Permalänk
Medlem

Sabertooth 990FX

Hej
Har precis köpt ett nytt moderkort ( asus sabertooth 990FX ) och ett par nya ram - minnen.
Fast jag har alldrig kopplat in ett nytt moderkort, bara hålt på med mitt gammla. Så om någon här har lite tips på vad man ska tänka på eller en guide på hur man sätter dit kablarna på ett sabertooth mobo Det ända jag är rädd för är att jag sätter kablarna så att man kan starta och reseta datorn fel.
Sen har jag har 4 kablar som går till grafikortet, 2 sitter inkopplade i kortet medans 1 utav dom andra två sitter i moderkortet, måste den sitta i moderkortet och vad gör det ? Det är en 4 pinn kabel. Är det för extra ström till grafikortet?
Och medans jag ända har en tråd öppen så undrar jag vad som är skillnaden på SLI och crossfire.
Tack!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fooley:

Hej
Har precis köpt ett nytt moderkort ( asus sabertooth 990FX ) och ett par nya ram - minnen.
Fast jag har alldrig kopplat in ett nytt moderkort, bara hålt på med mitt gammla. Så om någon här har lite tips på vad man ska tänka på eller en guide på hur man sätter dit kablarna på ett sabertooth mobo Det ända jag är rädd för är att jag sätter kablarna så att man kan starta och reseta datorn fel.
Sen har jag har 4 kablar som går till grafikortet, 2 sitter inkopplade i kortet medans 1 utav dom andra två sitter i moderkortet, måste den sitta i moderkortet och vad gör det ? Det är en 4 pinn kabel. Är det för extra ström till grafikortet?
Och medans jag ända har en tråd öppen så undrar jag vad som är skillnaden på SLI och crossfire.
Tack!

Vad gäller kablarna: följ manualen! För Power- och Reset-switcharna samt front-LEDs, använd Asus Q-Connector som gör det mycket enklare att koppla dem rätt. Om du är osäker på vilka strömkablar som ska vart, kolla manualen till ditt nätagg. Generellt ska ditt moderkort ha 24-pins ström på långsidan vid RAM-slottarna samt 8-pins (eller 2x4-pins) upptill vid processorn. Blanda inte ihop PCI-E-ström och CPU-ström. Det ska inte gå, om du inte karvar i kontakterna, men ändå.

I övrigt: var jävligt noga med moderkortsdistanserna, så du inte har för många i chassit. Ditt moderkort ska ha 9 distanser i chassit, no more & no less. Notera placeringen. En felplacerad distans kan kortsluta moderkortet med elektronikdöd som följd.

CF/SLI: Det är i stort sett samma sak, men från olika GPU-tillverkare. Nvidia kallar sitt system SLI medan AMD kallar sitt Crossfire. De åstadkommer samma sak; att två eller flera grafikkort kan samarbeta för att öka prestandan i systemet. De är dock inte kompatibla med varann, så du kan t.ex. inte montera ett Radeon 7970 tillsammans med ett GTX 680. No sir.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad gäller kablarna: följ manualen! För Power- och Reset-switcharna samt front-LEDs, använd Asus Q-Connector som gör det mycket enklare att koppla dem rätt. Om du är osäker på vilka strömkablar som ska vart, kolla manualen till ditt nätagg. Generellt ska ditt moderkort ha 24-pins ström på långsidan vid RAM-slottarna samt 8-pins (eller 2x4-pins) upptill vid processorn. Blanda inte ihop PCI-E-ström och CPU-ström. Det ska inte gå, om du inte karvar i kontakterna, men ändå.

I övrigt: var jävligt noga med moderkortsdistanserna, så du inte har för många i chassit. Ditt moderkort ska ha 9 distanser i chassit, no more & no less. Notera placeringen. En felplacerad distans kan kortsluta moderkortet med elektronikdöd som följd.

Det här är i stort sett allt du behöver veta.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret
Får man en sån ASUS Q Connector till, eller måste man köpa den? Värkar rätt bra att ha.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fooley:

Tack för svaret
Får man en sån ASUS Q Connector till, eller måste man köpa den? Värkar rätt bra att ha.

Ligger med i paketet, ser ut och används såhär;

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fan va bra
Sen har jag en till fråga, om du kollar på denna linken så ser man en bild över moderkortet http://www.google.se/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/-...

Du ser den 8 pins kontakten som sitter vid kylningen på moderkortet, kan jag sätta in min 4 pin kontakt som går från grafkiortet tll den?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fooley:

Fan va bra
Sen har jag en till fråga, om du kollar på denna linken så ser man en bild över moderkortet http://www.google.se/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/-...

Du ser den 8 pins kontakten som sitter vid kylningen på moderkortet, kan jag sätta in min 4 pin kontakt som går från grafkiortet tll den?

