Permalänk
Medlem

XFX 750W Avklipning av sladar.

Okey jag vill bara höra vad ni tycker om min Ide.
För jag kommer göra de XD
Ska klippa av de Sladdar som är i väggen på mitt XFX agg och sedan Försegla resten av vad som finns kvar av de sladdar med krympslang och lite eltejp.
Sedan Sleva resten av sladdarna jag ska ha.

Orkar ej gå och smälla mera chas på nytt agg bara för att ha de modulärt.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Öhhh rent spontant låter detta som en dum idé. Göm de kablar du skäms över bakom moderkortsplåten istället.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag menade göra samma sak med mitt gamla nätagg men orkade inte krångla, köpte nytt istället.

Det funkar om du orkar krångla, jag menade bara korta många kablar och löda på molex kopplingar i slutet, så jag kunde använda dem i framtiden om jag behövde.

Permalänk
Medlem

Ja det ska väll funka?

Personligen hade jag dock lött bort de kablar jag inte behöver från nätagget istället, på så sätt är man säker att inget kortsluts

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Okey jag vill bara höra vad ni tycker om min Ide.
För jag kommer göra de XD
Ska klippa av de Sladdar som är i väggen på mitt XFX agg och sedan Försegla resten av vad som finns kvar av de sladdar med krympslang och lite eldtejp.
Sedan Sleva resten av sladdarna jag ska ha.

Orkar ej gå och smälla mera chas på nytt agg bara för att ha de modulärt.

Lägg upp en bytesannons på marknaden där du vill byta ditt nätagg mot ett modulärt. Dock så kan du ju behöva gå ner lite i effekt eller lägga pengar emellan.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt, låter som en dum idé

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd

Istället för att bara skrika att det är en dålig idé så får ni vara vänliga själar och berätta varför det inte gör det.

Finns alldeles för mycket folk på Sweclockers som bara gissar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast

Det enda dumma med iden är att du inte kan använda dig av de kablarna längre. Vilken längd de har spelar ingen roll, de kommer inte tända fyr på allt och gud vet vad.

Det viktiga att tänka på är att ingen av stumparna har kontakt, det är då det kan börja hända mindre trevliga saker. Så om du drar krympslang på var och en så är det ganska lugnt. Var bara försiktig.

Sen å andra sidan så skulle jag inte rekommendera att du gör det. Du frågade ju faktiskt här och det tolkar jag som att du inte är helt säker på vad du gör, vilket ökar risken att något blir tokigt.
Och som sagt, vad gör du om du måste koppla in någon extra komponent?

Permalänk
Medlem

Det fungerar, du kanske kan strula till det själv, men i övrigt är det inget problem.

Min lillasyster ville ha en billig och liten dator. Den jag byggde blev med ett ITX-chassi och ett ATX-nätaggregat som inte var modulärt.

För att få bättre med plats kapade jag en del av kablarna och isolerade ändarna.

Det är minst ett år sedan och datorn har fungerat bra hittils.

Permalänk
Medlem

Tänk på att agget skulle gå ner otroligt mycket i andrahandsvärde om du börjar klippa och ha dig. För att inte tala om vad som skulle kunna hända om du hade glömt att dra ut elen eller liknande. Försök hellre sälja/byta bort ditt nuvarande agg mot ett modulärt, som tidigare nämnts i tråden.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Har du kvar garanti på nätagget?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndyB91:

Du de har jag redan testat, men att gömma kablar i ett HAF 912+ är en pina som fan.
Sedan är där kablar jag aldrig kommer använda.

Jag har också ett HAF 912+ chassi så I feel your pain. Vill helst aldrig mer pilla där inne mer, var ett helvete att få någorlunda ordning på kablaget men efter ett par förlängningar och timmar av slit fick jag betalt för mödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Har du kvar garanti på nätagget?

Emm nope

Skrivet av Black Zero:

Jag har också ett HAF 912+ chassi så I feel your pain. Vill helst aldrig mer pilla där inne mer, var ett helvete att få någorlunda ordning på kablaget men efter ett par förlängningar och timmar av slit fick jag betalt för mödan.

Mjo de är ett sjukt chassi att arbeta i, dock är kylning bra i den

Permalänk
Skrivet av AndyB91:

Okey jag vill bara höra vad ni tycker om min Ide.
För jag kommer göra de XD
Ska klippa av de Sladdar som är i väggen på mitt XFX agg och sedan Försegla resten av vad som finns kvar av de sladdar med krympslang och lite eltejp.
Sedan Sleva resten av sladdarna jag ska ha.

