Överprisar inte folk sinna begagnade varor?

Permalänk
Medlem

Jag är som Pecken, säljer lågt för att det ska gå snabbt. Marknaden styr priset det är helt rätt men det är just pga folks ovetande att priserna är så höga. Inom områden som fordon vet folk helt enkelt bättre och där är det mer stabiliserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Folk förstår inte att så fort du betalat för en elektronikpryl så har den genast förlorat närmare halva värdet.

Men nu är det ju inte så. Ett perfekt svar har du nedan.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Saker är värda vad de kan säljas för,dvs vad nån är beredd att betala för dem, inte vad just ni personligen är beredda att betala för dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Det är naturligt att de dyra annonserna blir kvar och de billiga annonserna försvinner tidigt, varvid man mest ser de dyra.

Annars är begagnadköp av persondatorprylar i princip samma sak som begagnadköp av underkläder. Visst man sparar någon krona vid inköp, men det kan komma surt efter. Och kostnaden med persondatorer är inte bara ny hårdvara utan kanske förlorat arbete och även om man gör backup, så kan datafelet ha uppstått sedan någon vecka tillbaka i sitt arbete.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet, efter några år inom civilekonomvärlden, så är det efterfrågan som styr priset.. Kan man verkligen då kalla det fel?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Så vitt jag vet, efter några år inom civilekonomvärlden, så är det efterfrågan som styr priset.. Kan man verkligen då kalla det fel?

Då borde du ha lärt dig att alla dylika floskler bygger på att alla parter är fullständigt informerade. Att sälja varor till överpris är att utnyttja okunskapen hos din köpare.

En vara är inte alltid värd vad någon är beredd att betala.

Permalänk

Folk på köp och säljsidor... Hur svårt är det att läsa? Om man skriver "Svart iPhone 4s operatörslåst till Telia, ny i kartong" och har en bild på en Svart Telialåst iPhone ny i kartong med kvittot på bilden så får man ändå massa mail "Är den vit", "Funkar den med Tele2", "Är den använd", "har du kvitto"... Ibland undrar man hur folk är funtade

Jag sätter ut för det pris jag vill ha +25%, Folk prutar ju utan skam på t.ex. blocket. Oftast får man då 50-75% av vad man har tänkt sig från början!

Om jag bara får låga bud typ 50kr och 100kr oavsett vad det är så är det inte värt att lägga tid på att packa snyggt och ta bilen till posten, så då kastar jag det på returpunkten istället!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

En vara är inte alltid värd vad någon är beredd att betala.

Hur definerar du då värdet? Tycker du egenvärdet är en bättre representation? I så fall betalar vi alla överpriser på alla varor vi köper nya.

Jag själv tycker att den mest korrekta definitionen av värdet är just vad någon är beredd att betala för varan.

Permalänk
Medlem

Det är ju knappast så att någon varken tvingar dig läsa annonserna eller köpa nånting från dom.
Bättre och mumla några välvalda ord IRL än att starta en debatt.

Förr eller senare blir väl även säljaren realist(isk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur definerar du då värdet? Tycker du egenvärdet är en bättre representation? I så fall betalar vi alla överpriser på alla varor vi köper nya.

Jag själv tycker att den mest korrekta definitionen av värdet är just vad någon är beredd att betala för varan.

Läser du första stycket några gånger till så får du en ypperlig chans att öva upp din slutledningsförmåga. Definitionen av värde är något abstrakt, givet olika förutsättningar. Din definition gäller på den perfekta marknaden. Jag kan inte ge dig en allmängiltig definition, utan återigen måste du nog fundera på saken själv först. Annars skulle det var som att försöka prata med en vägg.

Permalänk
Skrivet av NordicSaint:

Tittar lite här på sweclockers marknads del och det känns som om folk överskattar sina grejors marknads värde lite väl mycket. Framförallt grafikorten känns som om det knappt är 300:- billigare änn vad ett nytt kostar i dagsläget, vad tycker ni? Någon som känner igen sig eller kanske bara jag som tittar på fel grejor?

Kan ju vara så att folk sätter höga priser för att folk skambudar på varenda annons. Högt pris i början kanske kan ge ett hyffsat pris i slutändan. Personligen skulle jag aldrig sälja mina saker här. Skambud gör mig bara förbannad.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon som tänkt efter, men jag resonerar såhär när jag säljer saker.