Nej. Det är den lilla ATX-Power du ska koppla där, ditt nätaggregat ska ha en separat kabel för detta. Inga kablar ska gå från grafikkortet till moderkortet. All ström till grafikkortet kommer direkt från nätaggregatet, samma för moderkortet. Kommunikationen mellan moderkort och grafikkort sker i PCI-E-bussen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aaa, sorry skrev lite fel. Jag har ju 4 kablar som går från PSU till grafikortet, 2 av den sitter i och 1 utav dom andra 2 sitter i moderkortet. Det jag menar är att om jag kan ta den kablen som sitter i mitt moderkort nu, det är en kabel som går från nätagget till moderkortet. Kan jag sätta den där? Även fast det är en 8 pin slot?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fooley:

aaa, sorry skrev lite fel. Jag har ju 4 kablar som går från PSU till grafikortet, 2 av den sitter i och 1 utav dom andra 2 sitter i moderkortet. Det jag menar är att om jag kan ta den kablen som sitter i mitt moderkort nu, det är en kabel som går från nätagget till moderkortet. Kan jag sätta den där? Även fast det är en 8 pin slot?

Jag måste bara få klart för mig hur din dator var kopplad tidigare. Menar du att ditt grafikkort har anslutningar för 4st strömkontakter? Det låter väldigt märkligt. Eller menar du att du har 4 kablar som liknar varann?

Normalt ska de bara passa på ett ställe, PCI-E-strömkontakterna ska bara passa i grafikkort och Auxiliary ATX-Power ska bara passa på moderkortet vid processorn. Om du kikar närmare på kontakterna så ser du att vissa pinnar är avfasade på två kanter, och motsvarande hål på grafikkort eller moderkort också är avfasade. Detta för att man inte ska kunna koppla fel.

Dock ska grafikkortsströmmen vara 6+2-pins, medan CPU-strömmen är grupperad som 4+4. Det bör göra det enkelt att avgöra vad som ska vara vart.

Titta på den här bilden och jämför kontakterna så ser för övrigt du vad jag menar med avfasade, notera utseendet på båda GND på 4-pinskontakten till vänster:

Testa försiktigt vart de passar, om det inte står skrivet på kontakten vart den ska sitta nånstans. Starta dock inte datorn förrän du har klart för dig vart grejjorna ska sitta.

Vad har du för nätaggregat och grafikkort förresten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla på denna bilden http://www.google.se/search?hl=sv&gs_rn=5&gs_ri=psy-ab&cp=9&g...
Jag vet var den stora kablen ska sitta, men kablarna under den. Jag har 4 st av dom kablarna som är under den stora 2 st går till mitt grafikort ett 6950 kort och sen har jag 2 st andra. 1 utav dom sitter i moderkortet uppe vid cpu. Men nu är det ju 8 utag där uppe http://www.google.se/search?hl=sv&gs_rn=5&gs_ri=psy-ab&cp=9&g... kolla högst upp vid kanten så ser du ett utag med 8 slots i. Kan jag sätta mina kablar i det utaget, eftersom det är det enda där dom får plats. Blev det lättare att förstå nu ?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fooley:

Kolla på denna bilden http://www.google.se/search?hl=sv&gs_rn=5&gs_ri=psy-ab&cp=9&g...
Jag vet var den stora kablen ska sitta, men kablarna under den. Jag har 4 st av dom kablarna som är under den stora 2 st går till mitt grafikort ett 6950 kort och sen har jag 2 st andra. 1 utav dom sitter i moderkortet uppe vid cpu. Men nu är det ju 8 utag där uppe http://www.google.se/search?hl=sv&gs_rn=5&gs_ri=psy-ab&cp=9&g... kolla högst upp vid kanten så ser du ett utag med 8 slots i. Kan jag sätta mina kablar i det utaget, eftersom det är det enda där dom får plats. Blev det lättare att förstå nu ?

Ah. Du har nog inte kollat helt 100% på kablarna till grafikkortet tror jag. Ditt 6950 ska ha 2x6-pins PCI-E-ström, som inte är samma som de på bilden du länkar här. Du kan sätta den 4+4-kontakten i moderkortet vid processorn utan några problem.

Såhär ser kontakterna som ska sitta i grafikkortet ut:

Och såhär ser kontakterna som ska sitta i moderkortet ut:

Om du tittar noga ser du att fasningarna är olika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hahahhaha, jag tror jag ska använda mina glasögon mera i framtiden XD Ser att jag har sett fel nu.
Tack för din hjälp Nu ska jag ner och sätta ihop allt!
Hejdå

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fooley:

hahahhaha, jag tror jag ska använda mina glasögon mera i framtiden XD Ser att jag har sett fel nu.
Tack för din hjälp Nu ska jag ner och sätta ihop allt!
Hejdå

Ha så kul!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Blev lite fel där va? 6 distanser ska det vara. No more, no less. Mer än 6 så kan man få problem. En polare som jobbar på Inet berättade att dom flesta datorer dom får in på lagning beror på att folk använt mer än 6 distanser.

Det finns väl inte ens hål för 9 stycken på vanliga ATX kort? Osäker på hur många jag har men det är bara 6 distanser som passar i mitt chassi. Så det är gjort att man bara ska kunna ha 6 stycken.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bloodfeast:

Blev lite fel där va? 6 distanser ska det vara. No more, no less. Mer än 6 så kan man få problem. En polare som jobbar på Inet berättade att dom flesta datorer dom får in på lagning beror på att folk använt mer än 6 distanser.

