Mac mini som HTPC med SSD, hjälp sökes

Permalänk
Medlem

Mac mini som HTPC med SSD, hjälp sökes

Hej!

Jag tänkte skaffa en mac mini som HTPC (HTMAC) Jag vill ha en tyst smidig dator kopplad till TV för att kunna surfa från TV soffan, köra spotify och ladda ned film.

1. Funkar minin bra som HTPC?
2. Finns det något bra gränssnitt så man kan se från soffan utan att det blir för smått?
3. Finns det motsvarande Windows Media Center till OSX?
4. Tror ni minin går att starta med en Logitech-fjärr?
5. Någon som installerat en SSD disk bredvid den befintliga i sin mini?
6. Jag vill gärna ha en SSD i datorn, tar gärna tips på någon i Stocholmsregionen som mot betalning kan följa guiden, http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIYIMM11D2/ och stoppa i en SSD disk i minin

Alla övriga tips och råd mottas gärna!

MVH

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

1. Ja, hyffsat. 23.976Hz är något du kan glömma dock.
2. Själv kör jag 720p som oftast, det är helt ok att sitta och surfa i soffan då. Avstånd ca 3 meter.
3. PLEX är ganska kompetent, även om jag själv föredrar XBMC.
4. Ja.
5. Nej.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tack för svar, någon fler?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

1. Det fungerar riktigt bra! Jag kör MAc Mini mid 2011 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=937277). Stremar 40-50gb 1080p filmer från min W7 PC utan några problem.
2. Jag lider av detta problemet. jag sitter 3 meter från 50" plasma och texten är väldigt liten! Man vänjer sig.. men det är fortfarande jobbigt.
3. XBMC + aeon tema = fowshow
4. Tvek, inte säker dock.
5. Ja

//rob~

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråde då jag funderar på att skaffa en mac mini och använda som HTPC.
oscrug, hur har det gått för dig ? Är du nöjd ?
En fråga som jag inte hittat svaret på är om man kan styra mac minin med apples remote ?
Kör en apple tv idag och det är smidigt att kunna styra xbmc med apple remoten.

Permalänk
Medlem

Menar du remote appen eller menar du apples IR fjärr? Fjärren kan du använda med mac os men det varierar kraftigt vilka program som stödjer den.

Permalänk
Medlem

Tänkte mest på apples IR fjärr kontroll

Permalänk
Skrivet av Quart:

Lyfter denna tråde då jag funderar på att skaffa en mac mini och använda som HTPC.
oscrug, hur har det gått för dig ? Är du nöjd ?
En fråga som jag inte hittat svaret på är om man kan styra mac minin med apples remote ?
Kör en apple tv idag och det är smidigt att kunna styra xbmc med apple remoten.

Jag använder min mac mini med plex. Styr plex med apple remote som funkar riktigt bra. Som default startar man plex med menyknappen på apple remote.

Om du har en iphone eller ipad så finns det flera bra appar för att styra mac minin med.
Några exempel.
Plex appen.
Rowmote, trackpad, fjärrkontroll och tangentbord som fungerar riktigt bra. Speciellt med en ipad.
Spot Remote för att styra spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Tänkte mest på apples IR fjärr kontroll

Du kan styra både XBMC och Plex med Apples fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

jag kör en late 2012 som htpc.
apples fjärr funkar kalas bra att använda. sen om man väljer att köra med xbmc eller plex är ju en smaksak. men funkar kalas bra.
att sätta i en ssd är inte speciellt svårt. mig tog det ca 20 minuter för att göra och jag är totalt noob på att skruva i dessa datorer.
skall man installera en ssd och en hdd behövs ju som sagt det kitet du länkat. egentligen bara kabeln du behöver. allt annat finns billigare att köpa på annat håll

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk

Det kan ju vara lite problem med filformaten av fillmer eftersom Mac OS X inte supportar vissa.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 770 Superclocked CPU: Intel I5 2500K 3,9GHz RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16GB HDD: Western Digital Caviar 1TB + External Western Digital 1TB Case: NZXT Guardian 921

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubeyoumedia:

Det kan ju vara lite problem med filformaten av fillmer eftersom Mac OS X inte supportar vissa.

Jag tror du har missuppfattat hur det fungerar. Det är mjukvaran som spelar upp filerna som styr det där, inte operativsystemet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubeyoumedia:

Det kan ju vara lite problem med filformaten av fillmer eftersom Mac OS X inte supportar vissa.

XBMC, Plex, VLC m.m. på OS X har stöd för exakt samma format som de har på Windows så det där påståendet stämmer inte alls.

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

XBMC, Plex, VLC m.m. på OS X har stöd för exakt samma format som de har på Windows så det där påståendet stämmer inte alls.

Sry, jag hade visst fel.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 770 Superclocked CPU: Intel I5 2500K 3,9GHz RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16GB HDD: Western Digital Caviar 1TB + External Western Digital 1TB Case: NZXT Guardian 921