Sätter alltid 2-300 över vad jag anser det är värt, för då kan köparen pruta dendär hundralappen som är så viktig (för man _måste (!) pruta!), vilket gör att jag får sålt varan för det priset jag anser det är värt (60% av nypris, +-10% beroende på vara), samt köparen är nöjd då han precis sparat 100 :-

Skrivet av hjorten66:

Kan ju vara så att folk sätter höga priser för att folk skambudar på varenda annons. Högt pris i början kanske kan ge ett hyffsat pris i slutändan. Personligen skulle jag aldrig sälja mina saker här. Skambud gör mig bara förbannad.

Jag skyller på Tradera. Folk tror att man kan, även när det inte är auktion, köpa ett 680 för 2k, bara för att man budat högst vid punkten av avslutningen.
Jag säljer aldrig varor under priset som jag anser är rätt. Verkar vara tålamod som gäller, för rätt köpare brukar alltid komma efter vågen av "1 :- + frakt"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

I min värld så går elektronikprylar för 50-60% av nypriset. Då pratar vi relativt nya produkter och inte sälja en Q6600 för 800 för att nypriset var 1600, för fem år sedan.

Ett skämt när man hittar nya t.ex. processorer här i marknaden;

"i5 nypris 1799 säljer för 1499".

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Grejen är att om det är nya attraktiva kort så kommer folk kunna tänka sig att köpa dom även fast dom är rätt dyra, de sparar ju pengar jämfört med att köpa från affär.

De riktiga överprisarna är ju blocketfolket som säljer stenåldersgrejer för skitmycket pengar och tror att det har samma värde som för 3 år sedan

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

Som många redan har skrivit: Begagnatpriset - såväl som nypriset, bestäms av marknaden. Det är faktiskt inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

I en köpares drömvärld går elektronikprylar ner 50% av sitt värde efter de är använda. Men jag tror inte någon entusiast här i tråden skulle sälja sitt Titan eller 3970k för halva nypriset...

Ett Titan för 4k eller en 3970k för 4k skulle sälja på några minuter på marknaden.

Permalänk
Medlem

I teorin.

När de gäller begagnat tror jag många har förtroende att saker och ting fungerar.
Vet många av min kompisar som köper begagnade mac-datorer för att de "vet"(ingen jävla mac-vs-pc-tråd) att de håller i flera år. speciellt när de kommer med tre års garanti.

Angående bilden.
Så länge efterfrågan är hög kan du ta vafan som helst för pris. speciellt när det är bara du som säljer den specifika grafikkortet på blocket.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Om en vara fortfarande är konkurrenskraftig med vad som finns i butikerna, exempelvis sista skriket vad det gäller grafikkort och det har fortfarande en vettig garanti så kan jag förstå att folk är villiga att "tjäna" 300-500kr på att köpa begagnat.

Sen att priser triggas upp har ofta inte så mycket med värde på en vara utan bara dumhet och folks vilja att vilja "vinna"...
Tradera är ett perfekt exempel på det, fast pris på 50kr, auktion på samma vara med 30 bud, 120kr.
Det är en markant ökning bara för folk inte vill "förlora".

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Verkar inte vara någon som tänkt efter, men jag resonerar såhär när jag säljer saker.

Sätter alltid 2-300 över vad jag anser det är värt, för då kan köparen pruta dendär hundralappen som är så viktig (för man _måste (!) pruta!), vilket gör att jag får sålt varan för det priset jag anser det är värt (60% av nypris, +-10% beroende på vara), samt köparen är nöjd då han precis sparat 100 :-

Jag skyller på Tradera. Folk tror att man kan, även när det inte är auktion, köpa ett 680 för 2k, bara för att man budat högst vid punkten av avslutningen.
Jag säljer aldrig varor under priset som jag anser är rätt. Verkar vara tålamod som gäller, för rätt köpare brukar alltid komma efter vågen av "1 :- + frakt"

Ja det kan jag hålla med dig om. Säljer heller aldrig under priset som jag anser det är värt. Då får det ligga på hyllan istället

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Plapo:

http://2.bp.blogspot.com/-VsGOjxShRFg/TpLKPSmqzDI/AAAAAAAAAr0...

I teorin.

Angående bilden.
Så länge efterfrågan är hög kan du ta vafan som helst för pris. speciellt när det är bara du som säljer den specifika grafikkortet på blocket.

Som du verkar säga så stämmer den bara för stora system. Ofta när man säljer saker så kan det räcka med att det finns en person som är intresserad av att köpa, då räcker det då man kan vara intresserad av att bara sälja en produkt. Att likna det med efterfrågan är lite (mycket?) fel. Angående bilden så fungerar den inte heller för många system. Ett exempel kan vara försäljning av salt, där priset i princip inte påverkar efterfrågan.

Det är inte riktigt ekonomi man diskuterar när man säljer saker på auktion, då priset som många säger bara är ett riktpris på vad man vill ha för produkten egentligen.

