Permalänk

Touchskärm - enbart ett mode?

Ja vad tror ni egentligen? Jag har funderat ett tag på detta och inte minst för att jag funderar på att köpa en Ultrabook. Är touch verkligen framtiden? Eller är det som som att det ska vara en ny grej? Att man helt plötsligt ska kunna ta på skärmen, vilka fördelar väcker det? Okej, att mobiltelefonen fick det och att surfplattan sedan kom och slog igenom var väl en bra grej. Men när det kommer till datorer och laptops. Är det bra? Vissa menar på att surfplattan skulle ta över efter laptopen men jag tvekar. Är det verkligen en bra ersättning mot tangentbord och mus?

Ur en ergonomiskt synvinkel så känns touch verkligen som stenåldern. Att sitta med händerna i luften hela tiden och inte kunna vila dem! Det känns inte som en speciellt smart lösning. Det känns på många vis mer som ett mode än som en praktisk lösning. Men vad tror ni?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått meningen med touchskärm på datorer. Vill man ha touch köper man en surfplatta, inte en dator.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Jag är verkligen sugen på att köpa en laptop med touchskärm, eller en laptop där det går att koppla loss skärmen från själva tangentbordet, typ en Surface pro eller kanske någon av HPs varianter.

Att peka på sin 27" skärm som sitter 1,5 meter bort på skrivbordet tror jag inte på, men det är väl att jämföra med att peta på sin TV för att byta film, det kommer inte hända.

Jag tror däremot att touch kan öpnna upp föra nya kognitiva gränsnitt som kommer hjälpa användarna att direkt förstå hur sina tekniska prylar fungerar. På det viset tror jag att det kommer slå igenom, då 99% av användarna faktist inte är entusiaster som använder datorn dygnet runt och skriver bash script såfort det finns något som måste göras mer än en gång.

Permalänk
Medlem

på stationära datorer är det rent idiotiskt med touch om det inte är en tillfällig stådator.
på bärbara är det inte riktigt lika idiotiskt, men nära på. det finns dock en del fler användningsområden på touch för bärbara datorer.

på mobiltelefoner och surfplattor är det det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen

Tidigare idag skrev jag följande:

Skrivet av HurMycket:

Önskemål på laptop:
- Bra skärm. Minst 1920x1080. Gärna IPS.
- SSD. Och inget "500 GB + 24 GB cache"-trams.
- Tunn och lätt så man enkelt kan bära runt den.
- Bra batteritid. Minst fem timmar, gärna mer.
- Hög byggkvalité, inklusive tangentbord, gångjärn och chassi.
- Självklart HDMI, USB 3.0, ethernet, osv.
- Max 10 000 kr, men självklart gärna mindre.
- Ingen touchskärm, tack!!

Så ska jag i sommar för första gången köpa en laptop (som inte behöver konstant strömkabel).

Jag ska köpa en laptop i sommar. Det ska MYCKET till för att jag ska köpa en med touch. Jag vill ABSOLUT INTE ha touch i min laptop, oavsett hur "coolt" det tydligen är enligt Microsoft, Intel och alla PC-tillverkare. Och så vill jag helst inte ha Windows 8, utan Windows 7, men det kan man ju installera själv.

På mobiler och surfplattor däremot ... Jag tror inte ens det behöver diskuteras.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ursäkta om analysen blev lite utdragen.

Jag tror det är en överhypad bubbla som kommer gå över efter årets slut. Det tillför väldigt lite rent praktiskt för allt annat än surfplattor. På den enkla plattformen är det klockrent. Men det är inte någon enveten modefluga att vi suttit kvar med mus och tangnetbordskombon i 30+ år. Det är träffsäkrare och effektivare. På sin höjd kan en touchskärm vara ett komplement till dessa två, men det ska absolut inte vara paradnumret för input på "datorer" (Jag separerar gärna plattor i alla former från datorer även om båda i grunden är en typ av dator men fyller två olika användningsområden). Den som är nyfiken kan ju förställa sig att vinjettera porträttbilder i valfritt bildbehandlingsprogram med en touchskärm, jag ser det som en mardröm om man skulle behöva göra noggranna detaljer.

"Men det är inte för avancerade användare i arbete det är tänkt för" brukar argumenten vara då. Nej men därför är touch-anpassningen inget som ska ens påverka dessa områden ekonomiskt eller ergonomiskt. Verkligheten har tyvärr gjort att så blivit om än så här långt i begränsad skala. Win 8's kontroversiella meny som delade PC-användarna i två läger är ett suveränt exempel på det. Idén med ett gui/os som ska vara lika dant och fungera precis lika bra på alla former av plattformar är en naiv dröm. Det blir bara kompromisser på varje typ av enhet.

