Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

L = 1/(C*(2f*pi)^2) = 1/(3*10^(-6)*(2*50*pi)^2) = 3,4 H.

Tackar! Nu gäller det bara att försöka memorera den formeln också

Permalänk

Kanske inte helt matte relaterat men gör ett försök här ändå då det är fullt med begåvade människor här =D

Följande gäller för en krets som består av en spole och en kondensator som är
seriekopplade och som genomflyts av en sinusformad växelström:
L = 1,0 mH f = 1,0 kHz
Bestäm kondensatorns kapacitans C så att kretsen är i resonans, alltså då kretsens
impedans är noll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Contrista:

Kanske inte helt matte relaterat men gör ett försök här ändå då det är fullt med begåvade människor här =D

*Inlägg flyttat*

…till ett ännu mer passande ställe!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

*Inlägg flyttat*

…till ett ännu mer passande ställe!

Tack! Visste ej om denna tråd. Någon som vet hur jag tar fram svaret på mitt problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Contrista:

Tack! Visste ej om denna tråd. Någon som vet hur jag tar fram svaret på mitt problem?

Det påminner väl ganska mycket om frågan en bit upp?

Permalänk
Medlem

Accelerationen av en motorbåt kan under en tidsperiod beskrivas med a(t) = 1.8t -5, där t är tiden i sekunder räknat från accelerations början. I början av tidsperioden är båtens hastighet v(0) = 11 m/s och båtens position är s(0) = 280 m . Bestäm funktionsuttrycket s(t) som beskriver båtens läge under accelerationen.

Någon som vet hur man löser frågan ovan? Ska man först bestämma den primitiva funktionen till A(t), och sedan sätta in t=11 och sedan funktionen lika med 280?

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort såhär.

v(t) = v(0) + a(t)

Integrera med avseende på tiden.

s(t) - s(0) = v(0) * t + [1.8/2*t^2 - 5t]

s(t) = s(0) + [v(0) - 5] * t + 0.9t^2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zAjtarN:
Skrivet av Swiifty:

*Flyttat till fysiktråden*

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Någon som har koll på sin masstransport? Jag behöver en uppehållstid för ett fall med nästan ren diffusion. Pe << 1. I det här fallet är Pe ungefär 3e-5 så det är i princip ren diffusion, eller tekniskt sett dispersion men det är egentligen inte relevant.

Jag har Pe, diffusionskoefficient och så vidare men hittar inget vettigt uttryck för att räkna på det. Det enda jag lyckades gräva fram var nog inte helt rimligt då det var många tiopotenser för stort svar och mina kursböcker är inte alltför hjälpsamma.

Edit: En kompis räddade mig med formeln D = L^2/2*t vilken ger rimliga svar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nästan pinsamt hur mycket fysik man hunnit glömma på några år.

Mitt problem är ett fysiskt sådant, i dubbel bemärkelse.
En vagn med fyra plasthjul ska utrustas med motordrivning på två av hjulen. Motorerna ska kunna köras tillsammans eller en i taget (så att man i princip kan svänga). Jag är osäker på hur jag ska gå tillväga.

Data:
m=1000 kg
radie hjul=0,08 m
radie drivaxel=0,01m
µ = 0,05 -> det här är en grov uppskattning från att flytta vagnen och "känna efter" hur mycket man måste trycka på.
önskad hastighet c:a 0,5 m/s -> m.a.o. ~= 1 varv/s för ett hjul.

För att trycka vagnen framåt krävs en kraft: F = µ * N -> F = 0,02*1000*9,81 -> F = 490,5 N = 20 kg. (dock krävs det mer i starten).

Effekten kan jag komma på utifrån hastigheten och kraften P = F * s/t -> 250 W

Vilken väg går jag för att få reda på vilket vridmoment som krävs?
Är kraften som krävs i periferin på hjulet samma, alltså 490,5 N.
Då får jag vridmomentet 490,5*0,08 ~=40 Nm.

Hjälp lite på vägen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har problem med en fråga angående rörelseriktning. Det är fråga 22:1 här:

Sorry för att den är felroterad, men någon som vet hur jag kan lösa denna fråga? Förstår inte riktigt hur man ska tänka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zajtarn:

Hej,

Jag har problem med en fråga angående rörelseriktning. Det är fråga 22:1 här: http://i.imgur.com/kTEPaNm.jpg

Sorry för att den är felroterad, men någon som vet hur jag kan lösa denna fråga? Förstår inte riktigt hur man ska tänka.

Jag skulle gissa på att de syftar på om punkterna kommer röra sig upp eller ner. Titta på den här bilden för inspiration:

Fast det är lite svårt att veta exakt vad de menar utan att känna till sammanhanget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag skulle gissa på att de syftar på om punkterna kommer röra sig upp eller ner. Titta på den här bilden för inspiration:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Simple_har...

Fast det är lite svårt att veta exakt vad de menar utan att känna till sammanhanget.

