så var den igång i någon sekund sen stängdes den av. Sedan testa jag med gamla processorn ( i5-2400 ) i nya moderkortet och då funkade allt som det skulle. Är det någon som vet problemet? Att lämna tillbaks/byta ut den är mitt sista alternativ då jag slarvat bort en kartong bit till förpackningen och jag då tvivlar att det är fel på den nya processorn utan tror det kanske ligger i något annat...
Lite andra specs så ni kanske förstår problemet bättre,
Grafikkort: Asus Gtx 670
Nätaggregat: xfx pro 850w
Minne: 4gbx2 Team elite 1600 mhz
Hårddiskar: 1tb western digital black och en 60gb corsair nova ssd
Moderkort: nytt - MSI z77a-g45 ( dessvärre har jag lämnat tillbaks den för jag trodde först det var moderkortet det var fel på ), gammalt - z68 extreme 3 gen 3 ( nuvarande som körs med i5-2400 )

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscar_98123:

Hej alla på swec, önskar först av allt ett gott nytt år. Nu till själva problemet, Köpte nytt moderkort ( z77a-g45 samt processor ( i5-3570k ) och när jag satte in den så var den igång i någon sekund sen stängdes den av. Sedan testa jag med gamla processorn ( i5-2400 ) i nya moderkortet och då funkade allt som det skulle. Är det någon som vet problemet? Att lämna tillbaks/byta ut den är mitt sista alternativ då jag slarvat bort en kartong bit till förpackningen och jag då tvivlar att det är fel på den nya processorn utan tror det kanske ligger i något annat...
Lite andra specs så ni kanske förstår problemet bättre,
Grafikkort: Asus Gtx 670
Nätaggregat: xfx pro 850w
Minne: 4gbx2 Team elite 1600 mhz
Hårddiskar: 1tb western digital black och en 60gb corsair nova ssd
Moderkort: nytt - MSI z77a-g45 ( dessvärre har jag lämnat tillbaks den för jag trodde först det var moderkortet det var fel på ), gammalt - z68 extreme 3 gen 3 ( nuvarande som körs med i5-2400 )

Lösningen är ganska simpel..Prova Ivy Bridge processorn på ditt AsRock z68 extreme 3 moderkort, får du enkelt svar på om CPU:n är defekt eller ej!

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Lösningen är ganska simpel..Prova Ivy Bridge processorn på ditt AsRock z68 extreme 3 moderkort, får du enkelt svar på om CPU:n är defekt eller ej!

jag testa den i mitt z68 och samma problem fanns, satte på sig i inte ens en sekund och sedan stängdes den av och upprepade det var 6-7 sekund

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk

Det ska egentligen inte behövas, men testa att uppdatera BIOS på nya moderkortet med din gamla processor!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

På i alla fall asus så kan man se om det bios man har, har stöd för just den processorn man ska ha.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det ska egentligen inte behövas, men testa att uppdatera BIOS på nya moderkortet med din gamla processor!

Grejen är att jag är helt oerfaren med hur man installerar sånt, kanske någon som kan hjälpa mig? Jag vet att jag måste på asrock sidan o så men sen vet jag inte riktigt vad jag ska göra/ladda ner och vad jag ska göra när jag laddat ner

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscar_98123:

Grejen är att jag är helt oerfaren med hur man installerar sånt, kanske någon som kan hjälpa mig? Jag vet att jag måste på asrock sidan o så men sen vet jag inte riktigt vad jag ska göra/ladda ner och vad jag ska göra när jag laddat ner

1. Ladda ner senaste BIOS för gällande moderkort
2. Ladda ner ASRock Extreme Tuning Utility ver:0.1.218
3. Ladda in BIOS filen i ASRock Extreme Tuning Utility

Om du fortfarande är osäker hör av dig via PM så kan jag hjälpa dig över skype.

Permalänk

Jag tycker det låter processorknas! iom att ditt nya Z77 fungerar med din gammla men inte den nya! dvs Z7X är Ivy moderkort! så byt prollen bara! verkar vara den som e knas!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||