Surfplattan kommer inte ta över datorernas användningsområde. Det har tagit över som kommunikationsportal till webben och sociala medier, vilket vi alla, dundernörd som n00b använder oss av. Därför är det ingen överraskning att den försäljningen sprang om PC's så fort. De var billiga och tillräckligt kompetenta för det ändamålet dessutom. Men, går vi bort från mer basala behov till avancerade eller användningsområden som vi behöver ägna längre tid och kraft åt så kommer touch-skärm aldrig vara en fördel.

Det måste nog ha sin gång och samtidigt får diverse utvecklare och tillverkare ta en smäll av det. Vi får se vart det landar men två saker är självklara framöver. Touch-skärms prylar kommer ta över en del av vårt digitala liv, men absolut inte dominera det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av KTL:

Ursäkta om analysen blev lite utdragen.

Jag tror det är en överhypad bubbla som kommer gå över efter årets slut. Det tillför väldigt lite rent praktiskt för allt annat än surfplattor. På den enkla plattformen är det klockrent. Men det är inte någon enveten modefluga att vi suttit kvar med mus och tangnetbordskombon i 30+ år. Det är träffsäkrare och effektivare. På sin höjd kan en touchskärm vara ett komplement till dessa två, men det ska absolut inte vara paradnumret för input på "datorer" (Jag separerar gärna plattor i alla former från datorer även om båda i grunden är en typ av dator men fyller två olika användningsområden). Den som är nyfiken kan ju förställa sig att vinjettera porträttbilder i valfritt bildbehandlingsprogram med en touchskärm, jag ser det som en mardröm om man skulle behöva göra noggranna detaljer.

"Men det är inte för avancerade användare i arbete det är tänkt för" brukar argumenten vara då. Nej men därför är touch-anpassningen inget som ska ens påverka dessa områden ekonomiskt eller ergonomiskt. Verkligheten har tyvärr gjort att så blivit om än så här långt i begränsad skala. Win 8's kontroversiella meny som delade PC-användarna i två läger är ett suveränt exempel på det. Idén med ett gui/os som ska vara lika dant och fungera precis lika bra på alla former av plattformar är en naiv dröm. Det blir bara kompromisser på varje typ av enhet.

Surfplattan kommer inte ta över datorernas användningsområde. Det har tagit över som kommunikationsportal till webben och sociala medier, vilket vi alla, dundernörd som n00b använder oss av. Därför är det ingen överraskning att den försäljningen sprang om PC's så fort. De var billiga och tillräckligt kompetenta för det ändamålet dessutom. Men, går vi bort från mer basala behov till avancerade eller användningsområden som vi behöver ägna längre tid och kraft åt så kommer touch-skärm aldrig vara en fördel.

Det måste nog ha sin gång och samtidigt får diverse utvecklare och tillverkare ta en smäll av det. Vi får se vart det landar men två saker är självklara framöver. Touch-skärms prylar kommer ta över en del av vårt digitala liv, men absolut inte dominera det.

Håller med helt och hållet. Jag ser fördelar med touch, men inte i sådan utsträckning som företag som Intel och MS. Varför tar de detta till en sådan nivå?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att hybriddatorer har stor potential, men touch på vanliga laptops och vanliga datorskärmar? Nja... Vad vi nördar tycker är dock ganska irrelevant, frågan är vad de vanliga konsumenterna tycker om fenomenet.

Permalänk
Medlem

Defenitivt ett mode. Precis som 3D.

Fyller absolut ingen roll på varken laptop eller en desktop, enda det åstakommer är horribla arbetsställningar som får musarm att verka löjligt i gämnförelse.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Frågan är vart det ska sluta? När vänder det eller vad är det som gör att folk vill ha det? Eller köper folk det bara för att det sitter på datorerna nu mera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en sak som faktiskt är mer irriterande än en finne i röven. Fingeravtryck på skärmen.
Fattar verkligen inte hur MS tänkte här... surfplattor och mobiler ja, men rör inte min datorskärm säger jag bara!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det finns en sak som faktiskt är mer irriterande än en finne i röven. Fingeravtryck på skärmen.
Fattar verkligen inte hur MS tänkte här... surfplattor och mobiler ja, men rör inte min datorskärm säger jag bara!

Håller med! Särskilt när man har den handsvett som jag!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

efter att kört med Touchskärm och Win8 på min laptop ett tag skulle jag inte vilja vara utan touch igen.
Har man en extern mus så föredrar jag de varje dag i veckan. Men sitter man inte vid ett skrivbord så äger touchskärm mot touchpad enligt mig.

