Android. Hur kan alla appar vara gratis?

Permalänk
Medlem

Good Guy Android Developers? Jag undrar varför nästan ALLA iPhone-appar kostar.... :/

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Varför inte denna policy på Apple store? Här kostar ju allt skjortan jämförelsevis. Känner sig ju "lurad" att man betalat när andra fått det gratis.

Kan väl ha med att göra med att Apple är ett väldigt girigt företag, men även om Android appar nästan alltid, om inte alltid, finns gratis, så finns många av samma appar gratis på AppStore också, dock får man ju då stå ut med mer, eller mindre reklam, eller microtransactions, som tyvärr i många fall förstör spelen, ibland t.o.m både reklam och microtransactions.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Varför inte denna policy på Apple store? Här kostar ju allt skjortan jämförelsevis. Känner sig ju "lurad" att man betalat när andra fått det gratis.

Apple har inte "gratis är gott" som motto, de gillar att ta gott betalt, vilket är anledningen till varför de har en så liten marknadsandel, dock tjänar de väldigt bra av denna lilla marknadsandel.

Google tar shottar och håller kontroll på fyllan, Apple sveper hela glas, däckar och vaknar (till slut) upp utan vänner och plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Förstår inte varför man skall känna sig lurad av att betala för något som någon lagt ner tid att utveckla. Just att folk (oftare) betalar för appar på AppStore är ju också en av de stora anledingarna till att iOS fortfarande är plattform nummer ett för många utvecklare trots att det säljs långt många fler Android-telefoner än iPhones. Mer lönsamt helt enkelt.

Men på senare tid är det som sagt mer och mer freemium som gäller tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragonknight:

Apple har inte "gratis är gott" som motto, de gillar att ta gott betalt, vilket är anledningen till varför de har en så liten marknadsandel, dock tjänar de väldigt bra av denna lilla marknadsandel.

Google tar shottar och håller kontroll på fyllan, Apple sveper hela glas, däckar och vaknar (till slut) upp utan vänner och plånbok.

Hehe, härlig analogi.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Verkar vara många här som har android. Jag har nexus 4 som jag inte får adobe flashplayer eller html att fungera.
Jag kan inte se tv från expressen eller aftonbladet. Fått några klipp att hoppa igång men på nåt sätt måste det fungera.

Kollat på youtube och adobe hemsida. Provat att ta ner deras fil till mobilen. Jag får det bara inte att funka. Någon som har tid och lust att hjälpa mig skulle vara guld värt! Vill gärna få flash och html att fungera så man kan se svtplay, aftonbladet, expressen osv.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

Har ju inget med Apple eller Google att göra, båda tar 30% när du lägger ut en betalapp på respektives AppStore. Det har snarare med användarna att göra. Betalappar har generellt fungerat sämre på Android där så de har i större utsträckning använt reklamfinanserade appar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av S_Z:

Har ju inget med Apple eller Google att göra, båda tar 30% när du lägger ut en betalapp på respektives AppStore. Det har snarare med användarna att göra. Betalappar har generellt fungerat sämre på Android där så de har i större utsträckning använt reklamfinanserade appar.

Precis. Dessutom så är det mycket större köpvilja till iOS och apparna är generellt sett mycket mer välgjorda. Om det har med SDKn eller att utvecklarna lägger ner mer tid/kan mer om iOS är en annan sak.

Jag personligen köper nästan bara appar, det är enda sättet att stödja bra utvecklare, få en bra produkt och slippa den där förbannade reklamen (på riktigt, jag har adblock).

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av larssa87:

Verkar vara många här som har android. Jag har nexus 4 som jag inte får adobe flashplayer eller html att fungera.
Jag kan inte se tv från expressen eller aftonbladet. Fått några klipp att hoppa igång men på nåt sätt måste det fungera.

Kollat på youtube och adobe hemsida. Provat att ta ner deras fil till mobilen. Jag får det bara inte att funka. Någon som har tid och lust att hjälpa mig skulle vara guld värt! Vill gärna få flash och html att fungera så man kan se svtplay, aftonbladet, expressen osv.

Testa att ladda ner en annan webbläsare, typ FireFox.

Sen finns det ibland inställningar i webbläsaren där man kan välja mellan att alltid ha flash aktiverat/bara när man klickar på filen/aldrig.

P.s. flash utvecklas inte längre till Android.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av larssa87:

Antar att du har Jelly Bean 4.1 eller 4.2 i telefonen. Sedan 4.1 så stödjer inte Android flash längre, och man får mecka lite för att få det att fungera.

Det du kan prova är:

Gå in här: http://helpx.adobe.com/flash-player/kb/archived-flash-player-...
Ladda ner .apk-filen direkt från Adobe och installera på telefonen. Bläddra ner till "Flash Player for Android 4.0 archives" och välj den översta filen. Lägg in denna på intern/extern lagring i telefonen installera med t.ex ES File Explorer (finns på google play).

