Använda discrete graphcis istället för integrerade

Permalänk

Använda discrete graphcis istället för integrerade

Hejsan! Jag har nyligen införskaffat en HP Envy 6 (http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=B...)

I datorn finns där ett onboard grafikkort (Intel HD Graphics 4000), och ett dedikerat Radeon HD 7670M. Tanken är att man ska köra något som kallas "växlingsbar grafik", där du tilldelar filer som t.ex. spel i mitt fall, med "Hög prestanda", som då ska göra att Radeon kortet kickar in när filen startas, dock tror jag inte den gör det.

För tillfället lirar jag Smite och LoL, två ganska lite krävande spel, samt att jag lirar dem på lägsta möjliga inställning, ändå får jag väldigt låg FPS (under 20). Jag är definitivt ingen expert, men jag vet att datorn borde klara av mycket bättre än så (specs kommer längre ner). Någon annan som har haft samma problem, och vet hur man ska lösa det, eller om det går att göra Radeon kortet permanent det primära kortet vore ännu bättre (detta vore optimalt eftersom jag mest spelar/skriver lite skolarbeten, och är till 95% av tiden inkopplad till strömkälla).

Specs:

OS: Windows 7 64-bitar
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3317U CPU @ 1.70GHz (4 CPUs), ~1.7GHz
Minne: 6144MB RAM
Inbyggda GFX: Intel(R) HD Graphics 4000
Dedikerade: AMD Radeon HD 7670M

Jag tackar och bugar för all hjälp!

Mvh,
Ajsbrejker

Permalänk
Medlem

min syster har hp bärbar med intel hd3000 och ett radeon och den vägrade köra på radeonet så fort man drok ur kablen ur väggen så jag var tvungen att aktivera radeonkortet medans jag hadde kabeln i och sen ta bort en del strömsparningsfunktioner och sen valde jag använd alltid radeon därefter kunde dottern hennes spela minecraft som inte ens startade med hd3000

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

sen valde jag använd alltid radeon därefter kunde dottern hennes spela minecraft som inte ens startade med hd3000

Okej, hur fick du den till att _ALLTID_ använda Radeon kortet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Okej tack så mycket för hjälpen, dock har jag redan varit inne där och inte fått något svar som fungerade för mig, tyvärr.

Permalänk
Medlem

och så tog jag hem motsvarande denna drivrutin http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?cc=s...
sen gjorde jag som jag sa att jag hadde kabeln i tog bort strömsparnings funktionerna tror jag tog bort alla sen valde jag använd enbart radeon efter jag hadde switchat till det

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

här var det jag ladda ner http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=370053 instalerade allt sen gorde jag som jag beskrev ovan

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Okej, jag ska kika närmare på detta imorgon, upptäckte nyss att tiden hade sprungit iväg! Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen Anders!

Detta betyder inte att problemet är löst ännu dessvärre, så folk får fortfarande komma med ideér!

Permalänk
Skrivet av ajsbrejker:

Okej, jag ska kika närmare på detta imorgon, upptäckte nyss att tiden hade sprungit iväg! Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen Anders!

Detta betyder inte att problemet är löst ännu dessvärre, så folk får fortfarande komma med ideér!

hade en asus laptop med HD3000 och 540m, fick rensa hela datorn och installera om chipset och gpu drivers själv för att få det att fungera... intel gpun före mitt geforce dock annars vaknade det inte till liv. det gick inte installera drivrutinen till geforce kortet så det var ju inte mycket att lista ut direkt vilken ordning jag skulle göra det på.

har du möjlighet att rensa datorn? (ladda ner drivrutiner först) prova det i så fall.
annars har jag tyvärr inget mer förslag.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2