Vad använder ni för att styra er HTPC

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för att styra er HTPC

Har inte sett så många trådar om vad folk använder för tbord/styrutrustning för sina HTPCs. Så vad använder ni och vad kan ni tipsa om?

Själv kör jag ett Dinovo edge som har fungerat bra i ett år, men har nu börjat få problem med bluetooth anslutningen, jag kan inte säga än om det är tangentbordet eller något annat. Ska testa lite mer när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Logitech K400 har fungerat bra för mig sedan jag köpte det för ett par år sedan.

Det händer även att jag styr datorn med telefonen om tangentbordet ligger långt borta.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett trådlöst tangentbord från Deltaco. Det dröjde dock inte många dagar innan trackballen slutade fungera, men i övrigt har jag inte haft några problem med det (bortsett från den lilla storleken).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Försökte med några olika Logitech mm men inget fungerade speciellt bra på avståndet jag hade. Hade även någon BT från ... ja, var det Deltaco, men den tappade kontakten hela tiden, så slutade med att jag köpte ett Apple tangentbort och en Magic trackpad eller vad den heter, fungerar finfint till PCn, fick bara binda om någon knapp, det har ju inte DEL på Apple.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

dinovo edge och mini. sen kör jag med nån app i telefonen/surfplatta för att styra xbmc

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Om det är xbmc du kör på htpc:n kan du styra det med tv:ns fjärrkontroll om du använder hdmi som anslutning. Det är vad jag gör på min rasperry pi och det känns väldigt bra att slippa ha så många kontroller och prylar liggandes på bordet. Men det är ju under förutsättningen att det är det som är huvudanvändningen för htpcn.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Har inte sett så många trådar om vad folk använder för tbord/styrutrustning för sina HTPCs. Så vad använder ni och vad kan ni tipsa om?

Själv kör jag ett Dinovo edge som har fungerat bra i ett år, men har nu börjat få problem med bluetooth anslutningen, jag kan inte säga än om det är tangentbordet eller något annat. Ska testa lite mer när jag kommer hem.

om du kör xbmc och äger en surfplatta eller smartphone av någon form:

https://www.facebook.com/xbmc.constellation

grym app!

Permalänk
Skrivet av Release:

Om det är xbmc du kör på htpc:n kan du styra det med tv:ns fjärrkontroll om du använder hdmi som anslutning. Det är vad jag gör på min rasperry pi och det känns väldigt bra att slippa ha så många kontroller och prylar liggandes på bordet. Men det är ju under förutsättningen att det är det som är huvudanvändningen för htpcn.

Hur funkar detta, behöver man ställa in någonting?

Permalänk
Skrivet av Murre5:

Har inte sett så många trådar om vad folk använder för tbord/styrutrustning för sina HTPCs. Så vad använder ni och vad kan ni tipsa om?

Själv kör jag ett Dinovo edge som har fungerat bra i ett år, men har nu börjat få problem med bluetooth anslutningen, jag kan inte säga än om det är tangentbordet eller något annat. Ska testa lite mer när jag kommer hem.

Har du tangentbordets mottagare bakpå datorn? Isåfall, sätt den i en av dom främre USB-portarna.

Jag styr min med:
* Dinovo Edge
* Logitech Harmony 525
* Unified Remote (Android & WP7)
* foobar2000 controller (Android)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Min "HTPC" är en Raspberry Pi med raspbmc och jag manövrerar den med appen "Yatse" från Google Play/Android.
Remoten går genom nätverkat så på så sätt behövs ingen bluetooth/trådlös mottagare.

Fungerar galant och väldigt enkelt att få igång!

Permalänk
Medlem

Logitech Dinivo Edge och iphonen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En sån här http://www.pulse-eight.com/store/products/104-usb-hdmi-cec-ad... och en Harmony One som tv-fjärr.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Min Logitech DiNovo Mini håller än efter över fyra års användande, diggar den skarpt.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

trådlös mus o t-bord och mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Hur funkar detta, behöver man ställa in någonting?