Aa, man ska bestämma om punkterna kommer röra sig uppåt eller nedåt. Har tittat på bilden en stund men det verkar inte få mig att förstå varför t.ex A ska bli uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajtarn:

Aa, man ska bestämma om punkterna kommer röra sig uppåt eller nedåt. Har tittat på bilden en stund men det verkar inte få mig att förstå varför t.ex ska bli uppåt.

Notera att impulsen på animationen går från vänster till höger, i din uppgift går den från höger till vänster.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zajtarn:

Aa, man ska bestämma om punkterna kommer röra sig uppåt eller nedåt. Har tittat på bilden en stund men det verkar inte få mig att förstå varför t.ex ska bli uppåt.

Tänk dig att det där sinusaktiga rör sig åt vänster (som den röda nedan) medan punkterna är fixerade i x-led. Kommer de röra sig uppåt eller nedåt om de fortfarande skall ligga på linjen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tänk dig att det där sinusaktiga rör sig åt vänster (som den röda nedan) medan punkterna är fixerade i x-led. Kommer de röra sig uppåt eller nedåt om de fortfarande skall ligga på linjen?
http://i.imgur.com/4exLQdB.png

A-uppåt, B och C-nedåt och D uppåt. Men hur kom du fram till att du kan rita en röd linje precis brevid? Hur tänkte du med den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zajtarn:

Men hur kom du fram till att du kan rita en röd linje precis brevid? Hur tänkte du med den?

Det är ju där pulsen kommer befinna sig när den har flyttat sig en aning i pilens riktning. Jämför sedan med animationen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är ju där pulsen kommer befinna sig när den har flyttat sig en aning i pilens riktning. Jämför sedan med animationen ovan.

Okej, försökte rita upp som du gjorde på ett liknande fråga men tycker det är svårt att veta på ett ungefär hur det ska se ut om den har förflyttats sig lite i pilens riktning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zajtarn:

Okej, försökte rita upp som du gjorde på ett liknande fråga men tycker det är svårt att veta på ett ungefär hur det ska se ut om den har förflyttats sig lite i pilens riktning.

Gör det inte svårare än det är; rita en likadan (nåja, hyfsat lik i alla fall) figur fast något förskjuten (alternativt flytta punkterna åt andra hållet). Huvudsaken är att man kan avgöra om den nya linjen ligger över eller under punkten (eller om punktens nya läge ligger över eller under kurvan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Gör det inte svårare än det är; rita en likadan (nåja, hyfsat lik i alla fall) figur fast något förskjuten (alternativt flytta punkterna åt andra hållet). Huvudsaken är att man kan avgöra om den nya linjen ligger över eller under punkten (eller om punktens nya läge ligger över eller under kurvan).

Såhär hade jag ritat om jag inte hade kollat på ditt exempel: http://puu.sh/4aGTn.jpg. Nu är frågan till hur jag vet att man ska rita nästan exakt som dig? För om jag hade ritat sådär och sen bestämt om punkterna ligger uppåt eller nedåt så hade jag fått fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zajtarn:

Såhär hade jag ritat om jag inte hade kollat på ditt exempel: http://puu.sh/4aGTn.jpg. Nu är frågan till hur jag vet att man ska rita nästan exakt som dig? För om jag hade ritat sådär och sen bestämt om punkterna ligger uppåt eller nedåt så hade jag fått fel.

Var noga med att inte förändra kurvans form; den skall bara flyttas i sidled (och varje punkt på kurvan lika mycket åt samma håll). Om jag hade ritat snyggare nedan hade alla gröna linjer varit lika långa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Var noga med att inte förändra kurvans form; den skall bara flyttas i sidled (och varje punkt på kurvan lika mycket åt samma håll). Om jag hade ritat snyggare nedan hade alla gröna linjer varit lika långa.
http://i.imgur.com/ta0NcTg.png

Alright då är jag hänger jag med lite bättre. Testade rita upp på en annan tranversell våg: http://i.imgur.com/shvUtzo.jpg. Visst borde det bli exakt samma svar på denna fråga? Det tycker jag iaf men det står att A är påväg nedåt vilket är skumt, eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zajtarn:

Alright då är jag hänger jag med lite bättre. Testade rita upp på en annan tranversell våg: http://i.imgur.com/shvUtzo.jpg. Visst borde det bli exakt samma svar på denna fråga? Det tycker jag iaf men det står att A är påväg nedåt vilket är skumt, eller?

Observera dock att pilen den här gången pekar åt höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Observera dock att pilen den här gången pekar åt höger.

Då börjar man rita från andra hållet eller? Isåfall blir det väl typ såhär: http://i.imgur.com/wSHRhMo.jpg. Punkternas rörelseriktning på denna bild borde bli: D-nedåt, C-uppåt, B-uppåt och A-nedåt.

