Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Tack men det blir nog Toshiba Satellite jag skaffar trots allt
En extra USB 3.0 port är inte av intresse för henne

Om det är toshiban på dustin för 2500 så lämnar det ju nästan utrymme i budget för att stoppa in en SSD, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773515&cks=ASS&assoc=B99... för 699

Permalänk

hah lol vad mycket ni hittar på att skriva om chrome och firefox

annars tycker jag att du ska gå in på den här sidan http://www.billigteknik.se/sv/ köpte en dator där för 2 år sen som fungerade riktigt bra och deras service var ju på topp tyckte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Komplett.se idag riktigt bra rabatter på utvalda plattor och laptops IDAG.

Länken;
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=10554&kampanjebanner=PC_...

Så får du mycket för pengarna menar jag.

Lite OT men lustigt att de säger "idag" när de hade exakt samma erbjudande igår. Bannern borde sagt "idag och imorgon"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Flikhanteringen är ju katastrofal! Jag som toppat på 1200 flikar i Firefox kan ju säga att Chrome skiter till sig rejält innan dess och drar sinnesjukt med mera RAM under de omständigheterna. Sedan så komprimerar ju Chrome ihop flikarna så att man knapp kan klicka på dem utan att komma åt krysset som stänger dem. Och då kommer vi in på nästa grej. Öppna nyligen stängda flikar. Det fungerar utomordentligt bra i Firefox, inte lika imponerande i Chrome..

Hur lyckas du få upp 1200 flikar? Ännu mer förvånande är hur du lyckas ha alla i samma fönster.

De blir inte mindre än en viss storlek, sedan får man scrolla i sidled.

Det funkar helt perfekt att öppna stängda flikar i Chrome, oavsett om det är en eller 20.

Skrivet av Aleshi:

Och sedan då hur chrome är jämfört med Firefox när det stängts av oväntat som vid strömavbrott ska vi inte snacka om...

Beror på hur du väljer att ställa in det. Det går att få det att öppna senast använda flikar eller öppna helt nya.

Skrivet av Aleshi:

På tal om språk så är det ju fint om man inte ska behöva trycka bort "inte för den här sidan" varenda jävla gång man går in på en sida som inte är på svenska och google vill översätta..

"Översätt aldrig från ###"

Skrivet av Aleshi:

Det första man måste göra är att stänga av sådan skit i deras usla inställningsmeny..

Enkel meny med de viktigaste inställningarna är något negativt med andra ord?

Skrivet av Aleshi:

Vilket leder mig in på inställningar. Ja grattis, man får göra 5 inställningar i Chrome, eller nja, 10 om man väljer avancerad vy..

Vad för inställningar saknas tycker du? Vill du ha grafiska inställningar istället för att sköta det separat i plugin-delen?

Skrivet av Aleshi:

Och att kunna välja att öppna en fil utan att skräpa ner nedladdningsmappar finns inte. Att välja att den ska öppnas i tom flik går inte heller..

Sant, dock spelar det inte sån stor roll eftesom en öppnad fil ändå sparas temporärt på datorn.

Skrivet av Aleshi:

Sedan kan Chrome fortfarande inte rendera vissa sidor jag använder i jobbet..

Och det är Chromes fel, inte att sidorna är dåligt gjorda/optimerade.

Skrivet av Aleshi:

Skojar du? Reklam är obefintligt i firefox med adblock. I chrome har det iaf till inte för länge sedan fungerat halvdant som bäst.

Adblock har fungerat kanon för mig väldigt länge i Chrome, kan inte säga exakt hur länge med det handlar om några år.