Det finns väl inte ens hål för 9 stycken på vanliga ATX kort? Osäker på hur många jag har men det är bara 6 distanser som passar i mitt chassi. Så det är gjort att man bara ska kunna ha 6 stycken.

Fel. Kolla sidan 2-35 i manualen, så ser du tydligt 9 hål för att skruva fast moderkortet i chassit. Att sätta för få distanser kan få konsekvenser om man har en tung kylare eller om datorn får en olycklig knuff.

Här är ett par bilder på ett generellt ATX-moderkort. Notera de 9 gråmarkerade hålen för moderkortsskruvarna:

Jag kan tänka mig att Inet får in många trasiga mATX-moderkort där folk som är vana vid ATX-kort har monterat för många distanser. 9 är normalt för ATX, och om inte annat bör TS konsultera moderkortsmanualen för att se hur många det ska vara och var de ska sitta.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bloodfeast:

mITX har 4st distanser.
mATX har 6-7st Distanser.
ATX har 7-11Distanser, 9 är vanligast.
eATX har fler.

XL ATX har också fler än 9st distanser.

mATX är vanligaste formfaktorn för OEM datorer.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Den sista bilden du visade stämmer väl inte? på mina andra moderkort så har jag bara använt 6 distanser, om man ska använda alla så måste man väl ha ett väldigt stort moderkort? Eller är jag helt fel ute?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fooley:

Den sista bilden du visade stämmer väl inte? på mina andra moderkort så har jag bara använt 6 distanser, om man ska använda alla så måste man väl ha ett väldigt stort moderkort? Eller är jag helt fel ute?

Kontrollfråga innan jag svarar på det; har du kollat i manualen, sidan 2-35? Do it. Do it now.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kollar det senare, men jag har ett problem
Datorn startar men den kommer halvägs in i bootscreen sen fryser den, blue screenar och vill att jag ska reparera. Har gjort det nu 2-3 gånger men det händer samma sak , vet nån vad problemet är?

Permalänk

Jag måste låna tråden har köpt asus sabertooth 990fx jag har kopplat alla kablar rätt jag får bild på skärmen men jag kan inte boota från min ssd som Windows 7 är för installerad på ssd snälla hjälp mig
Det komner fram något om bootningen ctrl alt del hjälp !!! Har 8350 fx processorn

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Jag måste låna tråden har köpt asus sabertooth 990fx jag har kopplat alla kablar rätt jag får bild på skärmen men jag kan inte boota från min ssd som Windows 7 är för installerad på ssd snälla hjälp mig
Det komner fram något om bootningen ctrl alt del hjälp !!! Har 8350 fx processorn

Det låter som att du behöver gå in i BIOS och ändra ordningen på dina hårddiskar så att din SSD ligger först.

" I have connected 3 hard drives to my new system. I would like to change the boot priorit of my hard drives, but I can only see one hard drive the boot priority menu. My question is, how do I cange the boot priority?
Solution
Please note that under the EZ Mode UEFI BIOS will only show one device of each type. To change the priority, please go into Advanced Mode, look for [Hard Driver BBS Properties] under [Boot] page, and change the boot priority from there.

Note: You may need to scroll down to the bottom of the [Boot] page to find [Hard Driver BBS Properties] item."

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

Ok tack jag åter kommer om det inte löser sig

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk

Men jag har bara dvd rom och en ssd ssd ska boota först har jag gjort händer sama ctrl alt del

Visa signatur

Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Men jag har bara dvd rom och en ssd ssd ska boota först har jag gjort händer sama ctrl alt del

Är det: bootmgr is missing du får upp?
Är Windows 7 installerat på disken redan?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk

Ja Windows 7 är installerad på ssd

Visa signatur

Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Ja Windows 7 är installerad på ssd

När datorn startar (innan bootmgr is missing kommer upp) tryck på delete för att ta dig in i uefi. Längst upp i högra hörnet finns en ruta där jag har för mig att det står ez mode. Tryck på den och välj advanced mode.
I advanced mode väljer du fliken Boot och scrollar ner till botten. Där får du välja bootorder. Välj din ssd disk som nr 1att boota ifrån. Tryck F10 och sen enter så startar datorn om sig och w7 borde startas från ssdn.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB

Permalänk

Det kommer fram bootmgr is compressed

Det fungerar inte är det något fel på min ssd?

Visa signatur

Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Det kommer fram bootmgr is compressed

Det fungerar inte är det något fel på min ssd?

http://techlogon.com/2012/05/07/how-to-fix-bootmgr-is-compres...

Visa signatur

Permalänk

Men om jag formaterar disken funkar det då ? Men då förlorare jag mina spel men det är säkert värt det

Visa signatur

Headset| logitech g430

Permalänk

Har hittat lösningen nu min ssd är sönder har testat på min brors data sama sak händer där men tack för all er hjälp

Visa signatur

Headset| logitech g430