Det finns också olika roller av säljare:

  • Vill sälja, måste ha pengarna

  • Funderar på att byta ut produkten, inte intresserad

  • Hittade saker i garderoben, ger i princip bort

Finns givetvis fler "profiler" men det är inte som i en butik, där man köpt upp ett lager som man MÅSTE sälja, billigare än konkurrenterna.

Det finns ju också olika köpare:

  • Oj så billigt, den köper jag

  • Jag vill ha exakt denna modellen av saken, MÅSTE

  • Jag letar efter något i denna kategorin

Det liknar mer en butik, förutom då att man eventuellt kan hitta äldre saker man verkligen vill ha. Kan vara förra generationens grafikkort exempelvis. De kanske inte är värda, säg 800 kronor var för sig men för någon som vill mina bitcoins eller köra dubbla grafikkort kan det bli en billigare uppgradering.

För att sammanfatta och svara till TS:
Jag tycker inte att folk överprisar sina saker. Jag tror att DU är intresserad av att se priser på ungefär 60% av nypris, vilket någon som verkligen behöver pengarna kan lägga upp för. Då det räcker med att en person är intresserad av det högsta priset i annonsen så är det fördelaktigt för säljaren att lägga produkten där. Att sälja en produkt billigt och få 100 intressenter kan ju tvinga upp priset i samma nivå, alternativt göra köparen mycket nöjd. Du måste tänka på att en försäljning mellan två personer går ut på att båda är nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Som du verkar säga så stämmer den bara för stora system. Ofta när man säljer saker så kan det räcka med att det finns en person som är intresserad av att köpa, då räcker det då man kan vara intresserad av att bara sälja en produkt. Att likna det med efterfrågan är lite (mycket?) fel. Angående bilden så fungerar den inte heller för många system. Ett exempel kan vara försäljning av salt, där priset i princip inte påverkar efterfrågan.

Det är inte riktigt ekonomi man diskuterar när man säljer saker på auktion, då priset som många säger bara är ett riktpris på vad man vill ha för produkten egentligen.

Det finns också olika roller av säljare:

  • Vill sälja, måste ha pengarna

  • Funderar på att byta ut produkten, inte intresserad

  • Hittade saker i garderoben, ger i princip bort

Finns givetvis fler "profiler" men det är inte som i en butik, där man köpt upp ett lager som man MÅSTE sälja, billigare än konkurrenterna.

Det finns ju också olika köpare:

  • Oj så billigt, den köper jag

  • Jag vill ha exakt denna modellen av saken, MÅSTE

  • Jag letar efter något i denna kategorin

Det liknar mer en butik, förutom då att man eventuellt kan hitta äldre saker man verkligen vill ha. Kan vara förra generationens grafikkort exempelvis. De kanske inte är värda, säg 800 kronor var för sig men för någon som vill mina bitcoins eller köra dubbla grafikkort kan det bli en billigare uppgradering.

För att sammanfatta och svara till TS:
Jag tycker inte att folk överprisar sina saker. Jag tror att DU är intresserad av att se priser på ungefär 60% av nypris, vilket någon som verkligen behöver pengarna kan lägga upp för. Då det räcker med att en person är intresserad av det högsta priset i annonsen så är det fördelaktigt för säljaren att lägga produkten där. Att sälja en produkt billigt och få 100 intressenter kan ju tvinga upp priset i samma nivå, alternativt göra köparen mycket nöjd. Du måste tänka på att en försäljning mellan två personer går ut på att båda är nöjda.

Har inget att säga än att hålla med.
Som jag sa "i Teorin", Så länge folk får sålt sitt 580 gtx för 4000kr är de väl "värt" de för den som köper de.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/annons/80556-kopes-hd7950gtx670
Måste ge cred till denna köpare, för att han/hon är villig att betala vettiga priser för begagnade grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Ja man kan väl ifrågasätta moralen hos den typen av säljaren men än en gång, om det finns folk som betalar så varför inte. Att okunnigt folk köper saker som de inte förstår sig på eller gjort grundlig research kring innan är faktiskt ingen mer än deras eget fel. Lathet kallar jag det för...

Lathet skriver jag under på.

Skrivet av Pecken:

Men som tur är så stöter man ibland på säljare som mig! Jag både impulsköper och säljer. dvs bestämmer jag mig för att göra mig av med något ska det gå FORT! Och det gör det lättast med ett lågt pris. Håll inte på och skicka tusen sms eller mail utan betala snabbt och var nöjd med ett bra köp.

Alltid lika kul när man hittar sådana här säljare.