Inte med Raspbmc, det ligger med i klienten. Kravet är väl att det är hdmianslutning och möjligtvis att din tv är smart nog. Har en Samsung serie 6, alltså inget avancerat. Jag använder navigeringsknapparna på tvkontrollen för att navigera i menyer och play/pause etc. inte lika snabbt som ett tangentbord men å andra sidan är ui:t i raspbmc riktigt segt ändå...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

syrrans pojkvän har ett program i mobilen , vet ej vad det heter

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Logitech Harmony 525 för kontroll över Mediaportal, förstärkaren, digitalboxen och TVn.
Logitech Dinovo Mini för kontroll över webläsaren.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

XBMC remote.

Permalänk
Medlem

Kör med XBMC official Remote : https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbmc.androi... för XBMC.
övrig styrning körs med Logitech K750, samt lekt lite med Teamviewer för android.

Visa signatur

Chassi: Silverstone SUGO SG10 CPU: i7 3770K @ Stock MB: Asus Maximus V Gene RAM: Vengeance 16GB 1600Mhz GPU: Asus GTX 780 DC2 TOP PSU: Corsair AX760 Skärmar: Syncmaster 245B

Permalänk
Medlem

flirc kopplad till ej använda knappar på förstärkarfjärren (vilket är jäkla många knappar).
Behöver jag någon gång navigera i windows använder jag vnc från mobilen eller laptopen.

Permalänk
Medlem

kör med ett halvtaskigt tangentbord i stroleken liten som tusan.

Har införskaffat en harmony remote men inte orkat konfigurera den eller införskaffat en IR mottagare för HTPCn

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

jag använder Logitech Dinovo Edge har funkat hur bra som helst under de 3 åren som jag har haft tangentbordet.

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Jag använder en rf-fjärrkontroll och logitech k400. Med fjärrkontrollen kan jag skicka kommandon till eventghost, ett program som kan styra i princip allt på datorn och dessutom en massa extern utrustning. Jag har en ir-sändare kopplad till datorn som jag via eventghost kan styra tv, förstärkare och digitalbox med.

Permalänk
Medlem

xbmc remote till min android, det fungerar mer än utmärkt!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Inte med Raspbmc, det ligger med i klienten. Kravet är väl att det är hdmianslutning och möjligtvis att din tv är smart nog. Har en Samsung serie 6, alltså inget avancerat. Jag använder navigeringsknapparna på tvkontrollen för att navigera i menyer och play/pause etc. inte lika snabbt som ett tangentbord men å andra sidan är ui:t i raspbmc riktigt segt ändå...

Hårdvaran måste stödja HDMI-CEC som Raspberry Pi gör det, men inte mycket annat som jag har sett.

Permalänk
Skrivet av HansTriceps:

Hur funkar detta, behöver man ställa in någonting?

Det som gör att du kan göra detta på en raspberry är att det finns inbygg CEC i den, så har du cec i din tv också så funkar fjärren till raspberryn, Det finns CEC adaptrar att köpa till dator också men se då till att du har stöd för CEC i din tv.

Permalänk
Medlem

Trådlös mus, något random tangentbord med kabel över golvet.
Men om frågan istället vore vilken lösning jag skulle föredra skulle jag svara Logitech K400

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Telefonen! Via XBMC. Annars så använder jag
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
Billig och fungerar utmärkt! Både till datorn och PS3:an

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Logitech K400 har fungerat bra för mig sedan jag köpte det för ett par år sedan.

Det händer även att jag styr datorn med telefonen om tangentbordet ligger långt borta.

Jag har också ett K400. Men det funkar så jävla dåligt med min HTPC. Jag har provat alla olika USB-portar på moderkortet men får otroligt dålig mottagning. Bara det kommer en burk i vägen för sikten så tappar den signalen.

Provade koppla in den i servern när jag hade problem där. Då gick det kanon genom en vägg och en garderob. Jäkligt skumt.

Men i övrigt är det ett smidigt t-bord att styra HTPC med.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

jag kör med Logitech K400 samt min HTC smartphone och min Asus transformer i XBMC på HTPCn
på min Rasberry PI kör jag HTC smartphone och min Asus transformer i XBMC.

på HTPCn har jag TV kort som jag tar in TV signalen, så jag kan spela in och stream:a vidare till min RPI i sovrummet över nätverket.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.