Orkar ej gå och smälla mera chas på nytt agg bara för att ha de modulärt.

Varför inte? Klart det är snyggare gjort att löda bort men det kan vara bra mycket svårare. Jag öppnade rätt nyligen mitt Fractal Design Tesla 650, icke modulärt, för att ta bort ett par kablar. Tänkte löda men såg direkt när jag öppnade agget att det skulle bli riktigt pain in the ass så tätt som kablarna satt där inne, dessutom flera st i samma lödpunkter. Det blev att klippa istället och skiljde ändarna med krympslang och säkrade med buntband. Det blev hur bra som helst och jag fick precis så många kablar jag behöver + en extra sata ifall jag vill ha en till hårddisk sen.

Skulle jag haft ett finare nätagg så hade jag nog försökt byta med nån men det kostade ju bara ~650:- för över ett år sen. Har man bara lite vett och är försiktig så varför inte, go for it. Blev hur bra som helst för mig iaf och jag ser ingen eld än.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndyB91:

Mjo de är ett sjukt chassi att arbeta i, dock är kylning bra i den

Du säger att det är svårt att fixa kabeldragningen i chassit, varför inte bara fixa till chassit med dremel + andra fin fina idéer än att förstöra sådant bra nätdel. Det är chassit som är boven och inte nätaggregatet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndyB91:

Mjo de är ett sjukt chassi att arbeta i, dock är kylning bra i den

Jorå jorå nog är det bra kylning alltid, det kan man inte klaga på och med ett par Noctua fläktar är det riktigt bra kylning.
Kör en på sidan, och två andra som jag använder till Antec Kühler H2O 620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Varför inte? Klart det är snyggare gjort att löda bort men det kan vara bra mycket svårare. Jag öppnade rätt nyligen mitt Fractal Design Tesla 650, icke modulärt, för att ta bort ett par kablar. Tänkte löda men såg direkt när jag öppnade agget att det skulle bli riktigt pain in the ass så tätt som kablarna satt där inne, dessutom flera st i samma lödpunkter. Det blev att klippa istället och skiljde ändarna med krympslang och säkrade med buntband. Det blev hur bra som helst och jag fick precis så många kablar jag behöver + en extra sata ifall jag vill ha en till hårddisk sen.

Skulle jag haft ett finare nätagg så hade jag nog försökt byta med nån men det kostade ju bara ~650:- för över ett år sen. Har man bara lite vett och är försiktig så varför inte, go for it. Blev hur bra som helst för mig iaf och jag ser ingen eld än.

hehe yupp

Skrivet av Alle22:

Du säger att det är svårt att fixa kabeldragningen i chassit, varför inte bara fixa till chassit med dremel + andra fin fina idéer än att förstöra sådant bra nätdel. Det är chassit som är boven och inte nätaggregatet.

Emm för jag gillar detta chassi samt har ej verktyg till att göra sådant XD.
Jag var mera dum som skaffade icke modulärt för 3 år sen, skulle tagit ett modulärt.
Har ingen lust att bråka med sådant i chassit xD lättare att ta bort som idiotiska sladdarna för mig

Permalänk
Medlem

Tid är pengar. Vad är din tid värd? Kanske lika bra köpa ett nytt semi-modulärt agg o slippa strulet med att klippa å isolera..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Okey jag vill bara höra vad ni tycker om min Ide.
För jag kommer göra de XD
Ska klippa av de Sladdar som är i väggen på mitt XFX agg och sedan Försegla resten av vad som finns kvar av de sladdar med krympslang och lite eltejp.
Sedan Sleva resten av sladdarna jag ska ha.

Orkar ej gå och smälla mera chas på nytt agg bara för att ha de modulärt.

det e ingen dum ide har själv gjort det!! funkar fintfint
men skulle nog rekommendera att lödda bort dem för då är det säkrare, vanliga biltema lödpennor lär inte funka men har du en lödpenna som ge 400+ grader så tveka inte! kolla ebay om du inte har, för 100kr får du en löddpenna som ger dej 420 C och är på 60W och har esd skydd, använder den själv o e nöjd

här e galleriet till mitt modd om du vill kolla, kanske hjälper dej lite http://www.sweclockers.com/galleri/8228-psu-mod-tx950-white-e... , kör hårt

vill du inte klippa o hålla på så kan du alltid göra en kabelgömma ^^ har också gjort det och sjukvärt!!
http://www.sweclockers.com/galleri/10366-mod-cm-scout-pro

Permalänk
Inaktiv

Det är inga konstigheter att klippa kablarna, se bara till så att du inte få kortis.