Delade upp dina frågor/påståenden i små-citat då det kanske blir lättare att följa diskussionen på det sättet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Om det är toshiban på dustin för 2500 så lämnar det ju nästan utrymme i budget för att stoppa in en SSD, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773515&cks=ASS&assoc=B99... för 699

Det är Toshiban för 2990

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av endosavenros:

hah lol vad mycket ni hittar på att skriva om chrome och firefox

annars tycker jag att du ska gå in på den här sidan http://www.billigteknik.se/sv/ köpte en dator där för 2 år sen som fungerade riktigt bra och deras service var ju på topp tyckte jag

tack ska ta mig en snabbtitt, köper nämligen datorn ikväll oavsett vilken det blir för hon behöver den snabbt

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Det är Toshiban för 2990

Hittar den inte, är den mycket bättre än http://www.dustinhome.se/product/5010674853/toshiba-satellite... ?

Permalänk
Inaktiv

skulle vilja tipsa om inrego.se där har du möjligheten att köpa refurbisade datorer till bra pris

Permalänk
Skrivet av henkiii:

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

you tell me

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Mer RAM o HDD bl.a

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Enligt nån sida så är AMD cpun lite tröttare, men hur väl det stämmer överens med verkligheten vette fasen
AMD (electroworld) ] vs Intel (dustin)
Och andra sidan har Electroworlds Toshiba större disk och mer ram... antagligen blir den upplevda prestandan väldigt snarlik.

Om man byter HDD mot en SSD däremot så märks skillnaden väldigt väl.

Men det är ju ett litet ingrepp att byta disk och installera om Windows, och en liten slant med, också blir det mindre utrymme tillgängligt...

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Enligt nån sida så är AMD cpun lite tröttare, men hur väl det stämmer överens med verkligheten vette fasen
AMD (electroworld) ] vs Intel (dustin)
Och andra sidan har Electroworlds Toshiba större disk och mer ram... antagligen blir den upplevda prestandan väldigt snarlik.

Om man byter HDD mot en SSD däremot så märks skillnaden väldigt väl.

Men det är ju ett litet ingrepp att byta disk och installera om Windows, och en liten slant med, också blir det mindre utrymme tillgängligt...

Det du påstår då är..... ? (sorry jag är inte så jätte datorkunnig)

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

kolla på elgiganten, dom har väldigt bra rea just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Det du påstår då är..... ? (sorry jag är inte så jätte datorkunnig)

Dom är nog rätt lika.
Om det finns några hundringar extra i budget så är det väldigt värt ur en prestandasynvinkel att byta ut standardhårddisken mot en SSD i datorn ifrån Dustin.

Men om inte har tid, råd eller kunskap att göra det ingreppet (som även inkluderar att installera om Windows 8) så är det nog det bästa att bara fråga morsan om hon vill ha en grå eller svart dator, och köpa efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Hur lyckas du få upp 1200 flikar? Ännu mer förvånande är hur du lyckas ha alla i samma fönster.

Firefox power helt enkelt, har dem i 7 fönster. Chrome hanterar inte mina användarvanor. Inte om man inte gillar blåskärmar. Chrome är det enda som gett mig en blåskärm i en felfri windows 7 dator förövrigt.

Skrivet av Pertanbus:

De blir inte mindre än en viss storlek, sedan får man scrolla i sidled.

Då är de mikroskopiska redan.

Skrivet av Pertanbus:

Det funkar helt perfekt att öppna stängda flikar i Chrome, oavsett om det är en eller 20.

Okej, jag stängde 13 flikar, den andra jag stängde vill jag ha tillbaka, hur gör jag smidigast?

Skrivet av Pertanbus:

Beror på hur du väljer att ställa in det. Det går att få det att öppna senast använda flikar eller öppna helt nya.

Jag tycker inte om att tappa bort mig, jag kan inte hålla 1200 flikar i huvudet. Finns inga utrymmen för missöden eller buggar. Och när den inte längre kan starta upp för att den försöker starta 600 flikar precis samtidigt och därmed kraschar så är det inte lika roligt. Mitt firefox laddar bara den jag väljer den ska ladda, resten av flikarna är oladdade.

Skrivet av Pertanbus:

"Översätt aldrig från ###"

Finns mer än ett språk i världen.