Permalänk
Medlem

Touch är hur bra som helst! Jag tror många av anti-toucharna inte har använt touch-laptops. Det tar ungefär 1 minut för touchen att kännas intuitiv. Det är helt perfekt när man visar bilder, eller presentationer. Jag tycker att convertible-idén också är klockren. Det finns massor tillfällen då det är skönt att kunna köra i tabelt-mode och använda touch. Ett tillfälle är när man flyger eller åker buss. Touchen är en kompliment, man använder det inte tiden, men har man väl använt det så är det svårt att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Defenitivt ett mode. Precis som 3D.

Fyller absolut ingen roll på varken laptop eller en desktop, enda det åstakommer är horribla arbetsställningar som får musarm att verka löjligt i gämnförelse.

Har du verkligen använt touch? Massor av tillfällen då det känns så mycket smidigare att använda touch. 3D hade inga användningsområden. Touch-skärmar har massor, speciellt om de sitter på convertibles.

Permalänk
Medlem

Pilla på skärmen... nej tack.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk

Inga feta fingrar på min skärm!!

Finns inget mer irriterande när man sitter vid datorn eller framför en film och så ser man en massa fingeravtryck från mina nyfikna barn...eller hela händer för den delen över hela bildytan...

Däremot så är touch kanon på mobilen...men till och med surfplattan är enligt min mening rätt så meningslös, för liten bildyta och dessutom jobbigt i längden att behöva hålla i skärmen. Mycket bättre att sätta sig bakom datorn.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktator:

Har du verkligen använt touch? Massor av tillfällen då det känns så mycket smidigare att använda touch. 3D hade inga användningsområden. Touch-skärmar har massor, speciellt om de sitter på convertibles.

Ja. Där det hör hemma, på en telefon. Surfplattor är ett värdelöst påhitt som endast är ett behov som skapats för att sälja, orsakar nackproblem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ja. Där det hör hemma, på en telefon. Surfplattor är ett värdelöst påhitt som endast är ett behov som skapats för att sälja, orsakar nackproblem.

Du har alltså inte använt touch på en laptop, då hade jag rätt m.a.o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktator:

Du har alltså inte använt touch på en laptop, då hade jag rätt m.a.o.

Varför skulle jag vilja kladda ner min dators skärm? Betalar, om jag måste, mer för att slippa touch. Då har jag rätt "m.a.o."

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Jag kan se användning för det på väldigt små laptops, där trackpaden vanligtvis är pytteliten och skärmen är nära till hands.
Men touch på stationära är ju skrattretande

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag är verkligen sugen på att köpa en laptop med touchskärm, eller en laptop där det går att koppla loss skärmen från själva tangentbordet, typ en Surface pro eller kanske någon av HPs varianter.

Att peka på sin 27" skärm som sitter 1,5 meter bort på skrivbordet tror jag inte på, men det är väl att jämföra med att peta på sin TV för att byta film, det kommer inte hända.

Jag tror däremot att touch kan öpnna upp föra nya kognitiva gränsnitt som kommer hjälpa användarna att direkt förstå hur sina tekniska prylar fungerar. På det viset tror jag att det kommer slå igenom, då 99% av användarna faktist inte är entusiaster som använder datorn dygnet runt och skriver bash script såfort det finns något som måste göras mer än en gång.

Kolla in denna datorn, själv hade jag köpt den direkt om jag hade behövt laptop och ville prova på touch! http://www.acer.com/aspirer7/sv_SE/

Jag håller med dig om att det helt kan öppna upp nya saker, folk är bara inte vana ännu. Det har ju alltid varit så, så fort det kommer något nytt som tvingar användaren att på något sätt ändra sina vanor så blir det kalabalik, även om det nya funkar bra. Själv skulle jag älska om jag kunde sitta med photoshop på en 27" touchskärm.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Känner att Steve Jobs förklarade min anledning till varför jag inte gillar idén om touch på datorer rent allmänt:

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Tror absolut det har sina tillfällen. Skulle mycket väl kunna tänka mig det på tex en surfdator eller en enklare multimedieplattform. Däremot tillför det mig sannolikt ingenting vid vissa typer av arbete, men det spelar mindre roll. Vore ju tex underbart att kunna rita direkt på en 27"-skärm.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Scott Hanselman har skrivit en del om hans tanker kring pekskärmar på bärbara datorer. Efter att ha testat det en längre tid för första gången skrev han detta.

TouchScreen

A touchscreen on a laptop? Why? What kind of madness is this? After using it for a while having a touchscreen is a nice to have. The mistake reviewers make is thinking that we the users are expected to be swiping around all day with tired gorilla arms. The real truth is that it's just a third input device. Keyboard, mouse, screen. Now everything can be touched - and preferably ordered like this by frequency of use, at least for a laptop.