Skall tydligen fungera för de flesta som provat den på 4.1 och senare versioner.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Skrivet av Flamso:

Precis. Dessutom så är det mycket större köpvilja till iOS och apparna är generellt sett mycket mer välgjorda. Om det har med SDKn eller att utvecklarna lägger ner mer tid/kan mer om iOS är en annan sak.

Jag personligen köper nästan bara appar, det är enda sättet att stödja bra utvecklare, få en bra produkt och slippa den där förbannade reklamen (på riktigt, jag har adblock).

1. Det har det visst, Apple är mindre villig att acceptera gratisappar.

2. Slösvilja snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Gissningsvis för att Apple lägger ner mer pengar på sin Appstore. De känns som de har bättre kontroll på vad för appar som släpps igenom. Har ju varit fina nyheter om appar som hackar en på Android market.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

1. Det har det visst, Apple är mindre villig att acceptera gratisappar.

2. Slösvilja snarare.

Skitsnack. Apple baserar inte sitt accepterande av Appar på om de är gratis eller inte.

Permalänk
Medlem

Reklam spam överallt i gratis appar, värdelöst.

Sen kan man tillägga att många android gratis appar som har reklam har bevisats vara enorma batteritjuvar, tömmer batteriet fort som satan.
Finns massor av artiklar om det.

Sen har google börjat ta bort alla adblock till android, både för appar och webläsare, lite apple stuk på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sen har google börjat ta bort alla adblock till android, både för appar och webläsare, lite apple stuk på det.

Adblockers har alltid brutit mot googles avtal för play butiken, det är först nu som google tagit tag i det. Fortfarande inget som hindrar dig från att installera dessa appar från andra källor.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Testa dolphin den fungerar för mig.

Permalänk
Medlem

Det är väl mest gratis för att eftersom Android apparna saknar skydd mot piratkopiering vilket gör att många som köper spelet kan dela med sig utav appen till vänner och via Internet. Det är väl så då att det är ganska onödigt att ta betalt när människor kan komma över spelet via gratis källor.
Jag personligen rekommenderar ingen att ladda ned något obetalt i app-väg, men lyfter fram att detta sker.
Det är en ren skam för nedladdaren själv, och kanske så leder det till problem med efterföljare för spelet om det är populärt.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Fedora Linux

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lasergurka:

De får pengar för visningar, inte bara för klick. Tror du att TV kanaler bara får reklampengar om någon som sett reklamen går till försäljarens butik? Nej, självklart får de pengarna för att reklamen visas, och det gäller även här, och detsamma på Youtube. Inget Adblock undantag; Inga pengar för annonsen.

Är det säkert att det inte räknas som en visning om man har AdBlock? (Det är en seriös fråga och jag vet inte svaret själv.)

Jag har tyvärr AdBlock aktiverat för jag tål inte Flash-annonser som håller på med nån irriterande film om nån StarCraft-expansion jag inte har det minsta intresse för, men som ändå ska ta upp nästan hela min uppmärksamhet. Jag är här för att läsa och skriva om hård- och mjukvara, inte för att titta på Flash-filmer.

Vet någon hur man kan få AdBlock att bara blockera Flash på SweClockers?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Många appar är 100% gratis och helt utan reklam eller mikrotransaktioner. Det finns ganska många utvecklare som tar fram appar för eget bruk i första hand, som har lön från ett riktigt (hint, hint) jobb och inte är besatta av ännu mer pengar.

Och så finns det förstås en miljard skitappar skrivna av pengakåta opportunister, men nu var det ju inte det det handlade om.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är det säkert att det inte räknas som en visning om man har AdBlock? (Det är en seriös fråga och jag vet inte svaret själv.)

Jag har tyvärr AdBlock aktiverat för jag tål inte Flash-annonser som håller på med nån irriterande film om nån StarCraft-expansion jag inte har det minsta intresse för, men som ändå ska ta upp nästan hela min uppmärksamhet. Jag är här för att läsa och skriva om hård- och mjukvara, inte för att titta på Flash-filmer.

Vet någon hur man kan få AdBlock att bara blockera Flash på SweClockers?

AdBlock låter bli att ladda ned annonsen, så det räknas inte som en visning. Om den lät annonsen laddas i bakgrunden men tog bort den innan den hann visas så skulle det problemet vara löst, men då skulle nog annonsörerna lyncha AdBlock-utvecklarna.

Jag har både ABP och DNTMe i Firefox, men har dem avslagna på sweclockers.com och några andra sidor. Däremot HATAR jag Flashannonser så jag använder FlashBlock på alla sidor utan undantag, även sweclockers. Vet inte om FlashBlock finns till andra browsers än Firefox dock.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Nu har jag aldrig utvecklat en riktig app, men väl en webbapplikation (närmare bestämt ett spel) till iPad. Det hade, med den kunskap och tid jag hade, inte varit möjligt att utveckla den för Android då man då måste anpassa för olika upplösningar, olika skärmproportioner, olika GUI-utseende, osv osv. Det är obestridligen mycket enklare att utveckla en snygg app för iOS, för man vet alltid exakt hur den kommer se ut på ALLA enheter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Menar generellt, den vanligaste tex. Angry birds är bara att ladda ner och spela, samma sak med musikspelare, bildvisare mm, mm, mm.