I facit står det att "B rör sig först uppåt till ett vändläge(då pulsentoppen kommit för B), och därefter nedåt för att stanna i sitt jämviktsläge. C rör sig också uppåt förbi sitt jämviktsläge till övre vändläget och därefter tillbaka till jämviktsläget. D rör sig nedåt till ett vändläge, därefter uppåt förbi sitt jämviktsläge till ett övre vändläge och sedan nedåt till jämviktsläget." Men tror du hade jag fått rätt om jag bara skrivet D-nedåt, C-uppåt, B-uppåt och A-nedåt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zajtarn:

Men tror du hade jag fått rätt om jag bara skrivet D-nedåt, C-uppåt, B-uppåt och A-nedåt?

Det beror nog lite på vem som rättar (man borde kunna tolka frågan på båda sätt), men det skadar ju aldrig att vara utförlig (så länge man gör rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det beror nog lite på vem som rättar (man borde kunna tolka frågan på båda sätt), men det skadar ju aldrig att vara utförlig (så länge man gör rätt).

Mjo sant. Men tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har en ny fråga. Så om pilen är till höger börjar man rita från vänster? Och om pilen är åt vänster så börjar man rita från höger? Isåfall, hur vet man om man ska börja ovanför strecket till vänster eller höger?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zajtarn:

Har en ny fråga. Så om pilen är till höger börjar man rita från vänster? Och om pilen är åt vänster så börjar man rita från höger? Isåfall, hur vet man om man ska börja ovanför strecket till vänster eller höger?

Tänk dig som sagt att pulsen rör sig i pilens riktning. Titta på animationen ovan (där pulsen går åt höger) till det känns logiskt. Punkten rör sig ej i x-led men följer med i y-led.

Permalänk
Medlem

Har problem med fråga b) på denna fråga: Två stavar dopas samtidigt ned i vattnet i samma takt.
Det bildas då vågor med båglängden 26cm.
a) En lite korkbit placeras på första nodlinjen så att avståndet till den ena staven är 57 cm.
Hur långt bort från den andra staven kan då korkbiten befinna sig?

b) Korkbiten placeras sedan på den andra nodlinjen så att avståndet till den ena staven är 72 cm. Hur långt bort från den andra staven kan då korkbiten befinna sig?

I a) är svaren 44cm och 70cm.(inte helt hundra på varför det blir som det blir men har en uträkning iaf som är |57-x| = 26/2). På b) ska man gångra (26/2) med 2 eftersom det är den andra nodlinjen som korkbiten är placerad på nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Har problem med fråga b) på denna fråga: Två stavar dopas samtidigt ned i vattnet i samma takt.
Det bildas då vågor med båglängden 26cm.
a) En lite korkbit placeras på första nodlinjen så att avståndet till den ena staven är 57 cm.
Hur långt bort från den andra staven kan då korkbiten befinna sig?

b) Korkbiten placeras sedan på den andra nodlinjen så att avståndet till den ena staven är 72 cm. Hur långt bort från den andra staven kan då korkbiten befinna sig?

I a) är svaren 44cm och 70cm.(inte helt hundra på varför det blir som det blir men har en uträkning iaf som är |57-x| = 26/2). På b) ska man gångra (26/2) med 2 eftersom det är den andra nodlinjen som korkbiten är placerad på nu?

Notera att du menar "våglängd", inte "båglängd".

Uppgiften handlar om interferens. Om du har två vågkällor i fas: var uppstår noder, dvs punkter där vågorna motverkar varandra? Jo, där källornas bidrag är helt ur fas, dvs skiljer sig med en halvvärd (1/2, 3/2, 5/2, …) våglängd. På dessa ställen kan man säga att vattnet kommer vilja sänkas pga den ena källans bidrag, samtidigt som det kommer vilja höjas av den andra källans bidrag. Superposition gäller (dvs man kan addera källornas bidrag), så vi får en "nod".

Låt d beteckna avståndet mellan noden och första staven (vilket du får givet i båda uppgifterna), x avståndet mellan noden och andra staven (rita figur) och λ våglängden. Skillnaden i avstånd för nodpunkten till de båda stavarna kan skrivas |d − x|. Du vet att denna skillnad måste vara en halvvärd våglängd i nodpunkter, dvs
   |d − x| = λ (n + ½), n = 0, 1, 2, … .

I första uppgiften frågar de efter "första nodlinjen", vilket motsvarar n = 0. Alltså ska skillnaden i avstånd mellan stavarna vara en halv våglängd, dvs
   |d − x| = λ (0 + ½) = λ /2
vilket är det uttryck du hade för dina värden. Gör separata räkningar för fallen när x är större eller mindre än d för att få de båda svaren (om x < d så kan du helt enkelt plocka bort absolutbeloppet; om x > d så är talet innanför absolutbeloppet negativt, så du får byta tecken för att ta bort beloppet).

I andra uppgiften så frågar de efter andra nodlinjen, dvs n = 1, och du har ett annat avstånd till första staven. I övrigt är det samma uträkning och formel vilket åter ger två möjligheter för x.

Visa signatur