Skrivet av Pertanbus:

Enkel meny med de viktigaste inställningarna är något negativt med andra ord?

Om det innebär att man inte hittar inställningar så ja.

Skrivet av Pertanbus:

Vad för inställningar saknas tycker du? Vill du ha grafiska inställningar istället för att sköta det separat i plugin-delen?

Saknar inställningen som gör att webbläsaren varnar innan man stänger ett fönster med flera flikar. Jävligt bra att ha den möjligheten som är standard i firefox, vill kunna ställa in om den ska ladda flikar som inte visas eller inte. Inställningen att inte ladda popupfönster är inte intuitivt placerad. Ingen struktur helt enkelt. Jag vill ha en "öppna med"-funktion och en möjlighet att välja vilka program som ska öppna vad. Jag vill ställa in om den ska ge förslag i när jag skriver i adressfältet eller inte. Jag vill kunna ställa in ifall den ska uppdatera sig automatiskt eller inte. Ja listan kan göras längre.

Skrivet av Pertanbus:

Sant, dock spelar det inte sån stor roll eftesom en öppnad fil ändå sparas temporärt på datorn.

Spelar ingen roll för dig, jag vill inte ha massa kopior av dokument som ligger och skräpar i min download-mapp.

Skrivet av Pertanbus:

Och det är Chromes fel, inte att sidorna är dåligt gjorda/optimerade.

En bra webbläsare hanterar dålig optimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Firefox power helt enkelt, har dem i 7 fönster. Chrome hanterar inte mina användarvanor. Inte om man inte gillar blåskärmar. Chrome är det enda som gett mig en blåskärm i en felfri windows 7 dator förövrigt.

Då är de mikroskopiska redan.

Okej, jag stängde 13 flikar, den andra jag stängde vill jag ha tillbaka, hur gör jag smidigast?

Jag tycker inte om att tappa bort mig, jag kan inte hålla 1200 flikar i huvudet. Finns inga utrymmen för missöden eller buggar. Och när den inte längre kan starta upp för att den försöker starta 600 flikar precis samtidigt och därmed kraschar så är det inte lika roligt. Mitt firefox laddar bara den jag väljer den ska ladda, resten av flikarna är oladdade.

Finns mer än ett språk i världen.

Om det innebär att man inte hittar inställningar så ja.

Saknar inställningen som gör att webbläsaren varnar innan man stänger ett fönster med flera flikar. Jävligt bra att ha den möjligheten som är standard i firefox, vill kunna ställa in om den ska ladda flikar som inte visas eller inte. Inställningen att inte ladda popupfönster är inte intuitivt placerad. Ingen struktur helt enkelt. Jag vill ha en "öppna med"-funktion och en möjlighet att välja vilka program som ska öppna vad. Jag vill ställa in om den ska ge förslag i när jag skriver i adressfältet eller inte. Jag vill kunna ställa in ifall den ska uppdatera sig automatiskt eller inte. Ja listan kan göras längre.

Spelar ingen roll för dig, jag vill inte ha massa kopior av dokument som ligger och skräpar i min download-mapp.

En bra webbläsare hanterar dålig optimering.

Dold text

Är det värt att starta/fortsätta "Firefox eller Chrome"-kriget i en köpråd tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det värt att starta/fortsätta "Firefox eller Chrome"-kriget i en köpråd tråd?

Jag tycker alltid att det är intressant att argumentera med andra och föra diskussioner för att få reda på vad andra ser för värde i olika saker. Att lära sig nya saker och att samtidigt hjälpa till att lära andra är väl en stor anledning till att vi alla hänger på ett forum?

Att det sedan kanske är dumt att styra bort vissa diskussioner från trådens faktiska ämne är en annan sak, vilket jag känner att vi gjort nog av.

Därför låter jag bli att svara på föregående inlägg och konstaterar helt enkelt att vi tycker olika (Tur det, annars skulle det vara tråkigt här i forumen)!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det värt att starta/fortsätta "Firefox eller Chrome"-kriget i en köpråd tråd?