Om vi går tillbaka i tiden till år 2010 så lät det såhär:

The Android version of the game has been downloaded 5 million times and Rovio is on track to generate $1 million in revenue per month by the end of the year, according Rovio's Peter Vesterbacka.

This is less than what the company would have made if it sold the game, but this is just for one month. The more time people spend with the game, the more money Rovio is going to make. In a few months, the 5 million downloads could prove more valuable than 5 million sales.

Och i skrivande stund står det att angry birds laddats ner mellan 100 till 500 miljoner gånger till android. Sen har du alla andra spel också som rio, seasons, space, star wars osv.

Så lär inte gå någon nöd på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Kan du hålla god ton nu och sluta samla "gilla" samt kladda i tråden är jag tacksam.

Nu har jag läst dina inlägg och jag blir mer och mer förbannad varje gång. Sluta fjanta med dig nu. Varenda jävel i tråden såg att det var skämt trots att det saknades de där jävla smileysarna som du påpekade om. Lasergurka samlar då fan inte på några "Gillaklick", det gör han aldrig. Han framför sin åsikt och jag håller med honom, du förstorade upp ett skämt till något hemskt precis som religiösa och feminister gör. Oh yes I did it, jag generaliserade!

Väx upp nu eller sluta slänga ur dig att sweclockare är 15-åringar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Nerå, jag står i gatuhörn och kränger gillade kommentarer vettu, ju fler gillningar, desto högre pris går de för! Gilla den här kommentaren om du gillar saker som är bra och sånt!!!!1!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Nu har jag läst dina inlägg och jag blir mer och mer förbannad varje gång. Sluta fjanta med dig nu. Varenda jävel i tråden såg att det var skämt trots att det saknades de där jävla smileysarna som du påpekade om. Lasergurka samlar då fan inte på några "Gillaklick", det gör han aldrig. Han framför sin åsikt och jag håller med honom, du förstorade upp ett skämt till något hemskt precis som religiösa och feminister gör. Oh yes I did it, jag generaliserade!

Väx upp nu eller sluta slänga ur dig att sweclockare är 15-åringar.

Ditt inlägg generellt förutom OT och att du kan PM:a istället visar att du är en 15-åring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Ditt inlägg generellt förutom OT och att du kan PM:a istället visar att du är en 15-åring.

Generellt, tror jag nog du behöver tagga ner och läsa allt med en glimt i ögat. Som de flesta på detta forumet, och andra människor, gillar man att skämta till det, jag menar, ett skratt om dagen förlänger livet. Din ton tbx kändes ogrundad och onödig. Och att dessutom börja dra till att alla är 15 åringar, hur moget är det själv på en skala?

Sluta sura nu och ta livet med en klackspark. Annars lär du få det jobbigt om du inte redan har det. :>

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

29 med ett hett temperament.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Lekt med en gammal Nexus lite och blir förvånad att allt i google store är gratis. Vad lever utvecklarna på? Donerar verkligen folk så de får lön för sin möda?

har det inte alltid varit så? aldrig ägt ios eller windows phone så kan inte uttala mig längre än så... antar att intäkterna kommer från reklam så som de flesta hemsidor fungerar. antagligen är det mer jobb med att hålla en hemsida uppdaterad en att skriva en enkel app.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

har det inte alltid varit så? aldrig ägt ios eller windows phone så kan inte uttala mig längre än så... antar att intäkterna kommer från reklam så som de flesta hemsidor fungerar. antagligen är det mer jobb med att hålla en hemsida uppdaterad en att skriva en enkel app.

På IOS kostar i stort sätt allt jämfört med android. Därav tråden här, trodde inte det var sant först. Har t.o.m hittat gratisappar för spänning och överklockning för att inte tala om alla snygga launchers som gör mobilen rolig igen! Och widgets, underbart smidigt.
Levt med tron att vissa appar inte finns till android, ser nu att iOS saknar en hel del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

På IOS kostar i stort sätt allt jämfört med android. Därav tråden här, trodde inte det var sant först. Har t.o.m hittat gratisappar för spänning och överklockning för att inte tala om alla snygga launchers som gör mobilen rolig igen! Och widgets, underbart smidigt.
Levt med tron att vissa appar inte finns till android, ser nu att iOS saknar en hel del.

Finns mycket gratis på både apple och android, och samma sak som många appar till android saknas på ios, så finns det många appar för ios som saknas för android. Det beror ju lite på vad för appar man söker efter som man kanske bara reagerar åt "andra hållet". Sen kan man ju jailbreaka/roota och då öppnas helt plötsligt väldigt mycket fler möjligheter och "appar".

Visa signatur