Permalänk
Medlem

Multiadapter Volt/Amp fråga

Hej. Jag har en multiadapter som jag köpte till min förra nu kasserade laptop. Nu tänkte jag ha adaptern liggandes i skolan för att kunna använda till min nya laptop så att jag slipper oroa mig för att batteriet ska ta slut. På originaladaptern står det 19v 4,74 amp. Multiadaptern kan man förstås ändra volten men i en tabell på adaptern kan man läsa att vid 19v är max current (a) 3.3. Alltså ganska mycket mindre än vad datorn verkar vilja ha. Så vad kan hända om jag kopplar in multiadaptern i alla fall? Kan adaptern eller datorn skadas? Eller är adaptern helt enkelt för svag för att ladda batteriet eller ens hålla datorn igång?
Tack för svar, hoppas det här är rätt forumdel.

Permalänk
Lego Master

Din originaladapter kan leverera max 90 watt (19*4,74), och det är troligen vad datorn är designad att dra som mest i load och laddning. Dock inte helt säkert att den faktiskt gör det. Men jag skulle rekommendera att hitta en utbytesadapter som kan ge minst 90 watt vid 19 volt, allt under det riskerar att bränna en säkring.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hej Ailert.

Troligtvis så kommer inget skadligt att ske.
Från egen erfarenhet efter ett processorbyte i en bärbar dator så vid kraftig belastning så klockade datorn ner sig när jag körde med 65w adaptern. Beställde Lenovos 90w adapter och nu kan jag belasta vid nätdrift utan att datorn klockar ner sig.

[u]I praktiken så innebär det följande:[/u]
* Kan ta längre tid för att uppnå full batteriladdning. Speciellt vid samtidig hög belastning från övriga datorn.
* Datorn kan komma att klocka ner sig vid högre belastning vid nätdrift.
* Datorn kan komma att automatiskt övergå till batteridrift lite då och då(beroende på belastning) trots nätdrift.
* Datorn kan komma att neka nätdelen i sin helhet redan vid anslutning.
* Datorn kan komma att vägra utföra någon som helst batteriladdning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

Det finns två alternativ.
1) säkringen i adaptern har väldigt lite marginal och den brinner när din dator försöker ladda upp batteriet.
2) säkringen har ganska god marginal och det hela slutar med ganska varm adapter.
Säkring marginal eller att datorn drar mindre än specificerat.

Option 3:
adaptern du köpte är billigt kinesiskt skit utan säkring eller några andra säkerhets system och brinner upp. Förmodligen bör det inte skada laptopen (elektriskt i alla fall).

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla snabba och bra svar. Adaptern är gjort i Kina men köpt i en seriös butik i Frankrike. Den har en del märkningar också som ger förtroende. Sammanfattningsvis verkar det som att det värsta som kan hända är att säkringen i adaptern brinner upp, så eftersom jag inte har någon annan användning för den kan jag lika gärna testa under kontrollerade former. Jag återkommer väl med hur det gick, ifall någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Nu har jag prövat och det gick bra. Inget som small och datorn känner av att adaptern är i och får ström. Jag har inte prövat den någon längre tid för att se hur fort den laddar upp batteriet eller hur varm den blir.