Tejpar du lite över dem så märks det inget. Skulle jag göra samma sak så hade jag öppnat nätagget och helt enkelt lött loss kablarna från fästet, så ser det också lite snyggare ut

Permalänk
Medlem

Ja jag tog mitt gamla 450 watts nätagg och högg sönder alla kablarna med yxa, sen kom jag på att det inte funkade korrekt efteråt...:O Otroligt konstigt..

Men nejnej, ta det lugnt och köp nytt, är alltid kul med nya saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Mjo kanske de men dock så är de rätt korkat att råka ha agget i kopplad i väggen när man ska klippa bort sladdarna :P.

Skulle tippa på att Thompaam inte menade när du väl skulle klippa dem, utan när du senare meckar med datorn. Jag kan ha fel, men jag skulle i alla fall vara lite paranoid om jag skulle göra saker runt nätagget om jag hade avklippta kablar, även om jag skulle isolera dem.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Hedersmedlem

Använd Citera flera tack!

*Massor av inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Raderade OffTopic samt språkpoliser*

TS får gärna redigera sitt första inlägg för mer läsbarhet.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Varför inte? Klart det är snyggare gjort att löda bort men det kan vara bra mycket svårare. Jag öppnade rätt nyligen mitt Fractal Design Tesla 650, icke modulärt.

just glömde o svara på dej och nu inläggen borttaget

men ja det är sant(ditt nätagg ger 900w+) kolla på klistermärket och addera ihop strömstykan från alla 12V linorna så ska du få se ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gulbanan:

just glömde o svara på dej och nu inläggen borttaget

men ja det är sant(ditt nätagg ger 900w+) kolla på klistermärket och addera ihop strömstykan från alla 12V linorna så ska du få se ^^

Man kan i princip aldrig lägga samman alla 12V-linor på ett multirail-agg och tro att 12V kan ge så mycket, det fungerar inte så. Multirail-agg anger enbart max ström per rail och inget annat. Bra agg anger också ett totalvärde vad 12V kan ge, i watt eller ampere. Det är det värdet som betyder något.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man kan i princip aldrig lägga samman alla 12V-linor på ett multirail-agg och tro att 12V kan ge så mycket, det fungerar inte så. Multirail-agg anger enbart max ström per rail och inget annat. Bra agg anger också ett totalvärde vad 12V kan ge, i watt eller ampere. Det är det värdet som betyder något.

ja det står hur mycket varje 12V line ger! jag har för mej att det var två @20A och två @25A, men de har kopplat en 6pin på de linorna som ger 25A och 24pin+8pin på en 20A och molex+sata på line som ger 20A

men tror att de inte vill ta risker genom att ha 4/6x 6pins, jag har själv kört med 4x 6pin och funkat fint i 6månader tills jag sålde datorn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gulbanan:

ja det står hur mycket varje 12V line ger! jag har för mej att det var två @20A och två @25A, men de har kopplat en 6pin på de linorna som ger 25A och 24pin+8pin på en 20A och molex+sata på line som ger 20A

men tror att de inte vill ta risker genom att ha 4/6x 6pins, jag har själv kört med 4x 6pin och funkat fint i 6månader tills jag sålde datorn

Vad menar du? Jag kan inte riktigt se vad du vill säga.

Du kan alltså inte ta 2*20 + 2*25 och tro att agget klarar så mycket, för det gör det inte.

Exempel Fractal Tesla v1: Fyra 20A-rails. Agget klarar dock inte 4*20=80A utan enbart 50A på 12V totalt, dvs 30A mindre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sleeve PSU / bort tagning av ett par sladdar

Okey så här är de jag ska sleeva hela mitt agg men ska även ta bort ett par sladdar.
Jag är medveten om att vissa ej gillar en sådan här i de men ni får fan bara leva med detta okey , orkar ej med er some inte gillar denna ide har sett folk göra de har kunskaper inom El och teknik.
Jag är medveten om att man kan köpa ett nytt agg eller köpa färdig sleevade externa sladdar till mitt agg med.
Så till min fråga mera jag ska köra krympslang på stumparna som kommer vara kvar på agget dock undrar jag för er som gjort detta innan, finns där nått lim man hade kunnat använda som en mera säkerhet.
Kom gärna med tips om att ta bort kablar, men kom inte med tips om köp nytt agg eller externa sladdar till agget.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Ett projekt, en tråd. Se §3.3 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.