Är man tydlig i sin annons så minimerar man risken för ägg. Dock så kommer dessa ändå som frågar om det som står i annonsen.

Skrivet av Silcan:

Jag är som Pecken, säljer lågt för att det ska gå snabbt. Marknaden styr priset det är helt rätt men det är just pga folks ovetande att priserna är så höga. Inom områden som fordon vet folk helt enkelt bättre och där är det mer stabiliserat.

Håller med.

Skrivet av hjorten66:

Ja det kan jag hålla med dig om. Säljer heller aldrig under priset som jag anser det är värt. Då får det ligga på hyllan istället

Då låter ni ju inte marknaden styra priset heller. Då fallerar er teori fast då på det omvända. Då anser ni att er vara är mer värd än vad någon är villig att betala således gäller inte marknaden styr?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Master of Overkill

När jag säljer saker då jag inte har så mycket behov av pengar direkt så sätter jag ett pris och det är de som gäller för mini pris.
Spelar ingen roll om personen åker direkt till mig och hämtar.

Sålde ett par saker här på SWEC för ett tag sen då satte jag 1500 kronor för 1 pryl då ville personen ha det direkt för 900kr men jag sa jag har inget behov av pengar så det är 1500kr och sen köpte han det för 1500kr men känns som det är många som bara säljer istället för att man är behov av pengar eller inte orkar bry sig.

JAG LÅTER ALDRIG någon pruta mina saker. har hänt någon gång när det va frakt för 400kronor.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Säg det till alla på Bukowskis... Efterfrågan styr priset

Fast sakerna som säljs där lär väl i många fall ÖKA i värde med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Priset i mina annonser är alltid förhandlingsbara. (Det är alla) Yttrar inga minimum summor utan riktar efter skick, ålder. Brukar skriva Prisidé. Även om någon angett ett för högt pris så kommer jag aldrig kommentera detta så vida jag inte är genuint intresserad av produkten. För man vill ju i slutändan göra en bra deal och säljaren ska ju kunna känna sig lika nöjd han. Är helt övertygad att de som hävdar 50% värdeminskning efter 2½ dag aldrig skulle sälja det för det själva för det priset. I alla fall inte här. Utan smyger ut annonsen på blocket för överpris istället.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Då borde du ha lärt dig att alla dylika floskler bygger på att alla parter är fullständigt informerade. Att sälja varor till överpris är att utnyttja okunskapen hos din köpare.

Ledsen, men du snackar nonsens. Vad tror du sätter priset om inte efterfrågan? Case in point: vad är värdet på pommes frites? Det kostar några enstaka öre att tillverka en portion frites, och McDonalds säljer det för 17:-.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Såg en annons på blocket tror ja de va... ett steelseries hm Gv2 eller va de nu heter aa men iaf han sålde de begagnat med utslitna tangenter för 500kr... Man kan inte låta bli o skratta haha

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Utifall jag tänker fel här så vill jag fortfarande ha mothugg på:

Skrivet av hjorten66:

Ja det kan jag hålla med dig om. Säljer heller aldrig under priset som jag anser det är värt. Då får det ligga på hyllan istället

Då låter ni ju inte marknaden styra priset heller. Då fallerar er teori fast då på det omvända. Då anser ni att er vara är mer värd än vad någon är villig att betala således gäller inte marknaden styr?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Läser du första stycket några gånger till så får du en ypperlig chans att öva upp din slutledningsförmåga. Definitionen av värde är något abstrakt, givet olika förutsättningar. Din definition gäller på den perfekta marknaden. Jag kan inte ge dig en allmängiltig definition, utan återigen måste du nog fundera på saken själv först. Annars skulle det var som att försöka prata med en vägg.

Jag läser första stycket men ser inte vad det är med något jag skrev att göra. Att ha en perfekt marknad är inget krav för hur jag anser värdet på något bestäms utan marginalnyttateorin utgår från hur mycket personen värdesätter något, dvs marginalpersonens subjektiva bedömning.

Det finns ju dock en mängd olika tankar och teorier om vad produkters egentliga värde är så jag säger inte att vad jag tror är mer rätt eller fel än de andra.

För övrigt skulle du kunna ha en liten trevligare ton.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Då låter ni ju inte marknaden styra priset heller. Då fallerar er teori fast då på det omvända. Då anser ni att er vara är mer värd än vad någon är villig att betala således gäller inte marknaden styr?

Säljaren vill ha ut maximal betalning, köparen vill betala så lite som mycket. Ibland lyckas säljare och köpare inte komma överens om varans värde, då blir det ingen acceptabel kompromiss och inget köp. Det är fortfarande 100% marknad.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~