Sant. Lägger ner det... för stunden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Komplett.se idag riktigt bra rabatter på utvalda plattor och laptops IDAG.

Länken;
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=10554&kampanjebanner=PC_...

Så får du mycket för pengarna menar jag.

finns ingen för 3000, ingen ide att länka då, eller hur?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Chrome skall jämföras med Adware-skräp. Använder man Chrome får man reklam baserat på YouTube.
Använder man inte Chrome får man inte reklam baserat på YouTube. Google är ett helvete på Internet.
Förstör för människan totalt. Att Google fått fortgå utan konkurrens är ju konstigt.
Använder man Mozilla Firefox så slipper man helt enkelt att bli trackad på vad man gör på Internet.

Reklam har jag inte sett på länge (förutom på SweClockers).
AdBlod, FTW!

Ontopic: Jag hade aldrig köpt en bärbar med den budgeten.
Varför inte en platta och tangentbord till? Finns ju appar hon kan använda
för att skriva dokument också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Chrome skall jämföras med Adware-skräp. Använder man Chrome får man reklam baserat på YouTube.
Använder man inte Chrome får man inte reklam baserat på YouTube. Google är ett helvete på Internet.
Förstör för människan totalt. Att Google fått fortgå utan konkurrens är ju konstigt.
Använder man Mozilla Firefox så slipper man helt enkelt att bli trackad på vad man gör på Internet.

Du har ju inkognito läget som du kan utnyttja om du vill gå privat. Sen finns alltid adblock för dina ads så du slipper bekymra dig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Firefox power helt enkelt, har dem i 7 fönster. Chrome hanterar inte mina användarvanor. Inte om man inte gillar blåskärmar. Chrome är det enda som gett mig en blåskärm i en felfri windows 7 dator förövrigt.

Varför skulle man behöva ha 1200 tabbar öppna samtidigt?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Varför skulle man behöva ha 1200 tabbar öppna samtidigt?

"Varför skulle man behöva ****?"
Är inte det fel fråga på ett datorforum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Varför skulle man behöva ****?"
Är inte det fel fråga på ett datorforum?

Jag vet inte, men man kan ju inte lära sig mycket om man inte frågar. Jag har bara 70 tabbar öppna som mest, och jag tycker att även det är för mycket, så jag förstår inte varför man skulle vilja ha 1200.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Jag vet inte, men man kan ju inte lära sig mycket om man inte frågar. Jag har bara 70 tabbar öppna som mest, och jag tycker att även det är för mycket, så jag förstår inte varför man skulle vilja ha 1200.

ADHD = Svårt att avsluta saker, många bollar i luften som man sällan håller fokus på länge.
Aspergers = Specialintressen, hamstringstendenser, vill inte stänga en flik förrän jag läst den.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

ADHD = Svårt att avsluta saker, många bollar i luften som man sällan håller fokus på länge.
Aspergers = Specialintressen, hamstringstendenser, vill inte stänga en flik förrän jag läst den.

ADHD o Asperger är en ganska vanlig kombination
Man blir rätt så produktiv, med tanke på att ADHD ger dig "kraften" och asperger "kunskapen"

Skaffade Toshiban förresten, om någon ens bryr sig, eller ens vet vem jag e xD (killen som skapade tråden).

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

ADHD o Asperger är en ganska vanlig kombination
Man blir rätt så produktiv, med tanke på att ADHD ger dig "kraften" och asperger "kunskapen"

Skaffade Toshiban förresten, om någon ens bryr sig, eller ens vet vem jag e xD (killen som skapade tråden).

Nja, man slutför inte mycket. Skulle så gärna plugga på högskola då jag har ganska djupa kunskaper inom vissa naturvetenskapliga ämnen. Koncentrationen är obefintlig dock.
Men Toshiban är ett bra val.