I find myself reaching for the screen a few times an hour. Not enough to get tired and not enough to pretend I am on a tablet, but enough to appreciate it. Sometimes clicking Start and touching a large icon is just faster than the mouse and more relaxed than the keyboard. After a while I even used the taskbar buttons by touch to open apps as those buttons are just a few inches from the top row of function keys.

I often used the touch screen to position the cursor when editing large amounts of text. When browsing long form reading on Instapaper I would scroll with the screen, usually resting my hand in the lower right corner of the screen and scrolling with my thumb. It's a very natural position.

This reference hardware includes 5 touch points and built-in apps like Maps worked great. It did tend to miss some taps though, usually just one finger doing basic stuff. I'm assuming this is a hardware driver issue, perhaps trying to prevent unwanted taps. It was noticeable enough to be irritating so I'd recommend to anyone purchasing an Ultrabook with a touch screen to spend some time with the hardware and ensure it's consistent and reliable.

Dold text

Lite senare skrev han detta.

Don't knock a touchscreen until you've used one. Every laptop should (and will) have a touch screen in a year. Mark my words. This nonsense about how your arm will hurt assumes that you're only using it. A touchscreen is complementary not primary. I use it for pinching, for scrolling web pages, and for launching apps. It's much faster to just touch the icon than to mouse over to click one.

Dold text

27e april skrev han att hans nya arbetsdator är en Lenovo X1 Carbon med touch. Finns ett stycke om pekskärmen en bit ner. Review: The Lenovo X1 Carbon Touch is my new laptop

Nu har han ganska stark anknytning till Microsoft och kanske talar väl om det för att boosta Windows 8 och kommande PCs. Men bilden ovan som Apple visar med en rak arm som sträcker ett pekfinger mot en laptop tror jag inte ger en helt perfekt bild över användningen heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som är värre än fingeravtryck på skärmen, är att när någon har torkat av bilens framruta invändigt med handen Grrrrrrr

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Jag tycker det är bra då det ger användare ytterligare ett sätt att kommunicera med datorn, i sin nuvarande form är dock touchpaneler alldeles för dyra, vem vill betala 80$ extra för en touchskärm på en laptop? Ingen, eller kanske en promille av användarna. Hade den kostat 10$ hade man ju liksom inte brytt sig, 60kr hit och dit är väl inget även om man inte kommer använda touchen. Men kostnaden idag är helt enkelt inte rimlig i förhållande till hur mycket de flesta kommer använda en touchskärm på en laptop.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Jag kan faktiskt inte se någon framtid för touch på datorer och laptops, man sitter fel och får belastningsskador. Helt idiotiskt egentligen men jag kan förstå att de har sina fördelar på vissa bitar men jag undrar om man kan se att det skulle överväga.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag kan faktiskt inte se någon framtid för touch på datorer och laptops, man sitter fel och får belastningsskador. Helt idiotiskt egentligen men jag kan förstå att de har sina fördelar på vissa bitar men jag undrar om man kan se att det skulle överväga.

Du behöver ju inte sitta och använda touchen hela tiden, se det som ett komplement till mus, tangentbord och touchpad.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Definitivt ett mode precis som pekdonet.

Nå jag själv kör med touchscreen på min bärbara och det ska väldigt mycket till att nästa inte ska ha det också, orsaken är att man ibland sitter i trånga utrummen med datorn i knät tätt med folk och då underlättar touchscreen.
Eller bara som nu när datorn är på nattduksbord och jag skriver, varför tusan skulle jag pilla på styrplattan?
Det går ju typ 3 gånger så lång tid att trycka på skärmen än att flytta händerna till pekplattan och styra.

Samma sak gäller när datorn är på magen och jag ligger i sängen, påstå att pekplattan mer ergonomisk? Ja då har man ej testat pekskärm.

Problemet är dock kladd på skärmen, men jag tycker det inte är så farligt när man är varsam.

Skrivet av MrAdde:

Du behöver ju inte sitta och använda touchen hela tiden, se det som ett komplement till mus, tangentbord och touchpad.

Precis detta tror jag många har svårt att förstå när de argumenterar emot touchscreen. För min del kan det gå en hel dag utan jag använder den en enda gång, en annan dag kanske jag bara använder touchscreen på just laptoppen. Vad som jag väljer beror på det som är mest ergonomisk just då.

Angående flopp eller inte, så ser jag en chans att touchscreen blir överhypad och folk ska ha bara för att, men samtidigt så är touchscreen faktisk väldigt bra ibland.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".